Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopBok
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-04 07:55
Mijn vraag
Ik zit met de volgende situatie: dit jaar heb ik voor het eerst vernomen dat er een toeslag 'Kindgebonden budget' is. Ik heb vervolgens een aanvraag voor kindgebonden budget ingediend: voor 2023 en 2024. Dit heb ik toegekend en uitbetaald gekregen.

Ik heb sinds 2019 kinderen, ik ben dus gaan kijken of ik ook voor de jaren 2019-2022 kindgebonden budget kan krijgen. Op de website van de Belastingdienst of op die van Dienst Toeslagen kon ik hier niks over vinden. Behalve dat je niet voor 2023 kan aanvragen.

Ik heb toen de Belastingdienst opgebeld en de medewerker vertelde mij dat ik het beste een brief kon sturen met het verzoek om het ook toe te kennen voor de jaren 2019-2022. Ook is mij toen exact verteld wat ik in de brief moest zetten, ik kreeg toen sterk de indruk dat ik van voorgaande jaren ook zou krijgen.

Nu heb ik echter een brief ontvangen dat mijn verzoek niet is ingewilligd omdat ik het te laat heb aangevraagd. Ik vind dit heel bijzonder, want ik heb nooit geweten dat deze toeslag bestond en dat ik daar überhaupt recht op zou hebben. :?

Ik wil eigenlijk bezwaar gaan maken maar ik heb geen idee waarop ik me zou kunnen beroepen. Heeft iemand een soortgelijke situatie meegemaakt of kan iemand advies geven wat ik zou kunnen doen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al een brief gestuurd om voorgaande jaren aan te vragen. Maar helaas is die dus afgekeurd. Ik denk dat ze zich hierop beroepen: https://www.belastingdien...-kan-ik-toeslag-aanvragen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Misschien beroepen ze zich daarop maar onderaan diezelfde pagina staat dat je voor 2021 of eerder telefonisch contact op moet nemen. Dus nog maar een keer bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:26
sypie schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:32:
Misschien beroepen ze zich daarop maar onderaan diezelfde pagina staat dat je voor 2021 of eerder telefonisch contact op moet nemen. Dus nog maar een keer bellen...
Dat lijkt wel alleen van toepassing te zijn als je uitstel hebt, geen idee of dat voor @SnoopBok van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopBok
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-04 07:55
Dennism schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:34:
[...]

Dat lijkt wel alleen van toepassing te zijn als je uitstel hebt, geen idee of dat voor @SnoopBok van toepassing is.
Klopt, ik heb geen uitstel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:06
De aanvraagtermijnen voor toeslagen staan benoemd in de algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir). Basis is tot 1 september van het jaar volgend waar de aanvraag op ziet. Dus bijvoorbeeld 1 september 2024 voor het jaar 2023.

Een afwijkende termijn is als je (1) uitgenodigd bent om aangifte inkomstenbelasting te doen en (2) je uitstel hebt gekregen dat na de hierboven genoemde datum ligt. Dan kan je toeslag aanvragen tot de datum uitstel aangifte inkomstenbelasting.

Verder zijn er nog enkele afwijkende bepalingen per toeslag. Kinderopvangtoeslag kan met max 3 maanden terugwerkende kracht bijvoorbeeld.

Voor kindgebonden budget geldt nog de specifieke regel dat als je (1) in een jaar reeds een lopende andere (zorg huur of kinderopvang) toeslag hebt en (2) je voldoet aan de voorwaarden voor kindgebonden budget je wordt geacht een aanvraag te hebben gedaan.

Als je niet voldoet aan een van deze uitzonderingen, vrees ik dat je te laat bent en dus geen kindgebonden budget meer kunt krijgen over 2019-2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

SnoopBok schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:25:
[...]
Ik heb toen de Belastingdienst opgebeld en de medewerker vertelde mij dat ik het beste een brief kon sturen met het verzoek om het ook toe te kennen voor de jaren 2019-2022. Ook is mij toen exact verteld wat ik in de brief moest zetten, ik kreeg toen sterk de indruk dat ik van voorgaande jaren ook zou krijgen.

Nu heb ik echter een brief ontvangen dat mijn verzoek niet is ingewilligd omdat ik het te laat heb aangevraagd. Ik vind dit heel bijzonder, want ik heb nooit geweten dat deze toeslag bestond en dat ik daar überhaupt recht op zou hebben. :?
Ik heb een deja vu naar ~15 jaar geleden toen ik een vergelijkbaar gesprek, toekenning en vervolgens een afwijzing van een toeslag heb gehad. Gevolgd door enkele hallucinante gesprekken (nee, dat kan uiteraard niet; maar ook: ja, dat was prima advies. Ik snap ook niet waarom definitief afgewezen) en twee bezwaarschriften, heb ik maar gewoon (terug)betaald.

Uiteindelijk telt de brief, aan het gesprek heb je geen klap. En die adviezen zou ik altijd érg goed controleren. Dan verspil je hopelijk geen tijd.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

SnoopBok schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:25:
Voor zover ik weet beschermt onwetendheid je niet van de wet; het feit dat jij niet wist dat deze toeslag bestond is geen geldige reden om nu achteraf toch nog recht hierop te hebben. Het is ook geen obscure nieuwe toeslag, als ouder zou je toch op z'n minst even kunnen googlen op de toeslagen waar je mogelijk recht op hebt.

Bezwaar maken is dus lastig, want je hebt geen enkele grondslag hiervoor, je kunt hooguit om coulance vragen, maar we zijn inmiddels wel ver voorbij het punt waar belastingjaar 2019-2021 relevant is, hooguit 2022 zou nog relevant kunnen zijn omdat dat slechts één vol jaar geleden is.

Je hebt het geld blijkbaar in die jaren niet nodig gehad, dus nu achteraf cashen is ook niet nodig. Dat het mooi meegenomen is snap ik als ouder heel goed, maar ik zou de moeite er niet in steken en het gewoon als duur leergeld zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
In principe is de afwijzing op je verzoek een voor bezwaar vatbare beschikking. Ik vermoed echter dat je geen gegrond argument hebt voor de bezwaarfase. Maar nooit geschoten is altijd mis toch?

Misschien kun je er van maken dat je pas sinds kort weet dat het kind ook officieel van jou is😜

[ Voor 20% gewijzigd door 49euro op 18-07-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Volgens de site van de Belastingdienst
U krijgt vanzelf bericht
Kindgebonden budget hoeft u meestal niet zelf aan te vragen. Krijgt u kinderopvangtoeslag, huurtoeslag of zorgtoeslag? Dan krijgt u vanzelf bericht als u er volgens ons recht op hebt. Krijgt u geen bericht en denkt u er wel recht op te hebben? Dat is bijvoorbeeld als u geen andere toeslagen van ons krijgt. Dan kunt u het zelf aanvragen met Mijn toeslagen. Maak een proefberekening om te zien hoeveel u krijgt.
Mogelijk dat je dat als haakje kan gebruiken om bezwaar aan te tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:39
Het aangifteprogramma berekend dat toch automatisch? Hoe heb jij aangifte gedaan dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

KNed schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:35:
Het aangifteprogramma berekend dat toch automatisch? Hoe heb jij aangifte gedaan dan?
Het aangifte programma berekend geen toeslagen. Dat zijn 2 losstaande zaken.

Heb je geen kinderopvangtoeslag gehad in die jaren?
Zonee denk ik dat je vette pech hebt en je beter had in moeten lezen.
Zo wel kan je nog roepen dat het automatisch had moeten gaan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Pagina: 1