Toon posts:

Expiriment...waterblok uit plaat

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tegen de regeltjes in ga ik proberen een waterkoelingblok uit plaat materiaal te maken, niet iedereen heeft een freesmachine maar wel een ijzerzaag of decoupeerzaag.

Materiaal=messing, ik heb geen koper liggen maar wel messing dusss.

Onder en bovenplaat uit 3mm messing, 50x50mm (voor socket 7 ).
Daarna uit 1mm plaat een strip gezaagd van 10mm breed en die netjes vierkant gebogen zodat die ook netjes 50x50 is.

Nogmaals een strip van 10mm gezaagd en die in een vierkante spiraal gebogen door op de juiste plaats de strip iets in te zagen en dan te buigen, gaat heel netjes.

De hele zaak op een vuurvaste steen gezet, met een zwaar stuk staal de buiten ring en de spiraal op hun plaats houden en solderen maar, gewoon zachtsoldeer met een hobby brander.
Afkoelen, schoonmaken, bovenplaat in het vloeimiddel zetten, op de constructie plaatsen , fixeren met een klem en weer solderen, meteen heb ik de slangtules die ik zelf op de draaibank heb gedraaid in het deksel gesoldeerd.

Na het schoonmaken heb ik het blokkie afgewerkt en moet deze week naar de dierenwinkel om een pompje te scoren.

Bij elkaar heb ik de gevalletje in 1,5 uur in elkaar geknutselt en is het dicht.
Nu is het wachten op de rest van de spullen en kijken of het werkt.

ps wie kan mij een linkje geven hoe ik pics hier kan posten, ik heb eigenlijk geen idee hoe dat moet, dan schiet ik vanavond effe een paar pic`s met dweb cam (kl*te kwaliteit maar beter dan niks)

Tot zover dit knutselprojectje

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:25

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Zo een hebbik ook voor mijn celly gemaakt. Het viel me op dat je erg moet klooien aan de watersnelheid door je blokje om de meest efficiente temp te bereiken. Uiteindelijk was het niet echt mega die koeling, maar het werkte wel leuk en goedkoop.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 20:22
Hmmz klinkt iig leuk. Ik ben zeer benieuwt naar de pics !!

Verwijderd

pics posten: dingen ergens op een webserver zetten, en daaraan refereren door [*img*]http://blaatblaat.bla/plaatjes/mijnplaatje.jpg[*/img*]

De sterretjes horen er uiteraard niet bij.

Heb je geen plekje op 't web waar je ze neer kunt zetten, dan kun je ergens bij geocities of fortunecity ofzo wat gratis ruimte aanvragen, of ze even naar mij mailen. Dan zet ik ze wel weg.

Overigens is mijn waterblok ook volledig gesoldeerd uit los plaatmateriaal, zoals je je nog wel kunt herinneren denkik. De prestaties zijn super.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, in mijn lunch pauze heb ik ff geshopt en zo waar heb ik een 500 ltr/h pompje kunnen bemachtigen voor een leuk prijsje, pomp+2 meter slang voor f50.- is toch niet te gek denk ik.

Vanavond als ik thuiskom van werk ga ik meteen aan de bevestigings clip voor het blokje beginnen en de setup ff uittesten >:)
Ik ben zeer benieuwd, tis niet eens om te overclocken maar gewoon voor de gein.............

Verwijderd

Leuk project,

Alleen messing is een slechte warmtegeleider.
Dan kan je beter alu pakken.

Maar ik ben wel benieuwd naar de pics.

MrK bied ook aan om ze op de server te zetten van overclockers.nl (sturen via de mail).

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 21:09
Op dinsdag 11 september 2001 13:57 schreef MrK het volgende:
Leuk project,

Alleen messing is een slechte warmtegeleider.
Dan kan je beter alu pakken.

Maar ik ben wel benieuwd naar de pics.

MrK bied ook aan om ze op de server te zetten van overclockers.nl (sturen via de mail).
Messing is beter als alu, dacht ik zow.

| I've got permission to color outside the lines |

Verwijderd

Op dinsdag 11 september 2001 14:03 schreef Genotix het volgende:

[..]

dan heb je verkeerd gedacht vrees ik, alu heeft een warmteoverdracht van +200W, messing ligt ergens rond de 130 als ik me neit vergis

Verwijderd

Op dinsdag 11 september 2001 14:03 schreef Genotix het volgende:

[..]

Dat is mooi niet waar, het zink als legeringselement in koper heeft een negatieve invloed om het warmtegeleidingscoeff.

Koper: 391 W/mK
Alu: 200 W/mK
MESSING: 121 W/mK
RVS: 24 W/mK

Dit heb ik al eens eerder gepost.

Messing zal in dit ontwerp ook prima werken hoor, daar niet van.

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk is het beter om koper of aluminium te nemen, helaas heb ik geen koper thuis liggen om het van te maken, en alu, tja.......ga dat maar eens solderen....pfffffff moet je weer speciaal spul voor hebben, messing heb ik genoeg van liggen en is makkelijk te solderen, met warmtefysica heb ik weinig, de binas heb ik niet, zelfs geen tekening, alleen de SEARCH van GOT en eigen ideetjes.

Zoals ik al zeg is het een expiriment, gewoon practisch kijken wat er gebeurt, zo`n blokkie in elkaar bakken is makkelijk, 1,5 uur klussen en klaar, de rest er op en aan flanzen is ook zo gebeurt, ik ben gewoon benieuwd hoe warm het water word, met zo`n zelfbouw blokkie en wat er verder mogelijk is.

Verder...........MRK en DaBit..... hartelijk dank voor de support om de pics te willen plaatsen, ik zal vanavind even wat plaatjes schieten.

Verwijderd

Ach, je kunt ook alleen een koperen onderkant gebruiken....

Verwijderd

Ik zag ook ergens koelblokjes in de verkoop. DIe dingen hadden dus een koperen onderkant en een doorzichtig plastic bovenkant. Kun je je water ook nog zien stromen. Best wel fun :)

Verwijderd

Je kan wel allemaal duur doen met koper-zilver legeringen, maar dan wordt soms de basis van tweaken vergeten.
Die vele uurtjes in de schuur. :)

Het is natuurlijk wel leuk om straks je ontwerp te optimiseren.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
mmmmmmm,
Door het ramp gebeuren in Amerika weing kunnen doen aan het waterkoel gebeuren ( broers waren er op weg naartoe dussss ..........spannend) maar de pomp wel ff aangesloten en blokkie ff getest op het fornuis op een laag pitje.

Tja, wat krijg je dan, condens vorming omdat de verbrandingsgassen van het fornuis afkoelen...schrok toch even, dacht ff dat ik een volledig lek blokje had, pompje heeft een theoretische capaciteit van 500 ltr/h, in de praktijk is dit lager, evenwel merk je goed dat de warmte wordt opgenomen door het water want na een kwartiertje begon het water aardig op te warmen.

Ik ben het met MRK eens, dit is leuk tweaken, uurtjes in de schuur klooien en ff kijken of het wat wordt, rekenen aan het geheel is wel leuk, maar practisch etteren heeft ook zo z`n leuke kanten.

Keep you posted......

Verwijderd

Ik doe graag beide. Eerst rekenen en beredeneren, dan etteren.

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 10:24 schreef DaBit het volgende:
Ik doe graag beide. Eerst rekenen en beredeneren, dan etteren.
Tuurlijk, maar het leuke is dat dat niet verplicht is.
Pagina: 1