Airco maakt de lucht juist vochtiger

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:42
Hallo,

Even een vraagje, wij hebben 4 aircos laten plaatsen. Nu hebben we die vandaag volle bak aan maar het valt mij op dat juist de luchtvochtigheid in de kamers waar gekoeld wordt stijgt ipv afneemt. Ik heb altijd begrepen dat een airco juist ook ontvochtigt.
De percentage dat het stijgt is ongeveer 15%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

De luchtvochtigheid is hier inderdaad met zo'n 15% afgenomen sinds de airco's aan staan vandaag. Op welke stand staan de airco's? En weet je zeker dat je niet iets verkeerd uitleest?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Hij staat op automatisch en koelen.
Het zijn verschillende sensoren die allemaal een toename van het vocht registreren, de thermostaat, aqara sensors en healty home coaches van Netatmo

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:27
Bij een lagere temperatuur kan de lucht minder vocht bevatten en stijgt de relatieve luchtvochtigheid. Als je even zoekt naar een online omrekentabel dan kun je begin en eind temperatuur invullen en begin RV. Als de RV die je nu meer onder de eind RV ligt dan haalt de airco dus wel vocht uit de lucht maar mogelijk minder dan dat je wenst. Zo niet, dan gaat er iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Zoals hierboven van 26 graden naar 22 met 60% is ongeveer van 14 gm3 naar 9,5 g/m3 als je stijgt van 60 naar 75% hou je dus dezelfde hoeveelheid grammen.

Heb je een slecht geïsoleerd huis? Dus veel binnentreden van de buitenlucht? Dan zou dat het wel verklaren.

[ Voor 14% gewijzigd door Barrycade op 19-07-2024 19:44 . Reden: Wel goed in mijn hoofd niet goed in de post ;) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:35
Welke aircos heb je hangen? Mijn daikins hebben bvb een keep dry functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Barrycade schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:39:
Zoals hierboven van 26 graden naar 22 met 60% is ongeveer dezelfde hoeveelheid grammen.

Heb je een slecht geïsoleerd huis? Dus veel binnentreden van de buitenlucht? Dan zou dat het wel verklaren.
Nee we hebben juist het huis verbouwd en maximaal laten isoleren.
Ik koel nu terug van 23 naar 20 en in de tussentijd is de RV gestegen van 52 naar 71 procent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Craven schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:39:
Welke aircos heb je hangen? Mijn daikins hebben bvb een keep dry functie.
Heavy Industries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

mijansen1987 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:43:
[...]

Nee we hebben juist het huis verbouwd en maximaal laten isoleren.
Ik koel nu terug van 23 naar 20 en in de tussentijd is de RV gestegen van 52 naar 71 procent
Vreemd, maar ik had mijn verhaal niet goed opgepent. Maar komt er dus op neer dat je niets kwijt raakt maar gelijk lijkt te blijven qua g/m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Barrycade schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:45:
[...]

Vreemd, maar ik had mijn verhaal niet goed opgepent. Maar komt er dus op neer dat je niets kwijt raakt maar gelijk lijkt te blijven qua g/m3.
Die snap ik niet 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Hoe is het afgewerkt met de waterafvoer? Zijn er pompjes geplaatst of is het natuurlijk verloop? Als het pompjes zijn, hoor je ze dan wel eens pompen? En als het natuurlijk verloop is, zie of hoor je dan water druppelen (bij de afvoer)?

[ Voor 3% gewijzigd door Detmer op 19-07-2024 19:48 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Detmer schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:47:
Hoe is het afgewerkt met de waterafvoer? Zijn er pompjes geplaatst of is het natuurlijk verloop? Als het pompjes zijn, hoor je ze dan wel eens pompen? En als het natuurlijk verloop is, zie of hoor je dan water druppelen (bij de afvoer)?
Natuurlijke afvloei, dat durf ik niet te zeggen, heb ze laten aanleggen. Straks even kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Ja er druppelt vocht uit de slang, dus er wordt vocht onttrokken..
Maar bijzonder dat dan de vochtpercentages stijgen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
De airco staat hier ook aan, we houden het op 23 in huis dan is het verschil met buiten niet te gek daar was het tussen de 28 en 29 graden.

