Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtsnip
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 14:48
Goedemorgen,

Ik heb een professionele bouwdroger te leen gekregen (die bij gebruik de ruimte verwarmt) en een vaste airco-unit (die bij gebruik de ruimte koelt; ook in de ontvochtigingsstand). Mijn doel is om een ruimte te ontvochtigen als gevolg van een waterlekkage. Is het effectief om beide apparaten tegelijk aan te zetten? Of kunnen zij elkaars werking negatief beïnvloeden?

Ik heb onvoldoende technische kennis om dit te kunnen begrijpen. Google vindt ook geen bruikbare info. Hopelijk kan iemand van jullie mij helpen. Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:32
Kan prima. Als je de airco op 'dry' modus zet dan zal dit zeker helpen. Indien mogelijk met hoge ventilatorsnelheid zodat je flink wat lucht langs de koude verdamper kunt verplaatsen. De airco op 'koelen' zetten werkt ook, maar dan zal je het setpoint erg laag moeten zetten om te zorgen dat hij continu blijft koelen. De 'dry' stand is hier beter voor geschikt denk ik, dan wordt het niet zo koud in de ruimte.

Een bouwdroger is eigenlijk ook een soort airco. En ook zelfde principe als een warmtepomp-wasdroger: https://www.bouwdroger.com/nl/tips/bouwdroger-werking

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 18-07-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
De apparaten werken vergelijkbaar, de bouwdroger voegt nog weer hitte toe zodat het sneller gaat (en daardoor veel meer energie kost, maar dat zal je zorg wel niet zijn voor een paar dagen).

Een airco in "dry" mode koelt effectief gewoon, waardoor water condenseert. Alleen deze stopt dan als de temperatuur te veel daalt, en wacht tot die weer omhoog gaat. Dus je kunt hem ook gewoon in koelen mode zetten met de gewenste temperatuur op 16 ofzo.

Dus, ja tegelijk kan goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 18-07-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bouwdroger is condensor en verdamper op elkaar, dus koelen en daardoor ontvochtigen en weer opwarmen
Airco is effectief alleen binnenunit dus zal enkel koelen en daardoor ontvochtigen

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-07-2024 11:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 04-10 16:21
ThinkPad schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:57:
Kan prima. Als je de airco op 'dry' modus zet dan zal dit zeker helpen. Indien mogelijk met hoge ventilatorsnelheid zodat je flink wat lucht langs de koude verdamper kunt verplaatsen. De airco op 'koelen' zetten werkt ook, maar dan zal je het setpoint erg laag moeten zetten om te zorgen dat hij continu blijft koelen. De 'dry' stand is hier beter voor geschikt denk ik, dan wordt het niet zo koud in de ruimte.
Kleine correctie: Als je de ventilator hoger zet in de dry functie, dan noem je dat koelen. Want een significant deel van de energie gaat dan weer naar het terugbrengen van de temperatuur van de lucht naar de natteboltemperatuur. Pas daarna begint de droogfunctie te werken.

Daarbij geldt wel: hoe hoger de temperatuur in huis; hoe sneller alles droog is (bij gelijkblijvende luchtvochtigheid. De airco in droogfunctie koelt een beetje, en kan daarbij zorgen dat het binnenklimaat nog enigsinds aangenaam blijft in combinatie met de hitte die een bouwdroger produceert.

En over hogere temperaturen gesproken: De luchtvochtigheid buiten is niet bijster hoog vandaag en morgen overdag, terwijl de temperaturen wel goed toenemen. Het zou zomaar kunnen dat overdag goed ventileren effectiever is dan een bouwdroger inzetten. Mits goed ventileren tot de mogelijkheden behoort natuurlijk. En dan 'snachts bouwdroger + ac op droogstand laten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:32
Bij de instelling 'dry' wordt het binnendeel veel kouder gemaakt (waardoor er meer vocht uit de lucht onttrokken wordt). Interessant filmpje: YouTube: Wat doet een airco bij ontvochtigen? | Kun je beter koelen of ontvoc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtsnip
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 14:48
Allemaal super bedankt voor jullie input! Ik ben enorm geïnformeerd en kan ermee verder.
Pagina: 1