Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://i1.adis.ws/i/canon/canon_powershot_g5_x_mark_ii_compact_camera-ff97fca2-bf13-11e9-935e-b083fe875d50 Afbeeldingslocatie: https://consumentenbond-res.cloudinary.com/w_600,f_auto/e_improve:30/v0/productvergelijker/DIGCAM/ic13007-0657-00_00

Hallo mede-forummers,

In 2019 heb ik geprobeerd de beste compactcamera te kopen die ik kon vinden voor < 1000 euro met een formaat wat nog enigszins in een jaszak past. Dit om de spiegelreflex en losse lenzen te verruilen voor lichtgewicht en flexibiliteit. Hoewel er toen veel keuze was qua compactcamera's kwam ik uiteindelijk uit op slechts 2 modellen waar ik over twijfelde: de Canon G5x II of de Sony RX100 VII. Het werd uiteindelijk de Canon en daar ben ik al vijf jaar zeer blij mee. Voor zover ik toen kon zien waren dit de beste camera's in deze klasse (qua formaat/gewicht en binnen de 1000 euro-grens, al was de Sony iets duurder dan dat.

Na 5 jaar leek het mij niet gek om weer een 'upgrade' te doen. Mede ook omdat mijn lens een kleine beschadiging heeft die binnen bepaald zoombereik voor een vlekje zorgt. Ik zou met liefde weer +/- 1000 euro uitgeven als dit voor een betere camera zou zorgen binnen globaal hetzelfde volume/gewicht.

Echter helaas zie ik dat de G5x II van Canon 'discontinued' is en dat er nooit een opvolger gekomen is. De G7 III bestaat nog wel maar is even oud en heeft een minder lichtsterke lens. En de Sony RX100 VII bestaat ook nog, maar heeft ook nooit een opvolger gekregen.

Ik begrijp dat dit een lastig segment is qua innovatie, vooral omdat veel mensen ervan overtuigd zijn dat je met een mobiel net zo mooie foto's maakt. Dat is iets wat ik zelf overigens bestrijd, maar het is niet mijn doel die discussie hier te voeren. Wel kan ik mij voorstellen dat het een reden is dat partijen als Canon en Sony daarom weinig brood zien in het uitbrengen van een opvolger? Ook Panasonic's type is deze klasse (TZ200) is al 6 jaar oud en lijkt geen vernieuwing meer gekregen te hebben.

Waar gaat dit naartoe? Nou, de vraag is dus: zie ik nog hele fraaie modellen over het hoofd? Zijn er afgelopen +/- 2 jaar nog camera's in dezelfde klasse als de Canon/Sony uitgekomen of is dit een 'dood segment' en is wellicht de RX100 VII nog altijd de meest voor de handliggende keuze? Dat kan natuurlijk, maar ergens voelt het raar om een nieuwe camera te kopen met techniek van 5+ jaar oud...

Kortom, ik zoek de beste all-in-one camera die op dit moment te vinden is voor max 1000 euro, met als voorwaarden:
- max 350 gram
- max afmetingen +/- 110mm hoog x 60mm breed en thv lens zo'n 45mm diep
- minimaal +/-4-5x zoom (35mm equivalent 24-120, meer mag)
- lichtsterkte lens voorkeur 1.8-2.8 over het zoombereik (zoals de genoemde canon), eventueel vanaf 2.8 ook ok (zoals de Sony RX100 VII)
- een (elektronische) viewfinder
- max 1000, eventueel 1250 euro

Om eventuele verwarring te voorkomen:
- Ik heb géén behoefte aan ILC's (wil juist ivm gewicht en snel handelen (fotografie in alpine tochten en bergsport)) een all-in-one camera.
- Ook laat ik de meer high-end lijnen van Leica en Fuji even buiten beschouwing, die zijn immers duurder, groter en zwaarder, al zitten ze niet heel ver van de gewenste specs.

Iemand suggesties? Of is de inmiddels 5+ jaar oude Sony RX100 VII nog altijd de beste camera die aan bovenstaande specs voldoet?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 16:35
Leuk om dit topic te vinden! Ik kom van een veel eenvoudiger model af (Canon M10) en vroeg mij ook af wat er tegenwoordig te krijgen is. Ik zoek een compacter model dat sneller scherp stelt.

Maar ik ben echt verbaasd hoe de markt zich heeft ontwikkeld. Alle oude modellen van de afgelopen 10 jaar (Sony RX100 III) zijn nog steeds populair, uitverkocht of gaan zonder blikken of blozen voor +€800 (Powershot G7X Mark II) op Marktplaats over de toonbank 8)7

Alleen de RICOH GR III(x) HDF lijkt een nieuw model te zijn dat nog redelijk beschikbaar is, maar wel ruim over de €1000 heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Robino schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:27:
Leuk om dit topic te vinden! Ik kom van een veel eenvoudiger model af (Canon M10) en vroeg mij ook af wat er tegenwoordig te krijgen is. Ik zoek een compacter model dat sneller scherp stelt.

Maar ik ben echt verbaasd hoe de markt zich heeft ontwikkeld. Alle oude modellen van de afgelopen 10 jaar (Sony RX100 III) zijn nog steeds populair, uitverkocht of gaan zonder blikken of blozen voor +€800 (Powershot G7X Mark II) op Marktplaats over de toonbank 8)7

Alleen de RICOH GR III(x) HDF lijkt een nieuw model te zijn dat nog redelijk beschikbaar is, maar wel ruim over de €1000 heen.
Dank voor je leuke reactie! Goed om te lezen dat ik niet de enige ben met vraagtekens bij deze markt ;)

De RICOH GR III HDF is ook een fraaie camera, maar die heeft een fixed lens toch (geen zoom)? Verder is de HDF voor zover ik het zo een-twee-drie kan zien (heb er niet echt ingedoken) eigenlijk maar nauwelijks een upgrade van de oude GR III, die ook uit 2019 komt als ik het goed begrijp.

Wat ook wel een fraai model lijkt is de net uitgekomen Leica Digilux 8. Maar ook die voldoet eigenlijk minder aan mijn wensen dan de Sony RX 100 VII.

