Travelrouters Public Hotspot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-09 15:18
Beste,

Ik heb een TP-Link Travelrouter, de TL-WR902AC. Ik vind in het concept een priima ding, aangezien ik hem alleen gebruik voor public Wi-Fi hotspots op vakantie. Op vakanties kosten publieke wi-fi's vaak geld, waarbij je maar met 1 device maximaal kan connecten via een portaal. Ik wil dus graag met een paar clients meer connecten en uiteraard niet teveel ervoor betalen ;)

Het nadeel van dit apparaat is eigenlijk alleen het bereik, het apparaat heeft slechte antennes dus je kan moeilijk verbinden met Publieke Wi-Fi, waarbij mijn GSM er dan geen probleem mee heeft om ermee te verbinden. Ik zoek dus eigenlijk een Travelrouter met wat betere losse antenne's erop die qua bereik nog beter is dan mijn GSM...
.
Nu alleen het probleem/vraag. Ik vind bij dit apparaat het concept goed, dit apparaat maakt een verbinding met een publieke Wi-Fi en dan vervolgens zend deze zelf een eigen Wi-Fi SSID uit met een eigen IP Subnet waar, ik met de clients aan kan verbinden. Voordeel is dat ik dan ook meteen NAT heb waardoor mijn eigen clients wat beter afgeschermd zijn.
Ik twijfel dus nu hoe sommige travelrouters werken.. ik wil dus niet echt een repeater, dus een apparaat die het Publiek Wi-FI signaal doorzet en dat ik dan misschien niet eens met meerdere clients kan verbinden.. Geen idee hoe dat werkt.

Ik weet even niet welke travelrouters meer volgens het concept van TP-Link werken. Iemand ervaring mee?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:52

Sorbo

Uw hulp in huis!

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hoor wel positieve verhalen over de GL.iNet travel routers. Misschien de moeite waard om te kijken of die voldoen aan je wensen?

https://www.gl-inet.com/products/

(je kunt filteren op "Ideal Scenario" Travel in de linker zijbalk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
De markt voor zulke routers lijkt héél erg klein. De TL-WN802N en TL-WR902AC zijn resp. 9 en 7 jaar en ook TP-Link heeft daarna nooit meer een nieuwere variant uitgebracht.

Misschien ligt het aan de vakantiebestemming, maar ik kan me eigenlijk niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst op vakantie moest betalen voor wifi in het hotel, restaurant, etc.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Sorbo schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:21:
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hoor wel positieve verhalen over de GL.iNet travel routers. Misschien de moeite waard om te kijken of die voldoen aan je wensen?

https://www.gl-inet.com/products/

(je kunt filteren op "Ideal Scenario" Travel in de linker zijbalk)
Deze zag ik dus nu op de Tweakers hoofdpagina als vakantiegadgets en gezien de externe antenne's zouden deze prima zijn, maar als ik zo even lees, dan lees ik dat mensen problemen hebben om te verbinden met public hotspots en dat is mijn primaire doel ermee... dus ik kom er niet exact achter hoe deze verbind; ik denk namelijk dat dit echt een repeater is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
FredvZ schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:40:
De markt voor zulke routers lijkt héél erg klein. De TL-WN802N en TL-WR902AC zijn resp. 9 en 7 jaar en ook TP-Link heeft daarna nooit meer een nieuwere variant uitgebracht.

Misschien ligt het aan de vakantiebestemming, maar ik kan me eigenlijk niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst op vakantie moest betalen voor wifi in het hotel, restaurant, etc.
Toevallig aankomende vakantie.. 25 euro voor 2 weken met 1 client ;) Wij gaan naar een camping en helaas zie je het daar nog heel vaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
CronoS76 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:57:
Toevallig aankomende vakantie.. 25 euro voor 2 weken met 1 client ;) Wij gaan naar een camping en helaas zie je het daar nog heel vaak...
Dat is inderdaad een plek waar ik weinig kom en dan is ook gelijk duidelijk waarom je TL-WR902AC moeite heeft om te verbinden. Volgens mij zijn die dingen ooit ontworpen voor gebruik op hotelkamers, met kleine antennes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
FredvZ schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:13:
[...]