De grafiek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgCWyuqhiNr6PS4RiIaok6lwgwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFM2CvD7lRJSIjcWaLXAQUtC.jpg?f=fotoalbum_large

En de oogst, de emmer was vanmorgen leeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-So5HhyYl6PcjPhAaiVhDliPIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rzk4CRLnF1yY7cXfihAQFUfL.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 08:03
mijansen1987 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:23:
Hallo,

Even een vraagje, wij hebben 4 aircos laten plaatsen. Nu hebben we die vandaag volle bak aan maar het valt mij op dat juist de luchtvochtigheid in de kamers waar gekoeld wordt stijgt ipv afneemt. Ik heb altijd begrepen dat een airco juist ook ontvochtigt.
De percentage dat het stijgt is ongeveer 15%
Het lijkt erop dat je airco's koelen boven het dauwpunt. Met andere woorden, ze koelen wel maar water condenseert niet op de verdamper en wordt afgevoerd. Als je water niet afvoert en de lucht gaat afkoelen wordt de relatieve vochtigheid (RV) hoger.

Controleer dus je binnenunits, kun je de uitgeblazen lucht temperatuur meten? Als je koelt van 23 naar 20 graden zul je rond de 17 graden uitblaas temperatuur zitten als de unit continu koelt. Dat is boven het dauwpunt, dus je RV gaat omhoog. (koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht dus neemt het vochtgehalte toe)

Zet de airco's eens op minimale temperatuur en kijk wat er dan gebeurt met je RV. Gewoon full power koelen, check dan je RV.

Als ze wel koelen maar niet onder het dauwpunt koelen (condensatie op de verdamper) dan kan het zijn dat de vulling niet voldoende is, al lijkt me dat stug met een net geinstalleerde installatie.
Zit er een ontvochtigingsfunctie op? Zo ja, zet die eens aan.

Laat het ons weten.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
nodri2000 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:50:
[...]

Het lijkt erop dat je airco's koelen boven het dauwpunt. Met andere woorden, ze koelen wel maar water condenseert niet op de verdamper en wordt afgevoerd. Als je water niet afvoert en de lucht gaat afkoelen wordt de relatieve vochtigheid (RV) hoger.

Controleer dus je binnenunits, kun je de uitgeblazen lucht temperatuur meten? Als je koelt van 23 naar 20 graden zul je rond de 17 graden uitblaas temperatuur zitten als de unit continu koelt. Dat is boven het dauwpunt, dus je RV gaat omhoog. (koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht dus neemt het vochtgehalte toe)

Zet de airco's eens op minimale temperatuur en kijk wat er dan gebeurt met je RV. Gewoon full power koelen, check dan je RV.

Als ze wel koelen maar niet onder het dauwpunt koelen (condensatie op de verdamper) dan kan het zijn dat de vulling niet voldoende is, al lijkt me dat stug met een net geinstalleerde installatie.

Laat het ons weten.
Thanks voor je uitgebreide informatie;
Ik heb hem op maximaal koelen gezet (18 graden, lager gaat hij niet). Dan is de uitblaas temp ongeveer 11 graden (via vleespen gemeten). Het wordt erg koel in de kamer maar de luchtvochtigheid stijgt.
Ik kon boven ook niet direct vocht uit de slang zien komen, dat heb ik eerder wel bij de airco in de woonkamer gezien (die wordt via het riool afgevoerd).
De ventilator van de buitenunit draait goed en daar komt veel warme lucht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
mijansen1987 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:36:
[...]

Thanks voor je uitgebreide informatie;
Ik heb hem op maximaal koelen gezet (18 graden, lager gaat hij niet). Dan is de uitblaas temp ongeveer 11 graden (via vleespen gemeten). Het wordt erg koel in de kamer maar de luchtvochtigheid stijgt.
Ik kon boven ook niet direct vocht uit de slang zien komen, dat heb ik eerder wel bij de airco in de woonkamer gezien (die wordt via het riool afgevoerd).
De ventilator van de buitenunit draait goed en daar komt veel warme lucht uit.
Je zegt 11 graden, dan zou de verdamper het water wel moeten condenseren.
Kijk eens op https://www.weerschip.nl/calc_Td.php Daar kun je berekenen wat het dauwpunt is. Als je de airco een tijd laat draaien dan moet er toch echt wel water afgevoerd worden. Met een uitblaas van 11 graden moet de verdamper (binnenunit) wel nat worden en gaan druppelen.

