Ondertekende offerte zonnepanelen annuleren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalti
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-07-2024
Hi Tweakers. Ik heb 3 maanden geleden een offerte akkoord gegeven en ondertekend. Het gaat om 16 zonnepanelen (Jinko, relatief veel wp, solaredge, optimizers: voor € 7450,-). Over zo'n 4 weken zullen deze, ruim een maand later dan gehoopt i.v.m. vertraging vanuit mijn kant, worden geplaatst.

Ik heb echter het idee dat ik (veel) teveel heb betaald. M.a.w.: op het verkeerde moment getekend. Net nadat de salderingsregeling verlengd zou worden (positief). Maar vrij snel daarna is de markt (door beslissingen van de overheid en energieleveranciers) zoals jullie weten flink ingekakt. Ik verwacht dat ik op dezelfde order nu zeker € 1000,- zou kunnen besparen. Ik twijfel echter wat hiermee te doen. In de voorwaarden van het bedrijf staat niet (duidelijk) vermeld of je de order kunt annuleren, ik verwacht dus dat dit niet zomaar mogelijk is zonder een flinke boete. I.v.m. de bedrijfssluiting vanaf komend weekend wil ik morgen contact op gaan nemen.

Heeft iemand van jullie hiermee ervaring/tips/etc? Ik weet onvoldoende wat mijn mogelijkheden en rechten zijn om uiteindelijk geld te besparen. Of wat een goede benadering zou zijn. Ook was ik er aan het denken om voor te stellen om bijvoorbeeld 2 panelen extra te laten plaatsen als 'goedmaker', maar deze kan ik niet goed kwijt. Ook heb ik al optimizers/solaredge, dus daar valt ook geen extra'tje te behalen.

Wat te doen? Ik hoef niet altijd het onderste uit de kan te hebben, maar bij mijn vorige huis heb ik de hoofdprijs betaald ivm de energiecrisis. Nu zou een meevaller welkom zijn, zeker voor mijn gevoel :)

Niet inhoudelijk over PV => Schopje naar WON

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 17-07-2024 14:40 ]

Beste antwoord (via kalti op 19-07-2024 16:55)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:01
16 panelen, ga ik uit van 435Wp, zit je net boven de 1 euro per Wp. Voor SolarEdge vind ik dat geen onredelijke prijs.

Alle reacties

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Als de prijzen waren verdubbeld, vind je het dan ook terecht dat het bedrijf meer geld wil hebben?
Of zeg je dan contract is contract?

Gewoon laten leggen voor dat geld, als je er niet zonder gezeur onderuit kan komen.
Die 1k merk je helemaal niks van over de besparing in 20jaar

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:01
16 panelen, ga ik uit van 435Wp, zit je net boven de 1 euro per Wp. Voor SolarEdge vind ik dat geen onredelijke prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:00
Meestal kan je 1 maand van tevoren nog annuleren voor 25% boete, dat is zon 1750 euro.

Ik vraag me af of je zoveel zou besparen + het gedoe dat het oplevert.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Echt weer zo'n tweakers topic.

Ik sluit mij aan bij @jack zomer . Wat als het bedrijf zich bij je had gemeld dat het 2x zo duur geworden was?

Contract=contract.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:52

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

m-vw schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:28:
Echt weer zo'n tweakers topic.

Ik sluit mij aan bij @jack zomer . Wat als het bedrijf zich bij je had gemeld dat het 2x zo duur geworden was?

Contract=contract.
Wat een onzin opmerking….

En ja, gewoon afnemen. Je vond het op moment van tekenen het waard.
Je kan niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Mr. T.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:15
Bieden zij nu dezelfde panelen goedkoper aan op hun site? Of geeft iets je het idee dat zij het nu goedkoper zouden (kunnen) doen?
Dan is het wellicht de moeite waard om een telefoontje te plegen naar het bedrijf, en je heel vriendelijk vraagt of er voor jou alsnog iets mogelijk is in de prijs. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Maar is het nee, dan verder niet moeilijk doen. Zeker niet de boel annuleren, gewoon laten leggen en genieten van je bijna gratis stroom.

