Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Binnen mijn organisatie is mij gevraag om collega's te helpen en te instrueren hoe ze moeten werken met Office 365. En dan met name: Teams/Sharepoint/Onedrive en bijvoorbeeld werken met de planner.

In mijn organisatie (200/300 man) werkt een deel van de teams (laten we zeggen 20%) al met Office 365, hebben hun documenten al in Onedrive staan en zijn als het ware losgekomen van Citrix en de 'oudere' netwerk shares.
Een groot deel werkt nog via citrix en gebruikt dus nog netwerk shares enz. en werken niet echt in de cloud.
Iedereen gebruikt wel Teams e.d. voor vergaderen.
Het is de bedoeling dat op den duur iedereen in de cloud werkt en dat we eigenlijk Citrix met fysieke netwerk shares enz niet meer nodig hebben. (is nog geen tijdspad voor)

Ik ben zelf al jaren lang servicedesk medewerker en los af en toe wel wat incidenten op met O365 op gebruikersniveau maar ik werk zelf b.v. helemaal niet met de planner en weet er eigenlijk niks vanaf.
Ik doe verder ook vrij weinig in Sharepoint.
Ik geen flauw idee wat ik hun dan zou moeten vertellen. Daarnaast weet een deel dus al veel meer dan mij en die andere deel heb ik geen idee hoe ik hun kennis moet gaan bij brengen over iets waar ik zelf ook maar matig wat vanaf weet.

Ik ben verder ook wat onzeker en vindt het best spannend om een training te geven aan collega's aangezien ik dit ook nog nooit heb gedaan. Ik heb dit wel aangegeven maar werd wat gebagatelliseerd.

Nu wordt mij ook gevraagd om een training/cursus te volgen om mij daar dus wat mee te helpen alleen kan ik voor wat ik specifiek zoek eigenlijk niks vinden. De meeste trainingen zijn of heel basaal en dat weet ik dus waarschijnlijk wel. En de andere trainingen zijn heel erg gericht op de technische kant achter o365 of hoe je b.v. sharepoint configureert voor je organisatie. Dat is ook niet relevant voor mij.

Wat zou ik in mijn situatie kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:48
kaasaanfiets schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:04:
Binnen mijn organisatie is mij gevraag om collega's te helpen en te instrueren hoe ze moeten werken met Office 365. En dan met name: Teams/Sharepoint/Onedrive en bijvoorbeeld werken met de planner.

In mijn organisatie (200/300 man) werkt een deel van de teams (laten we zeggen 20%) al met Office 365, hebben hun documenten al in Onedrive staan en zijn als het ware losgekomen van Citrix en de 'oudere' netwerk shares.
Een groot deel werkt nog via citrix en gebruikt dus nog netwerk shares enz. en werken niet echt in de cloud.
Iedereen gebruikt wel Teams e.d. voor vergaderen.
Het is de bedoeling dat op den duur iedereen in de cloud werkt en dat we eigenlijk Citrix met fysieke netwerk shares enz niet meer nodig hebben. (is nog geen tijdspad voor)

Ik ben zelf al jaren lang servicedesk medewerker en los af en toe wel wat incidenten op met O365 op gebruikersniveau maar ik werk zelf b.v. helemaal niet met de planner en weet er eigenlijk niks vanaf.
Ik doe verder ook vrij weinig in Sharepoint.
Ik geen flauw idee wat ik hun dan zou moeten vertellen. Daarnaast weet een deel dus al veel meer dan mij en die andere deel heb ik geen idee hoe ik hun kennis moet gaan bij brengen over iets waar ik zelf ook maar matig wat vanaf weet.

Ik ben verder ook wat onzeker en vindt het best spannend om een training te geven aan collega's aangezien ik dit ook nog nooit heb gedaan. Ik heb dit wel aangegeven maar werd wat gebagatelliseerd.

Nu wordt mij ook gevraagd om een training/cursus te volgen om mij daar dus wat mee te helpen alleen kan ik voor wat ik specifiek zoek eigenlijk niks vinden. De meeste trainingen zijn of heel basaal en dat weet ik dus waarschijnlijk wel. En de andere trainingen zijn heel erg gericht op de technische kant achter o365 of hoe je b.v. sharepoint configureert voor je organisatie. Dat is ook niet relevant voor mij.

Wat zou ik in mijn situatie kunnen doen?
Ik merk uit je post 2 dingen:
- je kan zelf niet goed met alle office365 onderdelen werken
- je bent onzeker over training geven

Als je nou die basale training volgt dan:
- weet je wat je inhoudelijk zou kunnen aanbieden (en dus ook de onderdelen waar je nog niet goed mee kan werken, zoals SharePoint)
- weet je hoe die lesgever het doet en kan je kijken of je daar voor jezelf iets uit kan halen

Maar: moet je een team van 4 man cursus geven? Of een man of 40 tegelijk?

