Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsmillo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 00:54
Ik zoek een?
AM5 Moederbord

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn huidig (ondertussen al 10 jaar oud) moederbord is van Gigabyte en dat heeft zijn diensten ondertussen wel al bewezen. Het lijkt mij logisch dat ik een lichte voorkeur heb om opnieuw naar Gigabyte te gaan, maar probeer zeker met een open vizier naar alles te kijken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
Het betreft een nog te bouwen nieuw systeem, rond een AMD Ryzen 7 7800X3D (reeds aangekocht) in een LanCool 216 (ook reeds aangekocht). Gebruik is gemengd. Gaande van het normale huis-tuin-en-keuken werk tot creatief werk (3d rendering, foto-, video en animatiebewerkingen).

Daarnaast ben ik ook wat voorzichtige stappen aan het zetten om met AI te spelen. Iets lokaal trainen lijkt mij wel leuk. En tot slot wil ook ook terug kunnen gamen. Ik denk dan aan de games die ik de afgelopen jaren heb moeten missen, maar ook aan het nieuwe geweld dat er nog moet aankomt.

Dus, waarom dit topic?
Ik ben mij al eventjes aan het inlezen, maar doordat dit in horten en stoten gaat en ik vaak niet de tijd en energie heb om er mee bezig te zijn, verloopt dit moeizaam. Ik dacht een maandje terug geland te zijn (op de ASRock B650E PG Riptide WiF) maar ben dan toch terug beginnen twijfelen en verder lezen.

Nu zoek ik toch wel wat hulp, na talloze reviews, fora en video's bekeken te hebben weet ik het even niet meer.
Heb hele lijsten, maar denk dat ik telkens terug kom op volgende :
  • Gigabyte B650 AORUS ELITE AX V2

CategoryProductPrijsSubtotaal
    MoederbordenGigabyte B650 AORUS ELITE AX V2€ 206,-€ 206,-

Gigabyte doet het naar wat ik lees zeer goed met de AM5 moederborden. De V1 (of Rev 1.0) van dit bord kwam overal waar ik las als een zeer sterk naar voren. Echter is deze niet meer aan oké prijzen te koop. Techspot testte gelukkig ook de V2 versie en gaf daarin te kennen dat ondanks de besparingen, het nog steeds een uitstekend en toekomst gericht bord is.

Elders las ik dan weer dat het een stabiel bord is die goed werkt een een overzichtelijke BIOS heeft.
    En op de website van G.Skill kwam ik ook een 64GB (2x32GB) DDR5-6000 CL30 kitje tegen die zou moeten werken. Dat is voor de andere borden in mijn shortlist niet het geval (of toch niet getest).

Er is wel geen PCIe 16x 5.0 slot aanwezig
    En de geluidschip is ook minder.
    Externe aansluitingen lijken oké.
  • ASRock B650E PG Riptide WiFi

MoederbordenASRock B650E PG Riptide WiFi€ 209,90€ 209,90

Heeft ongeveer dezelfde prijs als de Gigabyte B650 AORUS ELITE AX V2 momenteel en volgens wat ik zie is hij hardwarematig ook gelijkaardig, buiten dat er wel een PCIe 16x 5.0 slot aanwezig is en dat de wifikaart kan vervangen worden. Echt heel veel informatie over dit bord kan ik niet terugvinden. Het valt niet positief, noch negatief op.

ASRock staat niet echt bekend om zijn degelijke BIOS'en en ik weet niet of ze het dit keer wel goed op orde hebben. De QVL lijsten zijn beperkt en kan ook bij o.a. G.Skill niet terugvinden of er 64GB geheugen zou werken. Er is hier wel een PCIe 16x 5.0 slot aanwezig, maar voor de rest lijkt het regelijk aan de Gigabyte.

