Temperaturen 5900x Te hoog of normaal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackEasterEgg
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-04 13:28
Ik heb al een tijdje een Ryzen 9 5900X in mijn pc, maar ik merk dat de CPU-temperaturen opvallend hoog zijn, zelfs in idle toestand. Bij het idlen zit de CPU al op 50 graden. Zodra ik de muis snel heen en weer beweeg, loopt de temperatuur snel op naar 60 graden. Start ik een game, dan schieten de temperaturen omhoog naar 80 tot 85 graden.

Het vreemde is dat wanneer ik een CPU-stresstest uitvoer en alle cores van bijna 0% naar 100% belast worden, de temperaturen op een of andere manier slechts rond de 60 graden blijven. Terwijl tijdens het gamen de temperaturen direct naar 80 graden of hoger gaan.

Je zou kunnen denken dat dit komt door de GPU die warme lucht naar mijn waterkoeler stuurt, maar de GPU-temperatuur blijft tussen de 40 en 50 graden. Ik heb mijn behuizing zelfs openstaan, wat het probleem niet oplost.

Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad of weet iemand een oplossing? Dit lijkt me niet normaal. Ik heb al geprobeerd de koelpasta te vernieuwen, maar dat had geen effect. De waterpomp en ventilatoren draaien ook op volle snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:30
Deze cpu kan dit aan, maar het is wel hoog icm een waterkoeler. Ik vermoed dat je automatisch overclock hebt aanstaan.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Welke waterkoeler heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackEasterEgg
Ik gebruik de Corsair H115i Pro XT.
En ik undervolt mijn CPU juist om de temperaturen te managen. Geen Overclock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:38

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Misschien de plaatsing van de fans, dat je ze bv verkeerd om hebt geplaatst en de lucht niet weg kan..
Met een reinstall herken je aan de spreiding van de koelpasta ook of je vorige mount adequaat was of niet..

[ Voor 34% gewijzigd door SAiN ONeZ op 19-07-2024 11:10 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Hoe is het met de 'hoeveelheid' koelpasta die je hebt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:50
Bschnitz schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 03:02:
Deze cpu kan dit aan, maar het is wel hoog icm een waterkoeler. Ik vermoed dat je automatisch overclock hebt aanstaan.
Hoe doe je deze undervolt? Als je het enkel hebt over curve optimizer dan is dat niet echt een undervolt. En als je het voltage vastzet is dat niet altijd beter dan stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
BlackEasterEgg schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 02:27:
Ik heb al een tijdje een Ryzen 9 5900X in mijn pc, maar ik merk dat de CPU-temperaturen opvallend hoog zijn, zelfs in idle toestand. Bij het idlen zit de CPU al op 50 graden. Zodra ik de muis snel heen en weer beweeg, loopt de temperatuur snel op naar 60 graden. Start ik een game, dan schieten de temperaturen omhoog naar 80 tot 85 graden.

Het vreemde is dat wanneer ik een CPU-stresstest uitvoer en alle cores van bijna 0% naar 100% belast worden, de temperaturen op een of andere manier slechts rond de 60 graden blijven. Terwijl tijdens het gamen de temperaturen direct naar 80 graden of hoger gaan.

Je zou kunnen denken dat dit komt door de GPU die warme lucht naar mijn waterkoeler stuurt, maar de GPU-temperatuur blijft tussen de 40 en 50 graden. Ik heb mijn behuizing zelfs openstaan, wat het probleem niet oplost.

Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad of weet iemand een oplossing? Dit lijkt me niet normaal. Ik heb al geprobeerd de koelpasta te vernieuwen, maar dat had geen effect. De waterpomp en ventilatoren draaien ook op volle snelheid.
Wat is het probleem?
De CPU's en GPU's van tegenwoordig zijn gemaakt om tot zo'n 90 - 95 graden normaal hun werk te doen. Stijgt de temperatuur verder dan throttlen ze automatisch terug. Dan pas, en niet eerder, merk je dat de boel te warm wordt. 80 graden is dus helemaal geen probleem.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Majestici schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:25:
[...]

