Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:52
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:13

CyBeRSPiN

sinds 2001

Members only:

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Houd er ook rekening mee dat verlagen van basissalaris mogelijk gevolgen kan hebben voor je pensioen en evt. toeslagen.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 18-07-2024 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:56
Ik denk dat de belangrijkste vraag is: heb je gesolliciteerd voor de promotie, of ben je buiten je medeweten doorgezet en heb je enkel het besluit gezien?

Was van te voren bekend hoe de salariëring van de functie level 4 er uit ziet?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik denk niet dat je hiermee akkoord hoeft te gaan. Maar dan mogen ze natuurlijk er ook voor kiezen om je geen promotie te geven, en dan blijft je commissie gedeelte dus ook identiek.

Dus tenzij je daar tevreden mee bent, zou ik eerst met ze om de tafel gaan of het niet mogelijk is dat je bijvoorbeeld minder verhoging krijgt van je commissie gedeelte, maar je basissalaris niet achteruit gaat.

[ Voor 37% gewijzigd door Sissors op 18-07-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Ze kunnen je niet zomaar in deze functie dwingen, je zult er zelf akkoord mee moeten gaan.
Zomaar je basis-salaris verlagen is niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ongeveer 4.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Is die 20% commissie altijd hetzelfde bedrag? Als dat niet zo is, is het dan niet een verkapte maandelijkse bonus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
CappieL schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:09:
Is die 20% commissie altijd hetzelfde bedrag? Als dat niet zo is, is het dan niet een verkapte maandelijkse bonus?
Ja commisie is een vast bedrag als je 100% van je target haalt krijg je die 4000. Haal je 85% dan krijg je 85% van die 4000 en de commissie wordt maandelijks betaald

En uiteraard als je over 100% gaat krijg je meer dan die 4000 per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
CappieL schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:05:
Ze kunnen je niet zomaar in deze functie dwingen, je zult er zelf akkoord mee moeten gaan.
Zomaar je basis-salaris verlagen is niet toegestaan.
Ja dat dacht ik dus ook.

Ik krijg nu net een berichtje van mijn manager (is op vakantie dus al heel wat dat hij reageert) dat dit niet de bedoeling zou moeten zijn en dat hij er achter aan gaat maar gezien het een grote globale organisatie is wordt het dus afwachten wat de uitkomst zal gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:24
Van wat ik weet (maar laat je vooral bijstaan door je rechtsbijstand), is de vaste component van je salaris wat initieel telt voor inkomen, pensioen, toeslagen, etc. Variabel wordt gezien als bonus en telt vaak voor veel dingen (pensioen, toeslagen, etc.) niet mee. Daarom is het niet toegestaan om in vaste component achteruit te gaan in absolute waarde zonder jouw expliciete toestemming (ook niet retroactief). Dit geld trouwens alleen wat betreft wat er wettelijk wel/niet is toegestaan. Je variabele deel is wat flexibeler daarin, maar als het groot genoeg is dan geld hetzelfde ook daarvoor (maar altijd gerekend in absolute waarde, nooit verhoudingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:12
Als je de ziektewet in zou gaan krijg je dus ook minder.

Er is maar 1 conclusie. Je salaris is omlaag gegaan.

De vraag is hier uiteraard hoeveel de verhoging was en of ze daar rekening mee hebben gehouden.
Is de verhoging op basis van 75% voldoende voor je?

Wat ik er nu van begrijp is dat je de verhoging nu te laag vind?

[ Voor 82% gewijzigd door Tomas_ op 18-07-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Als ik het goed begrijp heb je, om je voorbeeld aan te halen, 16000 euro als jaarsalaris wat verhoogt kan worden tot 20000 (4k extra) met goed werk. Want als je niet goed werkt krijg je het denk ik ook niet, correct?

Als dat zo is, dan is je jaarsalaris gewoon 16000. Als je met je nieuwe functie nu 8000 aan bonus kan vangen maar maar 15000 als jaarsalaris hebt dan heb je gewoon een salaris verlaging gehad. En nee, dat mag niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abz87
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-05 23:41
In de nieuwe split ga je er 5% achteruit; echter geef je aan dat er ook een verhoging heeft plaatsgevonden. Hoeveel % is de verhoging? En wat is het 3e component (salaris op jaarbasis betaald per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Abz87 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:07:
In de nieuwe split ga je er 5% achteruit; echter geef je aan dat er ook een verhoging heeft plaatsgevonden. Hoeveel % is de verhoging? En wat is het 3e component (salaris op jaarbasis betaald per maand?
Dracula in "Salaris verlaging ivm salaris verhoging..."