Verder eens: hoe is het mogelijk dat al die oude (de meeste 5+ jaar) modellen zo gewild zijn, maar dat de fabrikanten op dit punt geen enkele nieuwe varianten meer durven te maken? Tot 2019 kwam er élk jaar een nieuwe Sony RX 100 uit, een model wat keer op keer alle in alle reviews als topper uit de testen kwam en erg gewild was. Nu al vijf jaar niets en momentum van 'de zomer meepakken' lijkt al voorbij dus kans dat het in 2024 nog gebeurt lijkt klein...

PS: Bij de Consumentenbond was de 5 jaar oude Sony zelfs "Compactcamera van het jaar 2024" :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:07
Er moet natuurlijk wel iets te innoveren zijn. De camerafabrikanten weten natuurlijk precies waar hun verkopen liggen dus daar zal de ontwikkeling naartoe gaan.

De leica digilux 8 is exact hetzelfde als de panasonic lx100 mark 2 dus dat scheelt weer wat geld. Overigens is die wel weer een stukje groter dan de Sony rx100 dus houdt daar rekening mee.

De ricoh gr3 hdf is inderdaad geen upgrade, maar een andere configuratie met een ander beeldeffect om foto's zachter te maken als ik me niet vergis, vast wel ergens een youtube filmpje die het beter kan uitleggen. Hij mist ook de ingebouwde ND-filter die de gr3 wel heeft.

Van Panasonic heb je ook nog de LX15, die heeft voor jou niet genoeg zoombereik maar wel een heel lichtsterke lens.

Genoeg te kiezen wat mij betreft toch? Waarom moet je een camera van dit jaar hebben als er geen innovatie is geweest? Ik ga ervanuit dat als er weer nieuwe sensortechniek beschikbaar komt om meer licht op te vangen, bedrijven als Sony dit ook gewoon in hun nieuwe modellen zullen verwerken.

Je kan natuurlijk ook tweedehands kijken of je blik iets verbreden. Sony heeft bijvoorbeeld ook hele mooie kleine APS-C camera's gemaakt zoals de NEX-serie en de A5000 serie. Ik gebruik nog steeds een NEX-5n, naast mijn Ricoh GR3.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Ramon schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:10:
Er moet natuurlijk wel iets te innoveren zijn. De camerafabrikanten weten natuurlijk precies waar hun verkopen liggen dus daar zal de ontwikkeling naartoe gaan.

De leica digilux 8 is exact hetzelfde als de panasonic lx100 mark 2 dus dat scheelt weer wat geld. Overigens is die wel weer een stukje groter dan de Sony rx100 dus houdt daar rekening mee.

De ricoh gr3 hdf is inderdaad geen upgrade, maar een andere configuratie met een ander beeldeffect om foto's zachter te maken als ik me niet vergis, vast wel ergens een youtube filmpje die het beter kan uitleggen. Hij mist ook de ingebouwde ND-filter die de gr3 wel heeft.

Van Panasonic heb je ook nog de LX15, die heeft voor jou niet genoeg zoombereik maar wel een heel lichtsterke lens.

Genoeg te kiezen wat mij betreft toch? Waarom moet je een camera van dit jaar hebben als er geen innovatie is geweest? Ik ga ervanuit dat als er weer nieuwe sensortechniek beschikbaar komt om meer licht op te vangen, bedrijven als Sony dit ook gewoon in hun nieuwe modellen zullen verwerken.

Je kan natuurlijk ook tweedehands kijken of je blik iets verbreden. Sony heeft bijvoorbeeld ook hele mooie kleine APS-C camera's gemaakt zoals de NEX-serie en de A5000 serie. Ik gebruik nog steeds een NEX-5n, naast mijn Ricoh GR3.
Op zich eens dat iets nieuws niet nodig is als er niets te innoveren is. Maar qua “iets te kiezen” : de canon g5x ii is er al niet meer, dus de keuze met genoemde specs is nu beperkt tot slechts twee modellen, waarvan 1 (de g7 iii) eigenlijk inferieur is qua lichtsterkte aan de discontinued g5x ii. Dus al met al zou ik dat toch niet “iets te kiezen” noemen. Alle andere opties die langskwamen zoals de Leica en de GR III van Ricoh bieden niet wat de G5x ii bood en de RX100 VII biedt.

Verder kan ik mij niet voorstellen dat er echt niets te innoveren is. Qua processoren en sensoren is er toch veel ontwikkeld tussen 2019 en 2024? De ontwikkeling van betere sensoren en snellere autofocus etc is toch niet ineens gestopt in 2019? Als Sony wilt kunnen ze echt wel een betere versie van de rx100 maken, maar kennelijk ligt daar geen prioriteit. Dat is hun goed recht, maar betekent niet dat er niets te innoveren valt aan het 5 jaar oude model.

Edit: dank voor de LX100 tip, dat is wel een fraaie camera, had ik nog niet op het vizier. Wel iets groter en zwaarder en wua zoombereik niet heel ruim, maar komt redelijk in de buurt qua wensen. Ook 2018 trouwens. Kennelijk ziet ook Panasonic weinig heil in verder upgrades…

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 18-07-2024 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-09 19:02
Als ik nu de keuze zou moeten maken zou ik weer voor de Canon G5X II gaan.
De combinatie van zoombereik en lichtsterkte van de lens (24-120mm f1.8-2.8) zijn perfect voor een compacte camera.
Ik zou over een jaar of twee nog eens kijken :)

Ik weet ook niet precies wat je zoekt in een nieuwe camera?
Als het je bijvoorbeeld te doen is om betere beeldkwaliteit dan kun je ook kijken naar betere/nieuwere software voor nabewerking?

