Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-06 12:14

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
Op dit moment heb ik een Nikon D90, Ooit uitgerust accu grip en Nikon 28mm prime (vintage). Deze prime lens heeft zelfmoord gepleegd..

Tegenwoordig schiet ik zonder dubbele accu en met de Nikon 18-70mm. Echter ik merk op vakantie dat ik hem meeneem maar niet snel pak, afgelopen vakantie merkte ik dat ik hem niet pak ivm gewicht..

Wat heb ik thuis liggen:
- Nikon 50mm 1.8
- Nikon 18-70mm (kitlens)
- Nikon 80-200mm 2.8 (schuif zoom) (Die ik eigenlijk ook niet gebruik)

Nu ben ik aan het kijken naar de Nikon Z30 en vond mijn oog een mooie NIKKOR Z 24-70mm f/4 S. Naar mijn idee een pracht combi en direct klaar.. Maar is die lens niet te log voor de body.. Ik ben niet merk vast, gezien nieuwe lens mount.

Of toch voor een knappe compact, zo was mijn oog gevallen op de Fujifilm X100VI via het show mijn nieuw gear topic..

Wat doe ik met de foto's vroeger meer dan vandaag, nu voornamelijk een fotoboek maken, niet meer en niet minder..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

Fujifilm X100VI is met 1700 wel fors aan de prijs, als je bedenkt dat je geen zoom hebt, en het moet doen met 23mm.

De nikon heeft echter weer geen viewfinder, dus als je van een d90 af komt is dat misschien wel een beetje wennen. En als je aarbij de 24-70 gebruikt mis je een stuk groothoek, die je met de 18-70 wel had.

Maar Nikon heeft ook andere lenzen voor de Z30 die wel rond de 18mm beginnen.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:17
Omdat de Z30 een APS-C camera is, net als je D90, ga je met een 24-70mm lens inderdaad een stukje groothoek inleveren. Dan is de 16-50mm die ik bij reviews vaak op deze camera zie zitten misschien handiger. Deze is ook wat meer 'in balans'.

Ik zou eens bij een fotowinkel wat camera's vast gaan houden. Omschakelen naar mirrorless, of compact met of zonder zoeker, is een hele persoonlijke keuze. Het is denk ik het belangrijkst dat jij een camera vind die fijn te hanteren en mee te nemen is. Dat moet je toch even zien, voelen en ervaren denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De fuji heeft een erg beperkende voor jouw vaste 35 mm lens en beperkte accu capaciteit of hij verbruikt veel stroom. Zou dan eerder kijken naar een Leica D lux 8. Zeker als je vooral foto's wilt maken. Of iets in die richting een 7 tweede hands vinden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

En als je echt compact wil is iets als een uitvoering: Sony Cyber-shot RX100 V(A) Zwart misschien een betere keuze. Ook omdat je aangeeft niet ontevreden te zijn over de beeldkwaliteit van de d90. De RX100 is een zeer capabele camera vanwege de lichtsterke lens. Er is ook een rx100 met een groter zoombereik en uitklapbare zoeker.

De Leica D-LUX of LX100 (II) van Panasonic zijn tegenhangers van de RX100, Sony is wel de meest recente.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
mrc4nl schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:36:
Fujifilm X100VI is met 1700 wel fors aan de prijs, als je bedenkt dat je geen zoom hebt, en het moet doen met 23mm.
Mee eens, ik was er enthousiast door vanwege de f2 diafragma.
De nikon heeft echter weer geen viewfinder, dus als je van een d90 af komt is dat misschien wel een beetje wennen. En als je daarbij de 24-70 gebruikt mis je een stuk groothoek, die je met de 18-70 wel had.

Maar Nikon heeft ook andere lenzen voor de Z30 die wel rond de 18mm beginnen.
Goed punt, ik zit nu ook te kijken naar Fuji Systeem camera's waar dit wel het geval is.
Archer_VC10 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:45:
Omdat de Z30 een APS-C camera is, net als je D90, ga je met een 24-70mm lens inderdaad een stukje groothoek inleveren. Dan is de 16-50mm die ik bij reviews vaak op deze camera zie zitten misschien handiger. Deze is ook wat meer 'in balans'.

Ik zou eens bij een fotowinkel wat camera's vast gaan houden. Omschakelen naar mirrorless, of compact met of zonder zoeker, is een hele persoonlijke keuze. Het is denk ik het belangrijkst dat jij een camera vind die fijn te hanteren en mee te nemen is. Dat moet je toch even zien, voelen en ervaren denk ik.
Groothoek is voor mij niet een vereist, aangezien ik ook periodes fijn schoot met 28mm f2.8 prime. Al heb ik wel het idee dat ik beter voor een 16-50mm (Nikon & Sony) / 15-45mm (Fuji) ..

