Hallo mede-forummers,
In 2019 heb ik geprobeerd de beste compactcamera te kopen die ik kon vinden voor < 1000 euro met een formaat wat nog enigszins in een jaszak past. Dit om de spiegelreflex en losse lenzen te verruilen voor lichtgewicht en flexibiliteit. Hoewel er toen veel keuze was qua compactcamera's kwam ik uiteindelijk uit op slechts 2 modellen waar ik over twijfelde: de Canon G5x II of de Sony RX100 VII. Het werd uiteindelijk de Canon en daar ben ik al vijf jaar zeer blij mee. Voor zover ik toen kon zien waren dit de beste camera's in deze klasse (qua formaat/gewicht en binnen de 1000 euro-grens, al was de Sony iets duurder dan dat.
Na 5 jaar leek het mij niet gek om weer een 'upgrade' te doen. Mede ook omdat mijn lens een kleine beschadiging heeft die binnen bepaald zoombereik voor een vlekje zorgt. Ik zou met liefde weer +/- 1000 euro uitgeven als dit voor een betere camera zou zorgen binnen globaal hetzelfde volume/gewicht.
Echter helaas zie ik dat de G5x II van Canon 'discontinued' is en dat er nooit een opvolger gekomen is. De G7 III bestaat nog wel maar is even oud en heeft een minder lichtsterke lens. En de Sony RX100 VII bestaat ook nog, maar heeft ook nooit een opvolger gekregen.
Ik begrijp dat dit een lastig segment is qua innovatie, vooral omdat veel mensen ervan overtuigd zijn dat je met een mobiel net zo mooie foto's maakt. Dat is iets wat ik zelf overigens bestrijd, maar het is niet mijn doel die discussie hier te voeren. Wel kan ik mij voorstellen dat het een reden is dat partijen als Canon en Sony daarom weinig brood zien in het uitbrengen van een opvolger? Ook Panasonic's type is deze klasse (TZ200) is al 6 jaar oud en lijkt geen vernieuwing meer gekregen te hebben.
Waar gaat dit naartoe? Nou, de vraag is dus: zie ik nog hele fraaie modellen over het hoofd? Zijn er afgelopen +/- 2 jaar nog camera's in dezelfde klasse als de Canon/Sony uitgekomen of is dit een 'dood segment' en is wellicht de RX100 VII nog altijd de meest voor de handliggende keuze? Dat kan natuurlijk, maar ergens voelt het raar om een nieuwe camera te kopen met techniek van 5+ jaar oud...
Kortom, ik zoek de beste all-in-one camera die op dit moment te vinden is voor max 1000 euro, met als voorwaarden:
- max 350 gram
- max afmetingen +/- 110mm hoog x 60mm breed en thv lens zo'n 45mm diep
- minimaal +/-4-5x zoom (35mm equivalent 24-120, meer mag)
- lichtsterkte lens voorkeur 1.8-2.8 over het zoombereik (zoals de genoemde canon), eventueel vanaf 2.8 ook ok (zoals de Sony RX100 VII)
- een (elektronische) viewfinder
- max 1000, eventueel 1250 euro
Om eventuele verwarring te voorkomen:
- Ik heb géén behoefte aan ILC's (wil juist ivm gewicht en snel handelen (fotografie in alpine tochten en bergsport)) een all-in-one camera.
- Ook laat ik de meer high-end lijnen van Leica en Fuji even buiten beschouwing, die zijn immers duurder, groter en zwaarder, al zitten ze niet heel ver van de gewenste specs.
Iemand suggesties? Of is de inmiddels 5+ jaar oude Sony RX100 VII nog altijd de beste camera die aan bovenstaande specs voldoet?