mijansen1987 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:23:
Hallo,
Even een vraagje, wij hebben 4 aircos laten plaatsen. Nu hebben we die vandaag volle bak aan maar het valt mij op dat juist de luchtvochtigheid in de kamers waar gekoeld wordt stijgt ipv afneemt. Ik heb altijd begrepen dat een airco juist ook ontvochtigt.
De percentage dat het stijgt is ongeveer 15%
Het lijkt erop dat je airco's koelen boven het dauwpunt. Met andere woorden, ze koelen wel maar water condenseert niet op de verdamper en wordt afgevoerd. Als je water niet afvoert en de lucht gaat afkoelen wordt de relatieve vochtigheid (RV) hoger.
Controleer dus je binnenunits, kun je de uitgeblazen lucht temperatuur meten? Als je koelt van 23 naar 20 graden zul je rond de 17 graden uitblaas temperatuur zitten als de unit continu koelt. Dat is boven het dauwpunt, dus je RV gaat omhoog. (koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht dus neemt het vochtgehalte toe)
Zet de airco's eens op minimale temperatuur en kijk wat er dan gebeurt met je RV. Gewoon full power koelen, check dan je RV.
Als ze wel koelen maar niet onder het dauwpunt koelen (condensatie op de verdamper) dan kan het zijn dat de vulling niet voldoende is, al lijkt me dat stug met een net geinstalleerde installatie.
Zit er een ontvochtigingsfunctie op? Zo ja, zet die eens aan.
Laat het ons weten.