Ik kan er echt niet bij dat je luchtvochtigheid stijgt. Meet je dat met 1 thermo/ hydro meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
zet je raam en deur dicht, verlaat de ruimte, laat ruimte op temperatuur komen. wat is luchtvochtigheid nu ?

waarschijnlijk lager dan buiten - dus de airco werkt wel, maar lage temperatuur heeft hoger % luchtvochtigheid, met zelfde hoeveelheid vocht in lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Het is een vreemd verhaal;
De dauwtemp is 16 graden.
Nu is het zo dat we een unit in de woonkamer hebben en 3 boven, allemaal op 1 grote buiten unit.
Als de airco in de woonkamer aan staat dan komt er ook behoorlijk wat vocht uit de leiding, heb er een emmer onder gezet en die liep vol. Ook daalt dan de luchtvochtigheid in de woonkamer aanzienlijk.
Boven hebben we 3 unites (2.5 Kw). Ze hebben de kamer in no-time koud maar bij het koelen stijgt de luchtvochtigheid. Ook daar heb ik bakjes onder gezet maar die blijven leeg.
Zojuist ook de installateur gesproken en die geeft aan dat het eigenlijk niet mogelijk is en die raad aan om het eens 24u aan te kijken.
Het valt dan op dat de buiten unit zo nu en dan stil staat, (maar dan kan ook zijn omdat ze dan even stationair draaien?)
Binnen is op de kamers de RL als de airco's aan staan rond de 70-80% en buiten is dat nu 45%

De muren zijn droog en tonen dus geen vorm van lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
<Ik kan er echt niet bij dat je luchtvochtigheid stijgt. Meet je dat met 1 thermo/ hydro meter?>
Het zijn Home Coaches van Netatmo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Als ik door de slangetjes heen blaas merk ik geen weerstand oid.
Weet niet of het er mee te maken kan hebben dat het boven recentelijk allemaal is geïsoleerd?
Dat er geen echt vocht aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
welke slangetjes heb je het nu over? degene waar het koelmiddel in zit? Lijkt me niet heel verstandig om doorheen te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-09 22:09
Je unit beneden voert wel vocht af. Je units boven niet

Dan kan het niet anders dat je units boven niet onder het dauwpunt komen en geen water condenseren.

Een airco (defect/werkend) kan geen water toevoegen. Uit je muren komt ook geen water. Het niet afvoeren van water betekend niet dat er extra water toegevoegd word. Alleen maar dat er geen water condenseert.

Dus je warme vochtige lucht wordt niet onder het dauwpunt gebracht en wordt daarmee koude lucht met dezelfde hoeveelheid vocht. En dus hogere luchtvochtigheid.

Check je koelers boven. Check de instellingen. Check de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Ik heb het over de afvoerslang voor het condenswater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Misschien een stomme suggestie maar kunnen die afvoerslangen van je airco's boven wel water afvoeren zonder pompje? Ik heb me nooit verdiept in de technische werking van dat gedeelte van de airco, maar bij ons hebben alle airco's een pompje (nodig) omdat ze op binnenmuren hangen en de afvoer eerst richting de vliering gaat...

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Ugchel schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:31:
Misschien een stomme suggestie maar kunnen die afvoerslangen van je airco's boven wel water afvoeren zonder pompje? Ik heb me nooit verdiept in de technische werking van dat gedeelte van de airco, maar bij ons hebben alle airco's een pompje (nodig) omdat ze op binnenmuren hangen en de afvoer eerst richting de vliering gaat...
De afvoerslangen hebben een natuurlijke afloop waardoor het water altijd naar buiten kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
__R__ schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:22:
Je unit beneden voert wel vocht af. Je units boven niet

Dan kan het niet anders dat je units boven niet onder het dauwpunt komen en geen water condenseren.

Een airco (defect/werkend) kan geen water toevoegen. Uit je muren komt ook geen water. Het niet afvoeren van water betekend niet dat er extra water toegevoegd word. Alleen maar dat er geen water condenseert.

Dus je warme vochtige lucht wordt niet onder het dauwpunt gebracht en wordt daarmee koude lucht met dezelfde hoeveelheid vocht. En dus hogere luchtvochtigheid.

Check je koelers boven. Check de instellingen. Check de temperatuur.
Ik heb de hele handleiding doorgelezen maar daar kan ik niks vinden over het afstellen van het dauwpunt oid.. Zou je me aub meer informatie over kunnen geven? Waar ik naar moet zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Misschien een stomme vraag maar is er ook echt een probleem? Heb je ook echt het idee in huis dat het vies vochtig is of is het toevallig wel gewoon comfortabel?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:35
mijansen1987 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:39:
[...]

De afvoerslangen hebben een natuurlijke afloop waardoor het water altijd naar buiten kan.
Is dat de Theorie of Praktijk? Met andere woorden: Ga je er vanuit dat de afvoer van boven goed werkt, of heb je dit ook feitelijk kunnen testen?