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
bombus schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:43:
Als ik nu de keuze zou moeten maken zou ik weer voor de Canon G5X II gaan.
De combinatie van zoombereik en lichtsterkte van de lens (24-120mm f1.8-2.8) zijn perfect voor een compacte camera.
Ik zou over een jaar of twee nog eens kijken :)

Ik weet ook niet precies wat je zoekt in een nieuwe camera?
Als het je bijvoorbeeld te doen is om betere beeldkwaliteit dan kun je ook kijken naar betere/nieuwere software voor nabewerking?
Ik denk dat je misschien iets te snel over mijn bericht hebt heengelezen? De Canon is niet meer leverbaar (discontinued). Ik mis niet echt iets in mijn huidige Canon G5X II, maar de lens is beschadigd en ik hoopte dat alles na vijf jaar wel weer wat beter zou zijn geworden (sensor, autofocus, lenselementen, etc). Met nabewerking valt inderdaad nog wel wat te winnen ja, dat is niet mijn sterkste punt op dit moment. Wel qua expertise, maar niet qua tijd erin stoppen haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:39

DirtyBird

Praktiserend denker

Er heeft een hoop innovatie plaatsgevonden de afgelopen jaren, maar deze heeft vooralsnog zijn weg naar de compactcamera's niet gevonden.
De reden is volgens mij hoofdzakelijk dat de grote merken je liever naar hun ilc's leiden, omdat ze daar veel meer aftersales uit halen en je beter in kunnen locken. Bij die camera koop je hun lenzen en als je die lenzen eenmaal hebt zul je bij een upgrade ook weer voor hun camera kiezen hopelijk.
Het is sneu, maar nu wel de realiteit.

Als je echt nu wilt ben je inderdaad overgeleverd aan de oude modellen, of de leica d.lux 8.
Als je geen haast hebt zou ik misschien toch even wachten. De compactcamera's die er wel zijn zijn niet aan te slepen en lijken populairder te worden. Misschien dus dat een Sony, Canon of Panasonic binnenkort toch besluit een nieuw model op de markt te brengen om toch daar wat omzet in te kunnen maken. Dit is pure speculatie van mijn kant en niet gebaseerd op geruchten ofzo.

De LX-lijn van panasonic is volgens mij niet officieel gediscontinueerd, maar panasonic liet ooit weten geen nieuwe versie in de planning te hebben. Mocht er toch een LX100iii komen, dan mag je denk ik rekening houden met specs zoals de d.lux 8 voor 900-1000 euro.

Edit:
Zou evt de Sony ZV1-ii of de OM tough tg-7 wat voor je zijn?
Die eerste is vooral als vlogcamera bedoeld, maar heeft volgens mij best aardige specs.
Die tweede is een beetje een raar ding, maar kan volledig onderwater en kan macroscopisch fotograferen. Wellicht leuke bijkomstigheden :)

[ Voor 10% gewijzigd door DirtyBird op 20-07-2024 00:41 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
DirtyBird schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 00:31:
Er heeft een hoop innovatie plaatsgevonden de afgelopen jaren, maar deze heeft vooralsnog zijn weg naar de compactcamera's niet gevonden.
De reden is volgens mij hoofdzakelijk dat de grote merken je liever naar hun ilc's leiden, omdat ze daar veel meer aftersales uit halen en je beter in kunnen locken. Bij die camera koop je hun lenzen en als je die lenzen eenmaal hebt zul je bij een upgrade ook weer voor hun camera kiezen hopelijk.
Het is sneu, maar nu wel de realiteit.

Als je echt nu wilt ben je inderdaad overgeleverd aan de oude modellen, of de leica d.lux 8.
Als je geen haast hebt zou ik misschien toch even wachten. De compactcamera's die er wel zijn zijn niet aan te slepen en lijken populairder te worden. Misschien dus dat een Sony, Canon of Panasonic binnenkort toch besluit een nieuw model op de markt te brengen om toch daar wat omzet in te kunnen maken. Dit is pure speculatie van mijn kant en niet gebaseerd op geruchten ofzo.

De LX-lijn van panasonic is volgens mij niet officieel gediscontinueerd, maar panasonic liet ooit weten geen nieuwe versie in de planning te hebben. Mocht er toch een LX100iii komen, dan mag je denk ik rekening houden met specs zoals de d.lux 8 voor 900-1000 euro.

Edit:
Zou evt de Sony ZV1-ii of de OM tough tg-7 wat voor je zijn?
Die eerste is vooral als vlogcamera bedoeld, maar heeft volgens mij best aardige specs.
Die tweede is een beetje een raar ding, maar kan volledig onderwater en kan macroscopisch fotograferen. Wellicht leuke bijkomstigheden :)
Ik denk dat ik voorlopig nog maar even voort ga met mijn huidige Canon G5x II. De Sony ZV1-ii ziet er qua specs niet gek uit maar ik fotografeer tijdens alpine-vakanties vaak tijdens tochten op sneeuw en ijs op gletschers en rotsgraten in de volle zon. Dan heb ik een cat.4 zonnebril op en een helm en zie ik nagenoeg niets meer op het display. Een elektronische viewfinder is dan (voor mij) echt een must om een goede compositie te maken en op het juiste te focussen, anders wordt het meer registratie (in de hoop op een mooie foto) ipv bewust een fraaie compositie vastleggen. Zelfde geldt voor de Olympus TG reeks, wat overigens wel een erg leuke camera is met al die opties voor onderwater, valbestendigheid, et cetera.

Kortom, dank voor de antwoorden hier. Zoals ik al dacht zijn er geen alternatieven die binnen mijn wensen echt vernieuwing bieden. De RX100 VII is zoals het nu lijkt nog de meest voor de handliggende optie. Een alternatief is natuurlijk mijn wensen verleggen, door bijvoorbeeld voor iets minder compact/licht te gaan en alsnog naar ILC te gaan, of naar de Sony RX10 serie, maar ook die lijkt overigens ten dode opgeschreven.

Ik ben benieuwd trouwens hoe lang de op vlog-gerichte camera's nog een leven hebben. Kennelijk vinden de fabrikanten in ieder geval van wel. Voor mij persoonlijk is het onbegrijpelijk dat Canon de G5x II de nek om heeft gedraaid en de G7 III (een inferieur model) doorzet. Maar goed, ik ben vast niet representatief voor de gemiddelde klant ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 12:55
Ik heb al een aantal jaren een Canon 80D, maar merk dat ik die vanwege de omvang/gewicht/lenzen nauwelijks meer gebruik. Ik zocht een vervanger voor een oude Sony point and shoot (lens beschadigd) naast de 80D. Het is dus afgelopen week de Sony RX100 VII geworden, wegens zoombereik en f2.8-4.5 voor mij voldoende. Ik kon -voor mijn wensen- geen beter alternatief vinden

Hij is wel echt héél klein, wat lastig vast te houden vind ik, dus daarom een grip erbij besteld, de Sony AG-R2B,
https://www.kamera-express.nl/sony-ag-r2b-grip-voor-rx100.

