Update game pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRBoom
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-07-2024
Ik zoek een?
GPU

Wat is je budget?
500?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
AMD Ryzen 7 2700X Eight-Core Processor, 16GB RAM

Hoi Tweakers,

Ik heb een mid tower met een AMD Ryzen 7 2700X Eight-Core Processor en 16GB ram. Indertijd nieuw gekocht met een RX580 videokaart omdat het budget toen een beetje op was. Altijd gedacht dat ik dit binnen 1-2 jaar zou vervangen maar is er nooit van gekomen.
Nou game ik weer wat meer op de PC en heb laatst een Oculus Rift S aangeschaft waar ik veel plezier aan beleef. Momenteel kan ik Half-Life Alyx goed draaien op LOW, maar heel af en toe een frame dipje. Op zich ben ik redelijk tevreden met wat ik heb, maar ik ben toch wel geinterreseerd in wat voor GPU een beetje een gebalanceerde match zou zijn voor mijn processor en eventueel ook wat voor VR headset daar dan bij zou passen.
Mijn budget is redelijk rekbaar, maar ik ben prijs en mileu bewust en ben vaak geneigd daarom tweedehands te kopen.

Wat ik me afvraag is dus:
1. Welke GPU is goed in balans met mijn CPU
2. Wat voor (resolutie) VR headset zou mijn systeem met deze nieuwe GPU goed kunnen aandrijven?
3. Mag ik met 'de gesuggereerde GPU' wezenlijk betere prestaties dan een PS5 verwachten?

Bedankt alvast, ben benieuwd!

[ Voor 3% gewijzigd door BRBoom op 17-07-2024 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:41
Balans hangt af van resolutie.
Op 1080p heb je relatief minder sterke videokaart nodig met zelfde cpu als op 4k.

Dus, op welke resolutie wil je gamen?

Is tweedehands een optie? Of liever nieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRBoom
Ja goede vraag. In mijn hoofd is het een beetje omgekeerd. Ik probeer te kijken wat qua prijs en prestatie (zonder CPU bottleneck) gunstig en gebalanceerd is. Dan wil ik kijken of dit genoeg oplevert. Tweedehands is sowieso zeker een optie en eigenlijk ook wel de voorkeur.

Maar om toch in te gaan op je volkomen logische vraag. Ik heb een 4K monitor en een Rift S die draait op 2560*1440. Op zich lijkt 1440p voor nieuwe games (pancake mode) me prima. Maar leidend is dat ik eigenlijk graag een Quest 3 (2064 x 2208 per oog) of PS VR2 zou draaien op mijn PC met games als 7th guest, Riven en misschien ook Flight Simulator 2020 in de toekomst. Het zou ook leuk zijn als ik ergens uitkom dat het echt wat toevoegt ten opzichte van de PS5 die ik ook heb staan qua graphics.
Ik ben geinterreseerd in ray tracing en 60fps, maar hoger interesseert me alleen in VR, maar stel deze vraag ook omdat ik erachter probeer te komen wat realistisch is.

Ik hoop dat dit mijn vraag wat gerichter maakt? :?

[ Voor 20% gewijzigd door BRBoom op 17-07-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRBoom
Het is hier een beetje stil helaas, dus ben ik verder gaan zoeken. Wat ik online veel als suggestie zie is een 3060 ti. Ik geloof sowieso een populaire kaart. Gezien wat ik kon vinden lijkt Nvidia voor VR een stuk beter dan AMD. Dus dat maakt voor mij denk ik meer sense.
Benieuwd of mensen denken dat er nog veel te winnen valt met een 3070 bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:41
of de 4000 serie - die is ook al langere tijd uit ondertussen :)
maar kan het moeilijk voor je beantwoorden - want je vraagt vrij specifieke hardware waar ik weinig ervaring mee heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:25
De 2700x is een behoorlijke bottleneck, voor iedere moderne kaart.

Upgraden naar minimaal een Ryzen 5600 of bij voorkeur (maar duurder) de 5700x3d.

