Paviljoen in de winter opruimen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1I87HcFa7x6U6rbvXN_z9ya5aCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spUkPQWU9uOuqEpZACUIiipA.jpg?f=fotoalbum_large

Hoi, wij hebben dit paviljoen gekocht bij van Craenenbroek. Het was een hele klus om in elkaar te zetten...
De verkoper gaf me de raad om alles in de winter gewoon buiten te laten staan. Het doek zou het frame dan grotendeels beschermen tegen roest op de weinige ijzeren elementen, het grootste deel is aluminium.
Ik heb de gewoonte om mijn spullen goed te verzorgen en dus vanaf september binnen te stockeren tot april/mei. Maar omdat het zo een klus was, twijfel ik...

Iemand die hetzelfde heeft staan? Wat doen jullie na de zomer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Ik zou zeggen:
Koop je een paviljoen voor het hele jaar dan neem je een goede van (hard)hout

Koop je een paviljoen voor goed weer dan koop je een opzet ding..

Maar dat is omdat ik dat ding waarschijnlijk na een jaar of twee al te lelijk vindt om van te kunnen genieten :-P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Ik snap dat het niet echt als zomer aanvoelt in Nederland.. maar om het nu al over winterstalling te hebben.. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

President schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:22:

Maar dat is omdat ik dat ding waarschijnlijk na een jaar of twee al te lelijk vindt om van te kunnen genieten :-P
Mee eens. Na twee jaar zit het weer in dat doek, krijg je allemaal zwarte spikkels op. Voor mij is dit een tijdelijk paviljoen wat je bij (langdurig) slecht weer op moet bergen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:05

mrc4nl

Procrastinatie expert

Maasluip schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:38:
[...]

Mee eens. Na twee jaar zit het weer in dat doek, krijg je allemaal zwarte spikkels op. Voor mij is dit een tijdelijk paviljoen wat je bij (langdurig) slecht weer op moet bergen.
maar dan moet je het wel goed opbergen. ik had wat textiel opgeborgen in een enkelsteens schuurtje, daar zat na een winter schimmel in/op omdat het schuurtje te vochtig was.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zou het doek er zeker afhalen. Alle plekken waar vocht wel in kan komen maar moeilijk kan opdrogen door aanhoudende regen en/of beperkt bereikbaar voor de wind zal toch echt gaan schimmelen en/of allerlei insecten gaan aantrekken. Dan krijg je daar zwarte plekken die je er niet makkelijk uit gaat krijgen.

Als het frame van aluminium is zou je dit eventueel kunnen laten staan.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Vergeet ook de herfststormen niet die in Nederland tegenwoordig steeds sterkere vormen kunnen / zullen aannemen. Een flinke wind onder je doek en weg is je paviljoen (met alle gevolgen voor de omgeving van dien).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:26

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom heet dit een paviljoen? Dit is een veredelde party-tent…

Ik zou hem inderdaad opbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wij hebben enkele jaren geleden een hele goedkope partytent (20 euro) buiten laten staan, werkte perfect. Het dunne plastic kon prima tegen regen, de buizen raakten niet geroest e.d..
Tot er een keer een echte Nederlandse storm langskwam en het hele ding zo uit de grond rukte en op z'n kop een paar meter verderop dumpte. Hoe steviger de tent, hoe groter die kans.

Ik zou het niet doen, als je iets permanents wil dan kun je iets bouwen, zoiets als dit is gewoon expliciet gemaakt voor tijdelijk gebruik, maakt niet uit wat de verkoper zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 09:43

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Vele jaren een vergelijkbare tent gehad. In de winter ging het doek naar zolder en het frame lieten we gewoon buiten staan. Inmiddels staat hij niet meer, maar het frame heeft het doek ruimschoots overleeft.

Ik zou dus adviseren om het doek in de winter op te ruimen en het frame gewoon te laten staan. Scheelt een hoop werk en schade bij storm. Een verroest schroefje vervang je gewoon als die ontstaat en dan heb je jaren plezier van een dergelijke tent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:27

sapphire

Die-hard pruts0r

Mystic Spirit schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:06:
Een verroest schroefje vervang je gewoon als die ontstaat en dan heb je jaren plezier van een dergelijke tent.
Zet je de schroeven in het vet/WD-40 :P
Verlengt de levensduur aanzienlijk.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:56
Wij hebben iets soortgelijks, in het voorjaar zetten we de doeken erop en in het najaar halen we het er weer vanaf. Is wel een Ikea ding voor één van de relaxruimtes in de tuin, maar het frame ziet er al een paar jaar prima uit. Let wel: dit is in Zweden waarbij het ook vaak -20 is. Gaat dus prima in Nederland

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:10
sapphire schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:34:
[...]Zet je de schroeven in het vet/WD-40 :P
Verlengt de levensduur aanzienlijk.
Kan je beter aanstippen met lijnolie, dat hecht heel goed aan roest en loopt niet zo snel weg. WD-40 is zo weer weg.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 14:42
LauPro schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:53:
Ik zou het doek er zeker afhalen. Alle plekken waar vocht wel in kan komen maar moeilijk kan opdrogen door aanhoudende regen en/of beperkt bereikbaar voor de wind zal toch echt gaan schimmelen en/of allerlei insecten gaan aantrekken. Dan krijg je daar zwarte plekken die je er niet makkelijk uit gaat krijgen.

Als het frame van aluminium is zou je dit eventueel kunnen laten staan.
Dit inderdaad. En dan het frame waar naden zitten (bijv. waar de standen aan elkaar gekoppeld zijn) eventueel isoleren met tape zodat er geen vocht in komt en gaat roesten.

Dat doek dan op je (droge) zolder opbergen.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:15
Opruimen. Vocht kent geen boven of beneden, ijzer gaat zeker roesten, aluminium gaat verweren, en t doek, tja... De zon is genadeloos. Onze (grote & stevige) partytent wordt na elk gebruik afgebroken. Nu na een flink aantal jaren begint het doek (dekzeil materiaal?) te desintegreren. Als ie altijd had buitengestaan had ie veel minder lang meegegaan.

Dat gezegd hebbend: Ik moet nog bij Cranenbroek gaan kijken naar een vervangende 4x8 die niet te hoog is..... Bij de buren van mijn vestiging (De Wit Schijndel) zijn ze nogal aan de prijs....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Ik heb dezelfde, doek niet eraf gehaald eerste 2 jaar. Na een flink pak sneeuw afgelopen winter kwam er een lading van het dak maar het doek heeft het overleefd op een aantal elastiekjes met klemmetjes na. Wel verkleurd het doek en wordt uiteindelijk net papier dus scheurt dan makkelijker, toen ik dit doek eraf haalde kon ik het zo doorscheuren. Als je lang met hetzelfde doek wilt doen zou ik deze eraf halen na de zomer.

Enigste wat bij mijn paviljoen momenteel roest zijn de ronde voeteindes van de palen.

Heb sinds deze zomer een nieuw doek op het dak, (na 2 jaar) kost 60 euro en kan je los kopen bij de winkel.

[ Voor 36% gewijzigd door DM89 op 17-07-2024 18:35 ]

Pagina: 1