Rioollucht bij wasmachine en fonteintje toilet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 02-05 22:20
Mijn vraag
Sinds we dit huis gekocht hebben, merken dat er regelmatig een vervelende lucht komt uit het kraantje in de wc. Dit wijten we aan het feit dat er maar weinig water door het kraantje gaat per gebruik en dat daardoor de sifon soms droog komt te staan.

Sinds vorige week zaterdag ruik ik dezelfde rioollucht ook bij de wasmachine (in dezelfde ruimte hangt ook de cv ketel). Dit was voorheen nooit, en we hebben niets aan die ruimte veranderd, dus ik kan niet plaatsen waarom dit nu opeens aan de hand is en of het fonteintje beneden er iets mee te maken heeft.

Bovenal zoek ik tips om er vanaf te komen! We hebben al eea geprobeerd (zie onder) en ik weet niet of we nog iets kunnen proberen, of dat het moment is aangebroken om er iemand bij te halen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Wasmachine is een Samsung AddWash, mocht dat nog relevant zijn.

Verder mogelijk nuttige info: we wonen in het bovenste appartement van onze VVE (bouwjaar 1933), op de 3e en halve 4e verdieping. De wasmachine is op de vierde, de wc op de derde.

We ruiken de rioollucht alleen op deze twee plekken, niet bij andere afvoeren (keuken, badkamer).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In het kraantje bij de wc heb ik al een paar keer HG anti stank korrels gegooid, maar dit had geen langdurig effect.

Bij de wasmachine heb ik er ontstopper in gegooid (vorige week en vandaag ook nog een keer).

Ook hebben we bij beide afvoerbuizen de onderkant van de sifon losgedraaid. Hier kwam weinig water uit, de sifon van de kraan was wel vrij vies. We hebben alles zo goed mogelijk schoongemaakt op beide plekken en er water bij gegooid. Hiermee was het probleem zeer tijdelijk verholpen.

De volgende dag roken we het opnieuw. We hebben weer water toegevoegd (helpt onmiddellijk, dus lijkt wel echt droogstaand sifon te zijn) en gecheckt of het doorspoelen van het toilet beneden ervoor zorgde dat de sifon van de wasmachine werd drooggetrokken, maar we hoorden geen slurpend/gorgelend geluid. De stank kwam echter na ongeveer twintig minuten langzaam weer opzetten.

Op dit punt weet ik niet meer zo goed wat we moeten doen. M'n partner vermoedt dat de benedenburen, die al anderhalf jaar lang aan het verbouwen zijn (begane grond, naastgelegen pand, gedeeld portiek) er iets mee te maken kunnen hebben. Dat lijkt mij sterk, maar als dat wel zo is, weet ik niet zo goed wat we eraan kunnen doen, want het is ook een andere VVE.

Iemand nog tips of ideeën wat we kunnen proberen? Ik heb al eea gelezen over een beluchter, weet niet hoe makkelijk dat te implementeren door onszelf is aangezien ik niet weet of de sifon verlijmd is of niet. Volgende week hebben we VVE vergadering, dus ik kan het daar eventueel ook nog ter sprake brengen als dat noodzakelijk is.

Ik ben op dit moment niet thuis maar als er foto's nodig zijn, maak ik ze vanavond.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het kan heel goed zijn dat er ergens een verstopping zit waardoor de afvoer vacuüm trekt en dan de sifon leegtrekt. Een sifon kan natuurlijk best wel droog komen te staan vanwege verdamping, maar dat is niet na een half uur of zelfs een week.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 10:43
Als er een vacuum is moet je een ventilatieventiel op de afvoer zetten zodat hij lucht kan aanzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
metteko schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:15:
Als er een vacuum is moet je een ventilatieventiel op de afvoer zetten zodat hij lucht kan aanzuigen.
Ik denk dat je dan denkt aan zo'n sifon met beluchter, toch? Of heb je iets anders in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
Maasluip schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:13:
Het kan heel goed zijn dat er ergens een verstopping zit waardoor de afvoer vacuüm trekt en dan de sifon leegtrekt. Een sifon kan natuurlijk best wel droog komen te staan vanwege verdamping, maar dat is niet na een half uur of zelfs een week.
We gebruiken de wasmachine ook regelmatig, en de slang hangt niet te diep in de afvoer. Dus die verstopping wil ik niet uitsluiten. Maar misschien zijn de middelen die we in huis hebben dan niet toereikend genoeg 🫠

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je in een huis met gedeelde afvoer woont dan hoeft die verstopping niet bij jou te zitten. Die kan ook bij je onderburen zitten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Heb je geen beluchter op het dak zitten? Dat is in een appartement moeilijk te controleren natuurlijk, maar wellicht dat buren daar iets van weten?
Zie hier een duidelijk schema: https://www.lekrecherche.nl/beluchter-en-ontluchter-riool/

Ik zie ook even zo snel niet hoe een verstopping van benedenburen kan resulteren in het droogtrekken van een sifon. Een verstopping van de beluchter (of ontbreken hiervan) kan dat wel.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
True schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:27:
Heb je geen beluchter op het dak zitten? Dat is in een appartement moeilijk te controleren natuurlijk, maar wellicht dat buren daar iets van weten?
Zie hier een duidelijk schema: https://www.lekrecherche.nl/beluchter-en-ontluchter-riool/

Ik zie ook even zo snel niet hoe een verstopping van benedenburen kan resulteren in het droogtrekken van een sifon. Een verstopping van de beluchter (of ontbreken hiervan) kan dat wel.
Dit is zoiets wat ik even op de VVE vergadering ga navragen!

Ik kan me ook voorstellen dat als we zoiets op het dak hebben, er een buis door onze cv-ruimte gaat naar het dak. Als ik het plaatje tenminste goed lees. Of zou die dan nog ergens anders zitten?