Dat is inderdaad een plek waar ik weinig kom en dan is ook gelijk duidelijk waarom je TL-WR902AC moeite heeft om te verbinden. Volgens mij zijn die dingen ooit ontworpen voor gebruik op hotelkamers, met kleine antennes.
Klopt; de vraag is dus heeft het zin om te upgraden. Toevallig kwam ik dit nu tegen in de handleiding, ik denk dus wel dat deze in de basis hetzelfde werken:
Using Repeater means connecting the router to another existing wireless network, e.g. when you are using free Wi-Fi in a hotel or cafe.

It works in WISP (Wireless Internet Service Provider) mode by default, which means that the router will create its own subnet and act as a firewall to protect you from the public network.
Ik had er overheen gelezen, maar dan lijkt het mij er wel op dat deze dingen via een apart subnet werken.. Maar de vraag is; schiet ik er iets mee op als ik hiervoor ga voor b.v: GL.iNet GL-SFT1200 (Opal) of de GL.iNet GL-MT3000 .. en de vraag die daarbij zit, heeft de duurdere dan ook meer meerwaarde omtrent bereik? Ik denk dat snelheid me niet zoveel boeit, maar een zo goed mogelijke verbinding tussen de router en het publieke netwerk.

[ Voor 5% gewijzigd door CronoS76 op 20-07-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
Dat lijkt inderdaad te doen wat jij nodig heb, maar ik vraag me ook af of die antennes wel echt beter zijn tov wat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die 1200 heb ik eergisteren nog zitten configureren hier :)
Koppelde hem aan mijn telefoon hotspot AP, en voor de rest zet ie zelf een netwerkje op.
Manual van hoe het werkt: https://docs.gl-inet.com/..._guide/internet_repeater/
Kan ook Mac cloning enzo doen. Of het op een Italiaanse camping werkt weet ik je vanaf dinsdag te vertellen ;)

De modus heet repeater, maar feitelijk heb je je eigen netwerk en SSID's :)

Al verwacht ik dat ik er zelf mijn telefoon als AP aan hang. Camping vraagt hoofdprijs voor een paar gb of snelheid. Vodafone heb ik 100GB per maand, moet alleen iedere zoveel gb even in de app weer nieuwe pakken in het buitenland.

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 20-07-2024 13:40 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:04
Als je huidige Travel router prima is voor je waarom ga je hem dan niet aanpassen zodat je er externe antennes op aan kunt sluiten?

Enige eis is wel dat je met een soldeerbout overweg moet kunnen. De aansluitingen met kabels en alles zijn bij veel webshops te krijgen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@DutchKel
uitvoering: TP-Link TL-WR902AC is wat ie heeft. Ik verwacht niet dat ie daar zomaar andere antennes op kan zetten, zelfs niet met solderen ;)

Daarbij zijn twee antennes vermoedelijk net zo duur als een nieuwe travel router ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 20:04
The Eagle schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:08:
@DutchKel
uitvoering: TP-Link TL-WR902AC is wat ie heeft. Ik verwacht niet dat ie daar zomaar andere antennes op kan zetten, zelfs niet met solderen ;)