Nvidia is idd vaak de betere keus voor VR. Maar aangezien je nu al niet erg ontevreden bent met een trage rx580 zou ik een 2ehands rx6700xt of rx6800 overwegen. Hebben meer Vram dan de Nvidia tegenhangers en dat is op hogere resoluties niet onbelangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

BRBoom schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:52:
Ik geloof sowieso een populaire kaart. Gezien wat ik kon vinden lijkt Nvidia voor VR een stuk beter dan AMD. Dus dat maakt voor mij denk ik meer sense.
Waar lees je dit precies? Ik meen me nog te herinneren dat de 7000 series wat gezeik hadden met frame pacing bij release, maar dat is vziw voor een jaar al gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRBoom
Thomg schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:10:
[...]

Waar lees je dit precies? Ik meen me nog te herinneren dat de 7000 series wat gezeik hadden met frame pacing bij release, maar dat is vziw voor een jaar al gefixed.
Ik heb gewoon een beetje rond gegoogled. Volgens mij heb ik in een aantal reddit discussies gelezen dat AMD slecht presteerd in VR games. Kan prima verouderd zijn. De bron die ze daar noemde was in ieder geval https://babeltechreviews.com/
Ik begrijp dat zij tot voor kort VR benchmarks deden maar daar weer mee opgehouden zijn.

Als dit verouderd is (AMD slechter voor VR) vind ik dat zeker interessant om te weten. Ik moet zeggen dat ik ray tracing ook wel belangrijk vind, ik begrijp dat Nvidia het daarmee ook beter doet. Net als met techniek op frames te genereren en resolutie te upscalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Vertommen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:55
Ik weet het niet hoor. Ik kan mij vergissen, maar je spreekt van VR, raytracing,...en je bent duidelijk op zoek naar extra performance. Om vlot te kunnen gamen met raytracing zit je al direct te zoeken tussen Nvidia kaarten en dan vermoedelijk ook niet de goedkoopste in die categorie. Langs de andere kant lijkt me die 2700X dit alles ook wel wat in de weg staan. Zou je niet beter eerst voor wat meer CPU power zorgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:07
Voor ray tracing is Nvidia gewoon de betere keuze. Maar om de genoemde games lekker te spelen zou ik niet naar een 3060(ti) kijken maar echt iets degelijkers. En uiteindelijk kom je dan ook niet om een cpu update heen waarbij de 5700x3d wel heel verleidelijk is (na updaten van je bios). Voor een moderne videokaart is wel een fatsoenlijke voeding vereist dus wellicht even benoemen welke voeding je exact gebruikt. Een 450 watt voeding is niet meer aan te bevelen bij een goede moderne videokaart die 4K kan verwerken en dan is ook het merk en type nummer van belang om uberhaubt de voeding te beoordelen of het een kwaliteits dingetje is.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

BRBoom schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:49:
[...]

Ik heb gewoon een beetje rond gegoogled. Volgens mij heb ik in een aantal reddit discussies gelezen dat AMD slecht presteerd in VR games. Kan prima verouderd zijn. De bron die ze daar noemde was in ieder geval https://babeltechreviews.com/
Ik begrijp dat zij tot voor kort VR benchmarks deden maar daar weer mee opgehouden zijn.

Als dit verouderd is (AMD slechter voor VR) vind ik dat zeker interessant om te weten. Ik moet zeggen dat ik ray tracing ook wel belangrijk vind, ik begrijp dat Nvidia het daarmee ook beter doet. Net als met techniek op frames te genereren en resolutie te upscalen?
Zie bijvoorbeeld deze video.
YouTube: AMD's Done Their Part, Now it's Oculus/Meta's Turn – Radeon RX 7900X...

Maar als je RTX belangrijk vind moet je praktisch Nvidia kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRBoom
Bedankt voor alle antwoorden.

Hieronder wat specs gekopieerd uit mijn offerte van alternate (02-2019). Ik heb zelf het idee dat mijn voeding het probleem niet zal zijn.

Mijn voeding is: Corsair RM750X (2018) 750W ATX24
Mijn moederbord is: GiBy X470 AORUS ULTRA GAMING X470
Ram: D416GB 3200-16 Veng. RGB PRO bk K2 COR

Ik ben ondertussen meer aan het inlezen overal en kom er ook op uit dat ik waarschijnlijk mijn CPU zou moeten updaten.
Stel ik ga naar een 5700x3D, wat voor videokaart is dan redelijk? Een RTX 4070 super o.i.d.? En 32mb ram lijkt me dan ook nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

32MB RAM zou ik niet aanraden in 2024. :+

5700X3D is wel te adviseren.
product: AMD Ryzen 7 5700X3D
Wel moederbord BIOS updaten.