Die 4.8% "verhoging" compenseert dus niet de 5% verlaging van het basissalaris.

Dit lijkt me sowieso een rare praktijk.
Je zou zeggen dat als minimum je van 20k + 20% variabel, naar 20k + 25% variabel gaat. En eigenlijk zou je naar 20k * 1,048 + 25% moeten gaan.

En zoals opgemerkt, dat basissalaris is waar alles aan ophangt voor pensioen, WW, hypotheekbeoordeling, etc. Dus je moet echt onderhandelen voor een hogere base pay, anders is dit een verlaging.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-07-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dit lijkt me trouwens typisch iets om bij je OR / Works Council te melden en hen dit bij de directie aan te laten kaarten. Of heeft de lokale BV onvoldoende medewerkers om verplicht een OR te moeten hebben?

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-07-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:06
Schakel je rechtsbijstandsverzekering alvast in. Ze zijn liever al vanaf het begin op de hoogte dan dat ze later moeten bijsturen omdat ergens toch een verkeerde richting op is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Dus om in het voorbeeld te blijven, je nieuwe basisinkomen is met 4,8% verhoogd en nu dus € 16.768? En dat is dan 75% en je kan nog 25% extra verdienen als commissie als je de doelen haalt?

Of is het dat de € 20.000 nu 4,8% hoger is geworden, naar € 20.960 en krijg je daar nog maar 75% van. Dat zou neerkomen op € 15.720 en dan inderdaad een verlaging van wat je ervoor had.

Om dit duidelijk te hebben lijkt me wel belangrijk.

Verder eens met @marana hier boven om de rbv zo snel mogelijk in te schakelen als er echt wat aan de hand lijkt te zijn wat niet kan. Die sturen liever dan al bij ipv een uit de hand gelopen situatie weer onder controle krijgen.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specialkdk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-05 19:59
Ik kan enkel voor België spreken, maar hier is dat toch vrij gebruikelijk. Als je bv van een sales engineer rol (typisch 80/20 of 70/30) naar een account manager rol (vaak 50/50) overstapt gaat je deel "vast" meestal een behoorlijk stuk naar beneden. Voor pensioen, ziekte-uitkering ed wordt er naar het salaris op jaarbasis (dus inclusief commissie) gekeken; het feit dat het deel "vast" lager ligt maakt daarvoor niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
In NL is het niet toegestaan dat een werkgever het arbeidscontract eenzijdig verandert in negatieve zin voor de werknemer.
Het verlagen van je basissalaris valt daar ook onder.

Overigens, als jij ermee instemt, is het niet meer eenzijdig, maar wederzijds en dan mag het wel.
Effectief stap je dan over op een ander arbeidscontract (mits beide partijen akkoord)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-05 15:03
Chromoris schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:52:
Variabel wordt gezien als bonus en telt (...) voor (...) toeslagen (...) niet mee.
Eeh.. toeslagen zijn altijd gebaseerd op iemand zijn totale bruto inkomen, vermogen en spaargeld, er is geen ontkomen aan door iemand een bonus te geven.

En toeslagen krijgen degenen die dat willen in Nederland een _voorschot_ op, pas het jaar erna wordt gekeken wat het totale inkomen was, en op basis daarvan wordt een toeslagen / belastingen balans opgesteld.
Het verschil krijgt die iemand dan terug of moet bijbetalen/terugbetalen.

Mijn tip: Als je weet hoeveel je gaat verdienen dit jaar (basis salaris, bonus, bijtelling prive auto, vakantiegeld, onregelmatigheidstoeslagen, uitbetaalde vakantie/overwerk uren, alles samen!), geef dit dan correct door, om volgend jaar verrassingen te besparen. In het onwetend geval geef je te veel op zodat je nu karig leeft maar volgend jaar een smak geld terug krijgt..

Maarja zit iemand boven de 37k dan hoeft diegene er weinig rekening mee te houden want dan is er toch (bijna) nul recht op toeslagen.

[ Voor 5% gewijzigd door grasmanek94 op 18-07-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

specialkdk schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:31:
Ik kan enkel voor België spreken, maar hier is dat toch vrij gebruikelijk. Als je bv van een sales engineer rol (typisch 80/20 of 70/30) naar een account manager rol (vaak 50/50) overstapt gaat je deel "vast" meestal een behoorlijk stuk naar beneden. Voor pensioen, ziekte-uitkering ed wordt er naar het salaris op jaarbasis (dus inclusief commissie) gekeken; het feit dat het deel "vast" lager ligt maakt daarvoor niet uit.
Maar dan heb je het over een wezenlijke verandering van je functie. Je betiteling veranderd en gaat dus effectief een andere job doen. Je arbeidsovereenkomst zal dan ook aangepast worden en in die aanpassing staat dan ook de nieuwe vergoedings structuur vermeld. Jij moet daarmee dan weer expliciet akkoord gaan voor dat je in die nieuwe functie kunt beginnen.

