Hoe kan ik me voorbereiden op stadsverwarming in nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakirma
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23-02 10:23
Hallo,

Samen met mijn partner ben ik geïnteresseerd in het kopen van een huis dat nog gebouwd moet worden in Dordrecht.

We hebben van de makelaar te horen gekregen dat het project voorzien wordt van stadsverwarming. Daarom ben ik op onderzoek uitgegaan om te zien welke voor- en nadelen hieraan verbonden zijn. Al snel kwam ik artikelen tegen waarin huurders en huiseigenaren vertellen dat stadsverwarming duurder is dan gas.

Hierdoor heb ik ervoor gekozen om te kijken hoe ik hier het beste mee om kan gaan, aangezien het huis een A+++ energielabel heeft en voorzien is van zonnepanelen. Misschien kan ik een mobiele elektrische radiator aanschaffen om te gebruiken wanneer dat nodig is. Of wellicht een airco kopen met een verwarmingsoptie?

Ik ben van plan om HVC te bellen om meer vragen te stellen. Veel nut zal het misschien niet hebben behalve het verkrijgen van informatie, aangezien HVC de enige provider in Dordrecht is.

Dus de vraag:
Wat is jullie ervaring hiermee? Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Ieder soort antwoord wordt zeer gewaardeerd! <3

Ik kon deze vraag niet terugvinden op de Tweakers-forums, sorry als er toch eentje bestaat.
Het huis betreft een A+++ hoekwoning met zonnepanelen. https://www.funda.nl/deta...ningen-bouwnr-8/42124770/

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via sakirma op 21-07-2024 20:13)

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:39
Als je een heel eerlijk antwoord wilt.... ;)

Laat ik beginnen met het feit dat stadsverwarming een politiek onderonsje is. De energieleverancier en de lokale politiek werken samen. Dat wil zeggen dat de politiek de leverancier aansluitingen belooft. Dat kunnen ze door nieuwbouwprojecten te starten, en de projectontwikkelaar moet die aansluitingen realiseren.

De projectontwikkelaar legt in het koopcontract vast dat de koper een verplichting heeft tot het in stand houden van de aansluiting en het afnemen van stadsverwarming. Ik heb ook zoiets in mijn koopcontract staan. Men verplicht mij om een actieve aansluiting en een abonnement te hebben bij de lokale kabelmaatschappij. Dat was om te voorkomen dat er overal antennesprieten en schotelantennes kwamen.

Anyway, met het ondertekenen van je koopcontract teken je ook voor afname van energie bij de leverancier van de stadsverwarming. Daar kan je eigenlijk niet meer onderuit.

Dan heb je de energiewet. Daarin staat zwart-op-wit dat je voor je energie niet meer mag betalen dan het equivalent in aardgas. Aan het einde van het jaar wordt de prijs voor je energie geïndexeerd aan de gasprijs. Dat leek een goed plan tot de energietransitie. De regering besloot dat er een accijnsverhoging kwam van 10 cent per kuub gas. Dit om mensen te motiveren van het gas af te gaan. Die verhoging mogen de leveranciers van stadswarmte dus ook doorberekenen. Dat zorgt er dus voor dat de prijs voor je warmte omhoog gaat, ook al is er geen aardgas nodig in het proces om die warmte te genereren.

Tot zover de kosten voor de warmte zelf. Er zijn ook kosten verbonden aan de aansluiting. En let op, je hebt jezelf verplicht om die in stand te houden. Ook deze tarieven worden per wet geregeld.

Je kan bij de energieleverancier opzoeken wat ze rekenen voor de warmte en de aansluiting. Als je kijkt bij Vattenfall dan zie je dat ze de doorberekende kosten tonen, en daarnaast de tarieven die de ACM heeft vastgesteld. Ze pinnen die zonder blikken of blozen op het maximum. Dus voor de aansluiting zelf betaal je 800 euro per jaar en voor het equivalent van 500m3 gas komt daar nog eens 750 euro bij. De getallen voor 2022 staan er ook op. Toen waren de vaste kosten voor deze regio 475 euro en voor die 500m3 gas equivalent betaalde je 550 euro. Dat is een verhoging van 400 euro in 2 jaar.

Met andere woorden, je mag over 2024 1550 euro aftikken voor verwarming en warm tapwater. Daarnaast commiteer je jezelf voor de periode waarin je in het huis woont. Verhogingen door de ACM dien je om die reden ook te accepteren.

Dan heb ik het overigens nog niet gehad over de lokale projecten waarbij er aardwarmte oid wordt gewonnen. Wat je daar ziet is dat een wijk of een aantal wijken wordt voorzien door een klein warmtenet. Daar gaat nog wel eens wat mis waardoor levering van warmte de mist in gaat. Ede was afgelopen winter een grote : https://warmtebedrijfede.nl/nieuws/storing-in-delen-van-ede/

Je moet voor jezelf bepalen of je dat redelijk vind. Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door asing op 20-07-2024 13:16 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kijk of het mogelijk is om de stadwarmteaansluiting niet te krijgen.
Zal wel onmogelijk zijn :(

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je kan wel allerlei alternatieve manieren zoeken on te verwarmen maar het vastrecht hou je toch.

