Bladeren koperen waterleiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick117
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-02 17:58
Mijn vraag
Circa 2 jaar geleden is een Quooker kraan geïnstalleerd. Voor de watertoevoer is o.a. een koperen leiding en koppelstukken gebruikt. Nu valt mij op dat er een grijs/zwarte aanslag op de koperen leiding en koppelstukken zit en begint te bladeren.

Als ik de aanslag met een nagel wegkras komt daaronder weer een koperkleur tevoorschijn.

Door de boiler van de quooker is het warm in het keukenkastje waar zich ook de leidingen bevinden. Ik zie verder geen lekkages.

Is dit normaal of is er actie vereist? Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9q6jgB97y6Q6OnxoGBn8B9S4Ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNj7PCK6vrySUzkuYXYKlVUI.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:48
Ziet er uit alsof iemand er een kwastje zwarte verf op heeft gesmeerd maar vergeten is om het even op te schuren en te ontvetten. Koperen leiding wordt nog wel eens geschilderd om groene aanslag tegen te gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door JukeboxBill op 19-07-2024 20:10 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:55

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Schimmel?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Heb je Schoonmaakspullen in dat kastje staan?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:46

franssie

Save the albatross

Ronald.42 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:11:
Heb je Schoonmaakspullen in dat kastje staan?
Dan nog oxideert koper dacht ik niet zwart?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:12:
[...]

Nee dan meestal groen.

Met zwavelhoudende gassen wordt het zwart.
Mischien een speciaal soort schimmel in het kastje dat gas maakt.
Schimmels zoals penicillium doen dat.

Of lucht uit het riool...

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 19-07-2024 20:18 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

franssie schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:12:
[...]

Koper gaat nogal wat kleuren langs. Zoals @Ronald.42 aangeeft kan het bij zwavel zwart kleuren. Dus bijv een lek ergens welke open ligt richting het riool.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdjeTtVg0_rUHmxSnV_43tAi5PE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s2LSFTvj8SL0V3F5QQWHq69U.png?f=fotoalbum_large

Desalniettemin verwacht ik niet zo'n dikke bladerende laag. :X

@Nick117 is het brokkelig en waren de buizen eerder wel gewoon kaal koper? Dit ziet er namelijk meer uit als afbladerende verf dan iets van aanslag of corrosie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZi6ErhyUu608CT_WZompHkKiWk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/315Rt1lrbaaaIOKP0ggmE8yN.png?f=user_large

Vooral dat grote stuk wat links uitsteekt lijkt een beetje plastic-achtig zoals dat afbladerende verf er nogal eens uit wil zien. :)

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 19-07-2024 20:30 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:46

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ronald.42 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:16:
[...]
Met zwavelhoudende gassen wordt het zwart.
Ik zie dat het kastje aan de onderkant open is. Wellicht komt er iets uit de kruipruimte omhoog trekken wat dit veroorzaakt?

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:08
Een fles ammonia open staan in de kast?
Onder invloed van ammonia verkleurd het behoorlijk snel naar zwart.

Alleen het delamineren zoals het lijkt herken ik niet van koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Die bovenste knelmoer op het T-stuk lijkt me daar ook niet thuis te horen.
Het T stuk is van messing en daar horen messing moeren op, bij het toepassen van 2 verschillende metalen heb je kans op galvanische corrosie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik zou het denk ik even schoonmaken met een schuursponsje en dan even in de gaten houden wat er gebeurd met verloop van tijd.

Het lijkt inderdaad alsof er een laklaag afbladderd. Beetje vreemd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:00

mb1

TerminalNL schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:24:
Een fles ammonia open staan in de kast?
Onder invloed van ammonia verkleurd het behoorlijk snel naar zwart.

Alleen het delamineren zoals het lijkt herken ik niet van koper.
Dit dus, in stallen met veel amoniakuitstoot uit de mest is een moederbord van een pc met <1 jaar naar de kl...
De koperen banen op de printplaat zien er dan zo uit!

[ Voor 6% gewijzigd door mb1 op 19-07-2024 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick117
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-02 17:58
Dank voor jullie reacties! De aannemer die de leidingen heeft aangesloten heeft destijds het materiaal bij onze lokale bouwmarkt gehaald. Ik kan morgen eens vragen of er nog een laklaag of iets anders om het koper heeft gezeten.

Daarnaast zal ik de leidingen eens goed schoonmaken en dan in de gaten houden.

Er staat verder niets in de kastje van schoonmaakmiddelen of andere chemische componenten.

Het achterwandje van het kastje (kookeiland) is eruit gelaten door de keukenmonteur, omdat de quookerkraan bij het uittrekken van het flexibele gedeelte nogal eens de neiging kan hebben om erachter te blijven hangen. Ik kan ook nog eens controleren of de afvoer voldoende is afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:08
Nick117 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:37:
Dank voor jullie reacties! De aannemer die de leidingen heeft aangesloten heeft destijds het materiaal bij onze lokale bouwmarkt gehaald. Ik kan morgen eens vragen of er nog een laklaag of iets anders om het koper heeft gezeten.

Daarnaast zal ik de leidingen eens goed schoonmaken en dan in de gaten houden.

Er staat verder niets in de kastje van schoonmaakmiddelen of andere chemische componenten.

Het achterwandje van het kastje (kookeiland) is eruit gelaten door de keukenmonteur, omdat de quookerkraan bij het uittrekken van het flexibele gedeelte nogal eens de neiging kan hebben om erachter te blijven hangen. Ik kan ook nog eens controleren of de afvoer voldoende is afgesloten.
Na even verder zoeken is er nog een optie, is het riool goed dicht? Dus geen open verbindingen of een overstortsifon die leeg getrokken word?

Zwavel en waterstofsulfide kunnen dit ook veroorzaken, en dat zijn beiden gassen die in rioolgas zit.
Pagina: 1