Ik overweeg nog een Magfilter adapter ring, danwel een Lensmate filter ring.

https://www.amazon.com/Ma...asonic/dp/B06Y41X8YB?th=1
https://lensmateonline.co...on?variant=12499894108203

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:52
Gebruik al jaren lang enkel compact camera's voor videos en fotos (50/50 verdeling).

LX100 > RX100 II > RX100 V > ZV1

De Sony ZV1 zal waarschijnlijk mijn laatste dedicated camera worden aangezien de camera leveranciers al tijden niet meer investeren in deze markt.

Ik kan eerlijk gezegd de ZV1 ook niet aanraden, de fotos en videos zijn van prima kwaliteit alleen de gebruikerservaring is ronduit slecht. Gebrek aan dials, donker scherm en een trage interface zorgen voor veel frustratie.

Telefoons zijn eigenlijk de enige goede optie tegenwoordig als je compact wil blijven.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Furfoot schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:49:
Gebruik al jaren lang enkel compact camera's voor videos en fotos (50/50 verdeling).

LX100 > RX100 II > RX100 V > ZV1

De Sony ZV1 zal waarschijnlijk mijn laatste dedicated camera worden aangezien de camera leveranciers al tijden niet meer investeren in deze markt.

Ik kan eerlijk gezegd de ZV1 ook niet aanraden, de fotos en videos zijn van prima kwaliteit alleen de gebruikerservaring is ronduit slecht. Gebrek aan dials, donker scherm en een trage interface zorgen voor veel frustratie.

Telefoons zijn eigenlijk de enige goede optie tegenwoordig als je compact wil blijven.
Heb je na de RX100 V niet overwogen om voor een RX100 VII te gaan? Die is iets ouder maar dat scheelt nog geen jaar denk ik. Of lag jouw focus ook op video/vloggen (een punt waarop de ZV1 wellicht wat meer te bieden heeft)?

Over telefoons als goede optie? Die mening deel ik nog niet. Ook met mijn 5+ jaar oude Canon GX5 II (vergelijkbaar met RX100 VI of VII) maak ik foto's waar de nieuwste telefoons niet tegenop kunnen. En dat is niet alleen bij het gebruik van de optische zoom, maar ook gewoon met groothoek. Ik ben zeker niet tegen de ontwikkeling van telefoons-als-camera en zou dit zeker omarmen als ik er hetzelfde mee kon als met de camera, maar vooralsnog zijn we er gewoon nog niet wat dat betreft. Juist daarom is het zo jammer dat updates van rx100 en soortgelijke compact series uitblijft. Maar lang verhaal kort: in mijn optiek (n=1) zijn de 5 jaar oude high end compacts nog steeds een betere optie dan de beste telefoons die je nu kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:52
Valorian schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:15:
[...]

Heb je na de RX100 V niet overwogen om voor een RX100 VII te gaan? Die is iets ouder maar dat scheelt nog geen jaar denk ik. Of lag jouw focus ook op video/vloggen (een punt waarop de ZV1 wellicht wat meer te bieden heeft)?

Over telefoons als goede optie? Die mening deel ik nog niet. Ook met mijn 5+ jaar oude Canon GX5 II (vergelijkbaar met RX100 VI of VII) maak ik foto's waar de nieuwste telefoons niet tegenop kunnen. En dat is niet alleen bij het gebruik van de optische zoom, maar ook gewoon met groothoek. Ik ben zeker niet tegen de ontwikkeling van telefoons-als-camera en zou dit zeker omarmen als ik er hetzelfde mee kon als met de camera, maar vooralsnog zijn we er gewoon nog niet wat dat betreft. Juist daarom is het zo jammer dat updates van rx100 en soortgelijke compact series uitblijft. Maar lang verhaal kort: in mijn optiek (n=1) zijn de 5 jaar oude high end compacts nog steeds een betere optie dan de beste telefoons die je nu kan krijgen.
Twee redenen waarom ik niet voor de VII ben gegaan:
  1. Meer dan een stop verschil en doordat de RX100 serie vanaf 35mm eigenlijk al tegen hun max aperature aan hangen verlies je in low light erg veel.
  2. Verlies van built-in ND filter. Voor video is dit een groot gemis ik gebruik namelijk een magfilter + 4 stop ND. Hierdoor kan ik dus 3, 4 of 7 ND stops toepassen zonder al te veel extra gedoe. Vari ND ben ik geen fan van.
Aantal belangrijke innovaties zorgen er nu voor dat ik waarschijnlijk toch ook gewoon over ga stappen (wachten is op iPhone 16 pro):
  • Grotere sensors in telefoons. De main camera in telefoons zit nu al erg dicht bij de 1" van de compact cameras.
  • Wide angle. Ik gebruik mijn telefoon redelijk vaak voor wide angle.
  • Stabilisatie. Combinatie van optisch en software matige stabilisatie is zo veel beter op de meeste telefoons, zeker in video.
  • Verbeteringen in Lightroom. Bokeh simulatie en depth mapping is nu zo geavanceerd dat ik het niet meer van echt kan onderscheiden.
  • Apple proraw. Ik schiet alleen raw en met proraw heb ik zowel de flexibliteit van raw als de voordelen van computational photography.
  • Apple log. Eindelijk geen dynamic tone mapping in video meer.
  • Weather sealing. Meeste telefoons zijn gewoon IP rated. Toevallig deze vakantie mijn ZV1 om zeep geholpen door waterschade :)

[ Voor 4% gewijzigd door Furfoot op 21-08-2024 14:01 ]

Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-09 19:02
Wat denk je van de Xiaomi 14 Ultra.
Deze heeft een 1 inch hoofdcamera
En er is zelfs nog een photography kit voor.

https://www.mi.com/nl/pro...33e9d9dcbb29732fbe90e6d38

[ Voor 33% gewijzigd door bombus op 21-08-2024 22:22 ]

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
bombus schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:21:
Wat denk je van de Xiaomi 14 Ultra.
Deze heeft een 1 inch hoofdcamera
En er is zelfs nog een photography kit voor.

https://www.mi.com/nl/pro...33e9d9dcbb29732fbe90e6d38
Dat is zeker een mooi speeltje. Voor mij zou ie - zonder er verder in te duiken - wel meteen afvallen omdat ie vrijwel geen fysieke bedieningsmogelijkheden (weinig dials, knoppen) heeft en geen elektronische viewfinder. Ik fotografeer vaak tijdens hoog alpine klimtochten in volle zon en op gletschjers, sneeuw en ijs. Heb dan handschoenen aan waardoor bediening via alleen touch onprettig of onmogelijk is (afhankelijk van de handschoenen) en waarbij voor mij persoonlijk een viewfinder ook een must is (volle zon op display en ziet bijna niets meer, elektrische viewfinder is dan heerlijk!).