Geheugen hoef je niet te upgraden, maar als je niet wakker ligt om de prijs van 32GB DDR4 RAM kan je het overwegen. Check wel ff dat je geheugen ook wel echt op 3200MHz draait.

Voeding is inderdaad prima.

Qua videokaart, dat hangt gewoon heel erg af van hoeveel je hiervoor wilt neerleggen.
De beste value op dit moment is de 4070 Super, met wel als kanttekening dat VR meestal wel een hogere resolutie heeft dan normaal wat hogere eisen heeft aan VRAM capaciteit. Met RTX aan word dat nog wat spannender.
Misschien handig om deze video te kijken.
YouTube: How Much VRAM Do Gamers Need? 8GB, 12GB, 16GB or MORE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
5700x3d in je huidige mobo duwen en een 2e hands rx6800 of 3070. Dat is volgens mij de beste optie met je budget.

Als extraatje wellicht meer ram halen, want ddr4 kost 2e hands niet zo veel meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRBoom
Kan er snellere ram in mijn moederbord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
BRBoom schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:29:
Kan er snellere ram in mijn moederbord?
Icm een nieuwe cpu zal ddr4 3600 ook prima kunnen. Met een x3d cpu heeft dat echter erg weinig invloed vanwege de grote hoeveelheid cache van die cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRBoom
Ik zoek een?
CPU, WIFI, SSD 2TB, RAM

Wat is je budget?
500-700

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Hoi tweakers,

Mijn PC is 2700x, 16GB 3200 RAM, GiBy X470 AORUS ULTRA GAMING X470 moederbord, RX580, 500GB SSD, 750w power supply.

N.a.v. een andere thread hier op tweakers heb ik mijn plan omgegooid om mijn pc te upgraden naar een current game pc. Naar meer een werkpaardje om tldeze programmas te gebruiken: 1. Ableton, 2. Unity (2D gamedev), 3. Premiere/ da vinci resolve. Gamen doe ik dan voorlopig op mijn ps5 en misschien dat ik over x aantal tijd de gpu ook vervang.

1.Waar ik aan denk is een 5950x, naar mijn inzicht het maximaal haalbare buiten gaming (gaming -> 5800x3D)
2.Dan heb ik 5 jaar geleden in mijn wijsheid een moederbord zonder wifi gekocht. Nu heb ik extern van die antennes, maar ik wil eigenlijk wat inbouwen, heeft iemand hiervoor advies?
3. Ik zou de ram kunnen verdubbelen, levert dat genoeg op?
4. Ik wil 2tb of meer aan hd inbouwen, momenteel gebruik ik allemaal externe SSDs en daar wil ik vanaf.

Mujn vraag gaat ook over compatibiliteit, ik heb nog nooit componenten geupgrade, dus ik wil graag weten of het compatible is.
Jullie inzicht wordt altijd gewaardeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:53
5950X gaat werken mits het juiste BIOS op het moederbord is geïnstalleerd. Zie hiervoor https://www.gigabyte.com/...ev-10/support#support-cpu

RAM loopt trager met 4 dimms en werkt vaak helemaal niet als je achteraf upgrade met nog eens 2 modules omdat deze van een andere batch zijn en vaak totaal andere geheugen IC's hebben. Ryzen kan daar niet mee overweg. Wil je RAM upgraden dan is het aan te raden een nieuwe 32GB kit te halen. Gelukkig kost dat de hele wereld niet meer bij DDR4. uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS bijvoorbeeld.

Waarom een HDD plaatsen? SSD's zijn goedkoper dan ooit, veel sneller en onhoorbaar tov een ratelende HDD. Het moederbord heeft een vrij M2 slot. uitvoering: WD Blue SN5000 2TB erin en weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRBoom
@Uszka bedankt, helder antwoord.
Heeft iemand nog advies mbt achteraf wifi inbouwen? Bij voorkeur een oplossing die draadloos VR (6E) ondersteund voot in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

BRBoom schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:51:
2.Dan heb ik 5 jaar geleden in mijn wijsheid een moederbord zonder wifi gekocht. Nu heb ik extern van die antennes, maar ik wil eigenlijk wat inbouwen, heeft iemand hiervoor advies?
Ik weet niet precies wat je bedoeld met "die antennes" maar ook moederborden met wifi hebben achterop doorgaans antennes zitten, netwerkkaarten zullen dat ook hebben.
3. Ik zou de ram kunnen verdubbelen, levert dat genoeg op?
Ligt aan hoe veel RAM je gebruikt. ;) Met de hoeveelheid RAM is het vaak heel simpel: ofwel je programma's passen erin en dan is het prima, ofwel het past niet en dan is het prestatieverschil enorm. Dat hangt helemaal af van de programma's die je gebruikt en de data die je erin stopt (grootte van de video's die je bewerkt etc.).

