Synology 2 harde schijven laten gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-07 11:31
Hallo,

Gisteren gaf onze Synology NAS een melding dat er een beschadiging zat in een opslagpool. Ik heb daarop een andere hardeschijf gekocht en 1 van de 2 harde schijven in onze NAS vervangen. De melding krijg ik nog steeds dus ik heb vermoedelijk de verkeerde vervangen.
Echter als ik het goed zie heb ik nu een schijf vervangen die leeg was. Ik heb die nieuwe schijf erin gezet en zie nu bijgevoegde scherm. Het idee van 2 schijven in een NAS is toch dat 1 een backup is van de andere maar ik heb niet het idee dat dat nu het geval is. Ik kom er ook niet helemaal uit als ik op de site van Synology kijk.
Mijn vraag is nu wat ik moet doen om het zo ingesteld te krijgen dat er altijd een backup aanwezig is?
En klopt mijn stelling dat ik nu waarschijnlijk een lege drive eruit heb gehaald en dat er dus nooit een backup aanwezig was?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1nMHUIFPrWrIANUf3hXE8_MkRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1gUcLCBkM0tkpSHS9Uc2f4wn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je hebt een nieuwe HDD erin gestoken en daar heb je een nieuwe opslagpool van gemaakt. Dat gaat niet vanzelf, je hebt dus echt iets gekozen in DSM.

en RAID = geen back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Dat klopt. Had ik hem dan moeten toevoegen aan volume 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Anman schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:36:
Dat klopt. Had ik hem dan moeten toevoegen aan volume 1?
Je moet wel kiezen voor gelijke grote, die 6TB schijf had maar 2TB groot geworden (en je had dus dan maar 2TB beschikbaar).

En ja, je had hem moeten toevoegen aan volume 1.

Om tot 6TB te komen ; op eigen risico!

Volume 2 / opslagpool 2 verwijderen
disk 2 toevoegen aan opslagpool 1 en volume 1 uitbreiden, wachten tot helemaal klaar en status weer groen.
Back-up naar externe disk maken
nieuwe 6TB disk kopen, 2TB verwijderen en 6TB disk plaatsen en ook toevoegen aan opslagpool 1.

Daarna kan je het volume uitbreiden naar 6TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Het doel was niet zozeer om uit te breiden naar 6tb heb vooralsnog genoeg aan die 2, maar aangezien ik toch een andere moest kopen leek het me geen gek idee een grotere te kopen. Ook aangezien op de synology site staat dat de vervangende schijf niet kleiner mag zijn wel groter.
Hij is nog steeds druk met een of andere controle slag, maar de vervolg stappen zijn dus volume/opslagpool 2 verwijderen en daarna de nieuwe schijf toevoegen aan pool 1?

Ik heb overigens voordat ik hier aan begon een backup gemaakt op een externe schijf dus dat zit nog wel even goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:41
Anman schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:30:
Ik heb overigens voordat ik hier aan begon een backup gemaakt op een externe schijf dus dat zit nog wel even goed...
d:)b heel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:36

nelizmastr

Goed wies kapot

Anman schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:30:
Hij is nog steeds druk met een of andere controle slag, maar de vervolg stappen zijn dus volume/opslagpool 2 verwijderen en daarna de nieuwe schijf toevoegen aan pool 1?
Klopt. Daarmee repareer je pool 1 en is die weer in orde.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:58
Goed, eigenlijk wil je de schijven in "Synology Hybride Raid (SHR) hebben. Dan zijn de twee schijven een kopie van elkaar, een soort van Raid 1. De SHR-versie is een Synology-versie van Raid 1 Daarvoor moeten de schijven in de opslagpool gekoppeld worden. Dan kan je op de aangemaakte opslagpoot volumes maken.

Je kan schijven aan een opslagpool toevoegen (en verwijderen). Alleen ik weet niet of het gaat met een beschadigde opslagpool / volume. Zelf zou ik opnieuw opbouwen en later de backup terugzetten naar de synoogy. Bij SHR kan je altijd een kapotte harde schijf vervangen. Zelf heb ik dat al bij twee NASjes gedaan. Dat kost een beetje afhankelijk van de grootte wel een paar dagen.

Ondanks dat het elkaars kopie zijn is het geen backup. Het is puur bedoeld dat je snel weer aan de gang kunt. Je moet altijd een backup erbij regelen. Al dan niet via de cloud of iets externs (opslag / server / locatie)

[ Voor 13% gewijzigd door RonnieKo op 18-07-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Ik kan inderdaad de nieuwe schijf niet aan de bestaande pool toevoegen, waarschijnlijk omdat deze beschadigd is. Ik haal die schijf er gewoon uit denk ik en zet de backup vanaf de externe schijf dan weer terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Je zou toch verwachten dat je volume/pool 1 data zo kunt kopiëren naar 2 maar kan dat niet vinden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:41
Je kunt geen nieuwe schijf toevoegen (vergroten) omdat je de pool eerst moet repareren.

YouTube: Replacing a Failed Hard Drive and Repairing a Degraded Storage Pool ...

https://kb.synology.com/e...age_pool_repair?version=7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Bedankt!

Het gekke is dat ik niet dat ... menu heb. Ik heb wel een actie menu maar kan daarin niet kiezen voor repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32
Anman schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:00:
Bedankt!

Het gekke is dat ik niet dat ... menu heb. Ik heb wel een actie menu maar kan daarin niet kiezen voor repareren.
Dat komt waarschijnlijk omdat je op die 2e schijf een ander volume hebt aangemaakt. Die is dan niet meer beschikbaar voor Volume 1.

