Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 22:50

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
[disclaimer: windows gebruiker - nog weinig ervaring met Mac OS en Linux]

Ik kon voor weinig een 2013 iMac met 27” scherm, Core i5 3.4Ghz, 8GB mem en 128GB SSD overnemen. https://support.apple.com/en-us/111970. Prima hardware dus voor alledaagse werkzaamheden en vermaak.

Bij thuiskomst de specs nog eens even bekeken en zag dat er behalve de SSD nog een vermelding van een 3TB harddisk stond, deze was echter niet benaderbaar. Aangezien ik niet bepaald thuis ben in Mac OS, heb ik opnieuw opgestart met een linux live USB stick ingeplugd. Ik vond daar 3 schijven waar vanaf opgestart kon worden, de SSD, de USB stick en een bootcamp/windows schijf. Van deze kon niet opgestart worden. In linux kon ik deze schijf opnieuw partitioneren naar FAT32 en na opnieuw opstarten in Mac OS werd hij zichtbaar en kon ik heb opnieuw partitioneren naar ExFAT.

Ik was van plan de iMac met OpenCore Legacy Patcher up te graden naar Sonoma (misschien eerst de 2 vrije RAM slots te vullen met 2 extra latjes geheugen) en een dual boot met Linux Mint. Wat ik niet ga doen is zelf het apparaat helemaal uit elkaar halen om de SSD te upgraden. Want dan sloop ik hem :’)

Ik heb al wat onderzoek online gedaan, maar een paar vragen kreeg ik niet beantwoord. Kan iemand mij adviseren wat het verstandigst is; eerst naar Sonoma en daarna pas de SSD in 2 delen partitioneren voor de dual installatie van linux? Of andersom? Hoe groot maak ik de Mac en Linux partities? En dan de partitioneringstool van Mac OS of die van linux gebruiken? Ik las ook ergens dat het mogelijk zou zijn linux van externe stick of drive via thunderbolt of USB3 te draaien (met persistence). Is dat te doen of is dat zeer traag werkend?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Macs van 2012 en later hebben USB 3 en thunderbolt, aan beide kun je prima een externe SSD draaien. Met maar 128GB opslag zou ik daarvoor kiezen, want dat heb je zo gevuld.

Partitioneren zou ik als Mac leek niet door Linux laten regelen, want Linux weet niet wat APFS is, wat vanaf macOS 10.12 de norm is, maar met een externe schijf heb je daar geen last van.

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 19-07-2024 07:42 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Laat Schijfhulpprogramma op de Mac die HDD wel zien? Kun je daar eens een schermafbeelding van plaatsen? (CMD+Shift+4)

EDIT: Wat me net te binnen schiet. Die HDD is waarschijnlijk onderdeel van Fusion Drive. Dat is de Apple benaming voor het combineren van een SSD met een HDD zodat het systeem dit als één schijf ziet.

[ Voor 46% gewijzigd door sypie op 19-07-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Ik probeer zsm even screenshot te maken, weinig tijd gehad recentelijk.

Momenteel gebruik ik nog steeds win10 op mijn laptop, dus ik kan allerlei zaken die niet op de mac zelf gedaan moeten worden gewoon in windows doen, daar heb ik immers de meeste ervaring mee. Ik was niet van plan te upgraden naar win11 vanwege Microsofts eisen mbt TPM en andere 'security' toestanden waar ik helemaal geen fijn gevoel bij heb. Misschien hou ik nog een oud desktopje achter de hand met win10 als deze niet meer gesupport wordt en hou deze offline, voor back up van familiefoto's enzo. Ik vind de Windows verkenner nu eemaal het prettigst werken.

Handigste zou dus zijn linux op een USB3-stick of SDD in een externe USB3 behuizing installeren en op de iMac aansluiten en indien gewenst deze aanklikken in het op te roepen boot-menu (of hoe men dat in de apple-wereld noemt). Los daarvan kan ik het huidige OS upgraden naar Sonoma met OCLP. De interne 3GB schijf voldoet dan prima voor opslag/downloads etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:22
sypie schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:39:
Laat Schijfhulpprogramma op de Mac die HDD wel zien? Kun je daar eens een schermafbeelding van plaatsen? (CMD+Shift+4)

EDIT: Wat me net te binnen schiet. Die HDD is waarschijnlijk onderdeel van Fusion Drive. Dat is de Apple benaming voor het combineren van een SSD met een HDD zodat het systeem dit als één schijf ziet.
Dit is inderdaad een Fusion Drive. Ik heb een iMac 27 uit 2012 met 128GB SSD en 1TB HDD. Kwa snelheid werkt dit best goed.

