Oplossing gezocht voor schimmel in badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacSjaak
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-10 21:18
Beste mensen, ik lees graag jullie ideeën over het volgende:

Huidige situatie
- jaren 60 huurwoning met kleine badkamer met klapraampje en 100mm pijpje door dak.
- de zoldervloer is wel geisoleerd, dak niet.
- Op zolder zijn geen wandcontactdozen
- Op zolder is een leiding naar de omvormer voor de zonnepanelen
- Op zolder is een tweede pijp naar de afzuigkap in de keuken.
- Veel schimmelvorming in badkamer en gang ondanks dat raampje altijd openstaat.
- Geen verlichting op zolder.

Gewenste situatie
- gezonde lucht in badkamer
- verlichting op zolder

Gevonden oplossing
- mechanische ventilatie in badkamer met vochtsensor
- eventueel deze mechanische ventilatie ook gebruiken voor de afzuigkap in keuken
- toepassen van een PV-verdeler voor stroompunt ventilator én om verlichting te kunnen installeren

Nu zit ik met de volgende vragen:
- is bijvoorbeeld een DucoBox Silent met vochtsensor hiervoor geschikt? Ik zie namelijk dat de aansluiten daarop 125mm zijn. Een verloopje is dan ok?
- Kan de huidige afzuigkap met motor blijven ook al laten we de afzuiging alleen door de Duco doen?
- Ik lees iets over mogelijke extra kleppen in de Duco. Is dat aan te raden?
- Is de Duco niet te sterk als maar 1 of 2 ingangen gebruikt worden? Is sterkte makkelijk in te regelen?

Alternatief zou zijn om dakisolatie open te breken en een kleine ventilator te installeren via lichtpunt in plafond van de badkamer. Lijkt me goedkoper maar ook meer sloopwerk.
Hoor graag van jullie, dank alvast!

Vloer boven badkamer met leiding naar omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EBhfFjk1A2nuol1yRBgKSuMpfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIaifoZsIfuHplGdEJ5GBgX1.jpg?f=fotoalbum_large

De twee afvoerbuizen naar het dak. De achterste is vanaf de keuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JAFCjhKlxqC86wHRUINQHuQ7nk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhAdaS4VpzgwNpkq5JcVwEWP.jpg?f=fotoalbum_large

Omvormer voor de vijf panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hc8QDgPFdzghAX2gO20Seta4lWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9phha25gVtmK0WoQDgvw1zQE.jpg?f=fotoalbum_large

Meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faXJHbWbgenEOqdRSieK5iUU_Os=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35812KgS0ObDnftJQQMH68Jc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

De eerste vraag; wat zegt de verhuurder?
Technisch gezien is er natuurlijk van alles mogelijk en ventilatie is in dit geval de beste oplossing.
Combineren van afzuigkap en centrale ventilatie unit zou ik niet adviseren, uit een afzuigkap komt meestal nog een behoorlijke hoeveelheid vet en viezigheid.

Pak een buisventilator en zet deze in de 100mm buis die nu uit de badkamer komt. Voeding hiervan pak je uit de centraaldoos in de badkamer, beste kies je een model met nalooptimer.
https://www.ventilatiesho...-32-db-aansluiting-100mm/

www.elecdev.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:25
Als je nooit stook start dan met verwarmen. Dat doet een hoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:24
Al gezocht naar koudebruggen in die badkamer?

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In theorie zou je de voedingskabel naar de omvormer kunnen aftakken om daar voeding voor je verlichting en ventilatie voor te maken. Maar... Waar is de werkschakelaar van de omvormer? Dit moet namelijk wel spanningsvrij gemaakt kunnen worden, dus compleet worden afgeschakeld van de elektrische installatie.