[ Voor 14% gewijzigd door ducoquelicot op 17-07-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ducoquelicot schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:31:
[...]

Dit is zoiets wat ik even op de VVE vergadering ga navragen!

Ik kan me ook voorstellen dat als we zoiets op het dak hebben, er een buis door onze cv-ruimte gaat naar het dak. Als ik het plaatje tenminste goed lees. Of zou die dan nog ergens anders zitten?
Waarschijnlijk heb je een verborgen ruimte (in appartementen, meestal achter de meterkast) waar de elektra, buizen, water, gas, internet e.d. verticaal kan lopen. Dan zal vanuit daar de beluchter naar boven aangesloten zitten.
Maar als jij beluchter problemen hebt dan zal iedereen onder jou dat ook waarschijnlijk moeten hebben (behalve als er meerdere beluchters zijn, ik weet zo niet of dat een ding is).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:54
Kan het wellicht zijn dat de stank bij de wasmachine komt van de afvoer van de CV? Kan maar zo zijn dat die ook een stuk minder condens/water afvoert met dit warme weer.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
Cyriel85 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:58:
Kan het wellicht zijn dat de stank bij de wasmachine komt van de afvoer van de CV? Kan maar zo zijn dat die ook een stuk minder condens/water afvoert met dit warme weer.
Ze zitten wel op dezelfde afvoer, ja! Maar hoe controleer ik of dat het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
True schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:55:
[...]

Waarschijnlijk heb je een verborgen ruimte (in appartementen, meestal achter de meterkast) waar de elektra, buizen, water, gas, internet e.d. verticaal kan lopen. Dan zal vanuit daar de beluchter naar boven aangesloten zitten.
Maar als jij beluchter problemen hebt dan zal iedereen onder jou dat ook waarschijnlijk moeten hebben (behalve als er meerdere beluchters zijn, ik weet zo niet of dat een ding is).
Ons appartement is vrij geinig in die zin dat alle meters op een andere plek zitten. De stoppenkast is in onze berging (dus op -1), daar zit ook de elektrameter de watermeter zit achter de wc, en de gasmeter zit in de woonkamer in een kastje.

Kortom, ik heb geen idee waar ik die buis zou moeten aantreffen 🫠

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
ducoquelicot schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:19:
[...]

Ze zitten wel op dezelfde afvoer, ja! Maar hoe controleer ik of dat het probleem is?
Zelfde afvoer, maar wel in een eigen aansluiting met zwanenhals op die afvoer? Maak anders even foto's hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
Cyriel85 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:22:
[...]

Zelfde afvoer, maar wel in een eigen aansluiting met zwanenhals op die afvoer? Maak anders even foto's hoe het zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdUHItoz3bkRJ1Aheqcd5Xs9-Z8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJY9euUuGsWMqBszuGQpsZQL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lb_1CzuY82zw0mAz-clOljtlcJw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4IBv1jRRWnEMpEc6uV3jqCX.jpg?f=fotoalbum_tile

Hierbij twee foto's! De sifon krijg ik niet zo goed op de foto maar zit dus helemaal onderaan, er is er slechts één.

[ Voor 4% gewijzigd door ducoquelicot op 17-07-2024 20:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:37
Helpt niet bij dit probleem, maar geef €0,60 uit aan een beugeltje om die wasmachineslang vast te zetten, als die er ooit uit schiet heb je een smerig waterballet over een paar verdiepingen verspreid liggen.

https://www.bouwbestel.nl/wasmachine-beugel-afvoerslang.html zo'n ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
ducoquelicot schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:12:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Hierbij twee foto's! De sifon krijg ik niet zo goed op de foto maar zit dus helemaal onderaan, er is er slechts één.
Dit ziet er op zich goed uit tegen geur, als die slangen er niet tot in of voorbij de zwanenhals in gestoken zijn (je geeft zelf aan van niet).

Zoals je in je begin post aangeeft: bij het losdraaien van de sifon komt er nauwelijks water uit. Deze zou, om stank af te sluiten, na genoeg vol met water moeten zitten.

Denk dat een beluchter zoals eerder voor gesteld dus geen slecht idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Komt de stank bij de wasmachine niet gewoon uit de wasmachine zelf?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
Boeryepes schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:29:
Komt de stank bij de wasmachine niet gewoon uit de wasmachine zelf?
Nee, dat weet ik zeker van niet! De wasmachine maken we elke maand helemaal schoon (trommel reinigen, wasbakje losmaken en schoonmaken, pluizenfilter, etc). Het is ook een wasdroogcombinatie, dus er wordt regelmatig op hoge temperatuur gewassen en gedroogd. Ik houd van een schone machine 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ducoquelicot
Cyriel85 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:12:
[...]

Dit ziet er op zich goed uit tegen geur, als die slangen er niet tot in of voorbij de zwanenhals in gestoken zijn (je geeft zelf aan van niet).

Zoals je in je begin post aangeeft: bij het losdraaien van de sifon komt er nauwelijks water uit. Deze zou, om stank af te sluiten, na genoeg vol met water moeten zitten.

Denk dat een beluchter zoals eerder voor gesteld dus geen slecht idee is.
Yes klopt, hebben we voor de zekerheid nog gecheckt vorige week maar allemaal slechts een paar centimeter diep (wel diep genoeg dat ze er niet plotseling uit kunnen schieten).

Beluchter is dan toch wat ik ga uitzoeken, icm of die er misschien al is op het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ducoquelicot
Even kleine update: gisteravond op de VVE vergadering nagevraagd maar niemand anders had last van de rioollucht en niemand wist iets over een beluchter. Dus vanuit de VVE gaat er een loodgieter langskomen.
Pagina: 1