Verder hou ik telefoon en camera ook graag gescheiden. Maar dat heeft weer een aanvullende reden: telefoon hou ik graag opgeladen en beschikbaar voor nood. Heb al menig telefoon zien sneuvelen bij mensen in de bergen omdat ze uit handen glippen tijdens fotograferen. Uiteraard zijn die argumenten op te lossen met een goede case + koord (tegen het laten vallen) en powerbank (voor het opgeladen blijven).

Weet jij of deze Xiami zo’n beetje de meest high end camera is die je op een telefoon gaat vinden? Of zijn de huidige topmodellen van merken als apple en samsungs nog beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Leuk topic. Inderdaad opvallend dat fabrikanten dit segment van de markt steeds meer links laten liggen. Iets soortgelijks zie je bij de meest compacte MFT-systeemcamera's. De nieuwere MFT modellen worden steeds zwaarder en dikker, terwijl veel mensen op zoek zijn naar een camera met een goede lens (beter dan van een smartphone) die toch licht van gewicht en makkelijk mee te nemen is.

Heb je ook gedacht aan reparatie van je huidige Canon G5x II ? Is wellicht een goedkopere optie dan de aankoop van een nieuwe of zelfs tweedehands Canon G5x II/ Sony RX100 VII. Dan kun je het -zo nodig- nog een paar jaar extra uitzingen totdat een fabrikant weer een model uitbrengt dat wel aan al je wensen voldoet. Eventueel kun je de gerepareerde Canon daarna ook nog weer doorverkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
choogen schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:41:
Leuk topic. Inderdaad opvallend dat fabrikanten dit segment van de markt steeds meer links laten liggen. Iets soortgelijks zie je bij de meest compacte MFT-systeemcamera's. De nieuwere MFT modellen worden steeds zwaarder en dikker, terwijl veel mensen op zoek zijn naar een camera met een goede lens (beter dan van een smartphone) die toch licht van gewicht en makkelijk mee te nemen is.

Heb je ook gedacht aan reparatie van je huidige Canon G5x II ? Is wellicht een goedkopere optie dan de aankoop van een nieuwe of zelfs tweedehands Canon G5x II/ Sony RX100 VII. Dan kun je het -zo nodig- nog een paar jaar extra uitzingen totdat een fabrikant weer een model uitkomt dat wel aan al je wensen voldoet. Eventueel kun je de gerepareerde Canon daarna ook nog weer doorverkopen.
Wel aan gedacht, nog niet concreet gekeken wat er mogelijk is. Het gaat om een beschadiging op de buitenkant van de lens. Zou iemand (Canon?) daar iets mee kunnen qua repareren? Of wordt het dan al snel een vervanging van een lens(deel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Daar weet ik helaas niet veel van. Je zou eens kunnen informeren bij je lokale fotozaak (of daarover een vraag stellen in dit forum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
choogen schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:47:
Daar weet ik helaas niet veel van. Je zou eens kunnen informeren bij je lokale fotozaak (of daarover een vraag stellen in dit forum).
Ik heb hier Kamera Express en Camera Nu in de stad zitten, ik zal er eens een bezoekje aan wagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raginus3
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 08:36

raginus3

iPad Air 2 iPadOS 13

Canon heeft op de grotere modellen de phase detection uitgebracht. Betekend dit, dat een dergelijk systeem ook naar de G7x en G5x opvolgers komt?
Daarin heeft Canon, tov Sony, nog wel wat te winnen. Panasonic is al afgehaakt, helaas.

Ik wilde niet wachten op een nieuwe Canon en kocht tweedehands de Sony ZV-1*.

De Panasonic LX15, welke mijn zoon heeft, leek mij ook een geschikte kandidaat maar het veel betere detection systeem van de Sony won het. Helaas voor het gemis aan f1.4 en de 30mm langere zoom.

*veel negatiefs gelezen over de Sony interface. Tja wat zal ik zeggen, er kan enorm veel ingesteld worden. Mijn inziens teveel maar opzichten wel te doorgronden. En custom functie zijn toe te voegen aan knoppen en de Fn knop biedt ook gebruiksgemak. Dus het valt mij tot nu toe mee. Camera 2 dagen in bezit ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:31
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje: mijn klimmen (zowel alpien als sport) wordt steeds technischer, en dan gaat het gewicht een rol spelen. Afhankelijk van het tripje sleepte ik dan met veel puffen en vloeken de 5D IV (met meestal 16-35 F4 lens) mee omhoog, of had ik er ontiegelijk spijt van dat ik hem thuis had gelaten.

De combinatie van 5D4 en 16-35 F4 zit op zo'n 1600 gram volgens mijn keukenweegschaal. Nu zat ik in eerste instantie ook te kijken naar compactcamera's, en kwam tot ongeveer dezelfde conclusie als jij: veel geld voor weinig innovatie. Nu overweeg ik zelf om de hele canon-bende te verkopen en over te stappen naar de Sony A7Cii (of wellicht de A7Cr), en in combinatie met een 16-35 F4 G blijf je dan onder de 900 gram. Die halve kilo extra, vergeleken met een compactcamera, geeft me dan wel een hoop meer beeldkwaliteit en flexibiliteit.

Dat zit natuurlijk allemaal ruim boven het in de OP gestelde budget (en gewicht, en afmetingen), maar ik zie de (originele) A7C voor ongeveer E1000 op marktplaats staan, en vervolgens heb je qua objectieven ook nog het e.e.a. qua keuze. Of je de extra grammen wil meeslepen kan ik natuurlijk niet voor jou bepalen.

