Mooiste regio's in Frankrijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-05 15:14
Beste Tweakers,

Binnenkort ben ik van plan om weer naar te gaan Frankrijk, uiteraard om lekker te genieten maar vooral om zoveel mogelijk mooie plekken te bezoeken en vast te leggen met mijn camera. Ik vindt het o.a. heerlijk om door die typische Franse dorpjes te lopen met veel steegjes en dergelijke, niet wetende wat je tegen gaat komen. Ook mooie natuur is welkom.

Recent ben ik geweest naar de Luberon in Zuid Frankrijk, een zeer mooi gebied met veel leuke dorpjes en mooie natuur in een vrij compact gebied (alles binnen ongeveer 1 uur rijden).

Weet er iemand nog zo'n soort gebied in Frankrijk, waar je veel mooie plekken hebt in een cirkel van max 1-1,5 uur rijden, en waar je meerdere dagen zoet kunt zijn?

Dank! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:22

Xanax959

relax...

Loire gebied. (Saumur) vond ik erg leuk. Ook in Beaune geweest, aan de rand van de Morvan. (Ruig natuurgebied, maar ook naar Vezelay gaan)

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:42
Ik kan je de Bourgogne aanbevelen. Middenin ligt de Morvan. Prachtig….de tijd heeft daar stil gestaan. 45 minuten rijden voor je ontbijt iedere ochtend. Er mag niet gebouwd etc. worden daar. Echt een pracht gebied.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:10
De Elzas. De Rijn vormt daar de grens tussen Frankrijk en Duitsland (Noord-Zuid). Deze vormt het dieptste punt in de vallei tussen de bergen aan weerszijden (Oost-West). Zelf vind ik dat een interessant landschap, je kan met goed zicht vanaf de Franse bergen zo over de vallei naar de Duitse bergen kijken. Verder zijn er nog een paar grote steden: Colmar, Strasbourg, Mulhouse. Ook zijn er nog de nodige dingen te zien als monumenten, militaire begraafplaatsen, etc. want het is een stukje land wat nogal vaak van eigenaar is gewisseld.
Afhankelijk van waar je precies zit kan je ook nog een stukje Duitsland meepakken.
Je kan ook nog iets verder naar het westen gaan zitten, bijvoorbeeld Gérardmer, dan kan je ook nog een stukje van de Vogezen meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Beaune, Fleurie, de Elzas vond ik alledrie mooie stukken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:35

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

+1 voor de Morvan

Kan regenachtig zijn, maar zo’n regio wordt dan ook niet vanzelf zo mooi groen :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-04 22:08
Regio rond Briancon

Bretagne voor Calvados en Verdun

Lot-et-garonne rond Cahors

Dordogne en Limousin

Stuk bij Metz voor als je wat dichterbij wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:12

Wokschotel

Op 6 wielen

Pffff, zoveel mooie plekken in Frankrijk. Ik vind het zuidwesten (Perigord, Tarn) altijd mooi, veel natuur en historische dorpjes. Centraal massief en dan vooral de Grand Causses en de Cevennen zijn onbeschrijfelijk mooi, leeg en ruig. Cote d’Azur is overrated, veel te druk en te bebouwd.

Elzas is wel aardig maar weinig ‘Frans’.

[ Voor 7% gewijzigd door Wokschotel op 16-07-2024 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

WBNL20 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:09:
Regio rond Briancon

Bretagne voor Calvados en Verdun
Over welke Verdun heb jij het?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:12

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik vind de Provence, rond de Mont Ventoux, Sault, etc. erg mooi. Als De lavendel bloeit, dan ruik je dat daar in de omgeving, dat vind ik altijd bijzonder. Veder ben ik het helemaal eens met iedereen hierboven ;)
Nog een tip: als je met de auto reist, rij dan zo veel mogelijk over de Route Nationale en niet over de Peages, Dan kom je nog eens door dorpjes en steden waar je gemakkelijk kunt stoppen als je opeens iets moois ziet.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-05 08:32

zomertje

Barisax knorretje

Plekken waar weinig Nederlanders heen gaan: Morbihan (bretagne) en de Vendee.
Voor als je op zoek bent naar stranden en natuur.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Thanks voor alle tips, hoop om door te spitten. De Elzas heb ik overigens vorig jaar al bezocht, mooie regio inderdaad. En natuurlijk speelt het weer een grote rol voordat ik een keuze kan maken.

