Warmtepomp met groot cv-watervat + platenwisselaar tapwater?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 12:16
Bij het broeden op verbeteren van mijn warmtevoorziening dacht ik aan het volgende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYrWU0t-TOE6-FnFA__ov0SyxB8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Po7VFuilMvSOKqBwGKR2ORAV.png?f=user_large
  • Een groot buffervat (paar honderd liter), erg goed geisoleerd, op min. 45 graden.
  • Een platenwisselaar als doorstroomboiler
  • Optioneel warmte uit een houtkachel ook in het grote vat kunnen stoppen.
De platenwisselaar die ik nu heb, in een Itho I-WPV 150 liter boiler*, lijkt met een delta-T van een paar graden tot 9 kW warmte over te kunnen dragen. Dat is ruim voldoende voor de ~7 kW die onze 4 l/minuut douche vraagt.

Door een groot buffervat te gebruiken:
  • Is er misschien geen legionellarun nodig, zoals ook bij gewone doorstroomboilers?
  • Is er maar 1 buffervat nodig dat zowel voor tapwater als voor cv-water te gebruiken is
  • Is dit vat te voeden met overschot aan zonnestroom op een zonnige wintermiddag, en met warmte uit een houtkachel.
Als het werkt, vraag ik me af waarom niemand het nog in de markt gezet lijkt te hebben. :) Maar ik kan geen reden bedenken waarom het niet zou werken. Wat denken jullie?

* over de I-WPV: dit is een vat vol 'schoon' tapwater. Dat wordt dmv een pomp door zo'n platenwisselaar gepompt, terwijl de warmtepomp tegelijkertijd 'vies' cv-water erdoorheen pompt.

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zou sowieso water van WP en kachel scheiden, over het algemeen geeft de CV kachel heeeeeul erg vies water. Dus 1 vd 2 (liefst kachel ivm efficiëntie WP) op een spiraal in het vat.

Mbt tot SWW platenwisselaar:
bbbrumbrum schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:33:
[...]

Dat heet een friwa station, en die zijn niet goedkoop….
;)

[ Voor 36% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-07-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netevolutions
  • Registratie: Januari 2024
  • Niet online
Dit heet toch een hygieneboiler? Dwz de oplossing waarbij koud tapwater door een spiraal door het buffervat loopt en opgewarmd wordt. Het buffervat kan dan verwarmd worden door cv, zonnecollector of warmtepomp. OEG levert die oa. Wordt in Duitsland vaker gebruikt dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
netevolutions schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:32:
Dit heet toch een hygieneboiler? Dwz de oplossing waarbij koud tapwater door een spiraal door het buffervat loopt en opgewarmd wordt. Het buffervat kan dan verwarmd worden door cv, zonnecollector of warmtepomp. OEG levert die oa. Wordt in Duitsland vaker gebruikt dacht ik.
Niet helemaal hetzelfde, friwa is efficiënter en ook veiliger qua legionella aangezien bij hygieneboiler de spiraalinhoud op temperatuur blijft.
Voor hygieneboiler heb je vaak toch wel iets hogere vat temperatuur in vergelijking met een tradionele boiler.

Mooiste is een Hellmann hygiëne boiler met de grootste koperen wisselaar, die heeft dat nadeel niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 12:28
@zeekoe Dit "soort" systemen heb ik een aantal keer gebouwd.

Een paar take--aways;

-Neem een (goed) gelaagd buffervat, deze hebben een
"plaat met gaatjes tegen "inmenging""
"een stijgbuis (buis met gaatjes) om het retourwater op de juiste hoogte in het vat te laten terugstromen tbv behoud gelaagdheid.
"Gebogen in-uitlaten onder en boven aan het vat"

-Het bovenste deel van het buffervat is er om het tapwater middels een verswaterstations (friwa) te verwarmen.
Zo hoef je niet het hele vat warm te houden.

-Des te groter de Friwa is, des te lager de Delta T kan zijn (meestal gebruik ik een 80 kW wisselaar, kop van vat op ca. 45C, leidingwater is dan afhankelijk van het debiet zomaar 42C, heb je hogere comfortwensen dan zet je de "kop" van het vat iets warmer.

-Legionella desinfectie is niet nodig gezien het volgens het doorstroomprincipe werkt, er zit slechts 1L water in de friwa zelf.

