Nieuwe projector blijkt al 20 uur gebruikt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-09 16:10

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Topicstarter
Hi, zoals de titel beschrijft, ik heb een nieuwe projector gekocht bij een webwinkel. Ik heb een prijs betaald voor een nieuwe projector.

Bij levering viel het mij al op dat de doos al geopend is geweest. Ik dacht: misschien wilden ze even nakijken of alles er in zat ofzo, naief natuurlijk.

Nu zit ik met mijn vriendin samen voor de eerste keer alles aan te sluiten en valt het mij op dat de snoertjes ook al allemaal een keer opnieuw zijn aangesloten. Dus ik besluit direct bij het aanzetten toch maar even te checken wat de lamplife zegt. Zowel de projector runtime als de lamplife geven 20 uur aan.

Zijn er zaken waar ik op moet letten bij een gebruikte projector? Ten eerste kan ik deze met geen mogelijkheid terugsturen als het niet is wat ik zoek want ik kan niet aantonen dat ik de projector minder dan 1 uur heb gebruikt (dit is een verplichting bij retour). Maar ik kan ook niet zien of er intern al gebruikerssporen zijn, zoals dat iemand misschien wel heel lang de projector 1 statisch beeld heeft laten zien en er iets in de LCD is ingebrand (het is een 3LCD projector).

Verder heb ik geen idee of de vorige gebruikers de projector elke keer goed hebben uitgezet middels de power button ipv gewoon de stekker eruit zonder de lamp te laten koelen. Voor zover ik weet is dat niet goed voor een projector.

Ik twijfelde of ik dit niet in een ander forum moet posten omdat het natuurlijk ook een beetje bij mezelf ligt of ik dit wil accepteren of niet. Maar ik heb niet superveel ervaring met het kopen van een projector en ik wil toch even checken of er nog bepaalde technische argumenten zijn die handig zijn in dit geval, zoals hoe de vorige gebruiker met de projector is omgegaan en hoe dat op langere termijn invloed heeft op de levensduur van bijvoorbeeld de LCD's en lamp.

Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie?

En verder lijkt het mij redelijk normaal om 20 gebruiksuren niet meer als nieuw te beschouwen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:16
Het hoort niet, de webshop had dit moeten melden (denk ik) maar het zal geen invloed hebben op de garantie.
Dus stuur of een mail naar de webshop voor een oplossing (wat dat ook mag zijn, korting op nieuwe lamp ofzo?), of gebruik het met veel plezier en geniet ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Ik zou zo snel mogelijk op schrift zetten dat dit aan de hand is. Liever ontdek en meldt je zoiets 4 uur na ontvangst in plaats van voor het EK ontvangen en daarna pas melden.

Misschien komen ze met een heel redelijke korting of toch omruil/retour aanbod.

Is het via bol of coolblue ofzo? Ik snap dat ze zich indekken met die uren maar uiteindelijk zijn die partijen heel flexibel met retouren, zeker als jij gewoon aangeeft dat de boel niet nieuw is. Welke partij dan ook, ze weten echt wel dat ze opengemaakte dozen terugsturen. Zoiets gaat niet per ongeluk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:40
Die twintig uur is natuurlijk een schijntje van de totale gebruiksduur van de lamp. Ik zou me niet druk maken, maar als je er zelf geen goed gevoel bij hebt dan kun je het geheel misschien terugsturen.

Ik zou de webshop een berichtje sturen, wellicht kan er nog iets van korting vanaf. Misschien haalt dat je over om de projector te houden als je een klein beetje twijfelt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Ohmarinus schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:23:

Bij levering viel het mij al op dat de doos al geopend is geweest. Ik dacht: misschien wilden ze even nakijken of alles er in zat ofzo, naief natuurlijk.
tja, dat zijn nadelen van wkoa, andere mensen kopen iets, (kijken het wk), en sturen het dan terug omdat het zogenaamd niet bevalt. Die producten gaan niet de shredder in, en elk product met korting verkopen kan gewoon niet uit.

