Onbruikbare zonnestroom door overspanning, werkt Victron?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kees356
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-05 14:41
Beste tweakers,

Ik woon in een mooi lintdorpje, iedereen heeft nu wel solar op zijn dak liggen. Ik heb ongeveer 8KW solar liggen, 3 fase oude SMA (2013) en een recente (2019) Solaredge...

Met de eerste zonnestralen zie ik de spanning op het net flink toenemen, eigenlijk is het nu vanaf 10 uur tot 16:30 uur volle bak op minstens 1-2 fase (253v), waarbij mijn omvormers uitschakelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvbN36sXGrubl-OlFKThIdJ5SCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qxJSabdzficrXCu1Avao0Sn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik rij zelf al 11 jaar in een PHEV, en laad per dag zeker voor 10KW op, verder stroom gebruik is ca 15 kw. Heb al jaren een LG warmwater boiler / kook electric etc. Mijn zomer zonnestroom gaat dus eigenlijk geheel verloren op dit moment, Stedin doet er heel weinig aan kabel zit gewoon te vol.

Ik ben best fan van Victron, heb al heleboel online zitten kijken, maar ik kan weinig vinden over schakeling mbt sturen op overspanning. Ik wil namelijk iets bouwen met victron dat beter gebruik maakt van mijn zonnestroom.
Dus accus vullen op peek 252 volt spanning etc... maar wat ik niet kan vinden is of alles niet uitschakelt zoals nu met mijn omvormers. Moet ik dan in eiland bedrijf draaien met overspanning?

Wie heeft een goed advies - kennis hiervan?

Ik dacht zelf aan mij SMA vervangen door een DC oplossing van Victron 6000 RS Solar - 2x DIY baterijen (30KW) en 3x multiplus 5kw.

Dank Keesie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Los van je victron vraagstuk: is die hoge netspanning gemeten bij de p1 poort en moet je je netbeheerder gaan lastigvallen of is het gemeten bij de omvormers en moet je je installatie gaan optimaliseren (afstand meter en omvormers, bekabeling, omvormers knijpen op voltage)?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kees356
teacher schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:38:
Los van je victron vraagstuk: is die hoge netspanning gemeten bij de p1 poort en moet je je netbeheerder gaan lastigvallen of is het gemeten bij de omvormers en moet je je installatie gaan optimaliseren (afstand meter en omvormers, bekabeling, omvormers knijpen op voltage)?
Hi Teacher -
Dit is op de P1 poort - Stedin doet niets, je ziet ook dat de onderspanning op of onder de 210 volt komt. Ze gooien het op congestie op het net. Omvormers gaan niet aan of de 1 fase omvormer heel beperkt, de SMA is oud en is 3 fase. Bekabeling is op orde qua mm2.

Victron is geen must, maar is meest modulair imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:17
Waar staat je omvormer?
wat noem jij in orde qua mm2?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05 15:35
Dat je 's avonds op 210V zit, laat in ieder geval al zien dat de netbeheerder echt alle "simpele" mogelijkheden heeft geprobeerd om er wat aan te doen. Met de transformator zelf in de buurt kunnen ze het in ieder geval niet verder meer aanpassen, want je mag niet onder de 207V komen. (https://consuwijzer.nl/el...ng-mag-aansluiting-hebben)

Dus dan moeten ze echt netaanpassingen gaan doen om je te helpen en daar hebben ze vast geen tijd voor, het is in ieder geval geen simpele oplossing meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kees356
99ruud99 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:55:
Waar staat je omvormer?
wat noem jij in orde qua mm2?
Solaredge in huis op west - 4mm2 10m // 3 fase schuur 20 meter - zuid oost - 6KW 4mm2 ca 20 meter. Spanningsval is minimaal en nooit op zelfde tijd een piek - ivm schaduw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Oftewel, je hebt van omvormer naar meterkast 40 meter kabel naar je schuur...
En dat is 4mm2? of is de zonnepanelen kabel 4mm2?

Als je kabel naar omvormer 4mm2 is, dan is je spanningsval 5V.
Dus je omvormer van de schuur valt al uit bij 247V netspanning.