En de aansluiting laten vervallen is volgens mij tegenwoordig bij nieuwbouw redelijk dichtgetimmerd. Zoek dat eerst uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Als het mijn situatie was. Overal vloerverwarming leggen en een L/W WP plaatsen voor je verwarming (en fancoils voor koeling) en SWW. Dan ben in ieder geval niet gebonden aan 1 leverancier wbt energieleverantie en de stadsverwarming niet gebruiken. Ben je onderaan de streep op lange termijn goedkoper uit en nog veel goedkoper dan verstoken van gas.

NB; koeling wordt steeds belangrijker. Zeker in goed geisoleerde huizen. Zit de warmte in de zomer eenmaal binnen krijg je hem zonder actieve koeling er niet meer uit.

[ Voor 23% gewijzigd door MotorBeast op 20-07-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:23
Accepteren dat je stadsverwarming krijgt.
Anders ander huis zoeken.

Je mag airco / warmtepomp units aan de buitenkant van de woning plaatsen zonder toestemming van de VVE.

Dus dat zou een optie zijn: maar daarvoor moet je wel VVE toestemming hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
joke_name schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:48:
Accepteren dat je stadsverwarming krijgt.
Anders ander huis zoeken.

Je mag airco / warmtepomp units aan de buitenkant van de woning plaatsen zonder toestemming van de VVE.

Dus dat zou een optie zijn: maar daarvoor moet je wel VVE toestemming hebben.
Hoe kom je bij een VVE dan?
Het is toch gewoon een hoekwoning?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • Beste antwoord
  • +9 Henk 'm!

• asing
Als je een heel eerlijk antwoord wilt.... ;)

Laat ik beginnen met het feit dat stadsverwarming een politiek onderonsje is. De energieleverancier en de lokale politiek werken samen. Dat wil zeggen dat de politiek de leverancier aansluitingen belooft. Dat kunnen ze door nieuwbouwprojecten te starten, en de projectontwikkelaar moet die aansluitingen realiseren.

De projectontwikkelaar legt in het koopcontract vast dat de koper een verplichting heeft tot het in stand houden van de aansluiting en het afnemen van stadsverwarming. Ik heb ook zoiets in mijn koopcontract staan. Men verplicht mij om een actieve aansluiting en een abonnement te hebben bij de lokale kabelmaatschappij. Dat was om te voorkomen dat er overal antennesprieten en schotelantennes kwamen.

Anyway, met het ondertekenen van je koopcontract teken je ook voor afname van energie bij de leverancier van de stadsverwarming. Daar kan je eigenlijk niet meer onderuit.

Dan heb je de energiewet. Daarin staat zwart-op-wit dat je voor je energie niet meer mag betalen dan het equivalent in aardgas. Aan het einde van het jaar wordt de prijs voor je energie geïndexeerd aan de gasprijs. Dat leek een goed plan tot de energietransitie. De regering besloot dat er een accijnsverhoging kwam van 10 cent per kuub gas. Dit om mensen te motiveren van het gas af te gaan. Die verhoging mogen de leveranciers van stadswarmte dus ook doorberekenen. Dat zorgt er dus voor dat de prijs voor je warmte omhoog gaat, ook al is er geen aardgas nodig in het proces om die warmte te genereren.

Tot zover de kosten voor de warmte zelf. Er zijn ook kosten verbonden aan de aansluiting. En let op, je hebt jezelf verplicht om die in stand te houden. Ook deze tarieven worden per wet geregeld.

Je kan bij de energieleverancier opzoeken wat ze rekenen voor de warmte en de aansluiting. Als je kijkt bij Vattenfall dan zie je dat ze de doorberekende kosten tonen, en daarnaast de tarieven die de ACM heeft vastgesteld. Ze pinnen die zonder blikken of blozen op het maximum. Dus voor de aansluiting zelf betaal je 800 euro per jaar en voor het equivalent van 500m3 gas komt daar nog eens 750 euro bij. De getallen voor 2022 staan er ook op. Toen waren de vaste kosten voor deze regio 475 euro en voor die 500m3 gas equivalent betaalde je 550 euro. Dat is een verhoging van 400 euro in 2 jaar.

Met andere woorden, je mag over 2024 1550 euro aftikken voor verwarming en warm tapwater. Daarnaast commiteer je jezelf voor de periode waarin je in het huis woont. Verhogingen door de ACM dien je om die reden ook te accepteren.