Bedenk ook dat het bedrijf waarschijnlijk de zonnepanelen heeft gekocht of gereserveerd toen jij tekende en dus ook die duurdere prijs van toen betaald. Jij bent ook nog eens zelf degene die voor de vertraging heeft gezorgd. Nu de boel annuleren zou dan behoorlijk asociaal zijn.
Maar als het bedrijf nu echt ineen keer meer winst heeft door die vertraging, dan zijn ze misschien wel bereid jou ook te matsen. Al denk ik dus dat zij die winst niet hebben.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:39
kalti schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:07:
Hi Tweakers. Ik heb 3 maanden geleden een offerte akkoord gegeven en ondertekend. Het gaat om 16 zonnepanelen (Jinko, relatief veel wp, solaredge, optimizers: voor € 7450,-). Over zo'n 4 weken zullen deze, ruim een maand later dan gehoopt i.v.m. vertraging vanuit mijn kant, worden geplaatst.
Ik heb even wat relevante stukken vet gemaakt.

Waar zit precies het punt dat deze leverancier zou moeten bewegen jou iets te geven?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:43
Ik zie niet in waarom de leverancier iets 'extra' zou moeten bieden.

Je hebt akkoord gegeven (aangenomen dat je ten tijde van akkoord bij volle verstand was), plaatsing is later dan eerder opgegeven (maar vertraging is niet aan leverancier te wijten).
Jammer dat de markt is ingekakt na je akkoord, hoeft je leverancier toch niet voor te bloeden?
Dat je je vorige huis duur gekocht hebt, is jammer... maar ook hier hoeft je leverancier niet de dupe te worden?

Laat ze gewoon plaatsen en geniet van je zonne-opwek. Zolang je geen nieuw energiecontract hebt lopen, heb je nog geen 'terugleverboete'.

[ Voor 11% gewijzigd door CappieL op 17-07-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

@fopjurist kan dit vast wel bevestigen, maar volgens mij ben je ruim voorbij de bedenktijd van de te leveren dienst (die gaat in vanaf tekenen offerte).
De vraag is dan dus even of daarmee de bedenktijd van de materialen die nodig zijn voor het leveren van de dienst ook voorbij is; het is geen maatwerk en ze zijn nog niet geleverd.

Maar de €1000 die je 'bespaart' gaat het je ook zeker kosten, dus ik zou de moeite niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:33
Je zou het altijd kunnen proberen te bespreken, maar de spullen zijn na akkoord offerte waarschijnlijk ingekocht of ze lagen er al. Dat het nu goedkoper is boeit dan ook niet echt, zeker niet als de vertraging vanuit jouw kant komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Oon schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:05:
@fopjurist kan dit vast wel bevestigen, maar volgens mij ben je ruim voorbij de bedenktijd van de te leveren dienst (die gaat in vanaf tekenen offerte).
Je hebt wettelijk niet altijd recht op bedenktijd. Het wettelijke herroepingsrecht geldt alleen als de overeenkomst op afstand of buiten de verkoopruimte is gesloten. TS heeft onvoldoende informatie gegeven over hoe de overeenkomst tot stand is gekomen. Hieronder staat wat achtergrondinformatie:
De definitie van „overeenkomst op afstand” dient alle gevallen te bestrijken waarin een overeenkomst tussen de handelaar en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, waarbij tot en met het tijdstip waarop de overeenkomst wordt gesloten, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand (zoals postorder, internet, telefoon of fax). Die definitie dient ook situaties te bestrijken waarin de consument de verkoopruimten alleen bezoekt om informatie over de goederen of dienst te vergaren, terwijl vervolgens de onderhandelingen over en de sluiting van de overeenkomst op afstand plaatsvinden. Daarentegen dient een overeenkomst waarover in de verkoopruimten van de handelaar wordt onderhandeld en die uiteindelijk wordt gesloten met behulp van een middel voor communicatie op afstand, niet als overeenkomst op afstand te worden aangemerkt. Ook een overeenkomst die met behulp van een middel voor communicatie op afstand wordt geïnitieerd, maar uiteindelijk wordt gesloten in de verkoopruimten van de handelaar, dient niet als overeenkomst op afstand te worden beschouwd. Het begrip „overeenkomst op afstand” dient evenmin een door een consument met behulp van een middel voor communicatie op afstand gemaakte reservering van een dienst bij een beroepsbeoefenaar te omvatten, zoals een telefonische afspraak bij de kapper. Het begrip „georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand” dient die systemen te omvatten die door andere derden dan de handelaar worden aangeboden, maar door de handelaar worden gebruikt, zoals een online-platform. Hieronder mogen echter niet websites worden gerekend die louter informatie over de handelaar, zijn goederen en/of diensten en zijn contactgegevens bevatten.

Een buiten verkoopruimten gesloten overeenkomst zou gedefinieerd moeten worden als een overeenkomst waarbij de handelaar en de consument ten tijde van de sluiting beide persoonlijk aanwezig waren, op een plaats die niet de verkoopruimte van de handelaar is, bijvoorbeeld bij de consument thuis of op zijn arbeidsplaats. Bij een verkoopsituatie buiten verkoopruimten kunnen consumenten onder mogelijke psychologische druk staan of te maken krijgen met een verrassingselement, ongeacht of zij nu zelf om het bezoek van de handelaar gevraagd hebben of niet. De definitie van „buiten verkoopruimten gesloten overeenkomst” dient ook de situaties te omvatten waarin de consument in een verkoopsituatie buiten verkoopruimten persoonlijk en individueel wordt aangesproken, maar de overeenkomst onmiddellijk daarna wordt gesloten in de verkoopruimten van de handelaar of met behulp van een middel voor communicatie op afstand. De definitie van „buiten verkoopruimten gesloten overeenkomst” mag niet gelden voor situaties waarin een handelaar bij een consument thuis komt uitsluitend om op te meten of een kostenraming te geven zonder enige verplichting voor de consument, en de overeenkomst pas op een later tijdstip op basis van de kostenraming van de handelaar wordt gesloten in de verkoopruimten van de handelaar of met behulp van een middel voor communicatie op afstand. In die gevallen mag de overeenkomst niet worden beschouwd als zijnde onmiddellijk gesloten nadat de handelaar de consument heeft aangesproken, als de consument tijd heeft gehad om over de kostenraming van de handelaar na te denken alvorens de overeenkomst te sluiten. Aankopen die worden verricht tijdens een door de handelaar georganiseerde excursie waarbij er reclame wordt gemaakt voor de aangeschafte goederen en deze te koop worden aangeboden, dienen te worden beschouwd als buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten.
Als het herroepingsrecht van toepassing is, heb je een termijn van 14 dagen om de overeenkomst zonder opgaaf van redenen te ontbinden. Als je niet goed over het herroepingsrecht wordt geïnformeerd, geldt er een langere termijn tot wel een jaar. De 14 dagen gaan bij dienstenovereenkomsten in op de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten; en bij verkoopovereenkomsten op het moment van levering. Bij zonnepanelen heb je een gemengde overeenkomst: de levering van de panelen en de installatiedienst. Daarvoor gelden de regels van levering (art. 6:230g lid 2 BW). Het komt er dus op aan hoe de overeenkomst tot stand is gekomen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:03

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hi Tweakers. Ik heb 3 maanden geleden een offerte akkoord gegeven en ondertekend.
Staat er iets in de offerte die je getekend hebt, m.b.t. ontbinding/annulering?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-05 12:04
Als je nog 3 jaar vertraagt kun je ze misschien wel voor de helft van de prijs krijgen, als de markt zich zo doorontwikkeld 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05 06:56
Enige wat je mijnsinziens kunt doen/proberen is ze opbellen, het verhaal uitleggen en kijken hoe ze reageren. Met een beetje geluk doen ze nog wat aan de prijs. Doen ze dat niet dan krijg je volgens mij voor een prima prijs de panelen op je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:43

Blokker_1999

Full steam ahead

Zou het een meevaller zijn? Daar ben ik niet zo zeker van.

Vooreerst heb je geen slechte deal. Anders had je nooit getekend. En net zoals met zovele dingen waar een wat langere levertermijn opzit is er altijd een klein risico voor wat betreft die prijzen.

Maar heb je al eens rondgevraagd bij installateurs, wat de kosten effectief zouden zijn als je vandaag zou aankopen, en wat de eventuele wachttijden zijn? Dan pas kan je echt beginnen berekenen wat langer wachten je had opgebracht. Maar vergeet daarbij ook niet mee te tellen dat langer wachten ook betekend dat je panelen pas later kunnen beginnen opbrengen.

En wat had je gedaan als ze er al wel hadden opgelegen, had die vertraging er niet geweest? Dan had je alsnog datzelfde bedrag betaald en ja, misschien alsnog gevloekt op een mogelijks gedaalde prijs, maar je weet dat die prijzen altijd schommelen. Als ik vandaag een nieuwe computer koop, weet ik ook dat ik die volgende maand waarschijnlijk tegen een lagere prijs had kunnen kopen. De keuze om nu te kopen ligt op dat moment effectief bij mijzelf.

En ja, de kans is reeel dat het bedrijf bij jouw een verbrekingsvergoeding gaat aanrkenen die groter zal zijn dan een eventuele winst wanneer je nu zou ontbinden en een andere partij zou vinden. Vergeet niet dat zij vermoedelijk al alle materiaal hebben liggen en de werkzaamheden hebben ingepland en dus ook al onkosten gemaakt die zij ook niet helemaal kunnen recupereren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
De panelen en het installatiewerk zijn toch niet ineens goedkoper geworden omdat al dan niet de salderingsregeling verandert? Dat is een beetje een vreemde redenatie.

Had het niet goedkoper gekund, ook 3 maand geleden? Ja, dat denk ik wel, maar dan had je niet moeten tekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:55

FreakNL

Well do ya punk?

Wilke schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:52:
De panelen en het installatiewerk zijn toch niet ineens goedkoper geworden omdat al dan niet de salderingsregeling verandert? Dat is een beetje een vreemde redenatie.

Had het niet goedkoper gekund, ook 3 maand geleden? Ja, dat denk ik wel, maar dan had je niet moeten tekenen.
Moet je eens terugkijken wat er een jaar of anderhalf geleden betaald werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-05 09:01

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Misschien heeft de ondernemer ook gewoon zn prijzen destijds bepaald op wat "toen" die panelen als inkoopprijs hadden. Hoeft niet eens zo zeer zijn zak in te gaan he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:15
@kalti Heb je al besloten wat je gaat doen en/of al gebeld?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kalti
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-07-2024
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb besloten om er toch niks mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05 21:31

Ik heb echter het idee dat ik (veel) teveel heb betaald. M.a.w.: op het verkeerde moment getekend. Net nadat de salderingsregeling verlengd zou worden (positief). Maar vrij snel daarna is de markt (door beslissingen van de overheid en energieleveranciers) zoals jullie weten flink ingekakt. Ik verwacht dat ik op dezelfde order nu zeker € 1000,- zou kunnen besparen. Ik twijfel echter wat hiermee te doen. In de voorwaarden van het bedrijf staat niet (duidelijk) vermeld of je de order kunt annuleren, ik verwacht dus dat dit niet zomaar mogelijk is zonder een flinke boete. I.v.m. de bedrijfssluiting vanaf komend weekend wil ik morgen contact op gaan nemen.

Heeft iemand van jullie hiermee ervaring/tips/etc? Ik weet onvoldoende wat mijn mogelijkheden en rechten zijn om uiteindelijk geld te besparen. Of wat een goede benadering zou zijn. Ook was ik er aan het denken om voor te stellen om bijvoorbeeld 2 panelen extra te laten plaatsen als 'goedmaker', maar deze kan ik niet goed kwijt. Ook heb ik al optimizers/solaredge, dus daar valt ook geen extra'tje te behalen.

Wat te doen? Ik hoef niet altijd het onderste uit de kan te hebben, maar bij mijn vorige huis heb ik de hoofdprijs betaald ivm de energiecrisis. Nu zou een meevaller welkom zijn, zeker voor mijn gevoel :)

[mbr]Niet inhoudelijk over PV => Schopje naar WON[/]
Je hebt geen recht op korting of kadootjes, dit is wel een heel erg bijzondere gedachtekronkel.
Pagina: 1