Semi off-grid 3 fase, 45kwh batterij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc00
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-06 18:43
Ik ben momenteel bezig met het onderzoeken en ontwerpen van een semi off-grid opstelling voor onze woning en wil graag jullie ervaring en kennis benutten.

Op de woning liggen 45 zonnepanelen (momenteel verdeeld over 2 stringen), deze wil ik graag aansluiten op 3 MPPT's om zo direct de accu's op te kunnen laden.
(Zie afbeelding voor de manier van aansluiten).

Omdat de woning momenteel een aansluiting van 3x35A heeft heb ik gekozen voor 3 8kw Multiplussen, hiermee verwacht ik de woning geheel te kunnen voeden.

Ik heb een Skylla toegevoegd aan het ontwerp om doormiddel van een vernieuwde elektrische huis aansluiting van maar 1x10A (de 3x35A komt dan dus te vervallen) de accu's in de wintermaanden te kunnen bijladen.

De 3 accu's ben ik van plan om zelf te maken uit elk 16x 310Ah Eve batterijen. Hiermee komt de accu spanning uit op +/- 48V.

Ik heb de apparaten (beschreven in de afbeelding) in een kast geplaatst van 160x200x60.

Graag hoor ik hierover jullie mening en de tips en tricks zijn heeel erg welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wbIRa4zy6xnC_9EYRhzssyXQ0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGeFlatqBbxG78BpOg7mMi9D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDuTN7vjPdwAntd7fqKGnhnTkII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6bynCxGd9fU7yLIliBfWaXk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:46
Hoeveel dagen kan je op 45 kWh werken? Hoeveel vermogen heb je maximaal nodig? Daar zal je ook het een en ander op mogen afstemmen. Want als een paar dagen de zon zich niet laat zien (in de winter) dan heb je weinig tijd / zonenergie om de accu's op een goed niveau te krijgen. Zelfde geldt voor de 10A aansluiting: Hoe lang heb je nodig om je accu's met zo'n aansluiting de boel weer op te laden?

Daarnaast weet je zeker dat je netwerkbeheerder de huidige aansluiting aanpast naar een 1x 10A aansluiting? Dat is een vraag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:05
@Marc00
Wat is de reden dat je dit zou willen? Financieel kan dit denk ik niet uit, dus er zou een andere reden moeten zijn. Een nederlander op Youtube heeft eens uitgerekend wat het kost om met een thuisaccu (zelf gebouwd) 1 kwh op te slaan en daarna te gebruiken.
Met de slijtage en omzettingsverlies kom je uit op circa 16 cent per kwh.

Een thuisaccu die kan handelen op de onbelansmarkt zijn de enige accu's die financieel uit kunnen.

PS; kijk voor de lol eens naar oudere electrische auto's. Je koopt voor 4K al een Nissan Leaf. Heb je een rijdende accu als auto erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc00
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-06 18:43
@RonnieKo Met 45 Kwh accu capaciteit kunnen wij zo'n 2 dagen toe. We gebruiken +/- 20 kW per dag.

Het maximale vermogen wat wij minimaal nodig hebben is 15 kW, dit betreft 2 inductie kookplaten van elk 7,5 kW. Het gebeurd nogal regelmatig dat deze gelijk aanstaan of dat er andere grootverbruikers aangeschakeld worden tijdens het koken.
Tevens willen we erop voorbereid zijn dat er een elektrische auto geladen kan worden (natuurlijk is hiervoor meer accu capaciteit nodig).

De hoofdaansluiting van 10A komt dan in plaats van de hoofdaansluiting van 3x35A. Met deze hoofdaansluiting kan er naar mijn idee in de wintermaanden met zo'n 2 kW geladen worden en dus zal de batterij in een dag vol zijn, echter gebruiken we 'maar' 20 kW waardoor de lader niet eens de hele dag hoeft te draaien.

Ik weet ook niet of de netbeheerder de aansluiting wil wijzigen naar 1x10A dat is om uit te zoeken.

Ik had eerst het idee om in de wintermaanden een generator te laten pruttelen maar als alternatief hierop heb ik momenteel deze set-up bedacht.

@chrisborst De reden dat ik deze setup zou willen hebben is voor mij redelijk makkelijk te beredeneren.

De zonnepanelen welke genoemd worden hierboven liggen al op het dak en zijn nog van de vorige eigenaar, deze kosten mij dus niets en leveren alleen maar heel veel op.

De omvormer echter die hierbij hangt is al 8 jaar oud en begint langzaam aan slechter te worden.