Daarbij zijn twee antennes vermoedelijk net zo duur als een nieuwe travel router ;)
Waarschijnlijk loopt de antenne nu rond het apparaat, maar ik ken weinig apparaten waar je geen losse antenne op kunt zetten. Het is alleen dat je het zelf moet regelen. Meestal zitten er op de wifi kaart of in de buurt van de wifi chip 2 puntjes waar je de antenne kabel op kunt solderen. Ik heb het zelf ook al eens gedaan met een home wizard. 2 losse antennes erop gezet (1 voor 2,4GHz en 1 voor 5GHz) en het bereik werd ineens een heel stuk beter.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Tsja.. ik denk dat het uiteindelijk toch niet veel uitmaakt of ik nu de TP link neem of de gl-inet als het gaat om bereik...Ik zag ergens een video, daar vonden ze de tp-link weer de betere. Om dan het ene te gaan verruilen voor het andere. Om nu een externe antenna's te gaan lopen solderen, dat is denk ik ook niet helemaal mijn ding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozmanguday
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-09 05:42
Ik heb vrij recent nog de GL-iNet AX3000 (Beryl GL-MT3000) aangeschaft (https://www.gl-inet.com/products/gl-mt3000/).
Het is compact, en heb er 2 VPN’s op geinstalleerd (Open VPN en WireGuard).
WiFi bereik is goed. Laatst op vakantie meegenomen en het werkt goed met een captive portal / landing page, met de VPN aan. Had op straat een goed WiFi signaal vanuit mijn kamer op de 5de verdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Dag ChronoS76, e.a.,
Ik heb exact dezelfde uitdaging die jij nu ook hebt. Ik heb jarenlang een D-Link DIR-505 gehad. Erg tevreden over wanneer ik op hotelkamers was voor mijn werk. Het grote voordeel is dat je niet op je standard clients (telefoon, laptop etc.) de wifi hoeft in te stellen. Stekker in het stopcontact, inloggen met telefoon en verbinding maken met netwerk van hotel en de hele setup is gereed. Hij ging ook altijd mee op vakantie, het aantal clients groeit dan bijna exponentieel met 5 personen en alle telefoons, tablets etc. En op vakantie heel makkelijk: de Chromecast; insteken in de tv en je kan zo verder met de serie die je aan het kijken bent. En omdat de SSID hetzelfde is als thuis, is het voor de meesten al heel normaal geworden en hebben ze niet door dat pa een apparaatje heeft aangezet: hé, ik heb gewoon wifi!
Nu ben ik op zoek naar een opvolger met wat meer bereik en waar alle clients een redelijk goede internet beleving hebben. Bandbreedte per client is niet eens het belangrijkste, een beetje soepele browser-ervaring wel.
Na veel Googelen hier op het forum gekeken (waarom niet andersom??). De TL-WR902AC had ik ook gezien. Op basis van de handleiding waarin de beschreven functionaliteit expliciet staat mocht hij op de groslijst. Maar het is erg lastig om een apparaat te vinden dat bovenstaande kan, en dat ook expliciet genoemd wordt als 'use case'. Ook de modellen en met name de handleidingen van de GL-iNet apparaten hebben mij niet overtuigd dat die kunnen wat ik bovenstaand beschrijf.
Ik hoop dat tussen nu en een week ik nog een gouden tip lees in deze draad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
@GEi Ik heb besloten om niet direct iets te kopen nog; ik haal het ook niet meer qua tijd .. Dus ik laat in dit draadje wel weten wat mijn ervaring dan nu weer is met de TP-Link.
Als ik nu had moeten kiezen dan was ik wel voor de GL-MT3000 gegaan aangezien die Wifi 6 heeft en dus per definitie sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Ik heb de sprong gemaakt naar de TL-WR902AC; d.w.z. die heb ik net in de pauze besteld. Voor die paar tientjes meer bandbreedte. Maar eens zien in hoeverre we verschil gaan merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
@GEi OK. Veel plezier ermee, ik ben wel benieuwd welke versie je nu precies krijgt. Die travelrouter krijgt regelmatig een rerelease denk ik.. ik weet niet wat er dan exact anders is. Ik denk dat versie 4.6 nu net is uitgekomen; ik zelf heb versie 3.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozmanguday
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-09 05:42
@GEi Ik weet niet wat de GL-MT3000 niet kan wat een ander apparaat wel kan.
Die travel router kan wat issues hebben als je moet inloggen (captive portal) op het hotel WiFi, maar door een update werkt alles vlekkeloos. Ik zet de VPN aan in mijn router en het werkt gewoon goed. Als ik mijn kamer verlaat trek ik gewoon de stekker van mijn router eruit en berg'm op. Bij terugkomst stekker erin, en hij doet het gewoon (mét de VPN ingeschakeld, die schakel ik dus ook niet uit als ik hem eruit haal).

