Vraag over bleek of natrium hypochloriet voor softwash

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:48
Goedemorgen allemaal,

ik wil graag mijn terras tegels renoveren door te softwashen. Hiervoor adviseert eigenlijk online iedereen natrium hypochloriet te gebruiken. Hier in de buurt heb ik een softwash speciaal winkel en deze adviseerde mij natrium hypochloriet van 12.5% te verdunnen met water tot een mix die een goed resultaat geeft op een test spot. Tussen de 3-5% zou normaliter al voldoende moeten zijn voor vrij extreme vervuiling. Ze verkopen dit spul alleen in 20L verpakkingen. Dus met deze verdunning heb ik tot wel 100L aan reiniger wat veel te veel is voor mijn oprit en terras. De werking van dit spul halveert ongeveer elke 5 maanden door chemische ontbinding, dus heel lang bewaren is ook geen optie. Ik verwacht ongeveer 10-15L totaal nodig te hebben. Deze ga ik aanbrengen met een drukspuit.

Nu mijn vraag. Is bleekwater of dunbleek van de supermarkt of drogist hetzelfde spul maar dan verdund tot <5%? Of voegen ze hier nog andere troep aan toe waardoor het niet geschikt zou zijn?

En op de verpakkingen van bleek staat meestal <5% sterkte. Dit kan dus ergens tussen 0 en 5% betekenen. Hoe kom ik achter de exacte sterkte van een product?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:33
Ik denk dat ze dit ook in 5 liter verpakkingen van vb 3,6% verkopen.
Bijvoorbeeld die van La Croix.
Normaal zou dat ook geschikt moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
Bedankt. Ik ga eens kijken of ik daar aan kan raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:16
Ken je niemand met een zwembad? Best wel een kans dat die een kan hebben staan met dit spul en je wat over kan/mag nemen.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:33
Je kan ook gewoon een schrobbezem kopen, zo'n ouderwetse van hout met harde borstel, een emmertje groene zeep (wat zowat niks kost) en daarmee in een grote emmer met heet water een oplossing maken.
Schrobben maar, werkt prima, is goed voor je conditie en het is nog milieuvriendelijk ook nog.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En een HDR met terrasreiniger/-borstel? (daar zit vaak een roterende vuilfrees onder/in)

Heb je geen chemicaliën nodig...
Want waar gaat die hoeveelheid aan bleekmiddel oplossing heen? Gewoon het riool of het oppervlaktewater?

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 19-07-2024 21:30 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
Yaksa schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:09:
Je kan ook gewoon een schrobbezem kopen, zo'n ouderwetse van hout met harde borstel, een emmertje groene zeep (wat zowat niks kost) en daarmee in een grote emmer met heet water een oplossing maken.
Schrobben maar, werkt prima, is goed voor je conditie en het is nog milieuvriendelijk ook nog.
Heb ik geprobeerd. Zelfs met een elektrische borstel. Werkt niet goed op hardnekkige vervuiling en zwarte en witte spots.

Meeste zal in het riool zwaar verdund aankomen. Eigenlijk gebruikt elk softwash bedrijf dit spul. Wat ik er van begrijp is dat het groot en deels uitdampt en na spoelen eigenlijk alleen een zoutoplossing achterlaat.

Dit is in het geval van natrium hypochliriet. Wellicht dat in supermarkten bleek nog andere spullen zit. Misschien peroxides. Wellicht dan toch voor dat spul gaan van de softwash winkel.

Hogedruk kan, maar dat verergert het probleem. De algen spuit je er van af maar dood je niet. Ook de schimmels niet en groeien snel weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
dikkiedik schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:25:
[...]Heb ik geprobeerd. Zelfs met een elektrische borstel. Werkt niet goed op hardnekkige vervuiling en zwarte en witte spots.
Meeste zal in het riool zwaar verdund aankomen. Eigenlijk gebruikt elk softwash bedrijf dit spul. Wat ik er van begrijp is dat het groot en deels uitdampt en na spoelen eigenlijk alleen een zoutoplossing achterlaat.
Dit is in het geval van natrium hypochliriet. Wellicht dat in supermarkten bleek nog andere spullen zit. Misschien peroxides. Wellicht dan toch voor dat spul gaan van de softwash winkel.
Hogedruk kan, maar dat verergert het probleem. De algen spuit je er van af maar dood je niet. Ook de schimmels niet en groeien snel weer terug.
Natriumhypochloriet = bleekloog. De actieve stof die ook in een fles chloorbleekmiddel zit, hardstikke slecht voor het milieu dus. Dat veel bedrijven dit gebruiken zegt natuurlijk niet dat het goed is. Gooi maar 'ns een fles chloor over je planten, daar worden ze niet blij van. Dat je de vervuiling er niet met groene zeep af krijgt kan eigenlijk alleen als je A. Niet hard genoeg geborsteld hebt of B. je dingen op de tegels doet waarvan de fabrikant zegt dat je ze dan niet meer schoon krijgt (barbecueën bijvoorbeeld of een motorblok ontvetten). Gebruik nooit, maar dan ook nooit een hogedrukreiniger (met vuilfrees) op tegels of dakpannen (tenzij ze geglazuurd zijn), je ruwt de toplaag op waardoor algen nog sneller terugkomen. Een terrasreiniger (waar binnenin de druk door 4 nozzles verdeeld wordt) gekoppeld op je hogedrukreiniger kan weer wel.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• softwasher
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 25-07-2024
Halo Dikkiedik,