Je zult de airco's denk ik een voor een moeten testen. Dus zet bijvoorbeeld alle airco's eens uit, en laat dan alleen een airco van boven koelen. Op die manier moet je ze allemaal langs gaan, en kijken of ze allemaal werken zoals het moet.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 20:18
Lijkt me dat het niet anders kan dat er ergens vocht ophoopt: of in de afvoer(slangen), of de verdamper die bijvoorbeeld compleet bevriest. Dat laatste is vrij normaal, daarom gaat mijn monoblock ook eens in de zoveel tijd uit om het ijs te laten smelten. Het kan zijn dat jouw units dit niet doen, dit zou je 5 minuten na uitschakelen dan zeker moeten zien in een flinke lading water in de afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Het verhaal krijgt een wending..
Ik had een een van de kamers een emmer water gezet, en wat denk je? Het bakje onder de uitvoer begon zowaar te druppelen. Heb nu de emmer in een andere kamer gezet.
De hele boven verdieping is opgenieuw opgebouwd en is erg goed geïsoleerd, zou dat nog kunnen mee spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 24-09 20:18
Meten is weten. Wat is de absolute luchtvochtigheid en hoeveel gaat ervan af bij een uur de airco aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
mijansen1987 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:50:
Het verhaal krijgt een wending..
Ik had een een van de kamers een emmer water gezet, en wat denk je? Het bakje onder de uitvoer begon zowaar te druppelen. Heb nu de emmer in een andere kamer gezet.
De hele boven verdieping is opgenieuw opgebouwd en is erg goed geïsoleerd, zou dat nog kunnen mee spelen?
Niet heel duidelijk verhaal, waar stond die emmer? Onder de afvoer??

Net al zo eerder gezegd werd, de unit in de woonkamer koelt als een malle en daar loopt het condens ook goed weg. Ergo de unit in de woonkamer zit mooi onder het dauwpunt te koelen en daarbij koelt de ruimte af en zal na verloop van tijd de relatieve vochtigheid ook gaan afnemen.

V.w.b. de units boven, het kan zijn dat deze dus niet goed koelen (niet koud genoeg worden) dit is een euvel waar multi splits wel eens last van kunnen hebben. Is daar de uitblaastemperatuur ook 11 graden?

Dat je bovenverdieping goed geisoleerd is wil alleen maar zeggen dat deze verdieping de temperatuur langer kan vast houden (je verliest weinig thermische energie). Als je de unit instelt op 18 graden en 15 minuten later is het 18 graden op die kamer dan stopt die ermee. Zit er een onvochtigings stand op die binnenunits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:11
Zou het volgende kunnen:
Als er gekoeld gaat worden kan er condens in de verdamper ontstaan. Maar als dit te kort duurt, omdat de kamer al snel op temperatuur is gekomen, dan zal je geen grotere hoeveelheden water zien gaan. Pas als je onder het dauwpunt gaat koelen voor iets langere tijd, dan komt er condens.

Je nieuwe airco's beginnen volledig droog. Het heeft even nodig om condens te vormen, en als de temperatuur bereikt is, slaat de unit af. Na meerdere dagen heb je pas voldoende condens opgewekt dat het uit de slang gaat stromen.

Bij een nieuwe airco duurde het ca. 5 dagen voor er water uit begon te komen bij mij thuis. Mogelijk ook omdat het bij het begin wel warm, maar niet vochtig was.(mogelijk zit er eerst een klein opvang tankje wat moet vullen?)

Dit bovenstaande zou betekenen dat alles bij jou werkt hoe het hoort en op termijn de 2e unit boven ook condesnwater zal gaan afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
ucsdcom schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:52:
Zou het volgende kunnen:
Als er gekoeld gaat worden kan er condens in de verdamper ontstaan. Maar als dit te kort duurt, omdat de kamer al snel op temperatuur is gekomen, dan zal je geen grotere hoeveelheden water zien gaan. Pas als je onder het dauwpunt gaat koelen voor iets langere tijd, dan komt er condens.

Je nieuwe airco's beginnen volledig droog. Het heeft even nodig om condens te vormen, en als de temperatuur bereikt is, slaat de unit af. Na meerdere dagen heb je pas voldoende condens opgewekt dat het uit de slang gaat stromen.

Bij een nieuwe airco duurde het ca. 5 dagen voor er water uit begon te komen bij mij thuis. Mogelijk ook omdat het bij het begin wel warm, maar niet vochtig was.(mogelijk zit er eerst een klein opvang tankje wat moet vullen?)