Bij een gewone salarisverhoging kan dit niet. Het basisloon dat je op een gegeven moment hebt kan, ook in Belgie, niet door de werkgever verlaagd worden. Als zij, zoals in dit geval, van 80/20 naar 75/25 wensen te gaan zonder dat dit ten nadele gaat van het basisloon, zullen ze een loonsverhoging van minimaal 6.6667% moeten geven.

In Belgie wordt voor o.a. pensioen naar het belastbaar inkomen gekeken. Bonussen alsook commissies kunnen vallen onder dat belastbaar inkomen. Maar er zijn ook vele dingen in het Belgische systeem die er voor kunnen zorgen dat het er niet onder valt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abz87
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-05 23:41
Duidelijk, basis salaris gaat omlaag, in alle omstandigheden (ook al tel je die 4,8% erbij als total OTE). Het enige wat onduidelijk is:
Nu heb ik een basis salaris + een commissie deel en een salaris op jaar basis (maandelijks betaald).
Als bovenstaande extra salaris ook 4,8% omhoog gaat dan zou het kloppen. Kan TS hier meer inzicht in geven? Bestaat jouw salaris idd uit 3 componenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Überhaupt wil je liever 90% basissalaris, want over bonussen betaal je hoger belastingtarief. Voor het bedrijf is het wel gunstig, want ze hoeven er geen sociale bijdragen voor te betalen (scheelt weer 40%).

Dus nee, ik zou terug naar tekentafel gaan, en OP ZIJN MINST zorgen dat je basissalaris hetzelfde is. Dat je bonus dan hoger kan worden, prima. Maar nooit zakken in basissalaris, dan hou je netto veel minder over.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Er is geen hoger belastingtarief op bonussen of vakantiegeld.

Je betaald loonbelasting op jaarbasis over je totale beloning.

[ Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 19-07-2024 00:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

99ruud99 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 00:38:
Überhaupt wil je liever 90% basissalaris, want over bonussen betaal je hoger belastingtarief. Voor het bedrijf is het wel gunstig, want ze hoeven er geen sociale bijdragen voor te betalen (scheelt weer 40%).
Dat is een verkeerde aanname die veel mensen doen, net als bijv. het laten uitbetalen van vakantiedagen.

Het belastingtarief over alles is exact hetzelfde, er is niks waar je meer belasting over betaalt, je kunt alleen belasting verleggen door geld in je pensioenpot te steken.
De reden dat je meer belasting lijkt te betalen over die uren is dat veel mensen op het randje van een hogere belastingschaal zitten, en die uren voor je gevoel dus daarin belast worden. Uiteindelijk betaal je gewoon op jaarbasis belasting over je totale inkomsten, niet losse uren en ook niet losse categorieën oid.

Je werkgever houdt hier als het goed is maandelijks rekening mee en regelt dit allemaal voor je, waardoor het lijkt of je dus meer belasting betaalt over extra inkomsten (en waardoor er soms achteraf een correctie nodig is), maar als je basisverloning omhoog zou gaan ipv dat het een bonus is dan zou je op hetzelfde nettobedrag uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:19
Oon schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 00:59:
[...]

Dat is een verkeerde aanname die veel mensen doen, net als bijv. het laten uitbetalen van vakantiedagen.

Het belastingtarief over alles is exact hetzelfde, er is niks waar je meer belasting over betaalt, je kunt alleen belasting verleggen door geld in je pensioenpot te steken.
Boven 70.000 euro (ben even de precieze grens kwijt) betaal je 55,6 % over je bonus en vakantiegeld. Dat is wel degelijk meer dan het hoogste belastingtarief over je normale salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Rechtshulp zoeken lijkt me verstandig. Doe dat dan voordat je een handtekening ergens onder zet.

Het is tegenwoordig niet meer zo in de mode, maar lid worden van een vakbond geeft je inspraak in CAO's en komt op voor je rechten, doorgaans bieden ze hulp in dit soort gevallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Mother_lepard schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 02:59:
[...]

