Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluipers2024
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 28-08 17:22
Ik heb verbruik van alle E-verbruikers opgenomen met een Voltcraft Energy Logger 4000.
Dat heeft me veel inzicht opgeleverd en forse besparingen. Vaste aansluitingen kun je hier niet mee meten. Sinds kort heb ik een Homewizard aangesloten. Hiermee zag ik dat het stroomverbruik een zaagtand vertoont, zie bijgaande afbeelding. Ik heb alleen een beeld van 's nachts omdat overdag het beeld sterk wordt beïnvloed door activiteiten en de wisselende opbrengst van zonnepanelen.
Als ik de pieken zou kunnen voorkomen zou de besparing ongeveer €60 per jaar kunnen zijn.
Ik heb de stekker van de CV er een nacht uitgetrokken, maar dat veranderde het beeld niet.
Wie weet waardoor de "zaagtand" wordt veroorzaakt en wat ik er aan zou kunnen doen?
(NB.: De hogere pieken worden mogelijk veroorzakt door de koelkast of diepvries.)

[Mbr] Daarvoor gaan we niet een jaar oud topic hijacken => afgesplitst[/]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aj4Cdt8a3yX5VsHTzaezaJlXyVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4qJsatysoHyEPkQNfXK2P4W.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Sluipers2024 op 23-07-2024 15:17 . Reden: foto miste, nu toegevoegd. ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kun je de foto weer plaatsen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:34
Koelkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluipers2024
Uitgebreid gemeten. 2 jaar geleden vervangen. Ga nogmaals checken maar acht kans klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluipers2024
Uit verder gedetailleerd onderzoek blijkt dat de diepvrieskast de oorzaak van de "zaagtand" is.
In eerste instantie was de diepvries niet verdacht omdat het energieverbruik vrijwel gelijk was aan juni 2022 toen ook over meerdere dagen is gemeten met genoemde datalogger. Er is dus een verklaring gevonden. Ik blijft het wel vreemd vinden dat de koeling elk half uur aanslaat, de gehele dag door. Als de koeling in bedrijf is is het opgenomen vermogen 80 W, in stand by is dit 0.8 W. De piek die tenminste elke nacht op treedt op wisselende tijden begrijp ik ook nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:53
Mijn vriezer staat ook 3x per uur aan gedurende 10 minuten. Alleen bij mij in Home Assistant is dat een blokgolf.
Dat het bij jou wordt getoond als zaagtand kan door de instelling van de grafiek komen. De lijn wordt dan glad getrokken, weet niet precies hoe dat heet in vaktaal.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Mijn HomeWizard-grafiek ziet er precies hetzelfde uit als bij jou. Dit is gewoon je koelkast en/of vriezer die aanspringen.

Dit ga je niet kunnen voorkomen, tenzij je bedorven eten wilt.
JukeboxBill schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:57:
Mijn vriezer staat ook 3x per uur aan gedurende 10 minuten. Alleen bij mij in Home Assistant is dat een blokgolf.
Dat het bij jou wordt getoond als zaagtand kan door de instelling van de grafiek komen. De lijn wordt dan glad getrokken, weet niet precies hoe dat heet in vaktaal.
Als je een oudere slimme meter hebt, dan wordt er veel minder vaak geüpdate, ik dacht iets van elk 20 of 30 minuten in plaats van elke minuut, waardoor je grafiek glad gestreken wordt. Met nieuwere slimme meters heb je dat niet en zijn zaagtanden in je grafieken dus heel normaal.

[ Voor 64% gewijzigd door Hahn op 28-07-2024 22:07 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:26
idem,hier ook zo. Nieuwbouwwoning alle apparatuur nieuw

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:48
Sluipers2024 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:35:

Ik blijft het wel vreemd vinden dat de koeling elk half uur aanslaat, de gehele dag door. Als de koeling in bedrijf is is het opgenomen vermogen 80 W, in stand by is dit 0.8 W. De piek die tenminste elke nacht op treedt op wisselende tijden begrijp ik ook nog niet.
kleine nuance: eenkoelkast of vriezer slaat niet standaard elk half uur aan, hij slaat aan wanneer de temperatuur boven een bepaalde waarde komt en er weer gekoeld moet worden om 'm op de ingesteld temperatuur te houden. De mate waarin ie afkoelt heeft te maken met de omgevings temperatuur.
En wellicht bedoelde je dat ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluipers2024
Dank voor jullie reacties en inbreng. De zaagtand wordt veroorzaakt door de diepvries, dat is inmiddels duidelijk. De hogere piek die ik (soms) waarneem wordt niet veroorzaakt door de diepvries. Mogelijk is dit een combi van draaiende koeling diepvries en koelkast.
Uit de recente metingen en de metingen in 2022 lijkt het energieverbruik van de vriezer iets te zijn toegenomen (ca. 5-7%). (Hierbij is rekening gehouden met de omgevingstemperatuur.)
Wat mij betreft kan dit onderwerp hiermee worden afgesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

emielbf schreef op maandag 29 juli 2024 @ 07:37:
[...]