Dit bovenstaande zou betekenen dat alles bij jou werkt hoe het hoort en op termijn de 2e unit boven ook condesnwater zal gaan afvoeren.
Dit klinkt wel logisch, in de nacht koelt hij bv maar 15 min en dan draait ie stationair omdat hij op temperatuur is. En een uur later weer 15 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-09 16:26
Heb je toevallig een voorzetwand?
In dat geval, misschien is het buisje misschien geplooid tussen de voorzetwand en de muur.
Dit heb ik zelf voorgehad in onze slaapkamer, plots overstroomde de binnenunit - het condenswater het bed in 8)7
Opgelost door van buitenaf met een tang te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:17
Arnout schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:48:
Lijkt me dat het niet anders kan dat er ergens vocht ophoopt: of in de afvoer(slangen), of de verdamper die bijvoorbeeld compleet bevriest. Dat laatste is vrij normaal, daarom gaat mijn monoblock ook eens in de zoveel tijd uit om het ijs te laten smelten. Het kan zijn dat jouw units dit niet doen, dit zou je 5 minuten na uitschakelen dan zeker moeten zien in een flinke lading water in de afvoer.
Bevroren verdamper is een A5 error bij Daikin. Bekend probleem bij hun multisplits zodra je de leidingen en kabels niet juist aansluit. En nee, dat probleem komt niet naar voren als je gaat testen met verwarmen. ;)

Trouwens, niemand hier die de suggestie heeft gedaan om de units eens in drogen ipv koelen te zetten? Hoewel ze beiden grofweg hetzelfde doen, legt de droogfunctie de nadruk op zoveel mogelijk vocht uit de lucht trekken, en dan zou die niet zo snel moeten afslaan. Als het goed is daalt de RV dan - of blijft deze op zijn minst gelijk terwijl de temperatuur daalt. Manueel in koelmodus de ventilator op silence mode zetten, de airco goed koud, en demand control op 40% heeft ongeveer hetzelfde effect. Besef wel dat dit killing is voor de efficientie van je airco.

Als het probleem was dat het water terugvloeide in de ruimte wegens een geblokkeerde slang oid, dan had je dat echt wel gezien aan de hand van een plas water onder de airco, of een natte voorzetwand.

[ Voor 15% gewijzigd door scoobs op 31-07-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Laatst online: 09:55
scoobs schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 01:28:
[...]

Bevroren verdamper is een A5 error bij Daikin. Bekend probleem bij hun multisplits zodra je de leidingen en kabels niet juist aansluit. En nee, dat probleem komt niet naar voren niet als je gaat testen met verwarmen. ;)
Deze zin loopt niet, waardoor niet duidelijk is wat je bedoelt te zeggen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@mijansen1987 beantwoord je bewust de vraag niet of er wel echt een probleem is ... ?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:43

Aganim

I have a cunning plan..

scoobs schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 01:28:
[...]
Trouwens, niemand hier die de suggestie heeft gedaan om de units eens in drogen ipv koelen te zetten?
Drogen niet, maar @nodri2000 heeft gisteren al wel voorgesteld om eens te ontvochtigen. :+
nodri2000 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:50:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Glenfiddich schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:35:
[...]

Deze zin loopt niet, waardoor niet duidelijk is wat je bedoelt te zeggen.
Verrek ja, die tweede niet moet weg. Ik zal het gelijk even aanpassen in het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Glashelder schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:54:
@mijansen1987 beantwoord je bewust de vraag niet of er wel echt een probleem is ... ?
Sorry vraag gemist;
Ja het is een probleem als de luchtvochtigheid zo hoog wordt, heb geen zin in schimmels oid op de muren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mijansen1987
Ik denk dat ik het helder heb;
Ik heb via een Kwh meter gekeken naar wanneer de airco koelt, als hij niet koelt is het verbruik 29 watt en ander 800+.
Op de momenten dat hij koelt daalt de luchtvochtigheid iets, zodra hij stationair draait koelt hij niet actief; de buitenventilator valt ook stop en dan stijgt de luchtvochtigheid. De theorie leert dat koude lucht een hogere RL bevat. Omdat de ruimtes erg goed geïsoleerd zijn is de ruimte ook erg snel op temperatuur en wordt er dus niet lang gekoeld, waardoor dat condenseren ook bijna niet kan plaatsvinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Dus, de droog/ontvochtigingsfunctie... wat doet die met de luchtvochtigheid?

Overigens is het nu vrij letterlijk water naar de zee dragen, zeker als je balansventilatie hebt zonder enthalpiewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
de droog/ontvochtigingsfunctie zorgt er tig niet voor dat de luchtvochtigheid daalt, hij houdt hem dan wel redelijk op hetzelfde niveau,

Watje met balansventilatie hebt zonder enthalpiewisselaar bedoeld begrijp ik niet helemaal
Pagina: 1