Dan heb ik het overigens nog niet gehad over de lokale projecten waarbij er aardwarmte oid wordt gewonnen. Wat je daar ziet is dat een wijk of een aantal wijken wordt voorzien door een klein warmtenet. Daar gaat nog wel eens wat mis waardoor levering van warmte de mist in gaat. Ede was afgelopen winter een grote : https://warmtebedrijfede.nl/nieuws/storing-in-delen-van-ede/

Je moet voor jezelf bepalen of je dat redelijk vind. Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door asing op 20-07-2024 13:16 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:19
Het is natuurlijk niet zo dat alles wat in een contract staat ook automatisch rechtsgeldig is. Je zou wellicht bij een advocaat advies kunnen inwinnen of zo'n beding standhoudt in de rechtbank (of zelf op zoek naar vergelijkbare zaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Mania-92 Ja leuk. Een nieuwbouwhuis kopen en een zaak beginnen. Next.....

@asing Aaaaaaargh. Wist niet dat het zo erg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Gefeliciteerd. Ik woon ruim 8 jaar in een hoekhuis van ongeveer 175m2 met stadsverwarming en 100% vloerverwarming. Ideaal, zou niet anders meer willen. Geen ingewikkelde installatie, zeer comfortabel, geen onderhoud en duurzaam.
Kosten vind ik wel mee vallen, 150 per maand. Zal bij jullie nog wel lager zijn, kleinere woning en beter geïsoleerd. Maar op langere termijn zeg dit niets want de overheid is nog steeds op zoekt naar de juiste aanpak van de energie transitie.
Hoe wel stadsverwarming nu meestal gebruik maakt van warmte van een elektriciteitscentrale of een afval verbrander zijn en veel meer mogelijkheden. Je kan het verwarmen met aardwarmte, fossiele brandstoffen verbranden of zelf met een kerncentrale. Kortom stadsverwarming is duurzaam en toekomstbestendig.

Onze woning is goed geïsoleerd, die van jullie waarschijnlijk nog beter. In de praktijk staat bij ons de verwarming, tussen oktober en april, aan in de woonkamer en de badkamer, rest van het huis niet. De badkamer staat op een klokthermostaat met een aan-tijd tussen 0600 en 0800 uur en 2130 en 2300. Heb je in de winter nooit koude tegels als je met je blote voetjes inde badkamer bent.

Verder geen tips omdat het simpel en comfortabel is.

https://www.vloerverwarmi...warmte-en-vloerverwarming

[ Voor 5% gewijzigd door Prisma16 op 20-07-2024 15:42 . Reden: linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Je moet wel tegen dit soort berichten kunnen...
Afval- en energiebedrijf HVC heeft de tarieven voor het warmtenet in Dordrecht met 63 procent verhoogd. Bewoners zijn onaangenaam verrast, maar het bedrijf zegt niet anders te kunnen.
Tarief warmtenet stijgt explosief: ‘Ik gebruik nu de airco om het huis te verwarmen’

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:00
Beste tip die ik je kan geven na 4 jaar stadsverwarming, gewoon rekening houden met 1000 euro per jaar extra vaste lasten (bovenop standaard verbruik).

Je bent nu toch te laat om het tegen te houden. En buiten de extra kosten zijn er niet heel veel nadelen aan stadsverwarming.

* En natuurlijk bekijken hoe de cirkel loopt, ben jij het eerste huis? Dan gaat je huis in lente / herfst snikheet worden, want er zijn nog gezinnen die stoken. Die hitte wordt via jou huis daarheen gebracht.
Ben je laatste huis in serie, zorg voor wat extra warmte opties voor koudere winters, het kan zijn dat het water al flink afgekoeld is waardoor jij niet kan verwarmen / kan warm douchen

[ Voor 41% gewijzigd door 99ruud99 op 20-07-2024 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

En dus rete duur waar je jezelf vast legt aan een monopolist. Als we dus afval minderen en meer cyclisch gaan kan je additionele kosten verwachten.

En als je aan industrie vast zit qua restwarmte kan je er op rekenen dat of ze weggaan uit Nederland of overgaan naar duurzaam en je warmte wegvalt met dure oplossingen nodig of uiteindelijk toch je eigen warmtepomp.

Zou voor mij echt een no-go zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:29
sakirma schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:17:
Dus de vraag:
Wat is jullie ervaring hiermee? Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Ieder soort antwoord wordt zeer gewaardeerd! <3
Als het huis verder voldoet aan jullie wensen zou ik het gewoon doen.

Een huis met warmtepomp is ook niet zaligmakend. Wat je maandelijks betaald aan je energieleverancier is dan mogelijk minder, maar je betaald vooraf meer voor de installatie van de warmtepomp en eventuele zonnepanelen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Prisma16 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:20:
Kosten vind ik wel mee vallen, 150 per maand.
Het is wat je meevallen vind. Om een idee te geven, jaren 80 woning, paar Daikin aircos, gas voor cv en warm water. Koken op stroom en 3200Wp op het dak. Verwarming voor een groot deel met de aircos.