Boven 70.000 euro (ben even de precieze grens kwijt) betaal je 55,6 % over je bonus en vakantiegeld. Dat is wel degelijk meer dan het hoogste belastingtarief over je normale salaris.
Onwaar. Het is en blijft 49.5%, de reden dat het effectief 55.6% is komt omdat de heffingskorting afgebouwd wordt. Maar onder de streep maakt het allemaal niet uit. Salaris, bonus, vakantiegeld, toeslagen, het is allemaal box 1 en voor de belastingdienst 1 pot nat.

Om de vraag van de TS te beantwoorden, in een sales functie is het heel normaal om een commissie component te hebben. De werkgever kan niet eenzijdig het basis salaris verlagen. Je kan wel een nieuw contract tekenen, maar dat is een persoonlijke keuze, die kunnen ze niet afdwingen.

[ Voor 20% gewijzigd door JackBol op 19-07-2024 03:54 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:47

de Peer

under peer review

[...]

Onzin. Blijkbaar hardnekkige onzin.
bizar dat zoveel mensen geen idee hebben hoeveel belasting ze betalen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:08:
[...]

Onzin. Blijkbaar hardnekkige onzin.
bizar dat zoveel mensen geen idee hebben hoeveel belasting ze betalen.
Zo bizar is dat dan weer niet gezien hoe onduidelijk het belastingsysteem is geworden met inkomensafhankelijke kortingen. (En schijven verminderen om het 'eenvoudiger' te maken, terwijl schijven prima te begrijpen zijn en die inkomensafhankelijke kortingen het probleem zijn was ook leuke voor de buhne. Maar geen partij wil af van de inkomensafhankelijke kortingen, want dan moeten belastingen hoger om op hetzelfde tarief uit te komen, en ondanks dat voor de werknemer op exact hetzelfde zou uitkomen, wil je niet de partij zijn die duidelijk maakt hoe hoog de belastingen echt zijn).

Het zou mij verbazen als meer dan ~20% van de mensen de effectieve belastingtarieven kent. En dat is waarschijnlijk al optimistisch.
JackBol schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 03:53:
[...]

Onwaar. Het is en blijft 49.5%, de reden dat het effectief 55.6% is komt omdat de heffingskorting afgebouwd wordt. Maar onder de streep maakt het allemaal niet uit. Salaris, bonus, vakantiegeld, toeslagen, het is allemaal box 1 en voor de belastingdienst 1 pot nat.
Nou ja, de 49.5% kan je dus eigenlijk gewoon vergeten. Het is 55.6% in de praktijk. En dan maakt het niet uit of je een bonus krijgt van €100, of een loonsverhoging van €100, in beide gevallen hou je er €44.4 van over.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 19-07-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Maar stel; je hebt een jaarsalaris van 80.000.

Of de verhouding vast/bonus nu 40.000/40.000 is of 65.000/15.000 is maakt dus niks uit.

Er zijn hele volksstammen die denken dat je bij 40k/40k meer belasting zou betalen in bovenstaande voorbeeld.

@Sissors ik kijk altijd op berekenhet. Daar zie ik dat ik 37,5% belasting betaal over mijn gehele inkomen. Dat vind ik reuze meevallen. Ik kan het nog drukken met HRA en lijfrente. En belasting is nu eenmaal noodzakelijk. Ik heb weinig moeite met de loonbelasting.

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 19-07-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Sissors schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:17:

Nou ja, de 49.5% kan je dus eigenlijk gewoon vergeten. Het is 55.6% in de praktijk. En dan maakt het niet uit of je een bonus krijgt van €100, of een loonsverhoging van €100, in beide gevallen hou je er €44.4 van over.
Nee, want die heffingskorting is op een gegeven moment €0 en dan stopt de afbouw, waardoor de effectieve belasting op alles boven dat punt gewoon 49.5% belast is.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 18:03

Dido

heforshe

JackBol schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:56:
Nee, want die heffingskorting is op een gegeven moment €0 en dan stopt de afbouw, waardoor de effectieve belasting op alles boven dat punt gewoon 49.5% belast is.
Je algemene heffingskroting wordt inderdaad 0 als je boven de 75k uit komt. Maar je arbeidskorting blijft doorwerken tot je aan de 125k zit, dus de meesten van ons mogen echt wel schudden dat ze ooit precies 49,5% over de top van hun salaris betalen ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dracula
Wow wat een hoop reacties!

Inmiddels heeft mijn manager vandaag bevestigd dat mijn basis salaris toch niet omlaag gaat dus uiteindelijk gaat het goed komen!!
Pagina: 1