Ik ga zeker naar een winkel om vast te houden, maar ik ga liever meer geïnformeerd een winkel binnen.

[ Voor 25% gewijzigd door ReseTTim op 17-07-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Je hebt helemaal gelijk, een camera moet je in de hand hebben om goed te beoordelen, kijk daarbij ook goed of jouw intuitie ook past bij het menu van de camera etc. Blijft heel persoonlijk en slechte camera's zijn er niet. De verschillen zitten echt in kleine nuances. Een goede lens die past bij je gebruik is misschien wel het belangrijkste.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48

DirtyBird

Praktiserend denker

De D.lux 8 is heel nieuw. Ik heb zelf de LX100ii van pana, de tegenhanger van de D.lux-serie en ik ben daar echt heel erg tevreden over, meer dan ik vooraf dacht.
Afhankelijk van je soort fotografie kan ik die echt aanraden. De pana is niet meer te krijgen (soms tweedehands of refurb te vinden), maar als je budget het toelaat is de Leica versie dus misschien iets voor je.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@DirtyBird Klopt was er dus naar op zoek ter vervanging van een LX100 de Panasonic was echt niet te vinden maar de Leica D Lux 7 wel. Die heb ik achteraf voor een prikkie op Marktplaats gevonden voor € 700 met 3 accu's een grip en tasje. Soms is het echt geduld hebben en blijven zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
Frogmen schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:17:
@DirtyBird Klopt was er dus naar op zoek ter vervanging van een LX100 de Panasonic was echt niet te vinden maar de Leica D Lux 7 wel. Die heb ik achteraf voor een prikkie op Marktplaats gevonden voor € 700 met 3 accu's een grip en tasje. Soms is het echt geduld hebben en blijven zoeken.
In een advertentie staat over langzaam zoomen, is dit echt een probleem? Of is dit een persoonlijk gevoel?

Ook een goede vraag, Leica D Lux 7/ 8 boven een systeem camera?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Wat is langzaam ten opzichte van handmatige zoom wel voor een electrische normaal. Grootste voordeel compact past in je jaszak maar toch het gevoel van een echte camera in je hand. Verder kan je het eigenlijk niet direct vergelijken. Gebruik zelf naast een Nikon D850 wat echt een heel andere camera is.
Kwaliteit is zoals met bijna alle moderne camera's goed, zeker de lens van de Dlux is echt heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01

Barrycade

Through the...

Dan zou ik eerder voor de Z50 gaan, door de zoeker kijken is toch fijner dan alleen uit de hand op het schermpje.
Zeker met een beste lens er op.

Z50 kit is echt net een compact vergeleken met je d90.

Ik heb zelf een D7000 en voor het gewicht een D3500 met AFP kitlensje er bij. Maar mijn schoonvader heeft een Z50 en die is echt nog lichter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat denk je van micro four thirds systeemcamera's? Voor mij nog altijd het perfecte evenwicht tussen grootte, beeldkwaliteit en flexibiliteit. En tweedehands vaak ook redelijk schappelijk geprijsd te vinden, zeker als je niet de laatste generatie body moet hebben.

Ik denk dan aan de combinatie van een Panasonic GX80 met een pancake 12-32mm en dan een mooie prime voor de portretfoto's (als dat je ding is). Bijvoorbeeld een Olympus 45mm f1.8. Past in een klein tasje en je kan er toch al veel mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
Ik twijfel of de Z50 mij te groot is, ik zal er naar kijken. Een zoeker is voor mij niet vereiste. Tevens een telelens ga ik niet gebruiken, spreek ik uit ervaring.

Huidige plan is eerst wat boven genoemde camera's te bekijken..
- Nikon Z30
- Leica D Lux
- Sony ZV-E10
- Fujifilm x-t30
- Fujifilm X-E4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

ReseTTim schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:01:
[...]

In een advertentie staat over langzaam zoomen, is dit echt een probleem? Of is dit een persoonlijk gevoel?

Ook een goede vraag, Leica D Lux 7/ 8 boven een systeem camera?
Het is beduidend trager dan wanneer je handmatig aan een lens kan draaien, maar deze camera is vooral geschikt voor landschap, portret, urban enzo, en dan maakt dat m.i. niet zoveel uit. Snel zoomen is belangrijk bij snel veranderende situaties en onderwerpen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-06 13:28
Met een converter-ring kun je zelfs je oude lenzen (F-mount) gebruiken op een Z50 of Z-fc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 12:28
De Z30 die je noemt is een APS-C sensor. Let op, want bij de spiegelreflex was dat het systeem dat zeker niet 'goed genoeg' mocht zijn om een serieus alternatief te bieden voor de duurdere full frame.
Je zag functionaliteit die duidelijk achterblijft terwijl dat technisch wel mogelijk is (autofocus / objectherkenning, programmeerbare knoppen, beeldstabilisatie) - en ook aan het lensaanbod: Geen weathersealed lichtsterke constant diafragma zoomlenzen bijvoorbeeld. Koop maar een full frame, was de boodschap.