Wanneer er een werkschakelaar geplaatst wordt vóór de omvormer zou je onder de werkschakelaar de aftakking kunnen maken voor verlichting en ventilatie. Het makkelijkst voor je ventilatie is een ventilatorbox. Aangezien er al een flexibele buis aaanwezig is met voldoende lengte zou ik er voor kiezen om die daar tussen te monteren. Eventueel kun je bij verhuizen dat ding ook weer meenemen, aangezien die dan van jou is. Mocht je het via de verhuurder kunnen regelen dan is dat beter, dan heb je er zelf ook geen werk van/aan. Een prima ventilatorbox voor deze situatie is een Itho Daalderop CVE-S ECO, met ingebouwde vochtsensor en optionele RF afstandsbediening (die ik wel zou nemen, scheelt je aanleg van een schakelaar). Voor €275 kun je dat in ieder geval op orde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:55
Huurhuis dus bij verhuurder aangeven dat de schimmel niet te stoppen is ondanks stoken en raampje open.
Die moet dat voor je oplossen en anders is er de huurcommissie toch?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-10 14:12

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Dit lijkt mij een probleem van de verhuurder. Ik heb dit zelf ook gehad, jaren geleden in mijn huurflat. Al zat mijn badkamer daar midden in de woning zonder raam (en nam mijzelf voor nóóit meer een woning te betrekken met zo'n idiote situatie).
Mannetje kwam langs om alle rotte kit te vervangen.
Geef ook vooral aan dat schimmel slecht is voor je gezondheid; dan zijn ze vaak sneller geneigd om te handelen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacSjaak
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-10 21:18
Bedankt voor jullie reacties! Hier wat verdere antwoorden daarop.
- ervaring met verhuurder is niet goed: duurt maanden voor reactie, en dan geen eigen keus. Verder zal huurprijs verhoogd worden waardoor na een jaar we meer betalen dan eenmalig zelf aanleggen. Ook willen we verlichting op zolder, verhuurder zal dat niet aanleggen.
- inderdaad lijkt me een werkschakelaar een goed idee. Ik zag zelf iets van een pv-verdeler. Is dat het zelfde?

Dan nog litho of ducobox, is er verschil merkbaar? Dank weer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
En wat zegt de huurcommissie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:35

Yucon

*broem*

Zou een luchtontvochtiger (een serieuze, niet zo'n ding van een tientje bij de action) niet meer zoden aan de dijk zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:42
Een voorziening om een badkamer schimmelvrij houden lijkt me absoluut nul komma nul reden om de huur te verhogen. De verhuurder heeft hier gewoon een plicht.

En dan kun je wel zelf gaan knutselen maar de verhuurder zo'n waardeloze gast is doet hij wellicht ook moeilijk als je aan bijvoorbeeld aan de elektrische installatie komt.

De ventilator die @Jan_ voorstelt lijkt me dan de beste oplossing. Zoiets hebben wij ook in ons koophuis. Daar kwam geen breek of sloopwerk aan te pas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
D-e-n schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:54:
Een voorziening om een badkamer schimmelvrij houden lijkt me absoluut nul komma nul reden om de huur te verhogen. De verhuurder heeft hier gewoon een plicht.
Zo makkelijk kan je dat niet stellen. De huurder heeft net zo goed een plicht, bijvoorbeeld dat zijn gedrag niet de oorzaak van de schimmel is.

Urenlang heet douchen bijvoorbeeld, was drogen binnenshuis of onvoldoende stoken en ventileren.

Elk geval is dus anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:42
Wolly schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:58:
[...]

Zo makkelijk kan je dat niet stellen. De huurder heeft net zo goed een plicht, bijvoorbeeld dat zijn gedrag niet de oorzaak van de schimmel is.

Urenlang heet douchen bijvoorbeeld, was drogen binnenshuis of onvoldoende stoken en ventileren.

Elk geval is dus anders.
Klopt maar TS ziet de verhoging als feit terwijl hij zichzelf volgens mij niet als oorzaak ziet. Dat klopt niet met elkaar
Pagina: 1