Kelderbak vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim..
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23-07-2024
Bij aankoop van een appartement met een souterrain heeft de vorige bewoner vocht aangetroffen in het souterrain.

De kelderbak is ook verouderd. Daarnaast zijn er momenteel geen ramen in het souterrain en moet er dus ook nog een koekoek worden geplaatst.

Ik heb echter nul komma nul idee aan wat voor kosten ik moet denken. De locatie is Amsterdam en de bvo is 33.5m2 en go is 28m2.

Moet er een nieuwe kelderbak komen bijvoorbeeld? En wat zijn globaal de kosten? Ik snap met de weinige informatie dat het lastig is, maar ik heb zelf geen flauw idee.

Ik hoop dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen!
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:14
Komt het vocht uit muur ? Uit grond? Of lekkage?
Je geeft weg weinig info.

Zomaar nieuwe kelderbak plaatsen gaat ook problemen opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:25
Je zegt appartement:
Wat zegt de VVE hier van?
Bij het kopen van het appartement bouwkundig onderzoek laten doen naar dit gedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim..
@99ruud99 , in het rapport heeft de vorige bewoner dit erbij vermeld: “Het waterpeil van de kruipruimte steeg tijdelijk en het souterrain werd enigzins vochtig.”

@joke_name, dan moet de bouwkundige keuring plaatsvinden na een heftige regenbui. Daarnaast gaat het inderdaad over een appartement op de begane grond.
Helaas valt het onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar zelf en helpt de VVE hier niet in mee. De buurman (zelfde vve) heeft in 2018 zijn kelderbak helemaal vernieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:55
Pim.. schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:01:
@99ruud99 , in het rapport heeft de vorige bewoner dit erbij vermeld: “Het waterpeil van de kruipruimte steeg tijdelijk en het souterrain werd enigzins vochtig.”

@joke_name, dan moet de bouwkundige keuring plaatsvinden na een heftige regenbui. Daarnaast gaat het inderdaad over een appartement op de begane grond.
Helaas valt het onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar zelf en helpt de VVE hier niet in mee. De buurman (zelfde vve) heeft in 2018 zijn kelderbak helemaal vernieuwd.
Kijk eens in de splitsingsakte. Daarin staat precies vermeld wie verantwoordelijk is voor het waterdicht maken en houden van het pand. Dit is of de VVE, of de bewoner. 999 uit 1000 is dit de VVE (jij moet ook gewoon meebetalen aan het vernieuwen van het dak bijvoorbeeld).

Dat betekend dat de VVE de kosten moet dragen (jij dus ook, maar slechts voor het deel dat jij van de VVE uitmaakt).

Grote kans dat de VVE hier geen geld voor heeft en je rechtszaken moet voeren om je gelijk te halen. Je relatie met de buren is hierna compleet naar de klootten.

De koe in de kont kijkende ==> hier had jij je echt in moeten verdiepen voordat je een appartement kocht. Je koopt geen huis, je koopt een aandeel in een pand met een gebruiksrecht voor een bepaald deel van het pand.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
De buurman (zelfde vve) heeft in 2018 zijn kelderbak helemaal vernieuwd.
Als het je gaat om een kostenindicatie zou ik daar even langsgaan en 25% bij die kosten optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim..
@Panzer_V , thanks voor de tips. Ik zal de splitsingakte nog goed doornemen.

@flo-rist , aangezien dus bij de buurman het alweer 6 jaar geleden is , weet ik dat de kosten helaas niet meer hetzelfde zijn, maar met 25 procent zit je dus safe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-05 21:36
Pim.. schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:28:
@flo-rist , aangezien dus bij de buurman het alweer 6 jaar geleden is , weet ik dat de kosten helaas niet meer hetzelfde zijn, maar met 25 procent zit je dus safe?
Dat is niet te zeggen of je dan nog "safe" zit. Met een 25% kostenstijging heb je wel een goede indicatie wat de kosten zijn. Met pas aanvragen van offertes bij bouwbedrijven dan weet je het zeker. Je kan natuurlijk altijd de buurman vragen wie het voor hem heeft gedaan en of hij daar tevreden over is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Eens met @RonnieKo . Als je kijk naar prijsstijging in de tunnel en bruggen betonbouw zit je van 2015 naar 2024 op 36%. Ik denk dat je met 25% redelijk zit voor jouw vraag.
Maar vraag inderdaad ook aan de buurman of hij tevreden was, en of er tijdens de uitvoering nog bijzonderheden waren. Die kan je dan mooi meenemen in jouw eigen raming. Denk bijvoorbeeld aan het meteen meevervangen van loden waterleidingen of oude asbest rioolpijpen die je tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-05 21:01

Fe2O3

Ja das roest

Pim.. schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:28:
@Panzer_V , thanks voor de tips. Ik zal de splitsingakte nog goed doornemen.

het zou me niet verbazen als je nu op 50% of zelfs het dubbele komt.