Om niet in aanmerking te komen voor de terugleverkosten dien ik eigenlijk al een thuisbatterij te kopen. Vervolgens blijkt zelf bouwen van een accu zeer gunstig geprijsd te zijn.

Ook ben ik helaas bang dat het elektriciteitsnet de komende tijd redelijk instabiel wordt en hierdoor zou ik het liefst op een soort island mode willen draaien.

Daarnaast bespaar ik op deze manier ongeveer 1000 euro per jaar op de hoofdaansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:06

Illusion

(the art of)

Marc00 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 19:03:

Daarnaast bespaar ik op deze manier ongeveer 1000 euro per jaar op de hoofdaansluiting.
Die 1000€ per jaar bespaar je ook met teruggaan naar 3x25A.
En dan een een kleine accu voor peakshaving richting NOM. Maar daar heb je geen 45kWh voor nodig denk ik.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-06 22:43
Onzinnige redenen om zo'n groot/duur/inefficient/niet duurzaam iets uit te rollen zeg. TS heeft geld te veel? Zet gewoon je aansluiting terug naar 3x25A, pak daar je besparing en ga verder geen onzin uithalen om met een mini-aansluiting proberen uit te kunnen zeg. Dit is echt volledig de plank misslaan obv half-onduidelijke feiten en ideeen.

Edit: een generator laten pruttelen...... Nou moet het niet gekker worden, je zit op 1 van de beste netten ter wereld en probeert ineens te hobbyen als een bushcrafter in de steppes van Alaska of siberie... Generatoren bij woonhuizen zijn in NL de groots mogelijke onzin die je kunt bedenken.

[ Voor 30% gewijzigd door Fr33z op 18-07-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:49
Je vergeet de omzetverliezen waardoor 55kWh uit het net (10A continue) geen 55kWh naar je waterkoker is en daar bovenop mis ik nog een arsenaal aan zekeringen om de rook binnen de apparatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Met 45 Kwh accu capaciteit kunnen wij zo'n 2 dagen toe. We gebruiken +/- 20 kW per dag.
Dan zal je niet elektrisch verwarmen (warmtepomp e.d.) Twee dagen is niet veel. Zeker niet als de "donkere" dagen er aankomen.
Het maximale vermogen wat wij minimaal nodig hebben is 15 kW, dit betreft 2 inductie kookplaten van elk 7,5 kW. Het gebeurd nogal regelmatig dat deze gelijk aanstaan of dat er andere grootverbruikers aangeschakeld worden tijdens het koken.
Dus je trekt nu gewoon 15 kWh of meer uit het net? Dat moet je opvangen. Dat moet ook je accu tegelijk kunnen leveren. Dus ook de omvormers van je accu die je gaat installeren.
Tevens willen we erop voorbereid zijn dat er een elektrische auto geladen kan worden (natuurlijk is hiervoor meer accu capaciteit nodig).
Dat is leuk bedacht. Als je de auto voor "woon-werk" gebruikt dan staat de auto bij het werk als het zonnig is. Dan wordt er geen gebruik gemaakt van je "eigen" stroom. Kom je 's avonds thuis dan is het al later op de dag. In de winter is het al om 16:00 - 18.00uur donker dus krijg je geen spanning meer van je zonnepanelen en leef je dan al op de accu's. De accu's moeten dan wel opgeladen zijn. Wil je dan de volgende ochtend vroeg in het donker dag je auto weer gebruiken dan moet er in de nacht de auto van de accu's geladen worden. Samen met de 10A. Heb je dan dus meer accu's in gebruik voor je auto dan is de vraag of je die accu's overdag zonder stroom wel vol krijgt.
De hoofdaansluiting van 10A komt dan in plaats van de hoofdaansluiting van 3x35A. Met deze hoofdaansluiting kan er naar mijn idee in de wintermaanden met zo'n 2 kW geladen worden en dus zal de batterij in een dag vol zijn, echter gebruiken we 'maar' 20 kW waardoor de lader niet eens de hele dag hoeft te draaien.
Bij 10A heb je maar een laadcapaciteit of een verbruikscapaciteit van 2300 kWh buiten de accu's om. Afhankelijk van je omvormers heb je dan een bepaalde capaciteit. Je gebruikt bij koken e.d bij meer vermogen dan 2300W dus dan heb je de accu's nodig. Die ontladen dan.

