2e HD erbij... zal m'n sys langzamer worden?

Pagina: 1
Acties:

• Victorio
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02-2024
Ik heb een 2e HD gekocht.

Heb een:
Maxtor 30GB 7200rpm 2MB
en morgen een:
Maxtor 80GB 5400rpm 2MB
erbij voor massa opslag... :)

Deze tweede HD gebruik is dus alleen voor DivX en mp3 album opslag (files die ik niet dagelijks gebruik).

Zal m'n systeem hier toch langzamer door worden? :?

Verwijderd

Als je hem ernaast houdt is het OK, maar volgens mij verslaat die 80 de 30 op 7200 wel omdat bij de 80 de data dichter bij elkaar staat, dus hij wordt BIJNA nix slomer.

• Mujo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08-2021

Mujo

Nee hè?

Op dinsdag 11 september 2001 08:15 schreef Victorio het volgende:
Ik heb een 2e HD gekocht.

Heb een:
Maxtor 30GB 7200rpm 2MB
en morgen een:
Maxtor 80GB 5400rpm 2MB
erbij voor massa opslag... :)

Deze tweede HD gebruik is dus alleen voor DivX en mp3 album opslag (files die ik niet dagelijks gebruik).

Zal m'n systeem hier toch langzamer door worden? :?
Dat ligt eraan...
Heb je nu al een andere harddisk in je systeem zitten?
Is die 5400rpm? Anders zou ik lekker van die
Maxtor 30GB 7200rpm je C: maken en dan die vette 80 Gig
gebruiken voor massa-opslag ja.

Gelieve niet te roken in mijn kantoorkamer!
Ik ben meer verslaafd aan sex, dan jij aan roken, maar je ziet mij toch ook niet neuken op kantoor?

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 10:31

Frenkpie

"Crocs Rule !"

neej je pc zal denk ik niet slomer worden

lijkt mij niet iig

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Voor zover je HD je snelheid bepaalt, ben je alleen afhankelijk van je schijf waar je OS op staat volgens mij...

Mother, will they like this song?

Verwijderd

Zolang je ze niet op dezelfde kabel prikt merk je er helemaal nix van hoor.

Verwijderd

Zal de schijven iig niet op de zelfde ide poort zetten.
De snelheid van je ide poorten wordt namelijk bepaald door de langzaamste schijf.

• Victorio
Uhmmm, heb nu één 30GB schijf en die 80GB word voor de massa... voor de duidelijkheid.

Ennuh, ik wilde ze op dezelfde port zetten... |:(
Maar aangezien dat niet slim is en ik nog maar één andere IDE kabel over heb die op m'n floppy drive zit... kan ik hem daar op zetten? (floppy weg?)

• FireSNAKE
  • Laatst online: 04-08 06:21
huh? dus je wilt een HDD aan een floppy kabel zetten?

1. Floppy kabel = niet IDE kabel (minder aders en anders gebonden (gedraaide draaden))

2. je floppy controller kan dus NIET met een HDD overweg.

:)

ow ja en je zal snelheidverschil denk ik niet merken hoor als je die 2 hd's bij elkaar hangt. Ik heb zelf zelfs een ZIP drive aan mn ATA100 hangen, merk er eigenlijk helemaal noppes van. Had ook een ATA33 bij een ATA100, ook geen verschil.

Verwijderd

Normaal gesproken hebben mobo's twee IDE kanalen en 1 floppy poort. Moet maar ff goed kijken op je mobo of kijk de manual ff na.

• Victorio
ja ik heb er dan ook 2 en een floppy. Maar op die tweede zitten m'n CD rom, fikker en DVD al... :)

Verwijderd

Is er verschil tussen de snelheid van de hdd's, niet de rpm maar de ata?

• Victorio
pfff, dat was bij m'n 30GB een beetje vaag. de verkoper punk zei dat die 166 was.
En die 80GB is??? :?

• Victorio
die 80GB is ata100 zie ik...

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Voor de beste performance: zet beide schijven op een apart kanaal. Je noemde ook een cd en DVD, dus ik stel voor:

kanaal 1:
harddisk 1
CD

kanaal 2:
harddisk 2
dvd

Nu moet je nog het Windows systeem optimaliseren. Zet dan de swapfile van Windows op de 2e harddisk. Zet je TEMP directory daar ook. Zo zou je de beste performance moeten krijgen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Victorio
Waarom swap en temp op die 80GB?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Op dinsdag 11 september 2001 09:09 schreef Victorio het volgende:
Waarom swap en temp op die 80GB?
Het is algemeen bekend en bewezen dat Windows beter presteerd als je de systeembestanden en tijdelijke bestanden op fysieke andere schijven kan zetten. Zo kan Windows dan zijn systeembestanden van de ene schijf lezen, en tegelijk de tijdelijke bestanden op de andere schijf schrijven. Ik heb het ook zo, en het is echt sneller. Het zou nog mooier zijn als je 2 controllers hebt, zoals in mijn mobo bijv. Die kunnen dan echt onafhankelijk van elkaar werken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Victorio
Ok, thnx. Xal eens kijken. :)

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:30
Vind het allemaal een beetje overtrokken.

Je kan makkelijk zonder veel tot geen performance verlies je hdd op dezelfde kabel prikken.

Had zelf 2x een IBM 7200rpm op aparte ATA100 kanalen en deze in Raid0 config, nu heb ik geen Raid en draaien ze opdezelfde kabel op ATA66 en merk weinig verschil, dit terwijl Sandra wel bijna een factor 2 minder scoort, benches zijn leuk maar irl valt het wel mee.

Verwijderd

Misschien dat je CPU er 1% meer door belast word, maar dat is niet echt een probleem lijkt mij.
Pagina: 1