Persoonlijk vind ik het formaat nog niet eens zo'n heel groot issue: bij minder technisch terrein heb ik de 5D4 aan de schouderstrap, en als het vervolgens moeilijk wordt verdwijnt hij in de hyperlite pod. Die zit dan meestal aan de heupband van de rugzak, of anders aan de borstband van de rugzak of vast aan de onderkant van de rugzak. Alleen in het laatste geval kan ik er niet snel bij.

Maar goed, je zegt in de OP niet op zoek te zijn naar een ILC dus ik zal erover ophouden :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:07
Isdatzo schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:51:
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje: mijn klimmen (zowel alpien als sport) wordt steeds technischer, en dan gaat het gewicht een rol spelen. Afhankelijk van het tripje sleepte ik dan met veel puffen en vloeken de 5D IV (met meestal 16-35 F4 lens) mee omhoog, of had ik er ontiegelijk spijt van dat ik hem thuis had gelaten.

De combinatie van 5D4 en 16-35 F4 zit op zo'n 1600 gram volgens mijn keukenweegschaal. Nu zat ik in eerste instantie ook te kijken naar compactcamera's, en kwam tot ongeveer dezelfde conclusie als jij: veel geld voor weinig innovatie. Nu overweeg ik zelf om de hele canon-bende te verkopen en over te stappen naar de Sony A7Cii (of wellicht de A7Cr), en in combinatie met een 16-35 F4 G blijf je dan onder de 900 gram. Die halve kilo extra, vergeleken met een compactcamera, geeft me dan wel een hoop meer beeldkwaliteit en flexibiliteit.

Dat zit natuurlijk allemaal ruim boven het in de OP gestelde budget (en gewicht, en afmetingen), maar ik zie de (originele) A7C voor ongeveer E1000 op marktplaats staan, en vervolgens heb je qua objectieven ook nog het e.e.a. qua keuze. Of je de extra grammen wil meeslepen kan ik natuurlijk niet voor jou bepalen.

Persoonlijk vind ik het formaat nog niet eens zo'n heel groot issue: bij minder technisch terrein heb ik de 5D4 aan de schouderstrap, en als het vervolgens moeilijk wordt verdwijnt hij in de hyperlite pod. Die zit dan meestal aan de heupband van de rugzak, of anders aan de borstband van de rugzak of vast aan de onderkant van de rugzak. Alleen in het laatste geval kan ik er niet snel bij.

Maar goed, je zegt in de OP niet op zoek te zijn naar een ILC dus ik zal erover ophouden :+ .
Tenzij je in het donker klimt kan je met iedere camera wel uit de voeten natuurlijk. Je hebt geen innovatieve camera nodig om mooie foto's te maken.... De LX100 (M2) heeft een lichtsterkere lens dan jouw combo en weegt nog geen 400 gram.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:39

DirtyBird

Praktiserend denker

Ramon schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:22:
[...]
Tenzij je in het donker klimt kan je met iedere camera wel uit de voeten natuurlijk. Je hebt geen innovatieve camera nodig om mooie foto's te maken.... De LX100 (M2) heeft een lichtsterkere lens dan jouw combo en weegt nog geen 400 gram.
Maar de A7c is FF en de lx100 is minder dan mft, dus met een crop van >2 vang je toch een hoop minder licht. En de Dof is bij max wideangle iets minder dan de F4 op de sony (1.7 x 2,x). Tel daarbij de extra ruis op en je kunt die twee echt niet met elkaar vergelijken qua beeldkwaliteit.
Dat gezegd hebbende, beeldkwaliteit is maar een fractie van een goeie foto, dus ik zou ook voor de lx100ii kiezen :p

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@Valorian Leuk topic, ik vroeg me deze week hetzelfde af. Ik heb jaren geleden een Sony RX100 VA gekocht want de Fuji X-T1 was top maar bleef thuis want groot en zwaar. De Sony is ook wat minder gebruikt de laatste tijd want telefoon. Vooral omdat ik recent wat heb zitten kwijlen over de Fuji X100VI, was ik ineens weer benieuwd wat er nieuw op de markt is aan premium compacts.

Ik ben net zo verbaasd als jij dat de tijd heeft stilgestaan in dit segment. Inmiddels heb ik ook nog een G7X II liggen die iemand over had ("hier, neem mee, ligt me in de weg"), die is handiger/fijner in ui en ligt lekkerder in de hand, maar de autofocus van de sony is waarom ik toen voor de VA ben gegaan en dat is niet veranderd. Daarnaast liever wat sneller en minder zoom dan andersom, maar de G5X II ervaring met Sony AF zou top zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raginus3

raginus3

iPad Air 2 iPadOS 13

Alles en iedereen is overgestapt naar de ‘camera’ en algoritmes van de smartphone.

Over kwaliteit gesproken, die wordt voor zeg 70 a 80% nog steeds bepaald door die gene achter de camera/ smartphone. Wel wordt dit tegenwoordig meer en meer gemaskerd door filters en genoemde algoritmes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:40
Ik ga over 6 weken op vakantie en normaal fotografeer ik met mijn canon r6. Een geweldig goede camera, maar nadeel je moet lensen mee nemen. Dus ik dacht ik ga een opzoek naar een handige compacte camera. Ik kwam dus uit bij de canon G5x en G7x serie en dit topic. De G5x was volgens @Valorian al niet meer te koop en de G7X Mark III is inmiddels ook niet echt leverbaar meer. Ik kom zelfs winkels tegen die zeggen nooit meer leverbaar. Moet ik dan toch de overstap naar Sony maken? of is er in de maanden dat er niemand gereageerd heeft nog iets anders uitgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
j.f.otten schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:05:
Ik ga over 6 weken op vakantie en normaal fotografeer ik met mijn canon r6. Een geweldig goede camera, maar nadeel je moet lensen mee nemen. Dus ik dacht ik ga een opzoek naar een handige compacte camera. Ik kwam dus uit bij de canon G5x en G7x serie en dit topic. De G5x was volgens @Valorian al niet meer te koop en de G7X Mark III is inmiddels ook niet echt leverbaar meer. Ik kom zelfs winkels tegen die zeggen nooit meer leverbaar. Moet ik dan toch de overstap naar Sony maken? of is er in de maanden dat er niemand gereageerd heeft nog iets anders uitgekomen?
Mijn conclusie was inmiddels dat in specifiek deze klasse (kleinste serie compactcamera's met een nieuw wisselbare lens en wel enig zoombereik en < 1500 euro) de RX100 VII de 'top of the bill' is, ondanks zijn 5+ jaar oude leeftijd. De G7X III zit daar denk ik niet ver vanaf maar is zoals je al schrijft matig verkrijgbaar en nagenoeg even duur als de RX100 VII, die dan toch net de betere lijkt. Wil je besparen dan kan je nog kijken naar de RX100 VI of V of zelfs IV of een occassion van een van die modellen. Een occassion van de VII heb ik zelf wel eens naar gekeken maar daarvan vond ik het prijsverschil te laag om risico te willen lopen, dan zou ik toch eerder de volle bak betalen.

