Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Ik heb onlangs beneden de vloer vernieuwd en vloerverwarming laten aanleggen, waarbij de radiatoren beneden zijn verwijderd. Op de 1e verdieping hangen die er echter nog wel. Dat zijn verouderde exemplaren, type 10 of 11, zonder thermostaatventiel etc. Die wil ik nu gaan vervangen door radiatoren/convectoren. Ik verwarm (nog) met een cv, maar overweeg zeker dat op middellange termijn door een warmtepomp te vervangen.

Voor de vloerverwarming is natuurlijk geen hoge temperatuur nodig, dus ik wil ook voor de 1e verdieping proberen het zo in te regelen dat ik op lage temperatuur kan verwarmen. Het gaat hier alleen om slaapkamers, dus 18 graden is warm genoeg en als dat een keer niet helemaal lukt is er ook geen man overboord. Ik zit te kijken naar Jaga Tempo convectoren. Nu zonder fans, maar dat zou ik kunnen toevoegen als ik naar een warmtepomp ga. Vensterbank is overal 196 cm. De zolderkamers worden met airco's verwarmd, dus behalve de vloerverwarming en deze slaapkamers zijn er geen andere radiatoren/convectoren in het circuit opgenomen. (Nou ja, eentje in de badkamer, maar die staat bijna uit.)
  • Slaapkamer 1 is 16 m2, 39 m3, 39x55 = 2145 W. Ik kom dan uit op een convector L=200, H=50, type 20, met een vermogen van 1821 W bij 45/40/18 - eigenlijk dus 15% te weinig. Alternatief is een L=220, met een vermogen van 2003, maar die steekt dan 10 cm uit aan weerszijden van de vensterbank.
  • Slaapkamer 2 is 12 m2, 29 m3, 29*55 = 1595 W. Convector L=180, H=50, type 20, vermogen 1639 W bij 45/40/18.
  • Slaapkamer 3 is 9 m2, 22 m3, 22*55 = 1210 W. Convector L=180, H=50, type 15, vermogen 1172 W bij 45/40/18.
Slaapkamer 2 ligt op de hoek van het huis; slaapkamer 1 en 3 hebben maar één buitenmuur.

Vragen:
  • Lijken de berekeningen juist? 55 W/m3 is iets wat de installateur riep voor deze slaapkamers, dus dat heb ik hier gehanteerd.
  • Maakt voor slaapkamer 1 die 20 cm / 180 W echt een verschil, of is dat niet goed merkbaar?
  • Andere tips of opmerkingen over de voorgestelde keuze?
Bij voorbaat dank voor de inzichten!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:41
2145W is waarschijnlijk veel te veel voor een slaapkamer, zeker met maar 1 buitenmuur.

Krijg je het met de huidige radiatoren warm genoeg? Bereken dan de afgifte van de huidige radiatoren met je huidige aanvoertemperatuur dan heb je al een beter idee.

Dat gezegd hebbende, als je er de ruimte voor hebt dan betekent grotere radiator een potentieel lagere aanvoertemperatuur.

[ Voor 19% gewijzigd door Tinkerer84 op 18-07-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Dank voor je antwoord. Ik ben het met je eens, meer dan 2 kW klinkt voor mij ook fors. Maar op welke manier kan ik dan op een goede manier de warmtebehoefte berekenen? Blijkbaar is die 55 W/m3 te grof, maar je ziet ook wel 70 W/m3. Met https://www.cvtotaal.nl/radiatoren/berekenen kom ik uit op zo'n 2700 W, met https://www.radson.com/nl...hoefte/warmtevraag-ruimte op 1200 W.

In de praktijk staat die verwarming nu altijd op een lage stand (geen thermostaatknop, maar de knop staat net een klein beetje open), zodat hij lauwwarm wordt. In de winter slapen we gewoon onder een dikker dekbed. De vraag of het daar met de huidige radiator warm te krijgen is in de winter kan ik dus niet beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:41
asvogel schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:43:
Dank voor je antwoord. Ik ben het met je eens, meer dan 2 kW klinkt voor mij ook fors. Maar op welke manier kan ik dan op een goede manier de warmtebehoefte berekenen? Blijkbaar is die 55 W/m3 te grof, maar je ziet ook wel 70 W/m3. Met https://www.cvtotaal.nl/radiatoren/berekenen kom ik uit op zo'n 2700 W, met https://www.radson.com/nl...hoefte/warmtevraag-ruimte op 1200 W.

In de praktijk staat die verwarming nu altijd op een lage stand (geen thermostaatknop, maar de knop staat net een klein beetje open), zodat hij lauwwarm wordt. In de winter slapen we gewoon onder een dikker dekbed. De vraag of het daar met de huidige radiator warm te krijgen is in de winter kan ik dus niet beantwoorden.
Die radson calculator lijkt mij al realistischer, maar die houdt waarschijnlijk ook geen rekening met het feit dat je veel warmte krijgt van de benedenverdieping, en je zolder verwarmd is waardoor je weinig warmteverlies hebt via het plafond.

Volgens de radson afgifte calculator heeft een type 11 van 200x50 cm een vermogen van 336W bij 35/30 graden (lauw warm?), om je een idee te geven hoeveel afgifte je nu hebt.

Overigens zal je aanvoertemperatuur met een warmtepomp en vloerverwarming onder de 35 graden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Tinkerer84 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 08:57:
[...]

Die radson calculator lijkt mij al realistischer, maar die houdt waarschijnlijk ook geen rekening met het feit dat je veel warmte krijgt van de benedenverdieping, en je zolder verwarmd is waardoor je weinig warmteverlies hebt via het plafond.

Volgens de radson afgifte calculator heeft een type 11 van 200x50 cm een vermogen van 336W bij 35/30 graden (lauw warm?), om je een idee te geven hoeveel afgifte je nu hebt.

Overigens zal je aanvoertemperatuur met een warmtepomp en vloerverwarming onder de 35 graden zitten.
Dank. Die radson-calculator kijkt wel degelijk naar wat er onder en boven de desbetreffende verdieping is. Maar het blijft zoeken naar wat nou realistisch is!