20 uur is idd niet veel toch? Maar als je het echt niet lekker zit, stuur je deze weer terug. Wel eerst even melden dat het niet is wat je had verwacht, met al 20 uur op de klok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Topicstarter
oohh schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:33:
Die twintig uur is natuurlijk een schijntje van de totale gebruiksduur van de lamp. Ik zou me niet druk maken, maar als je er zelf geen goed gevoel bij hebt dan kun je het geheel misschien terugsturen.

Ik zou de webshop een berichtje sturen, wellicht kan er nog iets van korting vanaf. Misschien haalt dat je over om de projector te houden als je een klein beetje twijfelt.
Yes, ik heb inderdaad even een mailtje gestuurd. Het lijkt erop dat ze het een soortvan wel wisten. Natuurlijk niet helemaal netjes, ze hebben aangeboden om 50 euro korting te geven, dus ik ben even aan het nadenken of ik daarmee akkoord ga.

Er zit ook nog een cashback actie op deze projector, dus ik denk dat ik het zo doe:
Ik ga akkoord met de korting van 50 euro mits de vorige gebruiker de cashback niet ook al verzilverd heeft.

Edit:
Het enige wat ik mij nog afvraag is hoeveel de vorige klant minder heeft teruggekregen. Ik heb begrepen dat winkeliers vaak met gemak een derde van de aanschafprijs terugstorten bij een retour die teveel gebruikt is. Als ik 50 euro korting krijg, dan is dan nog geen 10% van de aanschafprijs. Hoe ethisch is het om een product waar je als bedrijf al niet de volledige prijs voor hebt teruggegeven, weer te verkopen voor de volledige prijs? (en zo dus eigenlijk meer winst te maken op een product dan wanneer het nooit retour was gebracht). Natuurlijk zijn er ook kosten verbonden aan gratis aanbieden van een retour, manuren om de retour na te kijken, etc etc. Deze edit is meer een gedachte experiment.

[ Voor 28% gewijzigd door Ohmarinus op 18-07-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:09
De oplossing korting indien de cashback mogelijk is lijkt mij redelijk. Hoeveel korting en welk bedrag redelijk is, is aan beide partijen om uit te komen.

Over je gedachtenexperiment: Een ondernemer drijft handel en is erop uit om zijn winst te maximaliseren en/of verlies te minimaliseren. Als koper weet je dat en heb je voor aankoop je kopersinstinct laten werken: Een uitgave doen waarbij je maximaal produkt ontvangt tegen minimale kosten. Gezien je de projector gekocht hebt is dat naar jouw idee gelukt.

Ik zou het korting/cashback issue afhandelen, de ethische kant laten rusten, en daarna vooral gaan genieten van je nieuwe speelgoed projector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafje68
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-08 12:33
Ik persoonlijk heb een hekel aan geopende dozen je weet nooit wat er mee uitgespookt is, en dat voor een korting van 50 euro ?

Terug sturen en een nieuwe verlangen dan weet je ook zeker dat de cashback nog niet gebruikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Topicstarter
Raafje68 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:13:
Ik persoonlijk heb een hekel aan geopende dozen je weet nooit wat er mee uitgespookt is, en dat voor een korting van 50 euro ?

Terug sturen en een nieuwe verlangen dan weet je ook zeker dat de cashback nog niet gebruikt is.
Ik ben akkoord gegaan met de korting en heb de cashback ook al geregeld :)

De projector lijkt wel een onscherp deel aan de rechterzijde te hebben en in de hoeken aan de onderzijde vindt wat vignettering plaats, maar ik ga ervan uit dat als dat echt een issue is, dat ook wel met garantie op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:18
Ohmarinus schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:00:
[...]

Ik ben akkoord gegaan met de korting en heb de cashback ook al geregeld :)

De projector lijkt wel een onscherp deel aan de rechterzijde te hebben en in de hoeken aan de onderzijde vindt wat vignettering plaats, maar ik ga ervan uit dat als dat echt een issue is, dat ook wel met garantie op te lossen is.
Dit komt meestal door een relatief goedkope lens, zal een ander exemplaar nagenoeg hetzelfde in hebben.

Lenzen in projectoren is waar een hoop geld in gaat zitten en wordt vaak het eerst op bespaard. Alleen de echt dure beamers, normaal € 10k+, hebben dit zo goed als niet.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Pagina: 1