Nieuwe groepenkast tijdelijk op oude groepenkast aansluiten.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amsterdamsebos
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23-07-2024
i.v.m. een complete verbouwing wil ik mijn aansluiting en meter verplaatsen naar de andere kant van de kamer en een nieuwe (grotere) groepenkast installeren. Helaas heeft Liander in Amsterdam minimaal 6 maanden nodig om de aansluiting en meter te verplaatsen.

Ik wil al mijn elektra vernieuwen en het liefst zo min mogelijk vertraging oplopen. Nu vroeg ik me af: kan ik alvast een nieuwe groepenkast installeren, en die met een verlengsnoer aan een stopcontact in de oude groepenkast aansluiten, totdat Liander langskomt om de aansluiting en meter te verplaatsen.

Waarschijnlijk een vreemde vraag, maar heeft iemand daar ervaring mee?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:42
Je kunt je nieuwe groepenkast wel aansluiten via je oude. Maar laat dat alsjeblieft doen door een elektricien met een geschikte kabel die bij een automaat of zekering aftakt en vooral niet met een verlengsnoer en wandcontactdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Verlengsnoer klinkt wat beun...

Je zou prima een nieuwe meterkast op de nieuwe plek kunnen ophangen.
Dan vervolgens van de oude naar de nieuwe meterkast een voldoende dikke kabel leggen.

Hebben we het over 3 of 1 fase?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:19
Vraag aan Liander wel hoeveel ruimte ze nodig hebben onder je nieuwe groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
devriesjande schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:50:
Vraag aan Liander wel hoeveel ruimte ze nodig hebben onder je nieuwe groepenkast.
Volgens mij is daar wel een tekening van te vinden.
Welke hoogte het meterbord moet hangen.

Google is uw vriend..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nc5Wk4RF0AUDx9ie3ZDjT19NUeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pa2sbPlGV01gWccS7KxpQvwU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Ronald.42 op 18-07-2024 16:56 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
amsterdamsebos schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:44:
i.v.m. een complete verbouwing wil ik mijn aansluiting en meter verplaatsen naar de andere kant van de kamer en een nieuwe (grotere) groepenkast installeren. Helaas heeft Liander in Amsterdam minimaal 6 maanden nodig om de aansluiting en meter te verplaatsen.

Ik wil al mijn elektra vernieuwen en het liefst zo min mogelijk vertraging oplopen. Nu vroeg ik me af: kan ik alvast een nieuwe groepenkast installeren, en die met een verlengsnoer aan een stopcontact in de oude groepenkast aansluiten, totdat Liander langskomt om de aansluiting en meter te verplaatsen.

Waarschijnlijk een vreemde vraag, maar heeft iemand daar ervaring mee?
Met een verlengsnoer: nee, dat is daar niet geschikt voor.
Kabels in de meterkast zijn doorgaans 6mm. Verlengsnoeren zijn 2.5 of 1.5 mm dus dat is gewoon niet geschikt er voor.

Je zit met afstanden / vermogens / verliezen en kabeldiktes om dit goed te doen om te voorkomen dat je smeltende kabels hebt of nog erger brand. Heb je hier geen ervaring mee laat dit doen door een iemand die er dagelijks mee werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:01
Als je oude meterkast een hoofdschakelaar heeft kun je vanaf daar een geschikte kabel monteren.
Vergeet niet om aarde netjes mee te nemen en te zorgen dat de kabel zelf ook afgezekerd is (oa afhankelijk van je aardpenweerstand als je die hebt).

Als je geen hoofdschakelaar hebt en geen automaten maar een smeltzekering onder je meter zul je even de hulp van een electricien moeten vragen.

Gezien je vraag over verlengen met een stopcontact zou ik dat sowieso aanraden in deze.

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 18-07-2024 17:01 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50

dragonhaertt

@_'.'

Niet met een verlengsnoer, maar met een geschikte kabel is dit, in concept, wel hoe je dat zou kunnen doen.

Als je een hoofdschakelaar hebt zou dit zo aangesloten kunnen worden zonder dat iemand met zegelrecht langs hoeft te komen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Een tikje naar DEI, daar hoort dit thuis, niet bij elektronica.

Je kan idd prima een kabel leggen tussen de groepenkasten.
Houdt ook rekening dat er best wat eisen zitten aan de plaatsing van een groepenkast.
Je wil niet dat je daar alles hebt hangen, Liander komt en je installatie afkeurt en weer vertrekt.

Wat dingen die ik zo uit mijn hoofd weet:
- Er zijn eisen over de maximale afstand voordeur<>groepenkast
- Idem over de maten en materialen vast de kast zelf (maximale en minimale breedte/hoogte/dikte plaatwerk etc).
- Moet afsluitbaar zijn
- Kabel erheen moet door een bepaald type mantelbuis die jij aan moet leggen tot buiten de gevel.
Etc.
Pagina: 1