Ik zoek een?
AM5 Moederbord
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn huidig (ondertussen al 10 jaar oud) moederbord is van Gigabyte en dat heeft zijn diensten ondertussen wel al bewezen. Het lijkt mij logisch dat ik een lichte voorkeur heb om opnieuw naar Gigabyte te gaan, maar probeer zeker met een open vizier naar alles te kijken.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
Het betreft een nog te bouwen nieuw systeem, rond een AMD Ryzen 7 7800X3D (reeds aangekocht) in een LanCool 216 (ook reeds aangekocht). Gebruik is gemengd. Gaande van het normale huis-tuin-en-keuken werk tot creatief werk (3d rendering, foto-, video en animatiebewerkingen).
Daarnaast ben ik ook wat voorzichtige stappen aan het zetten om met AI te spelen. Iets lokaal trainen lijkt mij wel leuk. En tot slot wil ook ook terug kunnen gamen. Ik denk dan aan de games die ik de afgelopen jaren heb moeten missen, maar ook aan het nieuwe geweld dat er nog moet aankomt.
Dus, waarom dit topic?
Ik ben mij al eventjes aan het inlezen, maar doordat dit in horten en stoten gaat en ik vaak niet de tijd en energie heb om er mee bezig te zijn, verloopt dit moeizaam. Ik dacht een maandje terug geland te zijn (op de ASRock B650E PG Riptide WiF) maar ben dan toch terug beginnen twijfelen en verder lezen.
Nu zoek ik toch wel wat hulp, na talloze reviews, fora en video's bekeken te hebben weet ik het even niet meer.
Heb hele lijsten, maar denk dat ik telkens terug kom op volgende :
Alle feedback en opmerkingen om mij los te trekken zijn goed.
Shoot
AM5 Moederbord
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn huidig (ondertussen al 10 jaar oud) moederbord is van Gigabyte en dat heeft zijn diensten ondertussen wel al bewezen. Het lijkt mij logisch dat ik een lichte voorkeur heb om opnieuw naar Gigabyte te gaan, maar probeer zeker met een open vizier naar alles te kijken.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
Het betreft een nog te bouwen nieuw systeem, rond een AMD Ryzen 7 7800X3D (reeds aangekocht) in een LanCool 216 (ook reeds aangekocht). Gebruik is gemengd. Gaande van het normale huis-tuin-en-keuken werk tot creatief werk (3d rendering, foto-, video en animatiebewerkingen).
Daarnaast ben ik ook wat voorzichtige stappen aan het zetten om met AI te spelen. Iets lokaal trainen lijkt mij wel leuk. En tot slot wil ook ook terug kunnen gamen. Ik denk dan aan de games die ik de afgelopen jaren heb moeten missen, maar ook aan het nieuwe geweld dat er nog moet aankomt.
Dus, waarom dit topic?
Ik ben mij al eventjes aan het inlezen, maar doordat dit in horten en stoten gaat en ik vaak niet de tijd en energie heb om er mee bezig te zijn, verloopt dit moeizaam. Ik dacht een maandje terug geland te zijn (op de ASRock B650E PG Riptide WiF) maar ben dan toch terug beginnen twijfelen en verder lezen.
Nu zoek ik toch wel wat hulp, na talloze reviews, fora en video's bekeken te hebben weet ik het even niet meer.
Heb hele lijsten, maar denk dat ik telkens terug kom op volgende :
- Gigabyte B650 AORUS ELITE AX V2
Category Product Prijs Subtotaal Moederborden Gigabyte B650 AORUS ELITE AX V2 € 206,- € 206,-
Gigabyte doet het naar wat ik lees zeer goed met de AM5 moederborden. De V1 (of Rev 1.0) van dit bord kwam overal waar ik las als een zeer sterk naar voren. Echter is deze niet meer aan oké prijzen te koop. Techspot testte gelukkig ook de V2 versie en gaf daarin te kennen dat ondanks de besparingen, het nog steeds een uitstekend en toekomst gericht bord is.
