Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoriawhale
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 24-09-2024
Beste mede-tweakers,

Ik werk in de IT als netwerkbeheerder, maar overweeg al een tijdje om mezelf om te scholen naar 'Ethical Hacker'. Ik heb al een tijdje een opleiding op het oog die erkend is door het UWV en waarvoor je dus in aanmerking kunt komen voor subsidies. Deze opleiding start echter begin september, net wanneer mijn contract afloopt (helaas zonder verlenging).

Nu heb ik van verschillende personen in mijn omgeving vernomen dat dit eerst goedgekeurd moet worden door een door het UWV toegewezen coach, wat vaak al een maand kan duren. Dit zou betekenen dat ik te laat ben en mezelf niet op tijd kan aanmelden voor de opleiding. Zijn er nog andere wegen waardoor ik alsnog in aanmerking kan komen voor een subsidie, of is het aan te bevelen om in dit geval al contact op te nemen met het UWV, ondanks dat mijn contract pas eind september afloopt?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:08
De beste oplossing? De telefoon ter hand pakken en het UWV bellen. Je kunt ze deze vragen gewoon stellen. Het zijn net mensen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Je contract loopt eind augustus af? Waarom ga je bier gewoon solliciteren voor een baan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoriawhale
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 24-09-2024
President schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:33:
Je contract loopt eind augustus af? Waarom ga je bier gewoon solliciteren voor een baan?
Ik ben een beetje klaar met hetgeen wat ik nu doe, vandaar dat ik mezelf wil verdiepen in een andere tak van sport. Als ik via het UWV in aanmerking kom voor een subsidie, dan kan ik mezelf een tijdje volledig op de opleiding focussen en hoef ik hopelijk niet alles zelf te betalen. Dat lijkt me een win-winsituatie. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:40
Tijdens een opleiding van het UWV heb je meestal nog steeds een sollicitatieplicht en moet je passend werk accepteren. Zie ook: https://www.uwv.nl/partic...tijdens-mijn-ww-uitkering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

agoriawhale schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:09:
[...]

Ik ben een beetje klaar met hetgeen wat ik nu doe, vandaar dat ik mezelf wil verdiepen in een andere tak van sport. Als ik via het UWV in aanmerking kom voor een subsidie, dan kan ik mezelf een tijdje volledig op de opleiding focussen en hoef ik hopelijk niet alles zelf te betalen. Dat lijkt me een win-winsituatie. :-)
Vermoed dat je netwerken en IT nog steeds leuk vindt, maar datgene wat je er bij je werkgever mee moet doen niet meer zo.
Ga eerst eens bij jezelf bepalen wat je wel leuk vindt. Wat geeft je energie als je er mee bezig bent? Dat is niet iets nieuws kan ik je alvast zeggrn.
Dan solliciteren naar een dergelijke rol waar je wel de energie van krijgt. En dan ondertussen CEH in je vrije tijd doen, kan gewoon bij iets als pluralsight ofzo. Vermelden op je cv dat je bezig bent.

En niet, zeker niet van UWV af laten hangen. Niet alleen snappen en weten die gasten niks van IT, ook maakt het je zo passief als maar zijn kan.
Als jij iets wilt moet je dat eerst bij jezelf zoeken. En niet meteen bij anderen neerleggen.

Denk maar eens over dat laatste na. Als het kwartje valt zal dat ongetwijfeld een bevrijdende gedachte zijn :)

De volgende is dan meestal "fuck it, ik ga gewoon de koe bij de horens vatten, het is mijn leven en ze kunnen me wat " ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-07 11:17
UWV heeft amper scholingssubsidies.
De grootste en meest bekende, de STAP-regeling, is afgeschaft, en ook dat was maar iets van 1000 euro per opleiding. Voor een serieuze opleiding (in tegenstelling tot een korte cursus) zette dat natuurlijk ook geen zoden aan de dijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

https://www.udemy.com/cou...cal-complete-course-exam/
Als voorbeeld
Training kost je tientjes. Examen misschien 100 euro. Gewoon lekker in zelfstudie doen, ook als zelfstudie op je cv zetten.

Als je dit wilt heb je motivatie en ga je zo door de stof heen.

Als je via UWV wilt moet het via een van hun partners en kost het duizenden euros plus een hoop administratie, als ze er al aan willen beginnen. Krijg je ook niet zomaar, zie voorgaande post.

Daarbij: je hebt dan een papiertje. Maakt dat je een ethical hacker? Geenszins. Ben je dan iemand die naar security kan kijken vanuit bijvoorbeeld een detachering positie? Als junior wellicht, want dat vak kent veel meer kanten. Je hebt dan de basis.

Als je echt die kant in wilt: benader een bedrijf dat dit soort mensen in dienst heeft, vraag ze wat er nodig is en hoe je er komt. Dan volgt de rest vanzelf.

Maar nogmaals: neem zelf initiatief en maak jezelf niet afhankelijk van anderen. Aan mensen die in een slachtofferrol kruipen heeft geen enkel bedrijf een boodschap, dat werkt je gewoon tegen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
M.i.: Beste reactie is de eerste - neem contact op met UWV en vraag naar mogelijkheden.

Normaal kom je alleen in aanmerking voor een (om) scholing als je in principe zonder die scholing niet (makkelijk) ander werk kan vinden. Als dan blijkt dat je geen start kwalificatie hebt, dat je dus misschien iets van scholing zou kunnen krijgen, wordt in principe eerst gekeken naar de 'snelste weg naar werk'. Geen idee wat voor opleiding Ethical hacker is, maar als je een volledige HBO opleiding bedoeld, krijg je die bijna zeker niet vergoed.

Maar... nogmaals, bel UWV en vraag naar mogelijkheden :) zelfs als je nog een baan hebt, is er soms wat mogelijk tegenwoordig - als je gelijk tegen een 'nee' op loopt, laat tegen de UWV medewerker de afkortingen RMT en/of RWC vallen... kijken of vanuit daar iets mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Solliciteer gewoon op een "Ethical Hacker" positie en zie wat daar uit komt. Juist de IT is een sector waar interesse, motivatie en kennis meer betekenen dan een papiertje. Verwacht trouwens niet dat er een opleiding bestaat die je van 0 tot een complete ethical hacker (wat dat dan ook mogen zijn) klaar stoomt. Het is slechts kennis en wat houvast om zelf de juiste richtingen op te trekken en de weg te vinden in tal van frameworks etc.

Je kijkt waarschijnlijk naar een "Offensive Security Certified Professional (OSCP)" achtige opleiding verwacht ik (bijvoorbeeld via OptiSec) of een combinatie van "CompTIA CySA+" en "Certified Ethical Hacker (CEH)" certificaties (bijvoorbeeld via GetCertified).

Deze opleidingen zijn natuurlijk ook direct bij de bron en online te doen, wat behoorlijk zal schelen in de kosten over het algemeen. Het examen (of examens) doe je vervolgens zelf in een testcentrum in de regio.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Doe jezelf een lol en ga aan de slag op HTB oid. Haal als je na lang oefenen nog steeds gemotiveerd bent je CTPS. Eventueel daarna nog OSCP hoewel de eerste een stuk moeilijker is.

Of zoek even op de security certifications roadmap. Ik zou echt geen geld uitgeven aan dure opleidingen in 2024 als het om security gaat. Alleen als WG dit van je vraagt en bekostigt.
Pagina: 1