[ Voor 6% gewijzigd door ozmanguday op 25-07-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:53
De WR902AC lijkt mij naar huidige maatstaven vrij underpowered. Heb zelf ook naar een travelrouter zitten kijken, maar de prijs van GL.iNet houdt mij nog tegen voor die 1, hooguit 2x per jaar dat ik hem ga gebruiken.

Heb nu een oude TP-Link Archer C7 V2 liggen met OpenWRT erop, die kan in principe hetzelfde. Enige voordeel van zo'n GL.iNet is het formaat en dat hij een makkelijke(re) GUI heeft.

Als je toch zelf aan de gang gaat met OpenWRT dan kun je ook naar iets als een Archer C7 kijken, heb mijne voor €5 van de kringloop en is qua RAM/storage het dubbele van die WR902AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
@ThinkPad De Form Factor maakt mij in principe niet zo veel uit; als die iets groter is dan is dat in principe prima aangezien ik met de caravan ben.
Het gaat er dan om dat hij goed naar een Public Hotspot kan verbinden en zelf dan nog een SSID kan uitzenden om daar met clients naar toe te verbinden. Ik weet dus niet in hoeverre OpenWRT dit kan als je dat op deze router zet (Heb zelf Unifi thuis).. want dan zou je dit inderdaad ook een optie kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 15:16
OpenWRT kan dat prima. Eventueel kan ik een package zoals "luci-app-travelmate" aanraden voor het beheren van de netwerken waarmee de travel router moet verbinden.

Het meest belangrijke voor OpenWRT is dat de chipset tegelijk kan verbinding met een AP en tegelijk een AP kan uitzenden. Dat is tegenwoordig echter zeer gebruikelijk.

Voor de rest is het niet spannend. Standaard router functionaliteit met als enig verschil dat de wan niet via een kabel in de wan-aansluiting verloopt, maar via een verbinding met een ander wifi-netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:24

Eboman

Ondertitel

CronoS76 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:18:
@ThinkPad De Form Factor maakt mij in principe niet zo veel uit; als die iets groter is dan is dat in principe prima aangezien ik met de caravan ben.
Het gaat er dan om dat hij goed naar een Public Hotspot kan verbinden en zelf dan nog een SSID kan uitzenden om daar met clients naar toe te verbinden. Ik weet dus niet in hoeverre OpenWRT dit kan als je dat op deze router zet (Heb zelf Unifi thuis).. want dan zou je dit inderdaad ook een optie kunnen zijn.
zelf gebruik ik voor mijn caravan een outdoor antenne voor de verbinding naar de camping, via ethernet geeft hij dan een eigen DHCP scope uit. En dan een andere wifi router zet dit lokaal om in een SSID rondom de caravan. Ik heb de luxe van een netgear 5g router die dit ook allemaal kan, dus die gebruik ik als lokaal accesspoint. Maar je kan dus een goedkope wifi router gebruiker. Ik heb mijn Outdoor TP-link een openwrt software gegeven. Ik heb vooral ervaring met SSID's zonder inlog pagina. Maar ik vermoed dat dit verder gewoon hetzelfde werkt.

Mijn outdoor AP : TP-Link CPE210 (2.4 Ghz)
OpenWRT : https://openwrt.org/toh/hwdata/tp-link/tp-link_cpe210_v3

Voor stroom heb ik een waterdichte UTP poort in een lasdoos gemonteerd onder de caravan en de POE injector in mijn bagage luik gemonteerd en een kabel door de vloer geboord in de lasdoos. Vanuit het bagage luik kun je dan in de caravan het andere AP monteren.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Eboman schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:27:
[...]

zelf gebruik ik voor mijn caravan een outdoor antenne voor de verbinding naar de camping, via ethernet geeft hij dan een eigen DHCP scope uit. En dan een andere wifi router zet dit lokaal om in een SSID rondom de caravan. Ik heb de luxe van een netgear 5g router die dit ook allemaal kan, dus die gebruik ik als lokaal accesspoint. Maar je kan dus een goedkope wifi router gebruiker. Ik heb mijn Outdoor TP-link een openwrt software gegeven. Ik heb vooral ervaring met SSID's zonder inlog pagina. Maar ik vermoed dat dit verder gewoon hetzelfde werkt.

