Ik heb onlangs beneden de vloer vernieuwd en vloerverwarming laten aanleggen, waarbij de radiatoren beneden zijn verwijderd. Op de 1e verdieping hangen die er echter nog wel. Dat zijn verouderde exemplaren, type 10 of 11, zonder thermostaatventiel etc. Die wil ik nu gaan vervangen door radiatoren/convectoren. Ik verwarm (nog) met een cv, maar overweeg zeker dat op middellange termijn door een warmtepomp te vervangen.
Voor de vloerverwarming is natuurlijk geen hoge temperatuur nodig, dus ik wil ook voor de 1e verdieping proberen het zo in te regelen dat ik op lage temperatuur kan verwarmen. Het gaat hier alleen om slaapkamers, dus 18 graden is warm genoeg en als dat een keer niet helemaal lukt is er ook geen man overboord. Ik zit te kijken naar Jaga Tempo convectoren. Nu zonder fans, maar dat zou ik kunnen toevoegen als ik naar een warmtepomp ga. Vensterbank is overal 196 cm. De zolderkamers worden met airco's verwarmd, dus behalve de vloerverwarming en deze slaapkamers zijn er geen andere radiatoren/convectoren in het circuit opgenomen. (Nou ja, eentje in de badkamer, maar die staat bijna uit.)
Vragen:
Voor de vloerverwarming is natuurlijk geen hoge temperatuur nodig, dus ik wil ook voor de 1e verdieping proberen het zo in te regelen dat ik op lage temperatuur kan verwarmen. Het gaat hier alleen om slaapkamers, dus 18 graden is warm genoeg en als dat een keer niet helemaal lukt is er ook geen man overboord. Ik zit te kijken naar Jaga Tempo convectoren. Nu zonder fans, maar dat zou ik kunnen toevoegen als ik naar een warmtepomp ga. Vensterbank is overal 196 cm. De zolderkamers worden met airco's verwarmd, dus behalve de vloerverwarming en deze slaapkamers zijn er geen andere radiatoren/convectoren in het circuit opgenomen. (Nou ja, eentje in de badkamer, maar die staat bijna uit.)
- Slaapkamer 1 is 16 m2, 39 m3, 39x55 = 2145 W. Ik kom dan uit op een convector L=200, H=50, type 20, met een vermogen van 1821 W bij 45/40/18 - eigenlijk dus 15% te weinig. Alternatief is een L=220, met een vermogen van 2003, maar die steekt dan 10 cm uit aan weerszijden van de vensterbank.
- Slaapkamer 2 is 12 m2, 29 m3, 29*55 = 1595 W. Convector L=180, H=50, type 20, vermogen 1639 W bij 45/40/18.
- Slaapkamer 3 is 9 m2, 22 m3, 22*55 = 1210 W. Convector L=180, H=50, type 15, vermogen 1172 W bij 45/40/18.
Vragen:
- Lijken de berekeningen juist? 55 W/m3 is iets wat de installateur riep voor deze slaapkamers, dus dat heb ik hier gehanteerd.
- Maakt voor slaapkamer 1 die 20 cm / 180 W echt een verschil, of is dat niet goed merkbaar?
- Andere tips of opmerkingen over de voorgestelde keuze?