Enig eventueel nice to have is de TB header?
  • ASRock B650 Steel Legend WiFi

MoederbordenASRock B650 Steel Legend WiFi€ 229,-€ 229,-

Opnieuw eentje van ASRock, waarbij ik dus hoofdzakelijk dezelfde vragen naar degelijkheid van hun BIOS en geheugenondersteuning heb. Volgens hardware unboxed zijn het goede borden, hij raad zelf dit moederbord aan als zeer scherp. Vandaar staat het ook op mijn shortlist.

Prijs is hier wel net nog iets hoger momenteel. Daarvoor hebben we wel PCIe 16x 5.0, een betere geluidschip (ALC4082), betere VRM configuratie en de USB C poort die 3.2 (20Gbps) ondersteund. Echter is de kaart wit/zilver/grijs. Wat misschien vloekt in mijn ook al aangekochte (LanCool 216 in zwart). Al boeit met dat niet zo (moest voor mij geen venster in te zitten, maar tegenwoordig is een gesloten goed geventileerde kast duurder dan eentje met een venster.
  • ASRock B650E Taichi Lite

MoederbordenASRock B650E Taichi Lite€ 309,-€ 309,-

Ten slot gooide ik er als uitsmijter ook nog even de ASRock B650E Taichi Lite in. Overal waar ik lees wordt deze kaart geprezen voor zijn prijs/kwaliteitsverhouding. Met de beste VRM configuratie naar de toekomst toe. Maar mijn AsRock vragen blijven overeind, hoe goed is hun firm- en software ondersteuning. Je kan dan wel met een uitstekende hardwarematige moederbord zitten. Als de softwareondersteuning achterblijft is dat wel balen. Al meen ik dat ze dit voor AM4 wel best oké op orde hadden?

Prijs is behoorlijk, hiervoor is er wel een betere geluidsoplossing met opnieuw de ALC4082 aangevuld met een DAC (ES9218). Veel betere (overdreven) VRM configuratie, USB4 met DP Alt Mode, External BCLK om te overclocken, Foutcode scherm e.d.
Prijs loopt dus van de 200 naar 300 euro. Ik zit zowaar overal. Maar zit toch het meest in met de software en geheugen ondersteuning van ASRock.PCIe 16x 5.0 lijkt me niet nodig en al deze kaarten lijken me wel een goede stroomtoevoer te hebben. Of ik er daadwerkelijk 64GB geheugen ga insteken weet ik ook nog niet... Graag als mijn budget het toelaat, want meen dat dit voor rendering en AI wel handig kan zijn. Maar 32 is misschien voorlopig nog genoeg? De USB4.0 van de Taichi lijkt mij wel leuk, zeker omdat het ook PD Alt mode heeft. Ook heeft deze als enige een DAC voor een hoofdtelefoon (gebruik bijna uitsluitend een hoofdtelefoon aan de computer).

Alle feedback en opmerkingen om mij los te trekken zijn goed.
Shoot

[ Voor 4% gewijzigd door Marsmillo op 17-07-2024 02:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-06 20:30
Ik heb het b650 aorus elite ax (v1) bord al maanden draaien met een 7800x3d en 2x32gb g.skill 6000mhz cl30 geheugen, bevalt uitstekend!

Enige kleine nadeel is dan idd het afwezige pci-e 5.0 slot maar die ga je ook met een 5090 nog niet missen.

Voordeel destijds vond ik dan weer 3x m2 nvme sloten die allemaal 4x ondersteunen (eentje dus 5.0).
Ik heb ze alle 3 in gebruik namelijk.

Ben er tevreden over. Heb hiernaast nog een z690 intel bord van gigabyte en had hiervoor een b550 van gigabyte, nooit problemen gehad.

Techspot heeft net weer een roundup geplaatst over b650 borden. Ook daar gewoon lof over dit bord, maar ook Asrock wordt daar veel aangeprezen ook vanwege prijs/ features.

[ Voor 13% gewijzigd door meljor op 17-07-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsmillo
Ik ben inderdaad blij om te lezen dat de Gigabyte B650 AORUS ELITE AX V2 door Steven Walton ook getest en goed bevonden is. De V2 is wel anders dan de V1 (of Rev 1.x). Het PCB bestaat uit 6 lagen ipv 8. Niet dat dit zo belangrijk is, maar het illustreert wel dat het om een ander productieproces gaat.