Het zuiden laat ik waarschijnlijk voor wat het is, veel geweest, en als ik niet zover hoef te rijden dan doe ik dat liever niet. Normandië en Bretagne lijken mij bijvoorbeeld erg mooi, alleen welk gebied daar weer in die regio's. Als ik zoek naar bezienswaardigheden dan krijg je altijd de standaard toeristische plekken voorgeschoteld, die wil ik vaak juist vermijden.

• Westland1940
Even wat leven brengen in dit topic :)

In heel Frankrkijk lijkt het weer tegen te vallen, behalve (uiteraard) het zuiden. Tips over mooie regio's in het zuiden met leuke dorpjes, mooie landschappen zijn zeer welkom!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:08
Mooiste regio's van Frankrijk, en ook nog in het zuiden, zijn 2A en 2B. Ofwel, Corsica. Prachtige natuur en heerlijk eten en drinken. Wel lastig aan te rijden, want of met de ferry of het vliegtuig. Maar de moeite meer dan waard.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Westland1940 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:20:

In heel Frankrkijk lijkt het weer tegen te vallen, behalve (uiteraard) het zuiden. Tips over mooie regio's in het zuiden met leuke dorpjes, mooie landschappen zijn zeer welkom!
Var :+

Collobriéres is een schattig bergstadje, de weg er naar toe is al de moeite waard. Elke zomer hebben ze daar fete de la fontaine en dan stroomt de wijn letterlijk uit de fonteinen. :+

[ Voor 21% gewijzigd door SmurfLink op 21-09-2024 12:27 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Als het weer meezit dan ga ik binnenkort naar de Dordogne (Perigord Noir) in de buurt van Sarlat. Hele mooie stadjes en veel kastelen langs de Dordogne en Véyzere. Als je een beetje centraal zit is alles binnen 45mins te zien.

Hopelijk ligt het qua weer net zuidelijk genoeg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E.P
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10:38

E.P

Je kunt ook eens kijken op de website van de Mooiste Dorpen in Frankrijk.

[ Voor 4% gewijzigd door E.P op 21-09-2024 12:57 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is een feature, geen bug - het hoort juist te regenen in Bretagne. Dat mos op alle oude gebouwen groeit niet zomaar :P

Maar goed, ben in juli langs de Cote d'Azure gegaan en die doet z'n reputatie eer aan. Azuurblauwe zee, geel-witte huizen in de dorpen en steden erlangs. In hoogseizoen is het stervensdruk, maar ondertussen is men weer aan het werk en is het een stuk rustiger. Wil je iets anders? Een heuvelrug landinwaarts en je zit in zeeen van lavendel met dorpjes waar een - zeer rustig gespeelde - spel petanque ongeveer meeste is wat in een doorsnee jaar gebeurt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
Ojjorz schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:33:
[...]

Als het weer meezit dan ga ik binnenkort naar de Dordogne (Perigord Noir) in de buurt van Sarlat. Hele mooie stadjes en veel kastelen langs de Dordogne en Véyzere. Als je een beetje centraal zit is alles binnen 45mins te zien.

Hopelijk ligt het qua weer net zuidelijk genoeg!
De bedoeling hier was ook om de Dordogne te bezoeken, ik heb al vele dorpen en steden genoteerd... maar het weer lijkt niet mee te zitten :( Echt balen.

• Westland1940
sjors123 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:11:
Mooiste regio's van Frankrijk, en ook nog in het zuiden, zijn 2A en 2B. Ofwel, Corsica. Prachtige natuur en heerlijk eten en drinken. Wel lastig aan te rijden, want of met de ferry of het vliegtuig. Maar de moeite meer dan waard.
Wil ik ook graag eens bezoeken, maar deze trip ga ik met de auto dus wordt was lastiger.

• Westland1940
dion_b schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:13:
[...]

