Hoge luchtvochtigheid kruipruimte met bodemfolie+ventilatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LH21
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-05 16:29
Ik heb een jaren '60 tussenwoning en had te maken met een hoge luchtvochtigheid in de kruipruimte. Zo hoog dat er condens op de balken en houten vloerdelen ontstond inclusief lichte schimmelvorming. Oorzaak: hoge grondwaterstand en geen ventilatie in de kruipruimte. De vloer was destijds niet geïsoleerd. De kruipruimte bestaat uit 4 compartimenten, waarvan er 3 met elkaar zijn verbonden via mangaten. De compartimenten zijn 21m2, 6m2, 5m2 en 4m2. Totaal: 36m2.

Inmiddels heb ik 6 ventilatieroosters laten aanbrengen (3 voorzijde, 3 achterzijde), is de vloer geïsoleerd en heb ik Tonzon bodemfolie in alle compartimenten aangebracht die condensatie van het grondwater voorkomt. Het water blijft nu netjes onder de folie en condenseert tegen de folie i.p.v. de balken en isolatie. De schimmel is weg en de lucht is ook veel aangenamer in de kruipruimte.

Toch merk ik dat de luchtvochtigheid nog steeds erg hoog is in de kruipruimte. Op dit moment 91% bij 17.4 graden in 1 compartiment die in mijn ogen het minst direct geventileerd wordt en 85% bij 18.4 graden onder de keuken waar 2 ventilatiekokers zitten. Lokaal lijkt het er soms op dat sommige stukjes isolatie zelfs wat vochtig zijn en ik begrijp niet waar dit vocht nu nog vandaan kan komen.

De luchtvochtigheid zou volgens Tonzon teruggebracht moeten worden richting 60%, maar ik zie dus heel ander gedrag. In de rest van het huis is de luchtvochtigheid op dit moment rond de 66% bij 23 graden (boven) en 70% bij 21,5 graden (beneden).

Boven staan de ramen praktisch dag en nacht op kiepstand (tegenover elkaar) en beneden kan ik helaas geen ramen in de woonkamer/keuken open zetten. De ventilatieroosters staan wel open.

Heeft iemand enig idee wat ik nog kan doen om de luchtvochtigheid in de kruipruimte (en de rest van het huis) naar beneden te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:04
Actieve ventilatie, maar dat vraagt wel een extra ingreep.

Wat heb je onder de kruipruimte liggen? Is je huis gebouwd op plek waar vroeger rivierbed / moeras was? Dan heb je namelijk van nature dat water naar jouw huis stroomt als het veel geregend heeft... En wat heeft het afgelopen half jaar veel gedaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:05
Het regent al maanden. Maar dan ook echt maanden, enorme hoeveelheden.
In mijn huis is het terwijl ik dit typ ook 63%, als het overal vochtig is kun je lucht rondventileren of zelfs blazen wat je wilt, dat vocht is er nu eenmaal.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
LH21 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:33:
Ik heb een jaren '60 tussenwoning en had te maken met een hoge luchtvochtigheid in de kruipruimte. Zo hoog dat er condens op de balken en houten vloerdelen ontstond inclusief lichte schimmelvorming. Oorzaak: hoge grondwaterstand en geen ventilatie in de kruipruimte. De vloer was destijds niet geïsoleerd. De kruipruimte bestaat uit 4 compartimenten, waarvan er 3 met elkaar zijn verbonden via mangaten. De compartimenten zijn 21m2, 6m2, 5m2 en 4m2. Totaal: 36m2.

Inmiddels heb ik 6 ventilatieroosters laten aanbrengen (3 voorzijde, 3 achterzijde,.....
Wat voor ventilatieroosters? Wat is de doorlaat van die roosters? Hoe ziet je plattegrond van de fundering er uit en waar zitten die roosters dan? Belangrijk bij natuurlijke kruipruimteventilatie is dwarsventilatie het allerbelangrijkste.
Een standaard ventilatierooster (dus geen renovatie-buis) kan zo'n 12m1. aan qua oppervlakte. Qua aantal roosters zou je dus goed moeten zitten (mits standaard rooster), al was 8 stuks wat beter geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:02
Het is dagenlang vochtig geweest, veel regen. Bodem verzadigd, waarschijnlijk je funderingsmuren inmiddels ook.