Tussen half februari en 1-7 heb ik 160 euro betaald voor mijn energierekening. Er ging ook nog 250kWh in de Tesla dus die heb ik nog vergoed gekregen. Dat was iets van 125 euro.

Onderaan de streep kan je dan een keer extra met vakantie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
asing schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:34:
[...]

Het is wat je meevallen vind. Om een idee te geven, jaren 80 woning, paar Daikin aircos, gas voor cv en warm water. Koken op stroom en 3200Wp op het dak. Verwarming voor een groot deel met de aircos.

Tussen half februari en 1-7 heb ik 160 euro betaald voor mijn energierekening. Er ging ook nog 250kWh in de Tesla dus die heb ik nog vergoed gekregen. Dat was iets van 125 euro.

Hier 140m2 woonoppervlakte jaren 70 woning. €70,- per maand. En lekker koel nu binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Barrycade schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:31:
En dus rete duur waar je jezelf vast legt aan een monopolist. Als we dus afval minderen en meer cyclisch gaan kan je additionele kosten verwachten.

En als je aan industrie vast zit qua restwarmte kan je er op rekenen dat of ze weggaan uit Nederland of overgaan naar duurzaam en je warmte wegvalt met dure oplossingen nodig of uiteindelijk toch je eigen warmtepomp.

Zou voor mij echt een no-go zijn.
Exact dit. Ze stoken bij met e-boilers of gascentrales, 'rest'warmte wordt steeds minder doordat industrie vertrekt of energiezuiniger gaat werken. Dat betekent dus dat warmte een stuk duurder gaat worden, zeker gezien er ruwweg 25% van de warmte verloren gaat in het net wat toch wel betaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:36:
[...]

Hier 140m2 woonoppervlakte jaren 70 woning. €70,- per maand. En lekker koel nu binnen.
160 over 5 maanden klinkt beter dan 70 per maand :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Je moet dit soort berichten wel goed lezen. Dit was in de tijd dat de gasprijzen ook omhoog vlogen. En dit gaat om de variabele kosten en die maken nu juist bij stadsverwarming een kleiner deel uit van de totale kosten dan bij een gas of elektrisch verwarmde woning. Dus van de genoemd 63% blijft op de totale kosten minder dan 30% over. De gasprijs is ruim verdubbeld in die periode (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52
Het is een afweging die je moet maken. Je krijgt een wurgcontract die eenzijdig elk jaar aangepast wordt in jouw nadeel, enige escape is verhuizen.

Daarvoor in ruil heb je wel meer kans op een nieuwbouwhuis, heb je geen technische ruimte, geen apparatuur die kapot gaat en geen geluidsoverlast van een warmtepomp.

Bij warmtepompen nog een kanttekening: de keuze voor zo'n ding door de projectontwikkelaar is niet altijd even logisch. Een Remeha warmtepomp met 11KW backup heater bijvoorbeeld. Gevolg is 3x35A aansluiting en voor de meerprijs daarvan had je ook stadsverwarming kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Prisma16 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:39:
[...]

Je moet dit soort berichten wel goed lezen. Dit was in de tijd dat de gasprijzen ook omhoog vlogen. En dit gaat om de variabele kosten en die maken nu juist bij stadsverwarming een kleiner deel uit van de totale kosten dan bij een gas of elektrisch verwarmde woning. Dus van de genoemd 63% blijft op de totale kosten minder dan 30% over. De gasprijs is ruim verdubbeld in die periode (2022)
Met gas kon je hierop anticiperen door een andere leverancier/contract te nemen. Zo heb ik in 2021 gas voor 3 jaar vastgezet toen het gerommel aan de grens in Oekraine begon.

Dat kan je allemaal niet met stadsverwarming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
[...]

Vraag van TS ging over stadsverwarming. Als ik mijn elektra meetel, ook een ruim aantal panelen, houden wij zelfs geld over. Met de huidige (saldering) tarieven.
Maar dat was de vraag niet.

Wat reken je voor afschrijving en onderhoud voor de Daikins en de CV? Die kosten heb je bij stadsverwarming niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:20
Tja als je een warmtepomp gaat installeren ben je ook zo een paar duizend euro verder. Is ook niet gratis.

Verwarmen is duur. Voordeel van stadsverwarming is dat je geen ding in huis hebt dat af en toe vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Prisma16 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:45:
[...]

Vraag van TS ging over stadsverwarming. Als ik mijn elektra meetel, ook een ruim aantal panelen, houden wij zelfs geld over. Met de huidige (saldering) tarieven.
Maar dat was de vraag niet.