Hoe doe je deze undervolt? Als je het enkel hebt over curve optimizer dan is dat niet echt een undervolt. En als je het voltage vastzet is dat niet altijd beter dan stock.
Moet je aan hem vragen, niet aan mij. Ook al zegt hij dat hij undervolt geloof ik er niks van.

Ik denk inderdaad dat hij dat wel denkt maar niet de realiteit is.

Wat ik altijd had als voorbeeld. Ik deed alles in de bios instellen, maar op het moment dat ik die overclock software van amd erop zette was die de baas en waren al mijn bios settings 0 meer waard.

Je hebt ook ergens die auto waarde dat hij zelf de voltages aanpast, die zijn altijd drama.

Als ik een ding geleerd heb na 1 jaar kloten met deze cpu serie is dat stock idd het beste is.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Bschnitz schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:37:
[...]

Moet je aan hem vragen, niet aan mij.
Verkeerde post gequoute inderdaad. Moest de 4e post zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackEasterEgg
Ik had idd de Curve Optimizer functie gebruikt in de bios. De Adrenalin software van AMD had ik na een paar dagen al van mijn pc gegooid. Wat betreft de koelpasta, gebruik ik een gewoon normale hoeveelheid, maar hier moeten jullie me op mijn woord geloven.

Als ik mijn moederbordinstellingen terugzet naar de fabrieksinstellingen, wordt mijn pc in idle 3 graden warmer. Dus de aanpassingen die ik heb gedaan hebben blijkbaar wel enig effect.

[ Voor 5% gewijzigd door BlackEasterEgg op 19-07-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
BlackEasterEgg schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:00:
Ik had idd de Curve Optimizer functie gebruikt in de bios. De Adrenalin software van AMD had ik na een paar dagen al van mijn pc gegooid. Wat betreft de koelpasta, gebruik ik een gewoon normale hoeveelheid, maar hier moeten jullie me op mijn woord geloven.

Als ik mijn moederbordinstellingen terugzet naar de fabrieksinstellingen, wordt mijn pc in idle 3 graden warmer. Dus de aanpassingen die ik heb gedaan hebben blijkbaar wel enig effect.
Naja, mijn 5950x doet toch echt 35c idle op stock op een dark rock 4. Dus wat je zegt kan gewoon niet.

Dus of je waterkoeling werkt gewoon helemaal niet of je cpu krijgt te veel power, vcore ofzo iets was dat dacht ik.

Dus ja vreemd, maar niet dramatisch. Hij mag tot 90c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackEasterEgg
Hier kun je zien dat als de benchmark bezig is de temperaturen naar bededen gaan, en als de benchmark klaar is de temperauur stijgt. Hoe kan dit? Moederbord is nu helemaal Default settings btw.

[ Voor 9% gewijzigd door BlackEasterEgg op 20-07-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Heb je fans of mss zelfs de pump pwm gestuurd, dat ze in idle stand amper wat doen en bij belasting gaan draaien ofzo?

Kun je met iets als HWinfo beter uitlezen wrs..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackEasterEgg
Sorry, vergeten te zeggen. Pomp en fans staan constant 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

wazige shit ouwe?!
zie mijn onderschrift: ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®
BlackEasterEgg schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:17:
Sorry, vergeten te zeggen. Pomp en fans staan constant 100%
zie het ook al in je OP staan idd, heb je de chipset drivers, of anders de drivers van het moederboard geinstalleerd wat er vaak op CD bij zit?

Rare uitlezingen ken ik, maar dat is van lang geleden, maar daar hielp dat wel eens bij, herken je in het bios ook al die hogere temps in het overzicht?

