Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueloos
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 06-08-2024
Hi, ik ben me de laatste tijd pas een beetje aan het verdiepen in thuisbatterijen, dus heb nagenoeg geen kennis op dit gebied, dus vandaar dat ik hier mijn vraag stel 😀.

Na wat uitzoek werk kwam ik de Nexus van Zonneplan met Powerplay tegen, en deze klinkt erg interessant (al geloof ik naar weinig van het geadverteerde rendement).

Wat mij voor alsnog tegenhoudt is dat je vast zit aan een dynamisch contract van Zonneplan, in principe geen probleem, maar mocht ik willen overstappen heb ik niets meer aan dat Powerplay.

Nu kwam ik ook SolarEdge One tegen, en vroeg mij af of dit nou een beetje vergelijkbaar is.
Voor zover ik kan vinden kan dit op elk dynamisch contract.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04 14:49
Hoi Clueloos,

Het Powerplay programma betreft handelen op de onbalans markt, dat kan je niet als particulier.
Maar Zonneplan heeft het blijkbaar kunnen regelen omdat zij als partij een hele trits aan thuisbatterijen hiervoor kunnen inzetten. Dit gaat dus in principe buiten je normale verbruik en teruglevering om.
(en omdat Zonneplan een volgens WC eend reteslimme AI inzet kan het voorkomen dat je in het uiterste geval met dure energieprijzen inkoopt en met negatieve prijzen verkoopt om maar genoeg capaciteit voor die onbalans markt te kunnen inzetten)
Bij onbalans handelen geef je de volledige controle over jouw thuisbatterij/installatie uit handen (op handmatig helemaal uitzetten na), maar het is vooralsnog wel veel lucratiever dan elke andere vorm van thuisbatterijgebruik. Geadverteerde rendement is vooralsnog zelfs conservatief ingeschat.

Je kan altijd van die Powerplay af, en de thuisbatterij inzetten zoals je zelf wil, behalve dan dat de momenteel geleverde inverter niet geschikt is om lichtnet uitval op te vangen.

Wanneer je ook Zonneplan zonnepanelen en laadpaal hebt kunnen die ook met Powerplay worden ingezet, er zijn plannen om in de toekomst ook producten van andere leveranciers te ondersteunen. In dit forum kun je verhalen lezen dat het qua load balancing hier en daar problemen geeft.

Er zijn inmiddels ook andere aanbieders van onbalans handelen (Frank Energie /BLIQ) maar Solaredge One zoals ik nu zie niet. De Zonneplan thuisbatterij lijkt vooralsnog het goedkoopst, dat is qua terugverdientijd natuurlijk ook een punt.
Omdat je bij onbalans handelen de controle uit handen moet geven heb je ook gedwongen winkelnering bij die energieleverancier en zit er ook automatisch een dynamisch contract aan vast.
Het lijkt er op dat dynamische contracten meestal gunstiger uitpakken dan vaste contracten, zelfs met saldering, maar dat kan ook komen omdat mensen met dynamische contracten vaak beter op de timing van hun energieverbruik letten.

Ikzelf wacht nog met een Zonneplan thuisbatterij tot de Growatt inverter van mijn zonnepanelen wordt ondersteund. Dat is technisch via Modbus een makkie, maar zal qua business wel meer voeten in de aarde hebben.
Bovendien heb ik nog een Ferraris (terug)draaispoel meter. :)

[ Voor 0% gewijzigd door remotica op 18-07-2024 09:58 . Reden: Typo ]