Waar omvormers van je buren vaak pas uitvallen bij 250V, dus jij valt flink eerder uit :)
In praktijk betekent dit dat jouw omvormer uit blijft staan en die van je buren aan blijft staan.

Dus, je kabel maakt WEL uit

[ Voor 11% gewijzigd door 99ruud99 op 17-07-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:36
Een thuisaccu kan inderdaad uitkomst bieden. In het "Zelf een powerwall bouwen" topic komen ook oplossingen van Victron voorbij. Er zijn schijnbaar ook al aanbieders die een kant en klare oplossing bieden. Taro in "Zelf een powerwall bouwen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kees356
99ruud99 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:15:
Oftewel, je hebt van omvormer naar meterkast 40 meter kabel naar je schuur...
En dat is 4mm2? of is de zonnepanelen kabel 4mm2?

Als je kabel naar omvormer 4mm2 is, dan is je spanningsval 5V.
Dus je omvormer van de schuur valt al uit bij 247V netspanning.

Waar omvormers van je buren vaak pas uitvallen bij 250V, dus jij valt flink eerder uit :)
In praktijk betekent dit dat jouw omvormer uit blijft staan en die van je buren aan blijft staan.

Dus, je kabel maakt WEL uit
Ik heb 20 meter kabel en 4mm2 6kw omvormer, op 3 fase, dus max 2000 per fase... ik meet spanningsverlies van iets over 1 volt op 20 meter. Ik zit aan einde van kabel - iedere buurman zit ca 50 - 75 meter weg. Het plaatje hierboven is gemaakt terwijl mijn omvormers uit staan of heel beperkt werken. De kabel is gewoon vol... buren hebben ook last, maar net iets minder door kabel lengte.

Ik zoek dus een oplossing om het op te slaan en te gebruiken in de avond - nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Wat je zoekt is twee delig: accu en eiland-functie.

Eiland-functie zorgt ervoor dat hij als "offgrid" kan werken- dus als netspanning te hoog is.

Let wel; dat maakt het geheel wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
99ruud99 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:48:

Eiland-functie zorgt ervoor dat hij als "offgrid" kan werken- dus als netspanning te hoog is.
Eiland-functie lijkt mij niet nodig, in de avond is de spanning namelijk wel laag genoeg om de stroom uit de accu's op het net te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
maar dat is de vraag niet, hij wilt accu's vullen op moment dat netspanning te hoog is.
's avonds laadt TS al zijn elektrische auto op. Ik zou zeer verbaasd zijn als je 's avonds genoeg opwekt voor auto + accu's + koken.
Ik wil namelijk iets bouwen met victron dat beter gebruik maakt van mijn zonnestroom.
Dus accus vullen op peek 252 volt spanning etc... maar wat ik niet kan vinden is of alles niet uitschakelt zoals nu met mijn omvormers. Moet ik dan in eiland bedrijf draaien met overspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:47
Als je de accus wil vullen als de netspanning te hoog is gaat dit niet met een on-grid converter, want die gaat dan niet aan.

Je moet dan een eigen eiland voorzien (victron kan dat) of de panelen dc koppelen (dat kan victron ook).

Let erop dat ac-gekoppelde batterijen ook niet kunnen leveren bij te hoge spanning. Om precies dezelfde regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
99ruud99 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:53:
maar dat is de vraag niet, hij wilt accu's vullen op moment dat netspanning te hoog is.
Volgens mij is de vraag hoe hij zijn zonnepanelen elektriciteit kan laten opwekken als de netspanning te hoog is voor de omvormer om te kunnen leveren.

Dat kan door de zonnepanelen overdag de accu's te laten laden, en deze door een omvormer in de avond / nacht te laten ontladen.

De omvormer hoeft dus overdag (als de netspanning te hoog is) niets te doen, en daarom zie ik het nut van eilandmodus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kees356
Dank voor de vragen en antwoorden, ja ik wil mijn zonnestroom opslaan zodat het niet verloren gaat, ook niet met overvoltage. Ik heb dus op het huis dak een 1 fase omvormer, in de schuur een 3 fase met 24 paneeltjes (11 jaar oud).

