Voor mijn domotica heb ik een RFLink interface. Dit is een Arduino Mega met dochterbord die via de USB aangesloten zit op een linux-machine. De USB communiceert via een serieel protocol en op de linux-machine zie ik ook netjes een serieel device verschijnen (/dev/ttyACM1).
Data die binnenkomt, kan ik via een willekeurig terminal programma of cat ook zichtbaar maken.
Maar, wat ik ook probleem, volgens welke handleiding ook, data versturen wil maar niet lukken.
De seriële instellingen zijn simpel genoeg (57600, 8N1, CR/LF). Minicom heb ik zo ook ingesteld:
De hardware (RFLink) functioneert ook naar behoren. Aangesloten op een windows machine kan ik met een speciale windows applicatie voor de RFLink namelijk wél data naar de RFLink sturen.
De instructies zijn op zich duidelijk genoeg:
Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Data die binnenkomt, kan ik via een willekeurig terminal programma of cat ook zichtbaar maken.
Maar, wat ik ook probleem, volgens welke handleiding ook, data versturen wil maar niet lukken.
De seriële instellingen zijn simpel genoeg (57600, 8N1, CR/LF). Minicom heb ik zo ook ingesteld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| pu port /dev/ttyACM1 pu baudrate 57600 pu bits 8 pu parity N pu stopbits 1 pu rtscts No pu localecho Yes pu addlinefeed Yes pu linewrap Yes pu addcarreturn Yes |
De hardware (RFLink) functioneert ook naar behoren. Aangesloten op een windows machine kan ik met een speciale windows applicatie voor de RFLink namelijk wél data naar de RFLink sturen.
De instructies zijn op zich duidelijk genoeg:
maar de reactie ontvang ik dus niet. Maar wanneer ik met een afstandsbediening een knop indruk, zie ik in de terminal wel data verschijnen.Linux:
Connect RFlink to your Linux system
Run a terminal program like minicom or any software with similar functionality
Connect to the USB port with the following settings: 57600 baud, 8 data bits, 1 stop bit, no parity
Make sure CR/LF (carriage return/line feed) is appended when you send commands
Send the following command: 10;rfdebug=on;
You should see a response that looks like this: 20;03;RFDEBUG=ON; with which RFlink confirms the debug mode
Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier