schijven van oude QNAP NAS naar nieuwe QNAP meenemen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:32
Ik heb op dit moment een QNAP TS-459U+ met 4 stuks WD RED 6 TB schijven in een RAID5 configuratie. Op deze schijven staat +/- 10 TB aan data. Denk aan 10 jaar digitale foto's, en mijn hele Blu-Ray collectie die ik gedigitaliseerd heb. (ja, de foto's backup ik naar Backblaze)

De NAS is oud, en ik zou deze graag willen vervangen voor een nieuwe QNAP NAS. De reden is dat ik op die nieuwe NAS een plex-server wil draaien, VPN server enzovoort. Mijn huidige NAS kan dat niet of in mindere mate. Het OS van die NAS wordt ook niet meer bijgewerkt.

Mijn vraag is of ik de schijven in RAID 5 configuratie mee kan nemen naar de nieuwe NAS met behoud van data?

Beste antwoord (via 107mb op 17-07-2024 10:37)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou de schijven wél gewoon meenemen maar goed monitoren op defecten. Zorg dat je een redundantie in de RAID setup hebt en een reserve disk op de plank. Vervang een defecte disk direct wanneer er een kapot gaat. Zo vervang je gewoon langzaam de disks wanneer het echt nodig is.

Aan de andere kant, als je budget hebt voor nieuwe disks, kun je de oude NAS gebruiken voor backups van de nieuwe NAS.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-06 15:29
Hoe oud zijn de schijven? Ik heb dezelfde situatie gehad, ook bij overstap naar een nieuwere QNAP. Uiteindelijk heb ik bij de nieuwe NAS ook nieuwe schijven gekocht en daar de data gewoon naartoe gekopieerd.

Overigens is hier te lezen dat je de disks direct over zou moeten kunnen zetten naar de nieuwe NAS (methode 1 van 3).

[ Voor 37% gewijzigd door Muyz op 16-07-2024 23:11 ]

i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ja dat kan maar dat wil je niet. Schijven hebben niet het eeuwige leven en dit is mooi moment voor setje nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-06 15:29
Sethro schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:19:
Ja dat kan maar dat wil je niet. Schijven hebben niet het eeuwige leven en dit is mooi moment voor setje nieuwe.
Vandaar dat ik dit gedaan heb, maar ik weet niet hoe oud de disks van TS zijn...

i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:24
Same. En meteen de overstap naar Synology gemaakt. (Kopiëren duurde wel even met de 100Mbit van de qnap :X ).

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:32
de schijven zijn inderdaad al een paar jaar oud. Nieuwe NAS met nieuwe schijven is inderdaad een betere optie. Kan ik de data ook normaal kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:17
schijven in de nieuwe nas plaatsen en dan (omdat je een raid-5 hebt) een voor een vervangen door een nieuwe. TS464 is een goed model voor plex

zie ook https://www.qnap.com/en/n...p+/sp+&destination=ts-464

[ Voor 18% gewijzigd door peter-rm op 17-07-2024 10:08 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou de schijven wél gewoon meenemen maar goed monitoren op defecten. Zorg dat je een redundantie in de RAID setup hebt en een reserve disk op de plank. Vervang een defecte disk direct wanneer er een kapot gaat. Zo vervang je gewoon langzaam de disks wanneer het echt nodig is.

Aan de andere kant, als je budget hebt voor nieuwe disks, kun je de oude NAS gebruiken voor backups van de nieuwe NAS.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 13:44
ik moest pas een oudere WD Red Plus schijf uit RAID5 vervangen door een schijffout. Ik had weer een WD Red plus, maar zag dat de huidige versie 256MB chache hebben ipv 64MB van de oudere versie.Waar de het oude type de RAID opboiuwde met zo'n 50MB/s, deed de nieuwe versie dat m,et 140MB/s. Dat is een fijn verschil! Zeker als je misschien ook met 2,5GbE of 10GbE netwerk gaat werken, zullen nieuwe schijven een stuk meer snelheid geven..
Pagina: 1