Wat reken je voor afschrijving en onderhoud voor de Daikins en de CV? Die kosten heb je bij stadsverwarming niet.
Ik kan alleen het gas noemen. Maar dat is niet eerlijk omdat ik een deel van de winter met de aircos heb verwarmd. Dat is goedkoper dan gas maar het kost alsnog geld. Vandaar dat ik het noem.

Het punt van een huis met stadswarmte is dat je je verplicht bindt aan een monopolist die het maximale vraagt wat de ACM toestaat. De prijzen zijn weer gekoppeld aan een energiebron die zwaarder belast wordt om het gebruik ervan te ontmoedigen. Dus hoewel je als stadswarmte gebruiker niks te maken hoeft te hebben met gasverbruik, toch wordt het doorgerekend.

Gemak en comfort kosten nu eenmaal geld. 1500 euro per jaar, en jaarlijks iets meer. Dat is de overweging die TS moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
MotorBeast schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:19:
@Mania-92 Ja leuk. Een nieuwbouwhuis kopen en een zaak beginnen. Next.....
Als koopcontract juridisch niet deugt is dat toch gewoon een normale gang van zaken? Merk op, ik claim niet dat het juridisch niet deugt, ik zeg alleen dat het geen kwaad kan juridisch advies in te winnen hoe de vlag er voor hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
sakirma schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:17:.....

Misschien kan ik een mobiele elektrische radiator aanschaffen om te gebruiken wanneer dat nodig is. Of wellicht een airco kopen met een verwarmingsoptie?

.....
Nog even een reactie op deze twee punten van TS.
Het verwarmen of koelen van een ruimte kost altijd meer energie dat het lokaal koelen/verwarmen van een persoon of object.

Praktijk:
Van de winter een klein elektrisch paneeltje (60W) bij mijn voeten onder het bureau in de werkkamer.
Vandaag, moet een paar uur werken, een ventilator op mijn bureau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mania-92 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:15:
Het is natuurlijk niet zo dat alles wat in een contract staat ook automatisch rechtsgeldig is. Je zou wellicht bij een advocaat advies kunnen inwinnen of zo'n beding standhoudt in de rechtbank (of zelf op zoek naar vergelijkbare zaken).
En dan? Huis toch kopen en na aankoop het beding aanvechten?

Kost je een hoop geld en als je dan verliest zit je er alsnog aan vast :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
Wolly schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:10:
[...]

En dan? Huis toch kopen en na aankoop het beding aanvechten?

Kost je een hoop geld en als je dan verliest zit je er alsnog aan vast :?
Daarom win je juridisch advies in om te bepalen hoe kansrijk een zaak is en dat zet je af tegen de kosten en baten. Conclusie kan dan net zo goed zijn dat het een kansloze zaak is, maar als je je niet laat informeren weet je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mania-92 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:17:
[...]

Daarom win je juridisch advies in om te bepalen hoe kansrijk een zaak is en dat zet je af tegen de kosten en baten. Conclusie kan dan net zo goed zijn dat het een kansloze zaak is, maar als je je niet laat informeren weet je het sowieso niet.
Laten we dan van het positieve uitgaan, het advies is 'we maken gehakt van dat beding'.

Dan moet je dus eerst het huis aankopen en daarna de rechter ervan overtuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
Wolly schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:20:
[...]

Laten we dan van het positieve uitgaan, het advies is 'we maken gehakt van dat beding'.

Dan moet je dus eerst het huis aankopen en daarna de rechter ervan overtuigen?
Als je er 100% van overtuigd bent dat het beding niet rechtsgeldig is: ja natuurlijk. Waarom niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:44
@sakirma
Volgens mij is het heel erg simpel, wil je geen stadsverwarming => koop een andere woning.
Wil je toch de woning, gewoon gebruik maken van de stadsverwarming. De meeste kosten zitten toch in de vaste kosten, dus besparen op verbruik zal beperkt kunnen.

Enige voordeel van stadsverwarming, je wordt volledig ontzorgd. Bij een cv en warmtepomp zit je altijd met onderhoud en storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mania-92 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:24:
[...]

Als je er 100% van overtuigd bent dat het beding niet rechtsgeldig is: ja natuurlijk. Waarom niet?
Het gaat niet om 100% overtuiging van jou of je advocaat, de rechter moet 100% overtuigd zijn.

Als die niet overtuigd is zit je met een hoop kosten plus een huis wat je eigenlijk niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
Wolly schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:27:
[...]

Het gaat niet om 100% overtuiging van jou of je advocaat, de rechter moet 100% overtuigd zijn.

Als die niet overtuigd is zit je met een hoop kosten plus een huis wat je eigenlijk niet wil.
Dat is een afweging die TS zelf mag maken. Mijn advies is ook helemaal niet om een zaak te beginnen. Mijn advies is om advies in te winnen om die informatie vervolgens mee te nemen in de keuze van TS.