De "overstap" naar Sony zou ik overigens niet als iets groters zien dan het is. Omdat dit type een fixed lens heeft ga je niet naar een heel nieuw ecosysteem en zit je niet vast aan toekomstige aanschaffen van Sony. Wel zul je misschien moeten wennen aan de interface t.o.v. Canon. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar gezien het enorme succes overall van die RX100 serie lijkt mij dat die interface in de basis wel prima zou moeten zijn, hooguit wennen dat het anders is.

PS: Ik heb het niet meer bijgehouden, maar voor zover ik weet hebben zowel Sony als Canon geen aankondigingen gedaan voor nieuwe modellen in deze klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:40
@Valorian dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Jij bent gewoon bij je G5x gebleven?
En je hebt gelijk, het kan makkelijk ander merk worden omdat je niet aan ecosysteem vast zit. Ik heb jarenlang Canon en ooit kreeg ik Sony alfa in mijn handen en ik kon daar niets mee (beetje overdreven). Maar in dit geval zal ook een Canon G7x anders werken voor mij. Maar ik ga nog eens verder kijken hoe en wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
j.f.otten schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:53:
@Valorian dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Jij bent gewoon bij je G5x gebleven?
En je hebt gelijk, het kan makkelijk ander merk worden omdat je niet aan ecosysteem vast zit. Ik heb jarenlang Canon en ooit kreeg ik Sony alfa in mijn handen en ik kon daar niets mee (beetje overdreven). Maar in dit geval zal ook een Canon G7x anders werken voor mij. Maar ik ga nog eens verder kijken hoe en wat.
Ja, ik ben bij de G5x II gebleven. De beschadiging op mijn lens is minimaal dus slechts bij bepaalde zoomafstand en achtergrondkleuren zichtbaar als vlekje. En dan nog weg te shoppen, voor het geval ik net die foto een keer groot zou willen afdrukken.

Zou ik nú een nieuwe camera kopen met de wens weer zo'n kleine lichtgewicht all-in-one camera: dan zou ik de Sony RX100 VII kopen. Binnen die klasse is er simpelweg niets wat die camera evenaart op dit moment. En alles wat groter is wordt beter (lenzen, sensor) maar ik wil juist de uitersten: die hele kleine lichte altijd-mee in jaszak camera náást de full-frame-6D met losse lenzen. Alles wat dan in het midden schippert voelt als vlees noch vis ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raginus3

raginus3

iPad Air 2 iPadOS 13

Als je voldoende hebt aan max 70mm zoom dan kan de Sony ZV-! of ZV-! mkII ook. Ik heb die verkozen boven de RX serie vanwege het groter diafragma. Ja ik kom soms zoom te kort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Er zijn al een tijdje 'geruchten' dat Canon een Powershot V1 gaat uitbrengen in het eerste kwartaal van 2025 - dus binnenkort. Die houd ik zelf ook een beetje in de gaten. Een redelijk lichtsterke lens met een logisch zoombereik en een sensor van ongeveer M4/3-formaat.

Ik vraag me wel af of die nog onder de 1.000 euro gaat blijven.

Zie bijv. https://www.techradar.com...o-new-powershots-for-2025

• Valorian
  • Nu online
willemd schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:38:
Er zijn al een tijdje 'geruchten' dat Canon een Powershot V1 gaat uitbrengen in het eerste kwartaal van 2025 - dus binnenkort. Die houd ik zelf ook een beetje in de gaten. Een redelijk lichtsterke lens met een logisch zoombereik en een sensor van ongeveer M4/3-formaat.

Ik vraag me wel af of die nog onder de 1.000 euro gaat blijven.

Zie bijv. https://www.techradar.com...o-new-powershots-for-2025
Ah, dat zou gaaf zijn. Ben benieuwd of het echt is of een loos gerucht. Zo gaan er ook al jaren geruchten over een Sony RX100 VIII maar die heeft ook sinds 2019 geen update meer gehad.

Inmiddels kijk ik zelf overigens ook naar een andere optie: terug naar wat hogere kwaliteit met relatief kleine 'fallback' in volume en gewicht: een Sony Alpha 6600 met ene 16-50 lens. Dat komt qua bereik ongeveer uit op wat ik met de G5X II nu heb, maar dan met een stuk grotere sensor (APS-C) én de optie om mijn oude Canon EF lenzen-set (met adapter) weer nieuw leven in te blazen ;)

