Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk026
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-01 09:02
Ik kan mijn AP's op twee manieren aansluiten:
  1. Caiway glasvezel modem -> EdgeRouter -> Ubiquiti UniFi USW-Lite-8-PoE (switch) -> AP
  2. Caiway glasvezel modem -> Ubiquiti UniFi USW-Lite-8-PoE (switch) -> AP
Optie 1 is mijn eerste neiging omdat ik vroeger altijd een wifi-router achter de modem plaatste, maar voor wifi hen ik nu die AP's. Werkt optie 2 ook niet gewoon?

Oftewel: moet ik met AP's wel een EdgeRouter bestellen?

Beste antwoord (via pk026 op 17-07-2024 09:26)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:35
Volkomen nutteloos om een eigen router achter de caiway router te plaatsen als je niet heel specifieks iets wilt doen wat die caiway router niet kan.
En gezien het feit dat je die vraag stelt is dat niet het geval.

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 17-07-2024 08:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ok zou het Caiway glasvezel modem weglaten. Zoek dan wel een edgerouter die ook controller voor je AP's is.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk026
sig69 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:56:
Ok zou het Caiway glasvezel modem weglaten. Zoek dan wel een edgerouter die ook controller voor je AP's is.
Dank, maar ik heb iemand in huis die de dect telefoon nog gebruikt. |:(

Dus de vraag is: heb ik dit EdgeRouter wel nodig?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Volkomen nutteloos om een eigen router achter de caiway router te plaatsen als je niet heel specifieks iets wilt doen wat die caiway router niet kan.

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 17-07-2024 08:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:03
Wat @Ben(V) zegt.
Voor basis functionaliteit heb je geen eigen router (EdgeRouter) nodig, omdat de Caiway glasvezel modem ook al een router is.
Echter....
ik ben tweaker en heb wat rare dingen gezien en ervaren bij de door ISP verstrekte apparatuur.
Daarnaast wil ik wat meer wensen/eisen aan een router.
Hiervoor heb ik gekozen voor een eigen router, achter de modem van de provider (dubbel NAT).
Als ik straks op glasvezel ligt (er steekt al een spriet in mijn voortuin omhoog vanuit de grond), wellicht ff kijken om de glas kabel direct in mijn router te prikken en de ISP spullen compleet te ontkoppelen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk026
Update: de Caiway modem blijkt in bridgemode te staan. Een eigen router blijft dus nodig :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:43

pistole

Frutter

pk026 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:18:
Update: de Caiway modem blijkt in bridgemode te staan. Een eigen router blijft dus nodig :-(
Wat stom dat ie je internet bridged en je telefonie wel afhandelt. Kan je hem niet ook je internet laten routeren? Scheelt je weer een device.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:33
Ben(V) schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:30:
Met die insteek word je nooit een Tweaker ;) Sec heb je gelijk, maar meestal zie je dat als je meer kunt, je ook meer gaat doen. Ad-block, parental-settings, bufferbloat... er gaat een wereld voor je open.

Voor de 'vaste telefoon' comment, je kunt je nummer altijd porteren naar een VoIP provider, en met een Gigaset VoIP-basisstation dezelfde gebruikservaring bereiken (waarschijnlijk nog goedkoper ook).

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het blijft onzinnig iets aan te schaffen zonder dat je er een doel voor hebt met alleen het idee dat het ooit wel zal komen.

Het intelligente is te wachten tot je iets nodig hebt, zeker in de tech wereld waar je apparatuur volgende maand weer vervangen wordt door iets nieuws

[ Voor 38% gewijzigd door Ben(V) op 21-07-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk026
Tom Paris schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:21:
[...]

Met die insteek word je nooit een Tweaker ;) Sec heb je gelijk, maar meestal zie je dat als je meer kunt, je ook meer gaat doen. Ad-block, parental-settings, bufferbloat... er gaat een wereld voor je open.

Voor de 'vaste telefoon' comment, je kunt je nummer altijd porteren naar een VoIP provider, en met een Gigaset VoIP-basisstation dezelfde gebruikservaring bereiken (waarschijnlijk nog goedkoper ook).
Redundantie terugdringen is ook tweaken heh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk026
pistole schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:21:
[...]

Wat stom dat ie je internet bridged en je telefonie wel afhandelt. Kan je hem niet ook je internet laten routeren? Scheelt je weer een device.
Dat zou heel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:31
Zou omdraaien isp provider glasvezel rechtstreeks in de sfp poort edgerouter x en het caiway modem achter edgerouter om deck te gebruiken.

Heb ook de fritzbox erachter om de dect( vaste,voip) telefoon te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:43

pistole

Frutter

pk026 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:40:
[...]

Dat zou heel fijn zijn.
Heb je contact opgenomen met de ISP? Ik lees op hun site dat ze inmiddels standaard gewoon routeren. Misschien kan je het modem omwisselen met een nieuwer model.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pk026
pistole schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:34:
[...]

Heb je contact opgenomen met de ISP? Ik lees op hun site dat ze inmiddels standaard gewoon routeren. Misschien kan je het modem omwisselen met een nieuwer model.
Er komt idd een andere modem aan die ook als router functioneert.

Ik heb gelijk een andere provider bij genomen. :) Ik had Caiway nog niet vergeven dat ze TV5Monde uit het zenderpakket 'Internationaal' hadden gesloopt. Die verkeerde info van de helpdesk ober de bridge mode en die helpdesk die extra producten wil verkopen als zogenaamde oplossing ("huur onze wifi versterkers") terwijl ik hier een bedraad Unifi systeem heb aangelegd. Enfin, ik heb zo zelf geen router nodig.
Pagina: 1