Jammer dat de Rev 1x niet meer gunstig geprijsd is.

Wel goed dat je opslag aanhaalt. Dat is niet geheel onbelangrijk als je vaak met video bezig bent. Ik heb ondertussen ook even gekeken of alle M2 en SATA aansluitingen gebruiken ook een invloed heeft op andere uitbreidingssloten.

Gigabyte B650 AORUS ELITE AX V2ASRock B650E PG Riptide WiFiASRock B650 Steel Legend WiFiASRock B650E Taichi Lite
Opslag:
1x M2 @ 5.0 x4
1x M2 @ 4.0 x4
1x M2 @ 4.0 x4
4x SATA
Opslag:
1x M2 @ 5.0 x4
1x M2 @ 3.0 x2
1x M2 @ 4.0 x4
4x SATA
Opslag:
1x M2 @ 5.0 x4
1x M2 @ 4.0 x4
1x M2 @ 4.0 x4
4x SATA
Opslag:
1x M2 @ 5.0 x4
1x M2 @ 4.0 x4
1x M2 @ 4.0 x4
4x SATA
Expansiesloten:
PCIe 16x slot @ 4.0 x16
PCIe 16x slot @ 3.0 x1
PCIe 16x slot @ 3.0 x1
Expansiesloten:
PCIe 16x slot @ 5.0x16
PCIe 1x slot @ 4.0x1
PCIe 16x slot @ 3.0x4
Expansiesloten:
PCIe 16x slot @ 5.0x16
PCIe 16x slot @ 3.0x4
PCIe 1x slot @ 4.0x1
Expansiesloten:
PCIe 16x slot @ 5.0x16
PCIe 16x slot @ 4.0x4
Alles kan gelijk gebruikt wordenAlles kan gelijk gebruikt wordenAls SATA 0 en 1 in gerbuik zijn dan daalt snelheid van PCIe 3.0x4 naar 3.0x2Als 3d M2 (4.0) in gebruik is dan schakelt PCIe 16x slot @ 4x4 volledig uit

de Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 uitbreidingsslots stellen niet zoveel voor, maar opslag blijft oké
De ASRock B650E PG Riptide WiFi blijft neutraal, wel 1 M2 die wat trager is
ASRock B650 Steel Legend WiFi valt positief op, een PCIe van 3.0x4 naar 3.0x2 blijft nog nuttig
ASRock B650E Taichi Lite stelt wat teleur, er zijn al maar 2 sloten en daarvan 1 volledig uitschakelen? * Al maakt die USB4 40Gb poort veel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsmillo
Even out geweest door ziekte...
Maar ondertussen nieuwe inzichten gekregen.