Maargoed genoeg over gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mania-92 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:33:
[...]

Dat is een afweging die TS zelf mag maken. Mijn advies is ook helemaal niet om een zaak te beginnen. Mijn advies is om advies in te winnen om die informatie vervolgens mee te nemen in de keuze van TS.

Maargoed genoeg over gezegd.
Daarom vraag ik ook door op jouw advies. Een half advies is immers geen advies, je moet alle plussen en minnen tegen elkaar afwegen.

Ik denk dat er maar zeer weinig mensen zijn die een huis kopen om daarna naar de rechter te gaan om het contract met de bewuste clausule wat ze zojuist willens en wetens hebben getekend aan te vechten. Dat geeft een hoop stress, vertraging en kosten waar weinigen op zitten te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
chrisborst schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:24:
Enige voordeel van stadsverwarming, je wordt volledig ontzorgd. Bij een cv en warmtepomp zit je altijd met onderhoud en storingen.
Dit is ook maar ten dele geldig. Er zit weinig tot niets in jouw huis wat stuk kan. Dat wil niet zeggen dat je nooit in de kou gezet kan worden. Er kan altijd ergens in de lijn iets kapot gaan. En dat komt voor, zie Ede afgelopen winter.

Het is dus ook afhankelijk waar je op wordt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
En je hoeft er ook niet vanzelfsprekend vanuit te gaan dat je zomaar een airco (buitenunit) mag plaatsen. Dat moet vaak door de vve ‘goedgekeurd’ worden. We zien hier vaak genoeg verhalen over langskomen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
chrisborst schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:24:
@sakirma
Volgens mij is het heel erg simpel, wil je geen stadsverwarming => koop een andere woning.
Wil je toch de woning, gewoon gebruik maken van de stadsverwarming. De meeste kosten zitten toch in de vaste kosten, dus besparen op verbruik zal beperkt kunnen.

Je hangt gewoon anders L/L om te verwarmen en bijkomend voordeel koelen. Zoals ik reeds eerder zei, nieuwbouw is een ramp in de zomer om te koelen als je geen koeling hebt. Ik heb mijn jaren 70 huis nageisoleerd en krijg zonder koeling met L/L. mijn huis niet meer koel. Onderhoud WP minimaal en kan je zelf doen. Tel uit je winst.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 20-07-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ZeRoC00L schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:34:
En je hoeft er ook niet vanzelfsprekend vanuit te gaan dat je zomaar een airco (buitenunit) mag plaatsen. Dat moet vaak door de vve ‘goedgekeurd’ worden. We zien hier vaak genoeg verhalen over langskomen.
VVE is hier volgens mij niet van toepassing. Gewoon een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:55
Stadsverwarming is k*t, dat gezegd hebbend: wil je het huis? Dan gewoon doen en de extra kosten op de koop toe nemen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

kan je niet gewoon verzoeken om af te sluiten?
Blijkbaar toegestaan:

https://www.consuwijzer.n...ming#afsluiten-van-warmte

misschien uitzoeken of dat in Dordrecht ook zo gaat?
Dan bedenken hoe wel te verwarmen. Overal vloerverwarming lijkt een goede tip

[ Voor 32% gewijzigd door bombadil op 20-07-2024 16:30 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
  1. ook als je alle radiatoren uit zet blijft stadsverwarming verbruiken want er zit altijd iets van flow in het systeem.
  2. vastrecht=vaste kosten voor het hebben van een aansluiting (onderhoud aan de aansluiting is vrijwel nihil), gaat pijn doen als je huis goed geïsoleerd is.
  3. je hebt geen keuzevrijheid van leverancier waardoor er geen concurrentie is waardoor je automatisch duur uit bent.
  4. het lukt de politiek niet om de koppeling met de gasprijs ongedaan te maken (lobby van energiemaatschappijen is te sterk want het is zo groen?) waardoor energietarieven niet gebaseerd zijn op werkelijk verbruik maar op de grillen van de energiemarkt, een markt die geen marktwerking blijkt te kennen (dit is een wat complexer verhaal als je je erin verdiept hoe de gasprijs tot stand komt).

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Bij punt 4 ga je een beetje de mist in. De maximum prijs is gekoppeld aan de gasprijs en de acm bepaalt het maximale tarief. Daar gaan ze dan een euro onder zitten want "we zijn niet slecht". Ook de vaste kosten worden bepaald door de acm.

Daarnaast zit iedere klant contractueel aan je gebonden dus er zijn maar 2 opties: betalen of verhuizen.

[ Voor 7% gewijzigd door asing op 20-07-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
asing schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:51:
Bij punt 4 ga je een beetje de mist in. De maximum prijs is gekoppeld aan de gasprijs en de acm bepaalt het maximale tarief. Daar gaan ze dan een euro onder zitten want "we zijn niet slecht". Ook de vaste kosten worden bepaald door de acm.

