WINXP software RAID vragen

Pagina: 1
Acties:

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
ik las bij ome tom dat dat dus kon..(software raid) (hij had het over win2k, maar xp kan het dus ook)

nou heb ik het volgende: 1 scsi 18 gig schijf en 1 ide 13 gig schijf.

die wil ik dus stripen. (boeit me niet als 1 vd 2 op z'n bek gaat, alles is backupped)

de vraag is dus HOE??? ik heb winxp installed op de scsi schijf en dat is dus C. allebei de schijven zijn Dynamic gemaakt.

diskmanagement geeft aan dat er op C (scsi) 8 mb unallocated space is. (geen idee waarom)

D(ide) = compleet unallocated.

hoe zorg ik nou dat ik die software raid met deze setup gaat werken?

moet ik met een partition manager C kleiner maken, zodat ik meer unallocated space overhou, en dan dus de rest van C + complete D als striping ga gebruiken

of

is het ook mogelijk om D (ide) aan die scsi te plakken zodat ik 1 schijf van 18+13=31 gig krijg? (wat ik het liefste heb.)

kan iemand mij uitleggen wat de beste oplossing is?

thanx

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Ik kan het mis hebben hoor; maar kan dat niet alleen bij de server edities??

Ik heb iig een W2k Prof. workstation niet aan het software stripen kunnen zetten...

Maaruh.. wil je um nou stripen of wil je um mirroren??

Pvouput live

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
euh ik wil beide schijven gebruik als 1 grote zodat ze zeg maar sneller worden (die schijven zelf niet, bij elkaar)

of heet dit nou spannen?

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
Op dinsdag 11 september 2001 03:58 schreef Krypt het volgende:
Ik kan het mis hebben hoor; maar kan dat niet alleen bij de server edities??

Ik heb iig een W2k Prof. workstation niet aan het software stripen kunnen zetten...

Maaruh.. wil je um nou stripen of wil je um mirroren??
onder win2k heb ik er nooit naar gekeken omdat ik geen ID had wat dynamic discs waren.. nu ook niet blijkbaar :P

• Krypt
Stripeset dus... run eens Diskpart vanuit je CMD-box...
hiermee kun je op een of andere manier een stripeset aanmaken... hoe? moet je mij niet vragen :D nog nooit geprobeerd..

Help&support search op Diskpart geeft vast wel wat meer info

Pvouput live

• Krypt
hey; grappig.. je kunt er echt veel mee.. ik ga er morgen eens aan klooien.. kijken of ik een stripe setje kan maken..

Pvouput live

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
kan dat niet nu :) je bent toch wakker :P

• Krypt
Nadeel is dat ik 2 osjes heb draaien... Win2k en WinXP...
En ik gebruik beide.. ik moet mijn systeem nog omgooien naar XP en alle usefull data omgooien kost me nog wat enige tijd... En heb nog iets van 15Gig aan films over mijn 2 schijfjes verspreid staan en nog geen cdretjes over voor te fikken...

Morgen even een doos cdr's halen..

edit:

correctie: 28Gig aan films

Pvouput live

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
je mag mij wel ff wat sturen hoor :P

en je kan met win 2k prof en xp prof alleen geen raid 5 maken, de rest lukt wel.

• Krypt
Jah.. een VPNetje opzetten met 16kb/s upload...
dat duurt dan [rekenmode]22 dagen[/rekenmode] om die filmpjes over te gooien.. hmm. ga toch maar voor wat cdtjes denk ik :D

Pvouput live

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-02 17:20
Als je het hele bericht had gelezen zou je ook hebben gelezen dat dat niet kon met de primaire schijf oftewel je bootdisk.. alleen met bv. 2e en 3e hd..

Systeem Specs

• Krypt
Op dinsdag 11 september 2001 04:21 schreef drunkfux het volgende:
Als je het hele bericht had gelezen zou je ook hebben gelezen dat dat niet kon met de primaire schijf oftewel je bootdisk.. alleen met bv. 2e en 3e hd..
"het hele bericht"?? Ik kan nergens zien dat het daar staat.. ik wist het overigens wel.. Windows NT Server cursus :D

Maar dan is het je systemdisk die niet in je stripe kan wel je bootdisk.. lang leve vage microsoft termen.. Systemdisk is de schijf waar je van boot en de Bootdisk is de schijf waar je OS bestanden op staan :? Logisch allemaal

Pvouput live

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
Op dinsdag 11 september 2001 04:29 schreef Krypt het volgende:

[..]

"het hele bericht"?? Ik kan nergens zien dat het daar staat.. ik wist het overigens wel.. Windows NT Server cursus :D

Maar dan is het je systemdisk die niet in je stripe kan wel je bootdisk.. lang leve vage microsoft termen.. Systemdisk is de schijf waar je van boot en de Bootdisk is de schijf waar je OS bestanden op staan :? Logisch allemaal
juist lekker wazig.. overigens heb ik denk ik de oplossing

ik moet m'n C (scsi) in 2 partities gaan verdelen. bv 5 +13

dan pleur ik winxp op het 5 gb gedeelte, en zou ik dus 13 en van C (scsi) en complete D (ide) voor striping kunnen gaan gebruiken..

btje omslachtig maarja..

(overigens moet dit omdat striping geen fault tolerance ondersteunt (raid 0) en winnt/XP vereisen nou eenmaal dat installed wordt. wel zo veilig)

hebik toch nog wat geleerd vandaag :P

edit

met hardware raid kan het overigens wel! dan kan je wel winnt/xp op een striped set installen!

edit.

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
ok , ben van plan het toch anders te doen.

heb een een 2e ide schijfje kunnen regelen, want +/- dezelfde grootte als mijn andere (13 gig)

dus de IDE schijven worden dalijk 1 striped set, en de scsi schijf gewoon m'n system disk.. (schijf waar winxp installed is)

Pagina: 1