Dat is een feature, geen bug - het hoort juist te regenen in Bretagne. Dat mos op alle oude gebouwen groeit niet zomaar :P

Maar goed, ben in juli langs de Cote d'Azure gegaan en die doet z'n reputatie eer aan. Azuurblauwe zee, geel-witte huizen in de dorpen en steden erlangs. In hoogseizoen is het stervensdruk, maar ondertussen is men weer aan het werk en is het een stuk rustiger. Wil je iets anders? Een heuvelrug landinwaarts en je zit in zeeen van lavendel met dorpjes waar een - zeer rustig gespeelde - spel petanque ongeveer meeste is wat in een doorsnee jaar gebeurt.
Een beetje regen kan wel, maar als elke dag van de vakantie grijs en regen is... het gebied rondom Nice lijkt weer een goede optie, ook al ben ik er al tientallen keren geweest. Het blijft wel mooi.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:41

Sharky

Skamn Dippy!

Vorig jaar zaten we in Aix-en-Provence. Dat is het mooiste stukje Frankrijk dat ik ooit heb gezien. Mooie bergen en kliffen, mooie wegen, mooie steden, veel te doen. Echt perfect. Dit jaar zaten we bij Saumur aan de Loire, dat vond ik maar saai. Als je wijnliefhebber bent is dat vast leuk, maar ik het is nogal vlak daar.

This too shall pass

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:50

Fiber

Beaches are for storming.

Ik dacht dat half Nederland elk jaar naar de Ardèche ging in de zomer... :Y)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Westland1940
Sharky schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:45:
Vorig jaar zaten we in Aix-en-Provence. Dat is het mooiste stukje Frankrijk dat ik ooit heb gezien. Mooie bergen en kliffen, mooie wegen, mooie steden, veel te doen. Echt perfect. Dit jaar zaten we bij Saumur aan de Loire, dat vond ik maar saai. Als je wijnliefhebber bent is dat vast leuk, maar ik het is nogal vlak daar.
Wat heb je allemaal bezocht daar? Volgens mij zit Saint Remy daar in de buurt, mooie plek om te bezoeken o.a. voor onze Nederlandse schilder Van Gogh.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:41

Sharky

Skamn Dippy!

Westland1940 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:07:
[...]

Wat heb je allemaal bezocht daar? Volgens mij zit Saint Remy daar in de buurt, mooie plek om te bezoeken o.a. voor onze Nederlandse schilder Van Gogh.
De verplichte nummertjes; Gorges du Verdon, route de cretes, Cannes, grotten, kerk in Castellane en activiteiten zoals canyoning.

This too shall pass

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dordogne kan ik aanraden. Prachtig landschap, veel kleine dorpjes waar de tijd sinds 1920 stil lijkt te hebben gestaan. Vergeet hier een uitstapje naar Oradour-sur-Glane niet. Erg indrukwekkend. Verdere aanrader qua stadjes: Montpazier en Rocamadour.

De Provence is ook een favoriet van me, het hele gebied, maar vooral Var en de Vaucluse (inclusief Mont Ventoux etc) vind ik mooi. Prachtige landschappen en ook hier weer plenty fraaie dorpjes en stadjes. Speciale aanraders: Entrevaux, Bedoin en Annot.

Over de Jura hoor ik ook heel goede dingen, maar hier moet ik nog eens zelf naartoe.

Een regio die me juist erg tegenviel was Les Landes. Natuur is prachtig, maar er is nauwelijks iets te zien of doen. Ook weinig dorpjes en stadjes, die ook nog ver van elkaar liggen en ook weinig bijzonders zijn. Imho uiteraard.

[ Voor 38% gewijzigd door wildhagen op 21-09-2024 19:05 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Dordogne leek mij ook de perfecte plek, deze komt dan wellicht volgend jaar aan de beurt.

De Provence ben ik afgelopen lente geweest. Entrevaux vond ik toevallig wat minder. Wel indrukwekkend maar een sobere sfeer.

Het leek mij leuk om een soort Van Gogh tripje te maken maar ik vind de locaties wel meevallen, alleen Saint Remy met de inrichting waar hij zat lijkt mij de moeite waard (ben er al geweest, dat wel ;))
Pagina: 1