kleine nuance: eenkoelkast of vriezer slaat niet standaard elk half uur aan, hij slaat aan wanneer de temperatuur boven een bepaalde waarde komt en er weer gekoeld moet worden om 'm op de ingesteld temperatuur te houden.
Gelukkig zijn recente/zuinige koelkasten en vriezers (en ook b.v. cv regelingen) een heel stuk slimmer dan de situatie welke je hier schetst. Die slimheid zit hem erin dat een koelkast of vriezer ziet dat 'ie langzaam opwarmt, ziet hoe snel of langzaam dat gaat en nog vòòrdat deze de ingestelde temperatuur overschrijdt, gaat 'ie even aan om de opwarming af te remmen. Dit proces is uiteindelijk een soort in balans waardoor een koelkast of vriezer één of meerdere keren in een uur even kort aan kan slaan. Op die manier blijft de temp heel stabiel. En is het meest zuinig in verbruik. En zonder alle bergen en dalen die uit de door jouw genoemde regeling komen. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
remco_k schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:48:
[...]

Gelukkig zijn recente/zuinige koelkasten en vriezers (en ook b.v. cv regelingen) een heel stuk slimmer dan de situatie welke je hier schetst.
dat was de vraag toch helemaal niet?! Mooi dat je uitlegt hoe een moderne koelkast werkt, maar de vraag ging over het verklaren van de zaagtand. Mijn toevoeging ging over het feit dat eenkoelkast niet tijd-gedreven aangaat maar temperatuurgedreven. En dat dat tegenwoordig nog slimmer gebeurt is alleen maar mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sluipers2024 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:33:
Dank voor jullie reacties en inbreng. De zaagtand wordt veroorzaakt door de diepvries, dat is inmiddels duidelijk. De hogere piek die ik (soms) waarneem wordt niet veroorzaakt door de diepvries. Mogelijk is dit een combi van draaiende koeling diepvries en koelkast.
Uit de recente metingen en de metingen in 2022 lijkt het energieverbruik van de vriezer iets te zijn toegenomen (ca. 5-7%). (Hierbij is rekening gehouden met de omgevingstemperatuur.)
Wat mij betreft kan dit onderwerp hiermee worden afgesloten.
Je kan kijken waarom het verbruik is toegenomen, vervangen zul je niet zo snel terugverdienen denk ik (ook de berekening wel eens gemaakt bij een vriezer die al 30 jaar oud was (toen was er ook al a label, al was dat niet hetzelfde als nu, maar als iets al weinig verbruikt en je bepsaard daar een groot deel van is dat nog steeds weinig besparing).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:11
emielbf schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:26:
[...]

dat was de vraag toch helemaal niet?! Mooi dat je uitlegt hoe een moderne koelkast werkt, maar de vraag ging over het verklaren van de zaagtand. Mijn toevoeging ging over het feit dat eenkoelkast niet tijd-gedreven aangaat maar temperatuurgedreven. En dat dat tegenwoordig nog slimmer gebeurt is alleen maar mooi.
De oorzaak was de diepvriezer(kast), die wordt veel minder intens gebruikt dan een koelkast (deur open/ dicht, etenswaar in en uit); heeft dus een veel stabielere inwendige temperatuur en dus een regelmatige werking van de compressor.

Dat het er als een zaagtand uitzien ligt mss ook wel aan de Wizard app zelf, erg nauwkeurig is die niet, onlangs nog uitgebreid besproken op een andere forum.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
natural colour schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:47:
[...]

De oorzaak was de diepvriezer(kast), die wordt veel minder intens gebruikt dan een koelkast (deur open/ dicht, etenswaar in en uit); heeft dus een veel stabielere inwendige temperatuur en dus een regelmatige werking van de compressor.
diepvries draait op -18gr, een koelkast op +5, dat zijn dus appels en peren
Pagina: 1