En wat is je eigen functie? Staat dit in je functie omschrijving? Kan je niet gewoon een basale cursus inhuren als bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:44
Zou je het leuk vinden hier een touwtrek rol in te nemen? Want het is wel een gave opdracht, ik zou het wel weten :)

In eerste instantie zou ik eens kijken naar een afdeling die al 100% goed werkt. Hoe werken ze daar? Wat zie je dat er goed / mis gaat?

Daarna ga je de voor en nadelen naast elkaar leggen.

Vervolgens wat is er allemaal anders.

En dan pas trainingsprogramma bouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Microsoft heeft zelf heel veel online materiaal voor de beginners, met videos e.d.

Microsoft 365 Training

Waarom het wiel opnieuw uitvinden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De opdracht vanuit het bedrijf klinkt meer als een transformatieproject (van Citrix naar Cloud), dan gaat enkel een cursus Teams/Sharepoint/Planner niet voldoende zijn voor je organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-10 07:10
Ik zou verwachten dat een organisatie van dergelijke omvang, een of meerdere Functioneel beheerders in dienst heeft die deze taak zouden 'moeten' uitvoeren ?

Wie verzorgt (/verzorgde) tot heden het beheer en training/instructie voor O365?

Verder als meer inhoudelijke reactie op je vraag/mogelijk plan van aanpak:

- aangeven bij je leidinggevende wat je eigen kennis en kunde niveau is. Dat je zelf nog niet voldoende vertrouwen /voldoende bagage hebt om deze klus organisatie-breed op te pakken.
Maar dat je het wel tof vind om deze uitdaging op te pakken (..ga ik tenminste van uit ;-) )

Dan,
- eerst eigen basis kennis opdoen zodat je een fundament hebt. De post van @MicGlou kan je hierbij helpen. Verder zelf zoeken op YouTube etc.

- daarna, als je er klaar voor bent , proef draaien met één afdeling/ team van bescheiden omvang.
Daarvoor zul je o.a. helder moeten hebben , welke behoeften dit team heeft. In hoeverre werken ze nu al met O365? En wat is er nu nog niet duidelijk voor ze? Daar moet je immers je training op afstemmen.

Dit is dan meteen ook een check voor jezelf, of je deze materie kunt uitleggen of zelf nog extra training nodig hebt.

Als je dit een aantal malen gedaan hebt , weet je al beter hoe je een training het beste kunt aanpakken. (Welke vragen krijg je vanuit de praktijk? Hoelang moet de training duren? 1 uur? Een dagdeel? Of misschien wel meerdere dagen..)

Uiteindelijk kun je het dan organisatie-breed gaan uitrollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

SURFivor schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:54:
De opdracht vanuit het bedrijf klinkt meer als een transformatieproject (van Citrix naar Cloud), dan gaat enkel een cursus Teams/Sharepoint/Planner niet voldoende zijn voor je organisatie.
Dit. Een cursus OneDrive gaat vastgeroeste mensen niet ineens losweken van de netwerkmappen die al decennialang bestaan. Het is en-en.

Wie gaat die documenten vanaf die shares naar OneDrive verplaatsen? Is er een transitieperiode of gaat het big bang over? Moeten mensen worden voorbereid op het werken met OneDrive alleen, of gaat er ook gekeken worden naar, ik noem maar wat, mappenstructuren, rechten en delen?

Klinkt alsof een te grote, te slecht gedefinieerde opdracht op je bordje wordt gekwakt.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-10 20:47
CodeCaster schreef op zondag 21 juli 2024 @ 08:47:
[...]

Dit. Een cursus OneDrive gaat vastgeroeste mensen niet ineens losweken van de netwerkmappen die al decennialang bestaan. Het is en-en.

Wie gaat die documenten vanaf die shares naar OneDrive verplaatsen? Is er een transitieperiode of gaat het big bang over? Moeten mensen worden voorbereid op het werken met OneDrive alleen, of gaat er ook gekeken worden naar, ik noem maar wat, mappenstructuren, rechten en delen?

Klinkt alsof een te grote, te slecht gedefinieerde opdracht op je bordje wordt gekwakt.
Mee eens. Mijn eerste gedachte was exact dit. Niet eens een tijdpad voor de migratie.

Voor mij klinkt dit alsof de directeur iets heeft geroepen en dat naar management is gegaan en die geen plan heeft en toen was het op eens zijn probleem.

Waarschijnlijke oorzaak, 1 medewerker die heeft lopen prutsen en de schuld geeft aan ICT, want hij krijgt geen uitleg hoe werkt. Waarschijnlijk ook nooit iets gevraagd.....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:44

EiT

Dit laat je toch over aan je IT dienstverlener.
Zou voor zo’n adoptie traject bijv. Ictivity aanbevelen. Zij zijn goed in trainingen geven. Kost in verhouding geen drol en werkt beter dan iemand intern een cursus geeft.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Pagina: 1