Je kunt de SSD en HDD los gebruiken of combineren als Fusion drive. Met OpenCore moet je dan de SSD telkens patchen. Of dualboot met Linux icm Fusion drive werkt, durf ik niet te vertellen.

Diskmanager laat alleen Fusion drive zien als deze zo is ingesteld. Met systeemoverzicht - Sata zie je wat er daadwerkelijk aan disks inzit.

[ Voor 8% gewijzigd door zx9r_mario op 22-07-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
zx9r_mario schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:04:
[...]

Dit is inderdaad een Fusion Drive. Ik heb een iMac 27 uit 2012 met 128GB SSD en 1TB HDD. Kwa snelheid werkt dit best goed.

Je kunt de SSD en HDD los gebruiken of combineren als Fusion drive. Met OpenCore moet je dan de SSD telkens patchen. Of dualboot met Linux icm Fusion drive werkt, durf ik niet te vertellen.

Diskmanager laat alleen Fusion drive zien als deze zo is ingesteld. Met systeemoverzicht - Sata zie je wat er daadwerkelijk aan disks inzit.
Stel nu dat het geen 3.5 inch fusion drive is, dan is het een reguliere 3.5 inch schijf icm een Blade SSD? Althans dat zegt iFixit.

Dit was trouwens de foto die de verkoper mij aanvankelijk stuurde.

Afbeeldingslocatie: https://yams.corechat-prod.classifiedscloud.io/api/v1/mp-images-prod/images/mp-yams-31ef31c7192040bfaf6cb8f22c9aebd3-image.jpg?rule=default-image

De 3TB schijf was toen nog niet toegankelijk. De verkoper had er blijkbaar nog minder kaas van gegeten dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:22
Bij mij is de HDD een Western Digital 3,5" model en de SSD is een blade model. Gecombineerd noemt Apple dit een "fusiondrive"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 19:36
neanderthaler schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:59:
[...]

Stel nu dat het geen 3.5 inch fusion drive is, dan is het een reguliere 3.5 inch schijf icm een Blade SSD? Althans dat zegt iFixit.

Dit was trouwens de foto die de verkoper mij aanvankelijk stuurde.

[Afbeelding]

De 3TB schijf was toen nog niet toegankelijk. De verkoper had er blijkbaar nog minder kaas van gegeten dan ik.
Dit is 100% een gesplitste Fusion Drive. Kun je gewoon gesplitst laten en beiden formatteren en mounten.

de SSD 50/50 opdelen?

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Fusion Drive is twee of meer fysieke schijven. Het is niet 1 schijf in de Mac. Kans is groot dat je de fusion los hebt getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Terug van vakantie en heb zojuist in schijfhulpprogramma de 120gb SSD gesplitst in 80gb Mac schijf en 40gb nieuwe partitie die ik als exfat heb aangemaakt.

Kan ik dan hierna opnieuw opstarten vanaf de mint usb stick en dan gewoon de ingebouwde linux installer starten en dan kiezen voor de 40gb partitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Update: Ik heb nu in de spaarzame vrije tijd de oorspronkelijke Catalina install met OCLP kunnen updaten naar Sonoma. Lijkt prima te werken met de simpele dingetjes die ik er tot nu toe mee gedaan heb; internetten, youtuben etc. Ik had alleen gehoopt mijn iphone te kunnen koppelen met een standaard origineel kabeltje maar die blijft dan de hele tijd zichtbaar en dan weer niet zichtbaar in de finder. Ik las ergens dat dat aan de kabel zou moeten liggen maar ik heb er diverse geprobeerd en bij allen hetzelfde probleem.

Op een SSD schijf met een USB connector van Ali heb ik Linux Mint gezet en dat werkt ook redelijk goed. Opstarten duurt wel eventjes maar wanneer Mint opgestart is, lijkt het ook goed te werken. Op wifi na dan, hij ziet de onboard wifi niet en via een usb stick is de ontvangst heel matig en haperend. Ik was ook nog van plan Mint op de vrije partitie van de onboard SSD te zetten, dat zou de snelheid van opstarten en wifi misschien verbeteren.
Pagina: 1