Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:08
Afgelopen week een gesprek gehad met een bedrijf voor de mogelijkheid van het plaatsen van 10 zonnepanelen. Nu nog niets op het dak liggen. Qua opzet "verkopen" ze het natuurlijk als iets wat je er in een paar jaar uit hebt, maar dat is niet mijn verwachting. De opzet is dat wij een lening aanvragen bij het warmtefonds (met een rente van 4,15% voor 180 maanden) en dan ongeveer ons huidige bedrag aan energie per maand (wat op 55 euro ligt, alleen stroom, we hebben stadsverwarming) weer gebruiken voor het aflossen van die lening.
Ik begreep dat de energie prijzen naar beneden gaan, dus die 55 euro welke wij nu betalen voor 3000kWh op jaarbasis is over een paar jaar mogelijk minder. Aan de andere kant had ook vrijwel niemand de hele Rusland en dure gas-ellende aan zien komen, dus het kijken in de toekomst vind ik niet direct relevant.
Wij hebben nu een hypotheek lopen op onze woning, met daarnaast nog voor een wat kleiner bedrag een verhoging van de hypotheek (voor het verbouwen van onze keuken en vloerverwarming). Die lening bij warmtefonds komt dan met 4,15% rente, voor een bedrag van 7700 euro, waardoor we over die 15 jaar ergens 10.000+ kwijt zouden zijn. Als ik het zelf zou hebben liggen is dat natuurlijk het goedkoopste, maar ik vraag mij af of de opzet via warmtefonds nu het beste is. Aangegeven ook bij de "verkopende" partij, welke het had over dat de rente als aftrekpost kon worden aangegeven en dat je het dan weer voor 97% terug kon krijgen (dus eerst betalen, eind van het jaar weer terug). Hele bla bla, maar ik kom er ondertussen dus niet meer uit (ook niet via de belastingdienst) wat hier waar van is. Heb ook geen belastingadviseur om het bij na te lopen, dus geen idee. Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft dit weer invloed op de hypotheekrente aftrek?
Voor wat betreft warmtefonds, ik woon zelf in Almere, Almere heeft geen andere opties als bijvoorbeeld svn of andere subsidies om aan zonnepanelen te beginnen. Ik twijfel heel erg over warmtefonds als optie, of dan toch mogelijk gewoon houden zoals het nu is. Zijn er hier meer mensen met een dergelijke opzet en wat is de ervaring?

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:05

Detmer

Professioneel prutser

Begrijp ik goed dat je €7700,- voor 10 panelen moet betalen? Dat lijkt mij vrij fors.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Detmer schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:13:
Begrijp ik goed dat je €7700,- voor 10 panelen moet betalen? Dat lijkt mij vrij fors.
Dat klopt ja, 7700 incl plaatsen van 10 x Hyundai 410wP, iq8 micro omvormers, enphase envoy en relais. In eerste instantie werd er gesproken over een 0% lening wat het geheel interessant zou maken, maar door de rente (want wij verdienen te veel) lijkt het nu veel minder gunstig.
Of de prijs hoog ligt, geen idee, dat zou mijn volgende stap zijn om na te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:03
Raznov schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:18:
..(want wij verdienen te veel)..
Dan kun je toch beter die panelen zelf financieren met wat spaargeld? Denk dat je voor de helft van het geld al een leuke installatie kunt laten leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Of de prijs hoog ligt, geen idee, dat zou mijn volgende stap zijn om na te lopen.
Er wordt vaak gesproken over €1/Wp, dus 4100Wp zou ongeveer €4100 moeten kosten. Duurdere installaties er boven, goedkoop en simpel eronder.

Als je geen €7700 hebt liggen, maar wel €4000 bij elkaar kunt schrapen, dan zou ik van de lening afstappen.

Ps. De markt is super gunstig voor de consument, de prijzen zijn op het moment erg scherp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:05

Detmer

Professioneel prutser

[...]

Dat klopt ja, 7700 incl plaatsen van 10 x Hyundai 410wP, iq8 micro omvormers, enphase envoy en relais. In eerste instantie werd er gesproken over een 0% lening wat het geheel interessant zou maken, maar door de rente (want wij verdienen te veel) lijkt het nu veel minder gunstig.
Dan zou ik het niet doen. Ter vergelijking, wij hebben voor dat bedrag 17 panelen 395wp laten leggen. Weliswaar met stringomvormer (= goedkoper), maar nogsteeds... Daarnaast zit je ook nog met een twijfelende salderingsregeling. Zoals het nu staat stopt deze in 2027.

Als ik het even simpel bereken met €55,- per maand en €7700,- voor de panelen ben je alleen al 11,5 jaar aan het betalen voordat je gelijk speelt. Dat is in het meest gunstige geval, waarbij je evenveel opwekt als verbruikt en inclusief de salderingsregeling die er over 2 jaar af gaat (waarschijnlijk dan, met politiek weet je het nooit).

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11
Dit is hartstikke veel geld, probeer dan een jaar te sparen en betaal daar zelf panelen van. Er zijn bedrijven die dit soort verkooptechniek hun handelsmerk hebben gemaakt, blijf daarbij weg.

Je alternatief is dus zelf wat geld opsparen, wat vakantiegeld, jaartje zuinig aan doen, dan moet dat toch lukken.

[ Voor 23% gewijzigd door No Hands op 17-07-2024 09:39 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
Top, allen bedankt voor de terugkoppeling. Ik had al wel verwacht dat ze wat duurder zouden zijn (waar ik geen probleem mee heb zolang er kwaliteit geleverd wordt), maar zo veel duurder had ik dan weer niet verwacht. Ik vind het lastig ook om een duidelijk beeld te krijgen van de kosten omdat veel partijen pas informatie geven zodra ik zelf mijn mail of telefoonnummer invul (en daar ben ik niet zo gek op).
Ik ga eens kijken of ik die 10 panelen ergens anders ga aanschaffen én of het zoals @Detmer al aangeeft ook nog écht de moeite waard is. Dank!

Pagina: 1