Bij 24 uur kan je dus in theorie maximaal 55 kWh laden zonder verbruik (en zon). Dat is dan net voldoende om je accu's te laden met een theoretisch maximaal verbruik van 55 - 45 = 10 kWh voor de rest van de apparaten in huis. Dan hebben we het nog niet eens over het opladen van een auto van minimaal 50 kWh in een nacht. Dus je zal er goed over moeten nadenken of je deze oplossing zo wil.
Ik had eerst het idee om in de wintermaanden een generator te laten pruttelen maar als alternatief hierop heb ik momenteel deze set-up bedacht.
Ik weet niet of deze opzet helemaal de bedoeling is. Ik zit met de netstabiliteit. Bij een generator dient er een schakelaar tussen die de installatie compleet van het openbare net haalt.
Om niet in aanmerking te komen voor de terugleverkosten dien ik eigenlijk al een thuisbatterij te kopen. Vervolgens blijkt zelf bouwen van een accu zeer gunstig geprijsd te zijn.
Maak een rekensommetje van hoeveel de accu's opleveren en hoeveel die kosten. Je zal ook een nieuwe omvormer moeten aanschaffen. De panelen zijn nog "gratis".
Ook ben ik helaas bang dat het elektriciteitsnet de komende tijd redelijk instabiel wordt en hierdoor zou ik het liefst op een soort island mode willen draaien.
Waarom denk je dat? Bij geen stroom van het openbare net zal de boel toch als veiligheid stoppen met werken. Dus als de 10A-aansluiting eruit ligt dan werken je accu's en zonnepanelen ook niet meer. Tenzij je de boel afschakelt van het net.
Andere aansluiting nemen. Dan is het maandbedrag voor de netaansluiting lager. van 3x35A naar 3x25A scheelt al 1100 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door RonnieKo op 18-07-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het voordeel van naar 1x10A gaan tov naar 3x25A vanaf 3x35A is gewoon te klein. Ja zulke opstellingen kunnen, maar het is gewoon veel makkelijker en qua aansluiting niet zoveel duurder om het op 3x25A te houden. Qua opstelling is dat ook nog eens veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
RonnieKo schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:00:
Waarom denk je dat? Bij geen stroom van het openbare net zal de boel toch als veiligheid stoppen met werken. Dus als de 10A-aansluiting eruit ligt dan werken je accu's en zonnepanelen ook niet meer. Tenzij je de boel afschakelt van het net.
Dit systeem kan zijn eigen sinus genereren, je merkt helemaal niets van uitval aan de netzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
jadjong schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:04:
[...]
Dit systeem kan zijn eigen sinus genereren, je merkt helemaal niets van uitval aan de netzijde.
Het is dus even de vraag welk systeem TS wil gaan gebruiken. Skylla is voornamelijk bedoeld voor schepen als ik zo alle documentatie op hun website bekijk. Van laders "Skylla-i" tot "MultiPlus Omvormer/Lader". Je zal dus moeten weten wat je gaat gebruiken en hoe grootte omvormer / lader nodig hebt. Bij 15kW aan kookvermogen heb je een minimale omvormer nodig die minimaal 15 kW kan leveren. Wil je geen stroom van het net gebruiken. Daar heb je geen kleine jongen zoals de "Multiplus II 15kVA 230 voor nodig. Heb je een kleinere variant dan heb je alsnog een grotere netaansluiting nodig om het juiste vermogen te hebben. 10A levert "maar" theoretisch maximaal 2300W. Dan zou je dus minimaal een omvormer moeten hebben die 13kW levert.

Het is een onzinnig idee. Je kan de accu's beter inzetten om je piek verbruik af te toppen. Dat is een zinniger oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:32
@RonnieKo
...
De omvormer echter die hierbij hangt is al 8 jaar oud en begint langzaam aan slechter te worden.
...
Hoe zie je dat, hij doet het of hij doet het niet, het rendement verandert toch niet? Of is ie aan het roesten of zo?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
RonnieKo schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:38:
[...]

Het is dus even de vraag welk systeem TS wil gaan gebruiken. Skylla is voornamelijk bedoeld voor schepen als ik zo alle documentatie op hun website bekijk. Van laders "Skylla-i" tot "MultiPlus Omvormer/Lader". Je zal dus moeten weten wat je gaat gebruiken en hoe grootte omvormer / lader nodig hebt. Bij 15kW aan kookvermogen heb je een minimale omvormer nodig die minimaal 15 kW kan leveren. Wil je geen stroom van het net gebruiken. Daar heb je geen kleine jongen zoals de "Multiplus II 15kVA 230 voor nodig. Heb je een kleinere variant dan heb je alsnog een grotere netaansluiting nodig om het juiste vermogen te hebben. 10A levert "maar" theoretisch maximaal 2300W. Dan zou je dus minimaal een omvormer moeten hebben die 13kW levert.
In het boodschappenlijstje staat 3x een 8kVA model, daar kan je prima mee ontladen om te koken. De laadzijde is de Skylla die met 2kW de accu gedurende de dag op peil houdt als er niet voldoende PV is.
Het is een onzinnig idee. Je kan de accu's beter inzetten om je piek verbruik af te toppen. Dat is een zinniger oplossing.
Alles valt of staat met de hoeveelheid energie die je zelf op weet te wekken en daarbij het verbruik gedurende de dag. TS zegt 15kWh nodig te hebben, dan is 45x 260Wp aan panelen niet heel veel op een grauwe dag.