Elders las ik dan weer dat het een stabiel bord is die goed werkt een een overzichtelijke BIOS heeft.
En op de website van G.Skill kwam ik ook een 64GB (2x32GB) DDR5-6000 CL30 kitje tegen die zou moeten werken. Dat is voor de andere borden in mijn shortlist niet het geval (of toch niet getest).
Er is wel geen PCIe 16x 5.0 slot aanwezig
En de geluidschip is ook minder.
Externe aansluitingen lijken oké.
- ASRock B650E PG Riptide WiFi
Category Product Prijs Subtotaal Moederborden ASRock B650E PG Riptide WiFi € 209,90 € 209,90
Heeft ongeveer dezelfde prijs als de Gigabyte B650 AORUS ELITE AX V2 momenteel en volgens wat ik zie is hij hardwarematig ook gelijkaardig, buiten dat er wel een PCIe 16x 5.0 slot aanwezig is en dat de wifikaart kan vervangen worden. Echt heel veel informatie over dit bord kan ik niet terugvinden. Het valt niet positief, noch negatief op.
ASRock staat niet echt bekend om zijn degelijke BIOS'en en ik weet niet of ze het dit keer wel goed op orde hebben. De QVL lijsten zijn beperkt en kan ook bij o.a. G.Skill niet terugvinden of er 64GB geheugen zou werken. Er is hier wel een PCIe 16x 5.0 slot aanwezig, maar voor de rest lijkt het regelijk aan de Gigabyte.
Enig eventueel nice to have is de TB header?
- ASRock B650 Steel Legend WiFi
Category Product Prijs Subtotaal Moederborden ASRock B650 Steel Legend WiFi € 229,- € 229,-
Opnieuw eentje van ASRock, waarbij ik dus hoofdzakelijk dezelfde vragen naar degelijkheid van hun BIOS en geheugenondersteuning heb. Volgens hardware unboxed zijn het goede borden, hij raad zelf dit moederbord aan als zeer scherp. Vandaar staat het ook op mijn shortlist.
Prijs is hier wel net nog iets hoger momenteel. Daarvoor hebben we wel PCIe 16x 5.0, een betere geluidschip (ALC4082), betere VRM configuratie en de USB C poort die 3.2 (20Gbps) ondersteund. Echter is de kaart wit/zilver/grijs. Wat misschien vloekt in mijn ook al aangekochte (LanCool 216 in zwart). Al boeit met dat niet zo (moest voor mij geen venster in te zitten, maar tegenwoordig is een gesloten goed geventileerde kast duurder dan eentje met een venster.
- ASRock B650E Taichi Lite
Category Product Prijs Subtotaal Moederborden ASRock B650E Taichi Lite € 309,- € 309,-
Ten slot gooide ik er als uitsmijter ook nog even de ASRock B650E Taichi Lite in. Overal waar ik lees wordt deze kaart geprezen voor zijn prijs/kwaliteitsverhouding. Met de beste VRM configuratie naar de toekomst toe. Maar mijn AsRock vragen blijven overeind, hoe goed is hun firm- en software ondersteuning. Je kan dan wel met een uitstekende hardwarematige moederbord zitten. Als de softwareondersteuning achterblijft is dat wel balen. Al meen ik dat ze dit voor AM4 wel best oké op orde hadden?
Prijs is behoorlijk, hiervoor is er wel een betere geluidsoplossing met opnieuw de ALC4082 aangevuld met een DAC (ES9218). Veel betere (overdreven) VRM configuratie, USB4 met DP Alt Mode, External BCLK om te overclocken, Foutcode scherm e.d.
Alle feedback en opmerkingen om mij los te trekken zijn goed.
Shoot
[ Voor 4% gewijzigd door Marsmillo op 17-07-2024 02:36 ]