-Voor het cv-systeem deel; zet hier een menggroep met buitentemperatuur en ruimtetemperatuurcompensatie op. (thermostaat binnen + sensor buiten).

-Heb je vloerverwarming? ter beveiliging nog een max. thermostaat.

-Ga je ook koelen met je WP? dan wil je het vat omgaan, 2 3-wegkleppen helpen.

-Hout-CV op een aparte spiraal in het vat (evenals een zonnecollector optioneel)

De (extreem) dure opstellingen zien er vaak zo uit, het bied wat extra luxe qua opslag van energie, verschillende bronnen etc. maar kost ook wat.

Voordelen;
-(zeer) hoge tapwater-efficientie.
-Zeer grote tapvolumes mogelijk
-Geen legionella-beheersmaatregelen (behalve spoelen) noodzakelijk
-Sturing van warmtepomp en afgifte kan losgekoppeld worden, men kan het vat "laden" gedurende de dag en de woning heel de dag verwarmen. (goedkope stroom gebruiken)
-Inkoppelen extra opwekkers (Hout-Cv, zonnecollector, CV, extra warmtepomp, houtvergasser, elektro-staaf) relatief eenvoudig.
-Je hebt een grote warmte-batterij die oneindig veel cycli kan maken (warm-koud) zonder noemenswaardige degradatie.

Nadelen:
-WP haalt NIET de hoogste efficiency op verwarming, je hebt altijd (minimale) inmeng-verliezen + er is altijd een 2e pomp nodig voor het CV-water.
-Het is een stukje complexer, foute keuzes qua materielen,intallatie en inregeling kunnen (heel) veel efficientie kosten.
-De aansturing is of A; een hobbyproject, B; inefficient C; van een fabrikant die dit ondersteund (en een installateur die het snapt) of D; van een externe partij, op maat gemaakt voor veel €.
-Relatief groot qua volume
-Duur, maar denk dat dat duidelijk is...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe
Dank voor het uitgebreide meedenken! Vooral die trucjes met gelaagdheid had ik nog niet scherp. Het leek me een goedkope oplossing (tov de Itho I-WPV op €2K) omdat de eisen aan het vat lager zijn (geen drinkwaterkwaliteit) maar dat valt dus tegen blijkbaar.

Hij haalt idd niet de hoogste efficiëntie op verwarming. Maar daar staat tegenover dat het hoogste warmteverbruik op de koudste dagen is, waarbij de vraagtemperatuur sowieso hoog is. En op wat warmere dagen is hij dan minder efficiënt, maar is het vraagvermogen laag. Ik wil binnenkort eens het rekensommetje doen obv een stookseizoen data bij mij thuis.
Want idd het vrijwel oneindig opslaan van energie in de vorm die ik toch het meest gebruik (warmte) in een vrij milieuvriendelijke vorm, spreekt me aan.

Aansturing wordt idd waarschijnlijk A ;)

[ Voor 5% gewijzigd door zeekoe op 01-08-2024 10:33 ]

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe
@BjornHero Mijn omstandigheden zijn veranderende waardoor deze vraag nu wat concreter wordt. :)

Stel ik heb een leemkachel staan waar water doorheen kan op lage temperatuur. En ik heb deze winter nog een CV staan, maar wil over een jaar die vervangen door een warmtepomp met dan koelmogelijkheid. Ik laat vloerverwarming aanleggen.

Dan heb ik nodig als ik jou begrijp:
- een ingewikkeld en duur vat (friwa?) van 300? 500? liter
- tenminste twee pompen
- twee 3-wegkleppen
- een beveiligingsthermostaat voor de vloerverwarming

Waar moet ik ongeveer op rekenen qua kosten voor deze dingen?

En ken je goede opties C (warmtepomp met regeling voor zo'n systeem)?

Tot slot: in welke regio's lever je? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Friwa station word op je vat gemonteerd, dat heeft an sich niet zoveel met het vat zelf te maken.

Duur vat voor goede gelaagdheid is leuk, maar als je geld gaat uitgeven aan efficiëntie, dan moet je überhaupt je WP niet op het vat aansluiten (enkel voor SWW), maar gewoon direct op de VVW. Maar dat kun je natuurlijk met die 2 3-wegkleppen doen.
Pagina: 1