Daarnaast zit iedere klant contractueel aan je gebonden dus er zijn maar 2 opties: betalen of verhuizen.
ik probeerde een referentie te maken naar hoe energieprijzen tot stand komen
n.a.v. een verdiepende uitleg hierover:

al met al geen zuivere koffie wat mij doet vermoeden dat je beter af bent losgekoppeld van welke energieboer dan ook.

[ Voor 8% gewijzigd door JJ Le Funk op 20-07-2024 18:06 ]

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sakirma
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23-02 10:23
Ik vond dit zeer leuk om te lezen!

Bedankt allemaal voor je reacties en interessante discussies. Het is hier veel beter dan Reddit zou ik zeggen :D

Ik ga zelf nog verder onderzoeken, maar zoals anderen het gezegd hebben. "Suck it up" als ik het huis graag wil kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-05 21:16
[...]

Als je niet meer kunt salderen ziet jouw kostenplaatje er ook anders uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 22:52
deejeebv schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:24:
[...]

Als je niet meer kunt salderen ziet jouw kostenplaatje er ook anders uit.
Klopt, maar zelfs al moet je de stroom van de energieboer kopen en later goedkoper terugleveren, dan nog is het goedkoper dan gas of stadsverwarming.

1GJ warmte is 277,78KWh. Stel ik trek dat uit een warmtepomp met COP=3, zit ik op 92,6KWh. Ik zie energietarieven van 22 tot 27ct/KWh voorbij komen, zit je met een warmtepomp op 25 euro per GJ.
Maximumtarief van ACM zit op 46,69 euro per GJ. Voor dat geld mag je warmtepomp zelfs een beroerde COP van 1,5 halen onder de meest barre omstandigheden in de winter met heel veel defrosts.

Voor gas reken je 1 kuub is 8-9KWh afhankelijk van rendement van je ketel. Zit je op 34 kuub per GJ. Kuubje gas is 1,25 op dit moment, zit je op 43 euro per GJ. Je snapt de "niet meer dan anders" tariefstelling van ACM nu wel een beetje denk ik.

Enkele jaren terug betaalden we 65 cent per kuub gas en 20 cent per KWh stroom. Inmiddels is de belasting op een kuub gas 70,5 cent en de stroom is nog net zo duur. De stadswarmte tarieven zijn vrolijk meegestegen met de verhoogde energiebelasting op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-05 21:16
_JGC_ schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:08:
[...]

Klopt, maar zelfs al moet je de stroom van de energieboer kopen en later goedkoper terugleveren, dan nog is het goedkoper dan gas of stadsverwarming.

1GJ warmte is 277,78KWh. Stel ik trek dat uit een warmtepomp met COP=3, zit ik op 92,6KWh. Ik zie energietarieven van 22 tot 27ct/KWh voorbij komen, zit je met een warmtepomp op 25 euro per GJ.
Maximumtarief van ACM zit op 46,69 euro per GJ. Voor dat geld mag je warmtepomp zelfs een beroerde COP van 1,5 halen onder de meest barre omstandigheden in de winter met heel veel defrosts.

Voor gas reken je 1 kuub is 8-9KWh afhankelijk van rendement van je ketel. Zit je op 34 kuub per GJ. Kuubje gas is 1,25 op dit moment, zit je op 43 euro per GJ. Je snapt de "niet meer dan anders" tariefstelling van ACM nu wel een beetje denk ik.

Enkele jaren terug betaalden we 65 cent per kuub gas en 20 cent per KWh stroom. Inmiddels is de belasting op een kuub gas 70 cent en de stroom is nog net zo duur. De stadswarmte tarieven zijn vrolijk meegestegen met de verhoogde energiebelasting op gas.
Ik ben ook blij dat ik een eigen warmtepomp heb en niet op stadsverwarming zit. Mijn warmtepomp gebruikt ongeveer 2000 kWh/jaar. Dat is voor verwarmen, warm water, ventilatie en koelen.
Bij 27 ct per kWh is dat €45 per maand, voor een vrijstaand huis. Uiteraard heb je ook de investering in de warmtepomp, wat bij stadsverwarming in het vastrecht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
_JGC_ schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:08:
[...]

Enkele jaren terug betaalden we 65 cent per kuub gas en 20 cent per KWh stroom. Inmiddels is de belasting op een kuub gas 70,5 cent en de stroom is nog net zo duur. De stadswarmte tarieven zijn vrolijk meegestegen met de verhoogde energiebelasting op gas.
Het is meer het probleem dat je er niet meer af komt. Je kan niet kiezen voor iets als een warmtepomp, die veel goedkoper draait. Je kan ook niet je aansluiting opzeggen waarvoor je 800 euro aan vaste lasten moet aftikken. Ook al wordt jouw warmte met aardwarmte opgewekt, je moet het equivalent van die 70 cent belasting aftikken.