[ Voor 74% gewijzigd door SAiN ONeZ op 20-07-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackEasterEgg
Ik heb zojuist de nieuwste versie van de chipsetdrivers van AMD geïnstalleerd, maar het probleem blijft bestaan. Kan er iets mis zijn met de temperatuursensor, of is dat niet mogelijk? Het is ook vreemd dat de temperatuur boven de 80 graden stijgt zodra ik een game start, terwijl mijn GPU niet veel heter wordt en de kast ook nog openstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

tis idd erg apart, biedt windows niet nog een hardware driver aan bij overige updates, en anders toch eens die cd zoeken, en daar de drivers eens allemaal van installeren, slechter kan het er niet op worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Maak eens een hiren boot usb stick en boot eens met die, ergens tussen alle tools zou je ook de temps moeten kunnen checken. Mag ook een Linux achtige boot usb stick zijn, als je maar los kan starten en checken van je huidige Windows installatie.

Als die hetzelfde zijn kan je alles wat Windows en software is uitsluiten.

Dan is het hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackEasterEgg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onV7IwLXDsNr4mabGCIWgTSlfCY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tRKKO4xZLJwunCfk1N8Oy5no.png?f=user_large

Dus toch de koelpasta even checken denk. De die is veel warmer dan de cores, hoe dan.

[ Voor 18% gewijzigd door BlackEasterEgg op 20-07-2024 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoreCannons
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 03-11-2024
Volgens mij is dit normaal omdat die dan power budget verdeeld over 12 cores en de voltage terugschroefd. Bij idle en games zal die minder cores aanspreken en boost ie veel hoger met hogere voltages. En tdie is volgens mij altijd hoger tenminste zag ik bij mijn laptop ryzen apu
But I could be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
MoreCannons schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:35:
Volgens mij is dit normaal omdat die dan power budget verdeeld over 12 cores en de voltage terugschroefd. Bij idle en games zal die minder cores aanspreken en boost ie veel hoger met hogere voltages. En tdie is volgens mij altijd hoger tenminste zag ik bij mijn laptop ryzen apu
But I could be wrong.
13c tussen links en rechts vind ik zelf nogal veel op idle.

Lijkt bijna alsof 1 van de 4 schroeven niet goed vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoreCannons
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 03-11-2024
Bschnitz schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:38:
[...]

13c tussen links en rechts vind ik zelf nogal veel op idle.

Lijkt bijna alsof 1 van de 4 schroeven niet goed vast zit.
Bedoel je de CCD 1 en 2 verschillen? CCD1 is volgens mij altijd eerder aan het werk gezet door Windows. Op de foto boosten CCD1 cores naar 4.8GHz.

Misschien een foto met temps van alle cores tijdens cinebench?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackEasterEgg
Ik heb er maar 2 want dit is zon AM4 chipset ding waar ze dachten dat er 2 meer dan genoeg waren.
Heb net weer opnieuw koelpoasta geplaatst, zelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackEasterEgg

Video is wat onscherp, maar hoop dat er wat te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
50-60 is mijn 5800X3D ook tijdens desktop usage met een NH-U12S. Gaming, voordat ik -90mvtt toepaste, ook 85-90 graden. Denk dat je misschien daar naar wilt kijken als de temperaturen je storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ik denk niet dat met standaard settings of de auto oc deze temperaturen zo raar zijn, vaak jassen ze er dan veel voltage door heen. Zeker met de temperaturen die we momenteel buiten hebben, vaak staan de fans op zeer lage settings tot er een redelijke load op komt te staan. Mijn 5800x zit rond de 40-50 graden in een ruimte met een airco en op 75-80 graden onder load. En de 5800x van een maat van me, die ik ook wel eens getest heb, zit ook al snel op de 85+ graden. Beide met een 360mm AIO. Maar die van mij heeft een undervolt.

En tijdens een stresstest boost de CPU vaak niet al te ver door, tijdens gaming wel. Net even snel getest met standaard settings, tijdens cinebench zit die op 1.32v en in gaming/desktop gebruik zo nu en dan richting de 1.45v. Daar zit het verschil denk ik zo

[ Voor 19% gewijzigd door Danny Phantom op 21-07-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Danny Phantom schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:54:
Ik denk niet dat met standaard settings of de auto oc deze temperaturen zo raar zijn, vaak jassen ze er dan veel voltage door heen. Zeker met de temperaturen die we momenteel buiten hebben, vaak staan de fans op zeer lage settings tot er een redelijke load op komt te staan. Mijn 5800x zit rond de 40-50 graden in een ruimte met een airco en op 75-80 graden onder load. En de 5800x van een maat van me, die ik ook wel eens getest heb, zit ook al snel op de 85+ graden. Beide met een 360mm AIO. Maar die van mij heeft een undervolt.