Softwash met het gebruik van Natriumhypochloriet is wel een kunst. Natriumhypochloriet is niet meer als Bleekloog met een max tot 15%. Je kan het puur op je tegels spuiten en er gebeurd niks verder. Het enige wat gebeurd is als je tegens nooit geïmpregneerd zijn dat er een zoute witte waas op je tegels komt. Pure Natriumhypochloriet kan, alleen is het niet goedkoop in gebruik. Je bent dan voor een hele terras misschien 2/3 cans van 20liter kwijt wat 30-40 euro per stuk kost. Softwash is niet zomaar iets dat je leert in 1 dag of alleen even je eigen terras er mee schoon te maken, je moet ook weten hoe je je planten moet beschermen en waar je het wel of niet puur op kan spuiten zonder het te verdunnen met water. Chloor vreet alles op wat er niet tegen kan dus ook je planten, eventueel aankleding in je tuin etc. + dat het heel erg nevelt dus ook je kleding. Wil je alleen je terras tegels doen raad ik je Greenstop aan, deze kun je bestellen via de website marktonweb. Al het groene aanslag veranderd in zand en kan daarna eventueel afgespoten worden met een hoge druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:05
Dat bleekwater van de supermarkt zit ook nog een verdikkingsmiddel in. Dus niet voor het terras gebruiken.

Zelf zou ik deze gebruiken: de HG schimmelreiniger voor de badkamer. Deze bevat 4.2% hypochloriet

https://www.ah.nl/product...0(ALS%20ACTIEF%20CHLOOR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
aljooge schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 19:15:
Dat bleekwater van de supermarkt zit ook nog een verdikkingsmiddel in. Dus niet voor het terras gebruiken.

Zelf zou ik deze gebruiken: de HG schimmelreiniger voor de badkamer. Deze bevat 4.2% hypochloriet

https://www.ah.nl/product...0(ALS%20ACTIEF%20CHLOOR).
gaat dat niet om dik bleek? Er is ook dunbleek, heb niet het idee dat de verdikt is. Zeer waterig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12

franssie

Save the albatross

Ik gebruik sinds een paar jaar enzymas (er zijn ook andere merken) en dat werkt voor mij voldoende. Echter niet goedkoop maar beter voor de bodem onder je tegels.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
dikkiedik schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 19:22:
[...]

gaat dat niet om dik bleek? Er is ook dunbleek, heb niet het idee dat de verdikt is. Zeer waterig.
In dat geval als het dun is en naar hypochloriet ruikt, dan is het ook hypochloriet en zou ik het wel aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:56
Dit is volgens mij 'gewone' bleekwater, zeker geen dik bleek. Maar totaal onduidelijk wat er precies in zit...
"1-5% chloorbleekmiddelen" verder geen info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
Truus01 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 20:17:
Dit is volgens mij 'gewone' bleekwater, zeker geen dik bleek. Maar totaal onduidelijk wat er precies in zit...
"1-5% chloorbleekmiddelen" verder geen info.
ja dit soort type producten is onduidelijk hoeveel natrium hypochloriet erin zit. Dus of je wel/niet moet verdunnen is onduidelijk bij een ratio tussen de 1-5%.

Hoge bandbreedte zal je moeten verdunnen, terwijl 1% niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
softwasher schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:34:
Al het groene aanslag veranderd in zand en kan daarna eventueel afgespoten worden met een hoge druk.
Dat spul moet dan haast wel goddelijk zijn. Een middel wat levende (groene) cellen verandert in anorganische (zand)korrels ben ik alleen in het Oude Testament tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
dikkiedik schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:01:
[...]

ja dit soort type producten is onduidelijk hoeveel natrium hypochloriet erin zit. Dus of je wel/niet moet verdunnen is onduidelijk bij een ratio tussen de 1-5%.

Hoge bandbreedte zal je moeten verdunnen, terwijl 1% niet meer.
Sowieso is de concentratie onduidelijk, ook al staat er 12.5% op, dan is het in de praktijk een stuk minder geworden. Hypochloriet degradeert heel snel en moet eigenlijk in de koelkast bewaard worden. Je weet niet hoe lang het in de verpakking heeft gezeten voor je het koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• softwasher
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 25-07-2024
Yaksa schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:18:
[...]

Dat spul moet dan haast wel goddelijk zijn. Een middel wat levende (groene) cellen verandert in anorganische (zand)korrels ben ik alleen in het Oude Testament tegengekomen.
Heel goddelijk 🤪 echt zand is het niet, maar soort zand waas wat makkelijk af te spuiten is met een hoge druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
softwasher schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:01:
[...]

Heel goddelijk 🤪 echt zand is het niet, maar soort zand waas wat makkelijk af te spuiten is met een hoge druk.
maar een vergelijkbare situatie ontstaat bij het gebruik van natrium hypochlorite toch? Na het uitdampen zal een zout zich achterlaten wat zanderig er uit ziet. Maar echt veel zal dat nooit zijn gezien de hoeveelheid die je er overheen gooit.

Zojuist een klein stukje geprobeerd met dun bleek van de Jumbo in een nevelspuit. Werkt als een tierelier inderdaad. Binnen 5 minuten heb ik het idee dat het redelijk is uitgedampt. geur verdwijnt ook heel snel. Ook de donkere plekken in de tegel verdwijnen, die met een hogedruk zelfs lastig verwijderbaar zijn. Gewoon rustig inborstelen voor een optimaal resultaat.

Planten en gras vooraf helemaal verzadigd met water en afspoelen richting de put na uitdampen.

Voor het grote geheel toch maar 5L 12,5% natrium hypochloriet besteld om te verdunnen tot 2-3%. Dan weet ik iets beter wat ik daadwerkelijk opspuit.

Wat anderen al zeiden. wees er voorzichtig mee, maar ik snap wel waarom ze dit spul bijna overal gebruiken _/-\o_
Pagina: 1