Stadsverwarming was jaren een goed idee en redelijk betaalbaar. Met de koppeling aan de wet zorgden ze daar ook voor. Maar die koppeling zou eraf moeten en de tarieven moeten omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
asing schreef op zondag 21 juli 2024 @ 23:01:
[...]Maar die koppeling zou eraf moeten en de tarieven moeten omlaag.
ik las laatst dat Vattenfall geld tekort komt, dan laten ze hun melkkoetje 'stadsverwarming' (ooit ongeveer cadeau gekregen van de Nuon) ongemoeid ben ik bang.
over andere leveranciers heb ik onvoldoende informatie.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnnnniek
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-02 13:24
Ik ben zeer benieuwd wat de uiteindelijke conclusie uiteindelijk is geworden? Ik ben benieuwd :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:30
JJ Le Funk schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:31:
[...]

ik las laatst dat Vattenfall geld tekort komt, dan laten ze hun melkkoetje 'stadsverwarming' (ooit ongeveer cadeau gekregen van de Nuon) ongemoeid ben ik bang.
over andere leveranciers heb ik onvoldoende informatie.
Late reactie, maar toch.
Volgens mij hebben de aandeelhouders NUON verkocht voor iets meer als 10 miljard euro.
Ik weet niet wat de going rate is voor een cadeautje van jou :+

https://www.binnenlandsbe...ook-gemeenten-zilvervloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Simpel360 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:56:
[...]

Late reactie, maar toch.
Volgens mij hebben de aandeelhouders NUON verkocht voor iets meer als 10 miljard euro.
Ik weet niet wat de going rate is voor een cadeautje van jou :+

https://www.binnenlandsbe...ook-gemeenten-zilvervloot
zover ik weet wordt er zeer weinig onderhoud laat staan vernieuwing op het systeem uitgevoerd door Vattenfall. maar prijzen wel max laten stijgen gekoppeld aan de gasprijs, alsof er veel R&D bij komt kijken. mijn ondeskundige mening is dat het riekt naar uitmelken van alle klanten die geen keuze hebben. smeer dat uit over oneindig veel jaren melken en 10mld kon nog wel eens een schijntje zijn.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Laatst online: 10-04 09:05
De discussie wordt wel vrij eenzijdig gevoerd hier. Je moet wel eerlijke vergelijking maken. Warmtepompen zijn ook niet goedkoop en CV ketels ook steeds duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:42
Sethro schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:16:
De discussie wordt wel vrij eenzijdig gevoerd hier. Je moet wel eerlijke vergelijking maken. Warmtepompen zijn ook niet goedkoop en CV ketels ook steeds duurder.
Worden CV-ketels dan zoveel duurder? Over de afgelopen tien jaar zou ik zeggen dat ze juist iets goedkoper werden... Voor wat ik in een jaartje aan energie uitgeef heb ik een mooie CV-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Laatst online: 10-04 09:05
5 jaar geleden was je voor 1250 euro wel klaar. Dat is nu minimaal 2000 euro. En vastrecht voor gas stijgt ook hard.

[ Voor 20% gewijzigd door Sethro op 05-10-2024 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Volgens mij hoeft de berekening niet heel moeilijk te zijn…

1GJ (dit is waar de variabele kosten voor de stadsverwarming in worden afgerekend) is gelijk aan 278kWh.
Laten we aannemen dat een warmtepomp een COP van 4 heeft. Dan heeft de warmtepomp dus 69,5kWh nodig om 1 GJ aan warmte te produceren.

Met een elektra prijs van 25 cent/kWh kost 1GJ uit je warmtepomp dus 17,38 euro.
Stadsverwarming Vattenfall regio Gelderland/Fevoland berekend 46,69 euro voor 1 GJ.

Stadsverwarming is dus voor de variabele lasten bijna 2,5x zo duur als de variabele kosten van een warmtepomp.

Dan de vaste lasten voor stadsverwarming zijn 750,41 euro per jaar. Ongeacht van hoeveel GJ je dus verbruikt betaal je 750,41 euro per jaar om alleen de aansluiting te hebben! Ik weet niet wat de vaste lasten van een warmtepomp zijn.Volgens het internet (:)) gaat een warmtepomp 15 tot 20 jaar mee. Stel dat een warmtepomp 15 jaar meegaat en 10000 kost dan is de afschrijving 667 euro per jaar. Volgens mij heb je weinig tot geen onderhoud aan de warmtepomp.

Ik denk dat je in een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis beter een warmtepomp kunt installeren dan stadsverwarming… op termijn zal de warmtepomp zich ten opzichte van de stadsverwarming ruim terug verdienen, zelfs bij een laag verbruik.
Pagina: 1