Je kijkt wél terecht naar een kleinere sensor want er is gewoon minder glas nodig om de sensor te belichten.
(het weglaten van de spiegel zet geen zoden aan de dijk qua gewicht).

Kijk voor een vergelijkbaar (of ietsje kleiner) sensorformaat naar Fuji, Panasonic en Olympus.
Die hebben geen full frame waar ze mee concurreren en dus mogen de ontwerpers alles in die cameras stoppen wat ze kunnen verzinnen - maar wel in een kleiner, lichter systeem.

Alles van die 3 merken van 6 jaar of nieuwer heeft inmiddels 5-assige beeldstabilisatie, uiteraard gezichtsherkenning op de autofocus, een groot scala van lenzen om uit te kiezen ... en een leuk 2e hands aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:06
Tarquin schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 00:00:
Je kijkt wél terecht naar een kleinere sensor want er is gewoon minder glas nodig om de sensor te belichten.
Een mft lijkt mij voor de TS ook een betere keus dan een Z30, maar graag geen dingen vertellen die niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
Tarquin schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 00:00:
De Z30 die je noemt is een APS-C sensor. Let op, want bij de spiegelreflex was dat het systeem dat zeker niet 'goed genoeg' mocht zijn om een serieus alternatief te bieden voor de duurdere full frame.
Je zag functionaliteit die duidelijk achterblijft terwijl dat technisch wel mogelijk is (autofocus / objectherkenning, programmeerbare knoppen, beeldstabilisatie) - en ook aan het lensaanbod: Geen weathersealed lichtsterke constant diafragma zoomlenzen bijvoorbeeld. Koop maar een full frame, was de boodschap.

Kijk voor een vergelijkbaar (of ietsje kleiner) sensorformaat naar Fuji, Panasonic en Olympus.
Die hebben geen full frame waar ze mee concurreren en dus mogen de ontwerpers alles in die cameras stoppen wat ze kunnen verzinnen - maar wel in een kleiner, lichter systeem.

Alles van die 3 merken van 6 jaar of nieuwer heeft inmiddels 5-assige beeldstabilisatie, uiteraard gezichtsherkenning op de autofocus, een groot scala van lenzen om uit te kiezen ... en een leuk 2e hands aanbod.
Mijn objectieven zijn van de jaren 90. De programmeerbare knoppen heb ik nooit gebruikt.

Voornamelijk toen ooit van de DSLR gegaan ivm RAW te kunnen schieten, maarja dan praten we ook over 15 jaar geleden ong.. (toch?)

Ik vind het nog best lastig, vandaag de Sony A6100 kort in de hand gehad, helaas heeft een hedendaagse camera zaak niet alles meer liggen.

Vriendin opperde fijn te vinden dat een camera eenvoudig foto's naar telefoon moet kunnen kopieren, kortom wellicht ook ideaal om de reeks mogelijkheden mee te filteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Mwah, valt mee denk ik. Zover ik weet hebben alle camera's van de laatse 5-6 jaar gewoon wifi aan boord, dus dan komt het aan op hoe goed de app is. Maar dat lijkt me geen doorslaggevende spec.
Ik gebruik zelf overigens ook een usb-c kaartlezer om foto's te backuppen naar telefoon zonder tussenkomst van een laptop. Dat zou je in het uiterste geval ook nog kunnen doen.

Verder is de A6xxx-lijn van Sony dacht ik niet meer in ontwikkeling en zetten ze in op de A7/9 en de ZV(E?) serie.

[ Voor 13% gewijzigd door DirtyBird op 31-08-2024 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
Gisteravond via MP een Leica D-Lux 7 op de kop getikt.

Gekozen voor Leica omdat ik niet zoveel lenzen wissel en wil kijken of het iets voor mij is. Wanneer dit niet het geval is kan ik altijd nog wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
ReseTTim schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:10:
Gisteravond via MP een Leica D-Lux 7 op de kop getikt.

Gekozen voor Leica omdat ik niet zoveel lenzen wissel en wil kijken of het iets voor mij is. Wanneer dit niet het geval is kan ik altijd nog wisselen.
Top keuze heb hem zelf ook, grootste voordeel Leica's blijven wel heel erg hun waarde behouden. Super fijne camera en echt gericht op fotograferen.

Pagina: 1