Je moet van die 2e schijf de pool/volume verwijderen, dan kun je hem daarna weer toevoegen aan pool 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Zou het kunnen zijn dat beide oude schijven defect zijn. Ik heb ze nu beide een keer vervangen en gecombineerd met de nieuwe hdd maar ik blijf de melding krijgen. Ik kreeg op een gegeven moment wel de mogelijkheid om 1 schijf te repareren maar na dat proces gaf hij aan dat deze was vast gelopen.

De info die de NAS geeft is in mijn ogen ook verwarrend. zie screenshots. De 6 TB drive is de nieuwe maar in het ene scherm is die groen en dan weer rood...

Wat ik volgens mij nu het beste kan doen is de oude schijven eruit halen en de data vanaf de backup terug zetten op de schone 6TB schijf en dan nog maar een schijf aanschaffen om de NAS weer te vullen>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmoDqaodHYBEAez5o9LNXg87JCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/34q78eXU2UPhlZdHjfLOL9Rs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mImdHw4pei9ru4-VJS_bTFYra0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WOvAmufZrWzjKgyBQSX4upf5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXsCmgej7SN5NBruuQIsfyrc1yo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O2PdFh1QOxw2Fe5KHZ46JM5s.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QplMWD_tQlP8wRwP4k3Jl7dFfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KbNN5ARKlMENgSZ5kMd8cxHE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:36

nelizmastr

Goed wies kapot

Nog steeds toon je screenshots met twee opslagpools, dat mag dus niet.
Het mag er maar één zijn, met alleen de oude schijf erin, pas daarna herstellen.

Kan best zijn dat de repareeroptie ergens anders zit in DSM 6, dat gebruiken de meesten hier niet meer en is binnenkort end of life (1-10-2024).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:04
Je haalt drives, pools en volumes door elkaar. Volume 2 en pool 2 moeten weg. Dan disk 2 toevoegen aan pool 1 en dan wordt ie gerepareerd.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Het beste is om compleet overnieuw te beginnen. Maak van je twee goede schijven (of waarvan je denkt dat ze goed zijn) één opslagpool en dan de backup terugzetten. Op de opslagpool kan je dan nieuwe volumes maken. Je opslagpool zal altijd de maximale grootte van de kleinste HDD hebben. Als je later de kleinste HDD vervangt dan kan je de opslagpool en de volumes vergroten.
nelizmastr schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:54:
Kan best zijn dat de repareeroptie ergens anders zit in DSM 6, dat gebruiken de meesten hier niet meer en is binnenkort end of life (1-10-2024).
Die zit gewoon onder de acties van de opslagpool en onder de acties van de volumes voor die. Zolang de DS213+ goed werkt is er nog niet echt een reden om deze te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32
RonnieKo schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:03:
Het beste is om compleet overnieuw te beginnen. Maak van je twee goede schijven (of waarvan je denkt dat ze goed zijn) één opslagpool en dan de backup terugzetten. Op de opslagpool kan je dan nieuwe volumes maken. Je opslagpool zal altijd de maximale grootte van de kleinste HDD hebben. Als je later de kleinste HDD vervangt dan kan je de opslagpool en de volumes vergroten.
Dat gaat dus wel aanzienlijk langzamer dan gewoon de 2e schijf bij pool 1 inbrengen en de synchronisatie laten doen.

Bij het opnieuw aanmaken zal er eerst een volledige synchronisatie plaatsvinden en daarna moet alles er nog op gekopieerd worden (incl eventuele bottlenecks in je data-aanlevering. Bovendien heb je de data as weer beschikbaar als de hele actie klaar is.

Bij het puur synchroniseren van de huidige schijven is de data gelijk beschikbaar.

Welke van de 2 wegen er ook gekozen wordt, uiteindelijk eindig je met precies dezelfde situatie.

En het is ook maar een 2 TB mirror met nog minder data. Dus zal eerder een kwestie van uren zijn dan van dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Ok, ik haal denk ik inderdaad dingen door elkaar.
Ik heb nog 1 volume en 1 opslagpool over.

Ik krijg bij opslagpool 1 echter niet de mogelijkheid om een schijf toe te voegen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5mTXcwe-4jed_hI1vBU5eOKrgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9pmidKJ6CyiPk2Og4pk93pW7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMpWFjDeHoAw9_b7llkvKycZmmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KLpWUjroD42OjMILA2JBs7aw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Ik kan wel kiezen voor herstellen en krijg dan de mogelijkheid om de nieuwe 6tb schijf te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:04
Ja doen dan

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Bedankt tot zover, hij is bezig. Morgen weer verder...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNlEURRcbDhoTDKSV-BpVhecK9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IBVz3hB3QDIVpAqfewOUqyKJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Storage pool 1 is succesvol gerepareerd. Volgende stap is binnenkort maar eens upgraden naar dsm 7...

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
@Anman Kijk even of DSM 7 voor jouw systeem geschikt is. En of het een beetje draait.

Mooi dat het weer werkt. :)

[ Voor 15% gewijzigd door RonnieKo op 19-07-2024 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anman
Nieuwe DSM versie werkt hartstikke mooi nu. Alleen nu Synilogy Photos het gekke dat een paar mappen foto’s lijken te missen. De app toont ook zo’n link icoontje rechtsonder de betreffende de folder. Enig idee wat dat kan zijn?
Pagina: 1