Foute CPU tempsensor waardes in Windows.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Kauw
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01 23:30
Ola!

Sinds gisteren krijg in ene foute CPU temperatuur waardes te lezen in windows. Aanleiding is mij niet helemaal duidelijk maar viel mij op dat tijdens het spelen van Flight Simulator de PC in ene uitviel.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik

MB: MSI Z790 PRO
CPU: 13700K
CPU Cooler type weet ik niet meer precies. Grote radiator direct op de CPU met 120mm fan.
Case is bequiet, 3x 140mm fans (voor, boven en achter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLU2ezbDxHaAP67FP3UP2uxNoM8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1wymoipLjNdShgaEeIMRvLRw.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hV10KS0QYdtVyLn4aav7Th72DFk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xtzsfCXp78dpNTO8QbnODxwE.jpg?f=user_large
...

Gisteren alle drivers en BIOS firmware up-to-date gemaakt sinds januari dit jaar. Dit heeft het probleem niet verholp. Wel heb ik gezien, tijdens de BIOS-update, dat de CPU temperatuur rond 53 bezig bleef.

De PC, terwijl ik dit nu typ, staat net 15 minuten aan, toen ik de screenshot maakte. De kast zelf is niet eens handwarm. Voelt zelfs gewoon koud. Als de CPU werkelijke die temperatuur zou zijn, bij 30% workload, zou de kast ook warmer moeten zijn.

GPU 3070 heeft een workload van 10% tot 20% as we speak en is nu ook zo'n 53 graden.

Ik lees alleen maar hardware matige problemen online, dingen als slechte pasta. Slechte aanhechtig van koeler. Ventilator die niet goed functioneert. Maar de PC is nog geen jaar oud.....
Kast even open gehad en wat dingen nagelopen, Koeler zit gewoon keurig stevig vast.

Ik ben er van overtuigd dat het softwarematig ergens niet goed gaat.

Wat kan ik nog doen om dit te tackelen?

Zeg wat je doet en doe wat je zegt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Doet de pomp van je waterkoeling het nog wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de hitte van de CPU niet goed bij de koeler komt dan voelt alles niet heet aan terwijl de CPU wel heet is. Goede kans dat het contact van CPU met koeler niet goed is. Het is dus prima mogelijk dat de CPU veel te heet wordt zonder dat andere dingen heet worden.

Geef sowieso aan welke koeler je hebt. Van hoe je het nu omschrijft weet ik niet eens of je nou een luchtkoeler of waterkoeler hebt. Een radiator zit niet direct op de CPU. Als iets direct op de CPU zit met een fan, dan is het geen radiator maar een heatsink.

Sowieso denk ik dat de temps gewoon kloppen en het geen software is. Helemaal als je PC uitvalt bij gamen. Met een software probleem zie je soms temps van 140 of 5 graden wat niet kan kloppen. Wat jij hebt lijkt prima te kloppen.

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 19-07-2024 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:35

nelizmastr

Goed wies kapot

Uitval boven de 100 graden is normaal en is de waarde die in de BIOS wordt gemeten.

Beter demonteer je de koeler en controleer je de pasta (die je daarna moet schoonmaken en vervangen) en kun je aan het smeerpatroon ervan zien hoe goed het contact was. Vervolgens plaats je de koeler na het opnieuw aanbrengen van de pasta weer terug en zorg je dat deze goed vastgeschroefd zit.

Als het een waterkoeler is, kan het slecht contact of een defecte pomp zijn, als je werkelijk een 120mm/140mm AIO hebt zal deze overigens sowieso krap zijn met een 13700K, die verstoken nogal wat.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:42

Dark

who tweaked the light?

Is het niet gewoon dat met de warmte van de afgelopen dagen de temperatuur net over de rand ging, waar je er met kouder weer net onder zit? Hoe warm is de omgeving van de pc?

Verder is natuurlijk het type koeler van belang om te weten, deze cpu moet zo'n 200watt kwijt en dan is een standaard luchtkoelertje misschien net te weinig. Dat de kast niet warm wordt verbaasd me niks, die staat namelijk niet in contact met de de cpu, en de cpu kan zijn warmte kennelijk niet kwijt.

Lijkt me niet dat HWinfo64 verkeerde waardes uitleest van de digitale temp sensors(DTS) van de 13th gen CPU, dat zou direct gemeld worden door vele gebruikers van dit programma en de maker ervan (Martin) zit daar behoorlijk bovenop, dus dat kan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid uitsluiten. Enige sensors die soms mis gaan zijn die van het moederbord zelf, als dat nog relatief nieuw en onbekend is (ok soms andere nieuwe hardware ook, maar over het algemeen zal dat bij het geen jij noemt wel redelijk kloppen dat is geen onbekende hardware).

De gegeven info is een beetje mager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-05 19:23
De kans dat zo veel temp sensors falen is heel erg klein. De kast temp is ook geen goede indicatie. Er is waarschijnlijk iets mis met de koeler. Kijk eens of het wel warm is bij de cpu.