Maar als je je PC toch een upgrade geeft, DDR4 kost geen drol, en ik zie het ook niet veel goedkoper worden nu er vooral DDR5 ontwikkeld wordt, dus waarom ook niet. Ik heb mijn PC ook maar met 64GB gebouwd om dezelfde reden, dat gaat waarschijnlijk nooit echt nodig zijn maar als dat wel zo is dan kost later upgraden me meer dan het meteen goed doen. In tegenstelling tot een CPU upgraden o.i.d., al is 16GB doorgaans nog voldoende dus 64GB zal niet snel nodig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 21-07-2024 13:30 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:53
BRBoom schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:20:
@Uszka bedankt, helder antwoord.
Heeft iemand nog advies mbt achteraf wifi inbouwen? Bij voorkeur een oplossing die draadloos VR (6E) ondersteund voot in de toekomst.
Je kunt uitvoering: Gigabyte AORUS GC-WBAX210 in een PCIe slot prikken maar antennes houd je altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRBoom
Ik heb een hoop Gamer Nexus gekeken, wat Toms hardware, wat random reddit en jullie reacties hier en in deze thread (bedankt voor de nuttige reacties!). Ik merk dat ik erg twijfel over de CPU. Ik zie mijn gebruik als 50% Ableton, unity(2d), phptoshop, premiere en 50% gaming (o.a. vr= hoge fps). Ik zoek dus een CPU die goed is voor zowel gaming als productie taken.

Waar ik nu op uitkom is: 5950 is een beetje overkill, die 4 extra cores zal ik niet genoeg gebruiken voor de extra kosten. Dus is de 5900x een goede optie, een stuk gunstiger geprijst. In productie van wat ik kan zien ruim 2x de 2700x. Maar ik krijg niet echt beeld hoe goed de 5900x is voor gamen.
De 5700x3d is mij ook aangeraden op dit forum. Ik heb het idee dat dit voor gaming een enorme bang for buck sweetspot is maar buiten gaming maar matig presteerd?

Zijn dit goede opties voor mijn gebruik en wat raden jullie aan? Ik zie dat deze CPUs nauqelijks 2ehands te koop zijn. Misschien slim om nog een jaar langer te wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Als je dit allemaal mee wilt nemen en je bereid bent geld neer te leggen is het misschien ook handig om even te overwegen te upgraden naar AM5 met ingebakken wifi.

Zoals je ziet is een nette losse wi-fi module al rap 60 euro, als je die bij een moederbord ingebakken krijgt krijg je een netjes afgewerkte variant tegen een flink lagere prijs.

Dat gezegd hebben krijg je wel de RZ616 (Mediatek), niet een AX210 zoals uszka heeft gelinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRBoom
Ik heb besloten een 5900x te installeren op mijn huidige moederbord. Ik ga voor de hier aangeraden 16gb 3200 Ram en ik ga een rx6800 installeren.
Ik zit alleen een beetje met welke 2tb m2 SSD ik kan kopen. De tip die hier gedeeld is, is nu 2x zo duur als toen de link werd gedeeld helaas.

Dit zijn de gegevens over de vrije aansluitingen op het x470 aorus ultimate gaming moederbord:

1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280 PCIe 2.0 x4/x2 SSD support) (M2B_SOCKET)

Ik weet niet zeket wel slot vrij is en waar ik rekening mee moet houden qua compatibiliteit. Wat advies of koopadvies zou ik erg waarderen. De overige onderdelen bestel ik bij Alternate, dus het zou mooi zijn als het iets in hun aanbod is.

Alvast hartelijk dank!

[ Voor 9% gewijzigd door BRBoom op 23-07-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRBoom
Heb nu een Lexar Nm620 2tb besteld. Daarnaast ook de 5900x en Gskill 32GB 3200.
Komt ook een rx6800. Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Succes en veel plezier met je nieuwe build!
Pagina: 1