@Marc00 In welke periode ligt jouw weekgemiddelde van PV opwekking onder de 105kWh? Dat is de periode waarop je ondersteuning van het net nodig gaat hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Hoofdaansluiting terugbrengen naar 3x25 hopla 1.000,- per jaar winst.

Eventueel aangevuld met een thuisaccu van bijv: 5kW die je elke dag vult en elke avond leegtrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
jadjong schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:01:
[...]
In het boodschappenlijstje staat 3x een 8kVA model, daar kan je prima mee ontladen om te koken. De laadzijde is de Skylla die met 2kW de accu gedurende de dag op peil houdt als er niet voldoende PV is.
Op een grauwe dag is een theoretische 2,3 kW op een aansluiting niet veel om te laden. Zeker niet als daar het "normale" verbruik overdag en nachtverbruik nog vanaf gaat. Dan blijft er iets van 1,5 tot 2 kW (nacht) over Als je niets bijzonders doet. Dan haal je maximaal iets van 36 kWh tot 48 kWh in 24 uur. Met een paar dagen achter elkaar alleen maar veel meer ontladen dan laden dan kom je mogelijk wel in de problemen.
jadjong schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:01:
In welke periode ligt jouw weekgemiddelde van PV opwekking onder de 105kWh? Dat is de periode waarop je ondersteuning van het net nodig gaat hebben.
Inderdaad. Wil je vanuit een kleine 10A aansluiting uitgaan moet je ook meerekenen hoeveel je in die periode aan het verbruiken bent of dat uitkomt.

[ Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 18-07-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Dan reken je nog geen overig gebruik mee zoals TV / NAS / Stereotoren / Soundbar / Thuis automatisering / Glasvezelmodem / Kabelmodem / Computers / Verlichting in huis / laders telefoon / koelkast / vriezer e.d. die allemaal mooi stroom aan het verbruiken zijn. Ik verbruik 's nachts tussen de 60 en 150 W. Het laatste als de koelkast / vriezer aan gaat. Je verbruik zal dus wel meer van 15 kW zijn als je aan het koken bent en je fornuis verbruikt alleen al 15 kW. Zoek eens uit wat je verbruikt op een "donkere" dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-06 21:20

Infant

It's a floating Dino!

Mijn opmerkingen etc:

Die panelen zijn echt heerlijk oud. Heb je gezien wat een 400Wp paneeltje tegenwoordig kost?

Vergeet niet dat het systeem op https://energieleveren.nl/ aangemeld moet worden. Het omvormer vermogen, maar ook de opslag capaciteit dien je daar aan te melden.

Houd er rekening mee dat de 8kVA maar 6kW is.

Ben je er van bewust dat de gehele AC installatie achter de victrons niet meer op kortsluiting en/of op overbelasting kan afschakelen in 100% van de gevallen.

Je kunt aan de AC out ook grid-tie omvormers koppelen, en deze kunnen zelfs in eilandbedrijf door functioneren! Dit doet hij d.m.v. de frequentie tussen de 50 en 52.5Hz te regelen. Dan hoef je de MPPT's pas te kopen/aan te sluiten als de huidige omvormers de geest geven.

De drie accu strings afhankelijk van het type/soort BMS kunnen het best allemaal op 1 grote bus waar je alle victron apparatuur aan hangt.

Ik zou de aansluiting persoonlijk ook op 3x25A zetten, en de Skylla er uit laten. Als je om wat voor reden dan ook de aansluiting niet gebruikt, kost hij nagenoeg niks.
Verder kun je grid assist doen, en heb je dus 17+18kW tot je beschikking.

Ik weet niet wat die cellen kosten, maar rackmount accu's zijn er genoeg en die zijn zo eenvoudig aan te sluiten, dat ik niet meer aan losse cellen zou beginnen.
Pagina: 1