Check ook of de pomp van de koeler goed is aangesloten (niet op een rgb header ofzo)

Verder zou het handig zijn om te weten welke koeler het is.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dark schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 00:59:
Is het niet gewoon dat met de warmte van de afgelopen dagen de temperatuur net over de rand ging, waar je er met kouder weer net onder zit? Hoe warm is de omgeving van de pc?
Hij heeft het over een screenshot maken terwijl de PC 15 minuten draait. Dus niet tijdens gamen of andere zware belasting. Indien dit zo is heeft ie het over idle temps die rond de 100 graden zijn. Met zulke temps terwijl de PC vrijwel niets doet blijven er maar 2 dingen over. Dat is slecht contact voor lucht en water, of anders een pomp die het niet doet bij waterkoeling. (De fans draaien, dus dat is het ook niet en zelfs zonder fans zou idle niet zo hoog moeten zijn.)

Dat de temps niet kloppen en het software is, die kans is inderdaad vrijwel 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:55

HugoBoss1985

Xenotech

Dit gaat sinds januari al zo?
Dat is niet al te best voor de cpu.

Ik denk dat je mazzel hebt gehad dat je bios update goed gegaan is met dit soort cpu problemen en uitvallers.

Als je een topic aanmaakt over CPU temperatuur problemen is het wel handig dat je helder en exact aangeeft welke cpu "radiator" (koeler) je hebt.
We zijn een dag verder en we weten het nog niet.

Bij "grote radiator direct op de cpu" is het alsnog gissen of je nou een vloeistof koeler hebt (met -defecte- pomp) of dat je een vorm van een heatsink (met ventilator) hebt.

Het systeem is dus nog geen jaar oud, dan heb je dus nog garantie op e.e.a.
Zelf gebouwd of laten bouwen?

[ Voor 70% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-07-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchRookie007
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-05 18:06
Ik ben vanmorgen door familie erop attent gemaakt door dit filmpje op YouTube: YouTube: Intel Needs to Say Something: Oxidation Claims, New Microcode, & Ben...

Hoeft natuurlijk niet in jouw geval zo te zijn. Maar is wel iets om in het achterhoofd te houden. Succes en anders aanspraak maken op garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-05 11:08

Cidious

The Bloody Gent

hoogstwaarschijnlijk een mounting probleem. geen sensor fout. gewoon foute installatie. Sticker niet van koeler verwijderd, pasta niet goed aangebracht. koelblok niet goed gemonteerd etc. Koelblok maakt geen goed contact met de CPU dus de hitte transfer is minimaal. Ja de CPU wordt wel zo heet. En ja hij gaat er ook stuk van als je zo blijft draaien. Laat even iemand met verstand van PC's naar je CPU koeler kijken en die opnieuw plaatsen.

[ Voor 40% gewijzigd door Cidious op 24-07-2024 18:33 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Kauw
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01 23:30
Lang geen reactie gegeven omdat ik de kast open gemaakt heb en daarmee VEEL meer ademruimte heb gegeven. Temperaturen zijn weer onder controle en geloofwaardig na wat updates en die ademruimte.

Ik reageer nog even op........
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:24:
Dit gaat sinds januari al zo?
Dat is niet al te best voor de cpu.

Ik denk dat je mazzel hebt gehad dat je bios update goed gegaan is met dit soort cpu problemen en uitvallers.

Als je een topic aanmaakt over CPU temperatuur problemen is het wel handig dat je helder en exact aangeeft welke cpu "radiator" (koeler) je hebt.
We zijn een dag verder en we weten het nog niet.

Bij "grote radiator direct op de cpu" is het alsnog gissen of je nou een vloeistof koeler hebt (met -defecte- pomp) of dat je een vorm van een heatsink (met ventilator) hebt.

Het systeem is dus nog geen jaar oud, dan heb je dus nog garantie op e.e.a.
Zelf gebouwd of laten bouwen?
Zelfbouw en heb hem inmiddels redelijk "overhoop" gehaald. Nog niet de koeler er af en pasta gewisseld.

Het is geen waterkoeler maar een groot radiatorpakket met gemonteerde fan. Ik heb prima bediening over deze ventilator en is goed actief. Kast kan beter gekoeld worden dus extra fans staan op de verlanglijst. Alsmede dat ik de koeler er dus even helemaal af ga halen om de pasta te bekijken, wellicht evengoed een waterkoeler overwegen.
Cidious schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:31:
hoogstwaarschijnlijk een mounting probleem. geen sensor fout. gewoon foute installatie. Sticker niet van koeler verwijderd, pasta niet goed aangebracht. koelblok niet goed gemonteerd etc. Koelblok maakt geen goed contact met de CPU dus de hitte transfer is minimaal. Ja de CPU wordt wel zo heet. En ja hij gaat er ook stuk van als je zo blijft draaien. Laat even iemand met verstand van PC's naar je CPU koeler kijken en die opnieuw plaatsen.
Ik ben niet helemaal koekoek als het gaat om omgaan met dit soort spullen. Onmogelijk dat er nog een sticker of iets dergelijks opzit. De pasta zat op de koeler reeds aangebracht en zonder aanraking dan ook zo op de processor geplaatst. Ik weet niet wat voor pasta dit is geweest en ga dan ook even achter andere pasta aan.

Bedankt voor al jullie tips en informatie! Dit komt wel goed.

Zeg wat je doet en doe wat je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:41
Je geeft dus geen enkele bruikbare informatie over wat het probleem nu wel was. Daar hebben we niets aan op dit forum. Meer ademruimte en wat updates? Updates van wat? En meer ademruimte is geen oplossing maar symptoom bestrijding.

Niemand noemt je koekoek maar met zo te reageren en vaag te doen geeft het wel te denken. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Arjant2 op 03-08-2024 16:48 ]

Pagina: 1