Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stax
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-02 19:53
Mijn vraag
Ik heb mijn RAM uitgebreid van 16 naar 32 GB. Ik heb exact dezelfde reepjes gekocht als er al in zaten. De eerste keer start hij vrolijk op en krijg ik Windows. Na een herstart krijg ik een zwart scherm en geen 'opstartpiep'. Na een paar keer rebooten boot hij naar bios safe mode (nu wel met piepje). Wat ik ook verander, ik krijg m niet meer normaal opgestart. Wie heeft een tip?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus Prime B460M-A moederbord
Corsair Vengeance 4 x 8GB 3600 MHz DDR4

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zag dat het RAM voltage op 1,2 V stond (auto), maar op de Corsair Vengeance reepjes staat 1,36V, dus aangepast.
Ik heb de bios gereset naar standaardinstellingen.

Beste antwoord (via stax op 17-07-2024 11:39)

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:45
Probeer eens of hij wel opstart als je een nieuw en een oud reepje van plek wisselt? Klinkt gek, maar met mijn Corsair Vengeance geheugen was dat de oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
welke corsair 4x8 3600 MHz ?

want daar zijn er ongeveer 50 van :)
kijk naar productcode op de sticker, schrijf die even over .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stax
Ik heb tweemaal CMK16GX4M2D3600C18 en tweemaal CMK16GX4M2Z3600C18

Ik begreep dat CAS latency en klokfrequentie overeen moesten komen, dus dat is waar ik op heb gelet. Maar ik zie nu dat de D-versie niet voorkomt in de lijst met ondersteunde RAM van het moederbord. Zou dat het probleem zijn? De nieuwe reepjes worden wel herkend in de bios.

[ Voor 43% gewijzigd door stax op 17-07-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

stax schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:05:
Ik heb tweemaal CMK16GX4M2D3600C18 en tweemaal CMK16GX4M2Z3600C18

Ik begreep dat CAS latency en klokfrequentie overeen moesten komen, dus dat is waar ik op heb gelet. Maar ik zie nu dat de D-versie niet voorkomt in de lijst met ondersteunde RAM van het moederbord. Zou dat het probleem zijn? De nieuwe reepjes worden wel herkend in de bios.
Zou kunnen ja, al is de kans eigenlijk niet zo groot dat hij eerst wel werkt en daarna niet meer.
Sowieso verwacht ik dat de memory controller van je processor mogelijk niet 4 DIMM's op 3600 gaat draaien,
dat is best een forse belasting op de controller en 3600 was niet super gangbaar ten tijde van het B460 platform.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Probeer eens of hij wel opstart als je een nieuw en een oud reepje van plek wisselt? Klinkt gek, maar met mijn Corsair Vengeance geheugen was dat de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stax
De Z-versie die dus wél wordt ondersteund is de nieuwe aanwinst. Ik heb deze eruit getrokken en nu werkt alles weer prima. Ik ga ze nu eens van plek verwisselen.

Nee, de memory kan maximaal op 29xx MHz draaien inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stax
Holy cow! Inderdaad de reepjes van plek verwisselen was de oplossing! Drie keer gereboot en drie keer keurig Windows gekregen. Allemaal super bedankt voor jullie moeite!! En @ruftman bedankt voor de gouden tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
@stax Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
stax schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:42:
Holy cow! Inderdaad de reepjes van plek verwisselen was de oplossing! Drie keer gereboot en drie keer keurig Windows gekregen. Allemaal super bedankt voor jullie moeite!! En @ruftman bedankt voor de gouden tip!
De twee kits zullen een totaal verschillende MIC hebben. Dat mixen over de twee geheugen kanalen gaat meestal fout. Doe je een kit in A1 en A2 en de andere in B1 en B2 dan gaat dat bij Intel vaak goed, bij AMD niet.

Op welke snelheid loopt het nu? XMP aan en de snelheid handmatig op 2933 gezet? 10e gen i5 deed nog steeds maar maximaal 2666 op een B460 bord overigens. 2933 is voor i7 en i9.
Pagina: 1