Welke formule bij deze casus?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiBontkes
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-03 13:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkyP5_cIlq6NynSUXAYdcnGidfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QZzaBegiMP6nhXWh1zv1Wc2W.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een tabel met meerdere offertes. Daaruit volgt uiteindelijk een definitieve offerte (aan te geven met Ja/nee gegevensvalidatie). Nu heb ik een formule nodig die de definitieve offerte prijs naar voren (onder laatste kolom "prijs definitieve offerte") haalt bij een Ja antwoord, en de offerte die Nee zijn geantwoord, dan ook buitenwege laat.

Iemand enig idee welke formule te gebruiken?

Beste antwoord (via KaiBontkes op 31-07-2024 15:14)

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:43
Je kan het ook zonder geneste ALS functies doen door de MATCH en INDIRECT functies te gebruiken.
Met MATCH kan je de kolom vinden van de 1e definitieve offerte:
code:
1
=MATCH("Ja" ;4:4;0)

Dir geeft het kolomnummer van de eerste Ja in rij 4 (je hebt geen rij en kolomnummers in je screenshot of verhaal, het lijkt in het plaatje de 4e rij te zijn).

Dat resultaat gebruik je vervolgens in de INDIRECT functie om het totaal uit de juiste cel pp te halen. Ik zie dat je met merged cells werkt, dat maakt verwijzen met formules erg lastig. Tip om dat nie te doen ;).

code:
1
=INDIRECT("R10C" & MATCH("Ja" ;4:4;0);FALSE)

Dit geeft de waarde terug uit de 10e rij en de kolom waar Ja in staat

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:55

g0tanks

Moderator CSA
Welkom op Tweakers. :) Wat heb je zelf al gevonden? Wij zijn geen helpdesk dus eigen inzet is vereist.

Een van de basisformules in Excel is ALS, functie - Microsoft Ondersteuning heb je die al geprobeerd?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiBontkes
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-03 13:26
=ALS(I13="JA";I16;0)

Ik heb bovenstaande formule gebruikt en dat gaat goed, wanneer ik nee selecteer is de waarde 0. Wanneer ik ja selecteer, geeft hij ook de waarde die hierbij behoort. Nu moet ik dus een formule zien te creëren, waarbij ik dit met meerdere kolommen doe. Ik heb al geprobeerd met EN/OF en ALSDAN, maar ik blijf overal een 0 waarde houden.

[ Voor 39% gewijzigd door KaiBontkes op 19-07-2024 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-05 11:36
Zoals altijd zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.

Zonder ALS:
code:
1
=(G13="Ja")*G16+(I13="Ja")*I16

Met ALS:
code:
1
=ALS(G13="Ja";G16;0)+ALS(I13="Ja";I16;0)

Kan je naar believen langer maken met meerdere offertes. Moet je zelf opletten dat je er maar een met "Ja" markeert.

Eventueel kan je een "nestje" maken, dan houdt het na de eerste "Ja" op:
code:
1
=ALS(G13="Ja";G16;ALS(I13="Ja";I16;0))

En dat kan je ook nog een stukje mooier maken met minder haakjes:
code:
1
=ALS.VOORWAARDEN(G13="Ja";G16;I13="Ja";I16;WAAR;0)

Succes!

[ Voor 24% gewijzigd door Triggy op 19-07-2024 16:26 . Reden: code tags ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 12:50
Er vanuit gaande dat de eerste 'Offertenummer:' tekst in Cel A1 staat:

code:
1
=ALS(B3="Ja";A9;ALS(D3="Ja";C9;ALS(F3="Ja";E9;ALS(H3="Ja";G9;ALS(J3="Ja";I9)))))

Geeft als resultaat het totaal bedrag van de eerste defintieve offerte waar Ja staat (van links naar rechts gezien). Hopelijk is dat wat je wilt bereiken.

(PS. Er staat steeds Defenitieve i.p.v. Definitieve in je screenshot)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:43
Je kan het ook zonder geneste ALS functies doen door de MATCH en INDIRECT functies te gebruiken.
Met MATCH kan je de kolom vinden van de 1e definitieve offerte:
code:
1
=MATCH("Ja" ;4:4;0)

Dir geeft het kolomnummer van de eerste Ja in rij 4 (je hebt geen rij en kolomnummers in je screenshot of verhaal, het lijkt in het plaatje de 4e rij te zijn).

Dat resultaat gebruik je vervolgens in de INDIRECT functie om het totaal uit de juiste cel pp te halen. Ik zie dat je met merged cells werkt, dat maakt verwijzen met formules erg lastig. Tip om dat nie te doen ;).

code:
1
=INDIRECT("R10C" & MATCH("Ja" ;4:4;0);FALSE)

Dit geeft de waarde terug uit de 10e rij en de kolom waar Ja in staat
Pagina: 1