(heel stiekum kijk ik ook naar de Alpha 7III, maar vind hem eigenlijk te groot/zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
Nadeel van de optie Alpha 6x00 is dat die 16-50mm van bedenkelijke kwaliteit is. Ik heb zelf geen ervaring, maar wat ik lees is dat de lenzen van de 1" sensor camera's betere kwaliteit leveren dan een 6x00 met 16-50. (Uiteraard wordt het op hoge iso's een ander verhaal)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
klaaas schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:39:
Nadeel van de optie Alpha 6x00 is dat die 16-50mm van bedenkelijke kwaliteit is. Ik heb zelf geen ervaring, maar wat ik lees is dat de lenzen van de 1" sensor camera's betere kwaliteit leveren dan een 6x00 met 16-50. (Uiteraard wordt het op hoge iso's een ander verhaal)
Ah, dat is jammer. Ik heb mij nog niet verdiept in de lenzen. Weet jij wat de meest compacte lens is die er voor dit systeem te koop is dit wel op zijn minst gelijkwaardig (liever: beter) resultaat oplevert als de lenzen van de 1" sensor camera's én een zoombereik van tenminste 28-70 (omgerekend) biedt? Of kom je dan meteen op dit 'joekels' van lenzen uit waarmee de diepte body+lens al snel naar 9-11 cm gaat (ipv 6 a 7 cm, wat nog enigszins 'pocketable' is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
Je hebt de originele 18-55 die beter is dan de 16-50. Op 18mm nog niet al te best, maar daarboven iig beter. Dat is alleen wel echt een oude lens, dus de kwaliteit is niet op het niveau van de huidige lenzen. Ik gebruik zelf de 18-135, maar die zou ik niet direct pocketable noemen. De Sigma 18-50 is ook een goede optie. Ietsie kleiner, en een paar gram lichter, maar nog steeds niet echt compact. En het gewicht van het totaal komt op ruim 700 gram en dat is meer dan 2x zoveel als de compactcamera's...

Het ontbreken van een fatsoenlijke kleine 28-70 equivalente kitlens is m.i. wel echt een gebrek in de Sony APS-C line-up. Als je niet gebonden bent aan Sony zou je ook bij Nikon kunnen kijken. De Z-mount kitlens schijnt wel erg goed te zijn.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
klaaas schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:35:
Je hebt de originele 18-55 die beter is dan de 16-50. Op 18mm nog niet al te best, maar daarboven iig beter. Dat is alleen wel echt een oude lens, dus de kwaliteit is niet op het niveau van de huidige lenzen. Ik gebruik zelf de 18-135, maar die zou ik niet direct pocketable noemen. De Sigma 18-50 is ook een goede optie. Ietsie kleiner, en een paar gram lichter, maar nog steeds niet echt compact. En het gewicht van het totaal komt op ruim 700 gram en dat is meer dan 2x zoveel als de compactcamera's...

Het ontbreken van een fatsoenlijke kleine 28-70 equivalente kitlens is m.i. wel echt een gebrek in de Sony APS-C line-up. Als je niet gebonden bent aan Sony zou je ook bij Nikon kunnen kijken. De Z-mount kitlens schijnt wel erg goed te zijn.
Ik ben (gelukkig) nog nergens aan gebonden. Wel heb ik een full frame 6D met een 50mm 1.8, 85mm 1.8, 17-40 4.0 L, en 70-200 4.0 L IS liggen die aan het verstoffen zijn. En dus een Canon G5X II. Als ik een nieuwe body koop dan zou het top zijn als die:

- én zo compact mogelijk blijft met een kit-lens (maar kwalitatief de G5X II overstijgt) voor alle bergsport-tripjes waar beperking van vooral volume (belangrijkste) maar ook gewicht (secundair) essentiëel is.

- én (al dan niet via een adapter) zonder licht/stop-verlies de Canon EF-lenzen kan gebruiken, voor alle trips waar gewicht niet uitmaakt. Ik zag dat dat in ieder geval kan met de Sony's + adapter. Maar een Canon M of R serie zou ook kunnen.

• klaaas
  • Nu online
Ik hoopte dat de vandaag aangekondigde Powershot V1 een mooie opvolger zou zijn van de G7XIII of G5XII, maar het valt mij persoonlijk tegen. Redelijk lomp en niet de lichtsterke lens uit de eerdere modellen. Ook duidelijk gericht op video. Denk niet dat dit hem voor mij gaat worden. Tenzij er laaiende enthousiaste reviews komen misschien.

Hij wil.

• Valorian
  • Nu online
klaaas schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:43:
Ik hoopte dat de vandaag aangekondigde Powershot V1 een mooie opvolger zou zijn van de G7XIII of G5XII, maar het valt mij persoonlijk tegen. Redelijk lomp en niet de lichtsterke lens uit de eerdere modellen. Ook duidelijk gericht op video. Denk niet dat dit hem voor mij gaat worden. Tenzij er laaiende enthousiaste reviews komen misschien.
Eens. Hij is groter en zwaarder zonder dat je er een betere (lichterkere) of veelzijdiger (meer zoom) lens voor terugkrijgt. En inderdaad weer een 'vooral leuk voor vlogging' camera.

Ik ben inmiddels ook een beetje in de systeemcamera's gedoken. Jammer om te zien dat ook daar alle echte compacte bodies 'discontinued' zijn. Op wikipedia zie ik dat er zo'n 20 modellen 'mirrorless camera's" met APS-C sensor bestonden die onder de 300 gram zaten en met minder dan 40mm diepte als body-maat, maar die zijn allemaal niet meer in productie. De lichtste / compactste camera in die klasse lijkt nu de Canon R100 of de Fujifilm X-M5, maar dat zijn joekels vergeleken met de uitgestorven Canon M serie (32-35mm diep, < 300gr) of de oude Sony Nex'en.

En ooit had je ook de Panasonic GM1/GM5 of Pentax Q-serie. Veel kleiner dan dat kreeg je het niet, qua body met interchangeable lens. Maar die bestaan ook niet meer, net als alle andere interchangeable lens camera's onder de 250 gram (dat waren er ooit ook een stuk of 20, van Pentax, Samsung, Panasonic, en Nikon)

• klaaas
  • Nu online
Die echt kleine bodies zijn idd wel aardig verleden tijd. Ik denk ook dat het een echte niche is. Zelfs de kleinste body is, zodra je er een lens op zet, al snel te groot voor een broekzak. En als je dan toch een riem oid moet gebruiken is het volume ook al minder interessant. Je hebt hooguit wellicht een groep die een jaszakcamera zoekt.

Ik heb zelf gisteren een gebruikte A5100 op de kop getikt. Licht en compact en omdat ik er nog een A6400 en A7 naast heb is het prima dat die A5100 wat beperkt is. Voor op wandelvakantie geen probleem. Als je echter 1 camera wilt dan wordt het lastig want dan wil je liefst wel wat moderners. Ik vraag me trouwens af of zo'n hele kleine body dan wel fijn is.

Hij wil.

Pagina: 1