Kom nu op:
  • Asus TUF Gaming B650-PLUS (WIFI)
    Momenteel denk ik dat dit een van de meest populaire borden is hier op Tweakers. Komt terug in zowaar iedere build, vermoedelijk vanwege zijn aantrekkelijke prijs en zeer gebalanceerde hardware. Het heeft 'maar' een PCIe 4.0 slot voor de videokaart, maar dat is oké (5.0 was voor mij geen vereiste), verder heeft het voldoende aansluitingen inclusief een USB 3.2 G2x2 en de mogelijkheid om er een 10G netwerkkaart in te prikken. Enkel op audiovlak doet dit bord het wat minder en ook op stroomtoevoer is hij minder uitgerust dan de andere borden op mijn lijstje. Mocht audio niet voldoende zijn, zal ik een externe amp moeten bijkomen.
  • Asus ROG Strix B650E-F WIFI
    Opnieuw eentje die hier in de BBG staat, dit keer een betere audiochip met interne amp. Dit bord heeft ook een betere VRM opstelling. Voldoet aan al mijn voorop gestelde eisen denk ik. Heeft voldoende aansluitingen, USB 3.2 G2x2, mogelijkheid om via een extra PCIe slot een 10G netwerkkaart aan te sluiten e.d.Lees enkel iets over de ingebouwde netwerkchip van Intel (de Intel I225-V) die in het verleden bij andere borden voor problemen kon zorgen.
  • AsRock Taichi Lite
    Deze laat ik ook even op mijn lijstje staan. Voldoet ruimschoots aan al mijn eisen en heeft als bonus die USB4.0 poort met DP alt mode. Dit is misschien eerder een nice to have, toch trekt het mij aan en biedt interessante (maar vooralsnog dure) mogelijkheden. AsRock maakt voor dit bord wel gebruik van een Killer netwerkchip die op zijn beurt gebaseerd is op de dezelfde I225-V van Intel waarover ik al klachten las. Killer plus deze I225-V lijkt mij dus dubbel gevaarlijk.
Heb ik ook nog op mijn lijstje staan, maar vermoed dat hij nog afvalt:
  • ASRock B650 Steel Legend WiFi
    Is door TechSpot / Steven Walton / Hardware Unboxed uitgeroepen als de beste koop voor een AM5 moederbord. Toch lijkt hij hier bij ons wat duurder te zijn dan waar Steven zit of naar kijkt. Waardoor hij hier misschien iets minder interessant is in vergelijking met de Asus ROG Strix B650E-F WIFI. Hoewel esthetiek mij niet zoveel rol speelt, stoort het me meer dan dat ik wil (wit bord in zwarte kast)
Zijn ondertussen al afgevallen:

ASRock B650E PG Riptide WiFi, vanwege slechte reviews over ruis op audio.
Gigabyte B650 AORUS ELITE AX V2, vanwege geen mogelijkheid om een 10G netwerkkaart in te bouwen.

Feedback, ervaring en meningen zijn altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:33
Hoezo kun je geen 10G kaart in het Gigabyte moederbord bouwen? Als het om de pci-express sloten gaat, een x1 kaart kun je prima in een x16 slot prikken. Je hebt zelf namelijk al in je tabel staan dat de x16 poorten sowieso maar op 1x draaien.

Als ik deze review snel scan zijn al jouw borden geen slechte keus: https://www.techspot.com/bestof/amd-b650-motherboards/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsmillo
Logic Lion schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:18:
Hoezo kun je geen 10G kaart in het Gigabyte moederbord bouwen? Als het om de pci-express sloten gaat, een x1 kaart kun je prima in een x16 slot prikken. Je hebt zelf namelijk al in je tabel staan dat de x16 poorten sowieso maar op 1x draaien.
Kan zijn dat ik dit verkeerd op heb, maar zag dat de meeste 10G netwerkkaarten PCI-e 3.0 x4 vragen. Het Gigabyte bordje heeft wel x16 sloten, maar ze functioneren als PCI-e 3.0 x1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:33
Ik heb de volgende kaart gevonden: https://tweakers.net/pric...rk-adapter/specificaties/

Deze heeft een pci-e x4 ansluiting maar gebruikt maar x1. Zie ook de site van de producent: https://www.owc.com/solut...rnet-pcie-network-adapter
PCIe Bus Interface
PCI Express 4.0 x2 (using a PCIe 2.0/3.0 slot) or x1 (using a PCIe 4.0 slot)
Dat geeft je mogelijk weer wat meer opties.

Aanvulling:

Volgens reddit moet deze ook werken: https://tweakers.net/pricewatch/833385/asus-xg-c100c.html

Link nar reddit post met meer info: https://www.reddit.com/r/.../any_pcie_40_x1_10g_nics/

[ Voor 20% gewijzigd door Logic Lion op 26-07-2024 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat wellicht ook het overwegen waard is zijn de aanstaande nieuwe processoren en moederborden. Doe je het niet im het nieuwste te hebbenm betekent het wel dat de vorige generatie goedkoper wordt. Het kan dus de moeite lonen om even te wachten.
Pagina: 1