Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_mgink
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-05 16:20
Hi Tweakers,

Ik heb gisteren een nieuwe PC inelkaar gezet maar deze post niet wanneer ik de display output van de videokaart gebruik.

De combinatie die ik aan de praat probeer te krijgen:
Mobo: Asus TUF B650-Plus
CPU: Ryzen 7800x3d
RAM: 2x 16GB Gskill Flare X5 ddr5 6000 CL30
VGA: Asus TUF RTX4080 Super OC
PSU: Asus Rog Strix 1000w met 12vhpwr

Het volgende is er aan de hand:
- Wanneer ik de PC aanzet met display output van de videokaart blijft de Qled op VGA staan en komt er geen beeld. Dit is ongeacht of ik de 12vhpwr kabel van de voeding gebruik of de met de videokaart meegeleverde verloopstekker gebruik.
- Wanneer ik de PC aanzet met display output van het moederbord post hij wel en kom ik in de bios.

Wat heb ik in eerste instantie geprobeerd aan troubleshooting:
- Wanneer ik een oude RTX2060 probeer post de PC en kom ik in de bios.
- BIOS update van het moederbord > geen verandering.
Hierna ben ik met de videokaart terug naar de winkel geweest. Daar hebben ze de kaart in een testbench gestoken die vervolgens wel gewoon post en in Windows komt. Zij gaven aan om het met een andere voeding eens te proberen.

Geprobeerd met een Coolermaster MWE Gold 850, zelfde resultaat, zowel met Coolermaster 12vhpwr als met verloopstekkker van de videokaart.

De volgende zaken heb ik vervolgens ook nog geprobeerd:
- Geheugen gewisseld voor een ander setje DDR5-6000 cl30 van Corsair uit een andere pc > zelfde resultaat (komt niet door post, VGA Qled blijft branden)
- Videokaart geprobeerd in andere PC met Ryzen 7600 en Asus TUF B650-E WIFI > Zelfde resultaat (met nog een andere Coolermaster MWE Gold 850 met 12vhpwr.)

Wat weet ik dus tot nu toe?
- Moederbord werkt
- CPU werkt
- Voeding werkt
- GPU werkt (alleen niet bij mij)

Ik weet op het moment niet meer wat ik verder nog kan proberen. Wat mij wel opvalt is dat ik in twee pc's met vergelijkbare moederborden niet voorbij post kom.

Is er op dit forum wellicht nog iemand die aanvullende ideeën heeft om de nieuwe pc met RTX4080 toch aan de praat te krijgen?

Ik hoor het graag!

Groet,
Martijn

[ Voor 0% gewijzigd door da_mgink op 19-07-2024 18:29 . Reden: Naam van moederbord was niet correct ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:46

Thomg

Aww yiss

Na wat rondgooglen lijkt iedereen te zeggen dat het te maken heeft met de 12VHPWR kabel die er niet correct in zit. Als je dezelfde voeding/kabel hebt gebruikt bij het testen van een ander moederbord sluit je dat niet uit.

Probeer anders eens wat druk te zetten op de kabel terwijl de PC aan het opstarten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_mgink
Dank voor je reactie. Dit heb ik inderdaad al geprobeerd maar zonder resultaat. Als het de meegeleverde kabel van de (nieuwe, Asus) voeding zou zijn verklaart dit overigens niet hetzelfde resultaat met de meegeleverde kabel van een andere voeding (Coolermaster, geprobeerd in de andere PC) en met de bij de videokaart meegeleverde converterkabel in beide pc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:59
Als ie met de videokaart erin maar met je hdmi in het moederbord geplugd wel naar het bios gaat, dan zou ik daar eens rondkijken of bepaalde instellingen helpen.
Staat er in het bios ingesteld dat ie als eerste op een losse gpu moet booten?
Welke pci versie heb je in het bios ingesteld staan? Misschien dat zoiets nog kan schelen.
Ik heb ook wel eens met een pc gehad die al heel lang op zich prima draaide, maar heel af en toe met het starten van een video op Netflix een videoscheduler error gaf met blue screen en reboot. Van alles geprobeerd in Windows, hielp niet. Toen zei er ook iemand dat het aan de pci versie kon liggen bij gelijksoortige klachten bij iemand anders. Dat geprobeerd te veranderen en toen postte hij ineens ook niet meer. En dan bios resetten en weer vanalles proberen, en dan kwam ik wel het bios soms, maar opstarten deed ie niet. Eén of andere instelling op legacy gezet en pc startte gewoon weer op als altijd. Terwijl die setting dus al jaren anders stond en altijd gewoon werkte :s
Dus dat is ook nog iets om te proberen. Weet even zo snel niet meer hoe de setting heette.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:46

Thomg

Aww yiss

Zie je de videokaart wel in je apparaatbeheer als je boot met de IGPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_mgink
@DannyXP1600 , die setting heet blijkbaar CSM. Met CSM aan krijg ik hem wel voorbij post en in de bios!

Helaas kan ik dan alleen resizable bar niet aanzetten, blijkbaar werkt dat niet in combinatie met elkaar.

Voor nu kan ik in ieder geval verder. Ik ga eens verder kijken waarom deze GPU niet met UEFI instellingen voorbij post komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:12
da_mgink schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:35:
@DannyXP1600 , die setting heet blijkbaar CSM. Met CSM aan krijg ik hem wel voorbij post en in de bios!

Helaas kan ik dan alleen resizable bar niet aanzetten, blijkbaar werkt dat niet in combinatie met elkaar.

Voor nu kan ik in ieder geval verder. Ik ga eens verder kijken waarom deze GPU niet met UEFI instellingen voorbij post komt.
Dat van CMS ligt niet aan de gpu maar aan iets anders want die videokaart heeft een UEFI bios.

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-07-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_mgink
Ik kon posten door mijn video output te verbinden met de iGPU, zie mijn eerste post.

Ik heb nu bij CSM in ieder geval ingesteld dat de PCIe apparaten als legacy gezien moeten worden, hiermee werkt het voor nu.

Blijkbaar is er dus iets mis met de UEFI bios van de videokaart waardoor die niet met UEFI post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:12
da_mgink schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:55:
Ik kon posten door mijn video output te verbinden met de iGPU, zie mijn eerste post.

Ik heb nu bij CSM in ieder geval ingesteld dat de PCIe apparaten als legacy gezien moeten worden, hiermee werkt het voor nu.

Blijkbaar is er dus iets mis met de UEFI bios van de videokaart waardoor die niet met UEFI post.
Of je hebt iets anders in de computer/aangesloten wat niet UEFI compatible is.
Edit: nevermind met je 2060 werkt het wel dus ik snap er niets van.

Probeer eens ander ander beeldscherm!
Met sommige combi's van videokaarten en OLEDs (hdmi) kom ik ook niet in het bios terwijl ik met een dp kabel (monitor) wél in het bios kom.

[ Voor 19% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-07-2024 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_mgink
Inmiddels heb ik windows kunnen installeren op de nieuwe pc en type ik dit nu ook vanaf die nieuwe pc, met beeld vanaf de 4080.

Windows wilde in eerste instantie niet installeren vanwege CSM. Na installatie CSM weer aangezet en in dit geval bij alle opties van CSM aangegeven dat alles als UEFI gezien moet worden.

Het blijft een beetje een vaag probleem maar voor nu lijkt het te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:28

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Tis ook geen weer om te zweten om je nieuwe GPU :(:) :Y)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Pagina: 1