Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manjadepanja
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-08-2024
Beste Tweakers,

Hopelijk kunnen jullie me helpen in de zoektocht naar een geschikte en betaalbare laptop voor de studie van mijn dochter. Ze start in september met een studie Bouwkunde aan de hogeschool. Ze adviseren daar geen specifieke laptops, geven alleen aan waar de laptop aan moet voldoen. En voor een leek op dit gebied blijkt dit best ingewikkeld (bang om niet het juiste te kopen, of om veel meer geld uit te geven dan nodig is).

Hieronder de eisen van de opleiding:
• Aanbevolen: voor het doorlopen van de les heb je een laptop nodig met daar op Revit 2023 en Windows 10, 64 bits Professional of Enterprise.
• Grafische Kaart: de laptop dient voorzien te zijn van een goede grafische kaart, met een grafische geheugen van meer dan 512 MB die compatibel is met DirectX 3D 11, 10 of 9. B.V. de Quadro K4000.
• Geheugen: voor een klein ontwerp heeft je laptop voldoende aan 64 bit besturingssysteem met 4 GB aan intern geheugen. Voor een normaal ontwerp dien je te werken met 8 tot 16 GB aan geheugen.
• Snelheid: hoe sneller de laptop, hoe makkelijker je werkt. Momenteel wordt een i7 processor aangeraden met een snelheid van 3 GHz of meer

Ik heb al advies ingewonnen bij een plaatstelijke computerzaak en daar heb ik een offerte voor een laptop die in totaal op ruim €3000.- uitkomt. Wij hopen zelf iets te kunnen vinden voor een bedrag van rond de €1500,-

De laptop zal wellicht dagelijks mee naar school moeten, maar dat weten we nog niet precies.

We hebben geen speciale merkvoorkeuren, belangrijkste is dat hij goed en op een liefst redelijke snelheid de gevraagde programma's kan draaien.

De computerzaak adviseerde de HP ZBook Power G10 met een 15,6” Full HP IPS beeldpaneel, een zeer krachtige i7-H processor uit de 13de generatie, 32GB werkgeheugen, 1TB opslag op een snelle SSD en een Nvidia Quadro A2000 videokaart met 8GB werkgeheugen.
In de offerte is meegenomen dat de laptop geheel geïnstalleerd wordt afgeleverd en voorzien is van een virusscanner van Eset voor de duur van 1 jaar.
Deze komt dus in totaal op ruim €3000,-

Ik schrok me een hoedje van deze offerte dus ben zelf ook gaan zoeken.
Bij mijn eigen zoektocht kom ik op deze van campusshop:

HP ZBook Power G9

15,6 inch Full-HD beeldscherm
Intel® Core™ i7-12700H processor
16 GB werkgeheugen
1 TB SSD
NVIDIA® Quadro® T600 - 4 GB

Inclusief gratis Snelle Studenten Service t.w.v. € 89,- totaalbedrag €1599,-

Of deze:

15,6 inch Full-HD beeldscherm
Intel® Core™ i7-12700H processor
32 GB werkgeheugen
1 TB SSD
NVIDIA® RTX A1000 - 4 GB

Inclusief gratis Snelle Studenten Service t.w.v. € 89,- totaalbedrag €1799,-

Nu snap ik uiteraard dat de bovenste het krachtigst is en de beste videokaart heeft en het meeste geheugen van de 3 wat natuurlijk superfijn zal werken tijdens de studie, maar daar betaal je ook voor...
Ik hoop dat jullie ervaring hebben of advies kunnen geven of de andere 2 ook geschikt zouden kunnen zijn.
En dan met name of de goedkoopste van de 3 ook goed genoeg werkbaar zal zijn met de eisen van de opleiding? Het gaat dan denk ik met name om de vraag of die videokaart van de goedkoopste geschikt is.

Ook is mijn vraag is 32 GB werkgeheugen een must voor CAD programma's? Of zal 16 GB ook voldoende zijn?

Het is een heel epistel geworden.
Ik hoop dat iemand ons kan adviseren, alvast duizendmaal dank!

Beste antwoord (via Manjadepanja op 25-07-2024 09:51)

• fredbb2
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-07-2024
Gezien het budget is de bovenste volgens mij geen echte optie, ook al omdat de onderste 2 allebei zeer werkbare opties zijn. Bij de onderste staat niet welk merk en type laptop het om draait, maar als dat ook een Zbook is zou ik voor die gaan. Mocht het geen Zbook zijn, dan kan het nog steeds de beste optie zijn, maar dan zul je zelf moeten bekijken wat de kwaliteit van de behuizing is. In dat opzicht zul je moeten bedenken dat snelheid alleen niet het enige is dat van belang is, Zbooks zijn (in mijn ogen) zeer goed gebouwde laptops waarbij de kans redelijk groot is dat ze een hele schoolcarriere mee gaan, als je alleen op snelheid let en je koopt iets met een slechte behuizing dan kun je over 1 of 2 jaar weer een laptop kopen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• fredbb2
Gezien het budget is de bovenste volgens mij geen echte optie, ook al omdat de onderste 2 allebei zeer werkbare opties zijn. Bij de onderste staat niet welk merk en type laptop het om draait, maar als dat ook een Zbook is zou ik voor die gaan. Mocht het geen Zbook zijn, dan kan het nog steeds de beste optie zijn, maar dan zul je zelf moeten bekijken wat de kwaliteit van de behuizing is. In dat opzicht zul je moeten bedenken dat snelheid alleen niet het enige is dat van belang is, Zbooks zijn (in mijn ogen) zeer goed gebouwde laptops waarbij de kans redelijk groot is dat ze een hele schoolcarriere mee gaan, als je alleen op snelheid let en je koopt iets met een slechte behuizing dan kun je over 1 of 2 jaar weer een laptop kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredbb2
O ja, extra geheugen kun je bij de aankoop vaak bij laten plaatsen, CAD programma’s lusten wel wat geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manjadepanja
Hoi Fredbb2,

Hartelijk dank voor je reactie.
De onderste is inderdaad ook een Zbook G9.
Dan denk ik dat we voor die gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddy428
  • Laatst online: 30-10-2024
@Manjadepanja Manjadepanja]
Goedemiddag, ik lees net je bericht ik heb waarschijnlijk een hele mooie oplossing (dwz een nagenoeg nieuwe laptop) voor je, ik stuur je een dm om t.e.e.a. toe te lichten als je dat wil ?

[ Voor 3% gewijzigd door eddy428 op 25-07-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manjadepanja
Hoi eddy428,

bedankt voor je reactie. We hebben besloten om voor een nieuwe laptop te gaan.
Pagina: 1