Ik zie 3 mogenlijkheden:
Om mijn batterijen vol te krijgen, met verhoogde spanning >252 volt:

Optie 1: moet ik in eiland modus draaien om voltage te verlagen zodat mijn bestaande omvormers stroomopwekken en die kan ik dan met een 230v <> 48 Volt omvormer vol krijgen. Indien alles vol is kan eiland modus uit - grid connected... evt kan ik s avonds / volgend morgen het zaakje leeg trekken en opnieuw beginnen.

Optie 2: Nieuwe Omvormer voor de schuur, die brengt direct 48 volt bij batterijen, ongeacht spanning, s avonds / ochtendkan de volle batterijen stroom kwijt via een 48>230 omvormer. Huis dak energie kan stroom niet kwijt.

Optie 3: Eiland modes gedurende de dag met hoge spanning, omvormer huis is ac in op Victron, omvormer schuur 48 volt direct naar batterijen. Plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPPG153chKh52yqYC9XRVCIO4uo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3YSVcLHX4FHhQIAJ3GJ6WbY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-05 08:21
kees356 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:30:
Beste tweakers,

Ik woon in een mooi lintdorpje, iedereen heeft nu wel solar op zijn dak liggen. Ik heb ongeveer 8KW solar liggen, 3 fase oude SMA (2013) en een recente (2019) Solaredge...

Met de eerste zonnestralen zie ik de spanning op het net flink toenemen, eigenlijk is het nu vanaf 10 uur tot 16:30 uur volle bak op minstens 1-2 fase (253v), waarbij mijn omvormers uitschakelen.
[Afbeelding]

Ik rij zelf al 11 jaar in een PHEV, en laad per dag zeker voor 10KW op, verder stroom gebruik is ca 15 kw. Heb al jaren een LG warmwater boiler / kook electric etc. Mijn zomer zonnestroom gaat dus eigenlijk geheel verloren op dit moment, Stedin doet er heel weinig aan kabel zit gewoon te vol.

Ik ben best fan van Victron, heb al heleboel online zitten kijken, maar ik kan weinig vinden over schakeling mbt sturen op overspanning. Ik wil namelijk iets bouwen met victron dat beter gebruik maakt van mijn zonnestroom.

Wie heeft een goed advies - kennis hiervan?

Ik dacht zelf aan mij SMA vervangen door een DC oplossing van Victron 6000 RS Solar - 2x DIY baterijen (30KW) en 3x multiplus 5kw.

Dank Keesie!
wel crimineel om zoveel solar te hebben rij je al elektrische ja dan een 2de auto overdag laten laden. :P ik rij nu elektrische en zit er aan te denken dezelfde auto weer te kopen en dan met 2x de batterij en dan overdag te laten laden. ( bmw i3) goedkoper dan een set van 15k.

[ Voor 4% gewijzigd door FireSheep op 19-07-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-05 08:21
FireSheep schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:52:
[...]

wel crimineel om zoveel solar te hebben rij je al elektrische ja dan een 2de auto overdag laten laden. :P ik rij nu elektrische en zit er aan te denken dezelfde auto weer te kopen en dan met 2x de batterij en dan overdag te laten laden. ( bmw i3) goedkoper dan een set van 15k.
allereerst zou ik die phev de deur uit doen en naar full electric gaan, of een 2de auto bev gaan. dan pas die victron te kiezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:47
Handig zo'n schuur. Daar kan die installatie mooi wonen.
Dan is het DC koppelen van de panelen de beste optie denk ik.

Je huis zou je AC kunnen laten als het voldoet aan de vuistregels:
https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start

• kees356
Sorry voor de zomerbreak, zal MP 5000's worden.

Hier de bestaande situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcDiLFgX93U2GUclwE_QMvw_3-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNhsVZHCLz0pD1CBrjy9v90A.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder de geplande situatie, ik denk dat ik wel mijn EV lader directer koppel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOaYq38oXII0cOlB_7noh2XVt6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLmXhQm28O9OoQKw8qh8Ea1C.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste batterij is bijna gebouwd... nu de rest bestellen...
Pagina: 1