Materialen en manuren zijn de laatste jaren enorm de pan uit gerezen.

Je krijg allicht een inschatting van x tot 2x. Kan je daarmee in ieder geval wat offertes benchmarken.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:24

pietje63

RTFM

Panzer_V schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:09:
[...]

Kijk eens in de splitsingsakte. Daarin staat precies vermeld wie verantwoordelijk is voor het waterdicht maken en houden van het pand. Dit is of de VVE, of de bewoner. 999 uit 1000 is dit de VVE (jij moet ook gewoon meebetalen aan het vernieuwen van het dak bijvoorbeeld).

Dat betekend dat de VVE de kosten moet dragen (jij dus ook, maar slechts voor het deel dat jij van de VVE uitmaakt).
Veel kelderbakken in Amsterdam zijn pas na splitsing gerealiseerd. Dan willen de huidige bewoners vaak alleen akkoord gaan met de verbouwing als alle kosten voor de bewoner zijn (want hogere kosten dan reguliere vloer), en zul je dat teruglezen in de splitsingsakte. De 999 uit 1000 gaat daar zeker niet op

[edit]
@Panzer_V NFI, maar TS zet in zijn openingspost dat de locatie Amsterdam is

[ Voor 5% gewijzigd door pietje63 op 18-07-2024 15:58 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:55
pietje63 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:54:
[...]

Veel kelderbakken in Amsterdam zijn pas na splitsing gerealiseerd. Dan willen de huidige bewoners vaak alleen akkoord gaan met de verbouwing als alle kosten voor de bewoner zijn (want hogere kosten dan reguliere vloer), en zul je dat teruglezen in de splitsingsakte. De 999 uit 1000 gaat daar zeker niet op
'Gelukkig' is Nederland groter dan Amsterdam....

Enfin, wat jij en ik beiden zeggen ==> check de splitsingsakte er op na. Daar moet het in staan.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-05 21:24
[b]

'Gelukkig' is Nederland groter dan Amsterdam....
Maar OP zit in Amsterdam, dus het maakt niet zo veel uit hoe groot Nederland is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerellix
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-04 09:36
Ik lees dat de kelderbakken later zijn gerealiseerd. Vraag even bij de beheerde, bestuur en verkoper na of er een verbouwing overeenkomst is opgesteld. Daar staan vaak de verantwoordelijkheden in als de akte niet is gewijzigd. Dit gebeurt namelijk niet altijd. Als er ook geen overeenkomst is met de VvE dan is dat dom van de VvE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Amsterdam?
Wat is het bouwjaar van het huis? Staan daar niet veel huizen op (houten) palen :? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:14
Zoals hier ook al gemeld: ik zou toch nog eens nader onderzoeken hoe het met de VVE zit. Je kelder is onderdeel van de fundering van het gehele pand en het kan bijna niet anders of dat is onderdeel van de VVE afspraken. Maar wellicht kan je buurman daarbij van dienst zijn. En ook al ga je of moet je alles zelf betalen: je zit wel aan de fundering van je bovenburen te knutselen met alle overlast die er bij komt dus die vinden daar vast iets van.

Via mijn werk heb ik de nodige kelderbakken zien langskomen in oude vooroorlogse panden. Gaat het om zo'n oud pand met oud souterrain? Eerste technische vraag die ik dan zou stellen is of het souterrain het originele souterrain is en of het een originele houten paalfundering betreft.

Meestal wordt er zo'n geval voor gekozen om gelijk de fundering van het hele pand aan te pakken middels een funderingsherstel. De nieuwe bak op palen neemt de bouwmuren van het pand over. Als de buren al funderingsherstel hebben laten doen en je deelt een bouwmuur dan hoeft die niet meer te worden opgevangen. Dus ook hier vraag ik me af hoe dat dan bij jouw buurman zit.

In principe kun je er ook voor kiezen om alleen een nieuwe bak tussen je bouwmuren te laten plaatsen maar dat zou ik technisch nooit adviseren. Dan staat de woning nog op oude en de kelder op nieuwe met alle zakkingsverschillen tot gevolg.

Let overigens op: je nieuwe kelder wordt in bijna alle gevallen een stuk kleiner dan de oude. Als het echt om een pand gaat zoals ik dat in mijn hoofd heb zul je damwanden aan de binnenzijde moeten plaatsen en daar komt dan je betonwand weer tegenaan. Dat scheelt aan beide kanten dan al zo'n 50cm.

Had je eigenlijk al kosten in je hoofd? Zo'n bak is namelijk een dure bedoening. En dat loont vooral als je het hele pand bezit en je de extra m2 kunt verhuren of verkopen ofzo.
Pagina: 1