Mijn outdoor AP : TP-Link CPE210 (2.4 Ghz)
OpenWRT : https://openwrt.org/toh/hwdata/tp-link/tp-link_cpe210_v3

Voor stroom heb ik een waterdichte UTP poort in een lasdoos gemonteerd onder de caravan en de POE injector in mijn bagage luik gemonteerd en een kabel door de vloer geboord in de lasdoos. Vanuit het bagage luik kun je dan in de caravan het andere AP monteren.
Als ik het goed begrijp heb je dan een router achter een router gezet. De TP-Link de OpenWRT software opgezet, die dan een verbinding kan maken naar een publieke hotspot. Vervolgens een andere router erop aangeklikt die een Privé SSID uitzend waar je langs connect.
Hoe en waar heb je de TP Link bevestigd dan aan de caravan (even er vanuit gegaan dat je hem hierop gebruikt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:24

Eboman

Ondertitel

CronoS76 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:38:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je dan een router achter een router gezet. De TP-Link de OpenWRT software opgezet, die dan een verbinding kan maken naar een publieke hotspot. Vervolgens een andere router erop aangeklikt die een Privé SSID uitzend waar je langs connect.
Hoe en waar heb je de TP Link bevestigd dan aan de caravan (even er vanuit gegaan dat je hem hierop gebruikt)?
Ik gebruik een tentstok om hoogte te halen, mijn caravan heeft een gat voor een TV stok, maar die gebruik ik niet. Dus gewoon een luifelstaander die ik nog had liggen, die ik bv aan een handgreep van de caravan vastmaak. Zodat het allemaal mobiel is.
https://www.obelink.nl/ob...ische-luifelstaander.html

[ Voor 5% gewijzigd door Eboman op 26-07-2024 14:14 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Ik heb versie 4.0 vanavond ontvangen. Morgen maar eens tijd voor proberen te maken.
CronoS76 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:41:
@GEi OK. Veel plezier ermee, ik ben wel benieuwd welke versie je nu precies krijgt. Die travelrouter krijgt regelmatig een rerelease denk ik.. ik weet niet wat er dan exact anders is. Ik denk dat versie 4.6 nu net is uitgekomen; ik zelf heb versie 3.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Ik ben op vakantie, het werkt.. maar mijn GSM heeft een beter bereik. Ik kom er nu achter dat de TP link niet de DFS channels ondersteund en alle 5ghz kanalen hier zijn DFS kanalen. Daardoor werkt mn GSM beter. Ik vraag me dan af of die GL-MT3000 dit wel ondersteund..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 15:16
CronoS76 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:19:
Daardoor werkt mn GSM beter. Ik vraag me dan af of die GL-MT3000 dit wel ondersteund..
Op de productpagina staat:
DFS Certification in US, UK, Europe & Japan

Beryl AX is approved to use DFS (Dynamic Frequency Selection), letting the router's 5GHz network use additional frequencies normally reserved by military, satellite, and weather radar applications. The selection of additional channels can lower network congestion under high density network environments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 17:25
Outdoor wifi is altijd dfs op de 5ghz kanalen in nl/
(/europa?) (als ze het volgens de regels doen).
Dfs/kanalen is vaak gekoppeld aan ingestelde land in apparaat dus ik zou dat even nalopen

Edit: ah je gebruikt de TL-WR902AC? Die heeft zo te lezen geen dfs support, das jammer

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 29-07-2024 09:37 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1