De buitenlucht waarmee je ventileert is warm en vochtig. Dat blaas je door een koude kruipruimte heen en condenseert vervolgens, niks vreemds aan.

Je ziet het al met de hoge luchtvochtigheid binnen, waar jij het binnen nog koel hebt met 21,5 graden is de luchtvochtigheid ook al 70%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LH21
Analamoebe schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:50:
[...]

Wat voor ventilatieroosters? Wat is de doorlaat van die roosters? Hoe ziet je plattegrond van de fundering er uit en waar zitten die roosters dan? Belangrijk bij natuurlijke kruipruimteventilatie is dwarsventilatie het allerbelangrijkste.
Een standaard ventilatierooster (dus geen renovatie-buis) kan zo'n 12m1. aan qua oppervlakte. Qua aantal roosters zou je dus goed moeten zitten (mits standaard rooster), al was 8 stuks wat beter geweest.
Er zitten ubbink renovatiekokers in van 5cm diameter. Deze hebben een ventilatieoppervlakte 16,9 cm2. Wat exact de doorlaat is weet ik niet. De roosters konden niet optimaal geplaatst worden i.v.m. kozijnen, maar is volgens best effort gedaan (zwarte blokjes). De blauwe muren geven de scheiding aan van de compartimenten. Alleen bij de keuken zit geen mangat om de kruipruimtes met elkaar te verbinden. Verbonden aan de keuken zit de schuur. Dus aan de achterkant konden helaas geen ventilatieroosters worden toegevoegd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtobqH4WxOcuf1SQUkxPUfENcUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nrRAlVM02rPOa8R9126e3Kgs.png?f=fotoalbum_large
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LH21
99ruud99 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:52:
Actieve ventilatie, maar dat vraagt wel een extra ingreep.

Wat heb je onder de kruipruimte liggen? Is je huis gebouwd op plek waar vroeger rivierbed / moeras was? Dan heb je namelijk van nature dat water naar jouw huis stroomt als het veel geregend heeft... En wat heeft het afgelopen half jaar veel gedaan...
Vroeger was dit inderdaad moeras/drassig. Grondwater niveau zit hier soms tussen de 40 en 100cm onder het maaiveld. Kruipruimte is 45cm diep. Soms staat er dus een laagje water in de kruipruimte, maar die blijft netjes onder de folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LH21
_JGC_ schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:26:
Het is dagenlang vochtig geweest, veel regen. Bodem verzadigd, waarschijnlijk je funderingsmuren inmiddels ook.

De buitenlucht waarmee je ventileert is warm en vochtig. Dat blaas je door een koude kruipruimte heen en condenseert vervolgens, niks vreemds aan.

Je ziet het al met de hoge luchtvochtigheid binnen, waar jij het binnen nog koel hebt met 21,5 graden is de luchtvochtigheid ook al 70%.
Ik merk het inderdaad ook aan de funderingsmuren. Voelen niet vochtig aan, maar de isolatie die tegen de funderingsmuren komt, die is wel wat vochtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:57
60% in je kruipruimte?
Wat een kolder. Met dit warme en vochtige weer is het bij veel mensen al meer dan 60% in de woonkamer...

Als je geen condens meer hebt door de folie, en de schimmel weg is, wat is dan je probleem? De kruipruimte is geen leefruimte en hoeft daarom echt geen 60% luchtvochtigheid te hebben.

Ik heb ook folie + isolatie en ook een zeer hoge luchtvochtigheid. Mijn huis heeft er dan nog niet eens water onder staan en het zandbed is licht vochtig.

zou hier IMO geen energie in steken.
Enige wat je nog kunt checken is of je geen lekkende afvoer/leidingen hebt in je kruipruimte die misschien wat extra vocht veroorzaken.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• wim.djp2008
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-05 12:35
ik heb hetzelfde probleem met de kruipruimte. Mijn kruipruimte is geheel van beton en aan de voorzijde en achter zijde zitten wel ventilatie roosters maar geen plastic buizen naar de kruipruimte toe. Wel is er diverse openingen vanuit de spouw naar kruipruimte.
Kun je aangeven bij wie jij de nieuwe ventilatie doorvoeren hebt laten maken?

Wim
Pagina: 1