En tijdens een stresstest boost de CPU vaak niet al te ver door, tijdens gaming wel. Net even snel getest met standaard settings, tijdens cinebench zit die op 1.32v en in gaming/desktop gebruik zo nu en dan richting de 1.45v. Daar zit het verschil denk ik zo
Heel mooi maar als je er een load opzet, droppen je temps dan ook ineens, dat je hoge idle temp hebt allez, maar hem dan aan t werk zetten zou toch juist hogere temps moeten genereren :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Niet online
SAiN ONeZ schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:54:
[...]

Heel mooi maar als je er een load opzet, droppen je temps dan ook ineens, dat je hoge idle temp hebt allez, maar hem dan aan t werk zetten zou toch juist hogere temps moeten genereren :S
Mijn temps tijdens een stresstest zijn redelijk vergelijkbaar met temps in gaming. Rond de 75-80 graden. Maar dat zijn dan wel de pieken. En tijdens gaming zie ik een heel hoog voltage heb en dat een paar cores hoger clocken. Maar tijdens een test als cinebench blijven ze allemaal braaf op een vergelijkbaar niveau op een laag voltage. En aangezien de 5900x meer cores heeft zou datzelfde wel kunnen verklaren waarom daar een iets ander gedraag voordoet.

Maar zolang het onder de 90-95 graden blijft boeit het eigenlijk allemaal niet bij deze generatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Danny Phantom op 21-07-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

fair enough, mijn laatste amd was een Athlon 64 X2, maar idle temps die onder load gaan zakken, moet echt niet gekker worden toch?

Dan heeft tot het naadje OCen weer zin, want dan kom je vanzelf op prima temps uit, of wat mis ik hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Niet online
SAiN ONeZ schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:18:
fair enough, mijn laatste amd was een Athlon 64 X2, maar idle temps die onder load gaan zakken, moet echt niet gekker worden toch?

Dan heeft tot het naadje OCen weer zin, want dan kom je vanzelf op prima temps uit, of wat mis ik hier?
Ik zie niemand zeggen dat temperaturen dalen onder load, vergeleken met idle?
Maar er is zeker wel winst te halen met optimaliseren, mindere voltage, andere fancurve etc. Zelfde met intel trouwens, die i9 kacheltjes moet je echt wel temmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

heb je het topic helemaal gelezen en de filmpjes gezien? 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door SAiN ONeZ op 21-07-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
SAiN ONeZ schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:54:
[...]

Heb je soms een variabele pompsnelheid via een software ingesteld (CAM)?
Kan ook zijn dat hij dat automatisch gedaan heeft..

[ Voor 7% gewijzigd door Majestici op 21-07-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Niet online
SAiN ONeZ schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:44:
heb je het topic helemaal gelezen en de filmpjes gezien? 8)7
Het begint met "Ik heb al een tijdje een Ryzen 9 5900X in mijn pc, maar ik merk dat de CPU-temperaturen opvallend hoog zijn, zelfs in idle toestand. Bij het idlen zit de CPU al op 50 graden. Zodra ik de muis snel heen en weer beweeg, loopt de temperatuur snel op naar 60 graden. Start ik een game, dan schieten de temperaturen omhoog naar 80 tot 85 graden."

Idle -> 50 graden
Cinebench -> 60 graden
Gamen -> 80-85

En in het laatste filmpje zie je ook gewoon de gemiddelde temperatuur oplopen tijdens de test en weer dalen na de test.

Ik zou trouwens aanraden om slechts 1 monitoring programma te gebruiken

[ Voor 5% gewijzigd door Danny Phantom op 21-07-2024 13:56 ]

Pagina: 1