Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:56
Hallo tweakers,

Afgelopen zaterdag is na een aantal problemen eindelijk vloerverwarming geïnstalleerd. Zaterdag avond op druk gezet met koud water en vrij lang gespoeld. De druk die vervolgens op de verdeler stond was zo'n 2 bar. Dit bleef de manometer ook zo'n 40 minuten aangeven, na 45 minuten was de druk ongeveer 1.95. Zondag middag was de druk zo'n 1.5 bar en daar heeft het ook wel zo'n 48 uur opgestaan.... tot gisteravond ongeveer 1.4 bar.

Zojuist heb ik het weer opgevuld tot zo'n 2,4 bar en inmiddels is het een half uur later ongeveer 2.2 bar. Dit keer niet zo heel veel water erin gedaan en ook niet heel veel laten spoelen.

Maar ik weet dus niet of dit acceptabele drukverschillen zijn? Ik zie geen lekkage, ook niet toen alle slangen nog niet afgesmeerd waren en ook niet op de koppelingen. Er zit wel een ontluchter op, maar daar hoor/zie ik niks. Die kan ik volgens mij niet open/dicht zetten, gaat om deze verdeler: https://www.vloerverwarmi...ler-zonder-pomp-DHK-1.pdf

Ook geprobeerd met water en zeepsop op de koppelingen te spuiten, maar zie geen bubbeltjes en tijdens het leggen ook geen enkele vochtige/natte plek gezien op de grond.

Iemand ideeën? De vloer is nog niet geëgaliseerd nadat de vloerverwarming is geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:16
Als er water in de leidingen zit en de leidingen liggen overal nog open, dan zou je ergens een plas moeten zien.
Als je dit niet ziet, dan ontsnapt de lucht toch ergens langs de koppelingen.
Druk verlies lijkt mij toch wel vrij groot. Dus ergens is het niet dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vers water bevat veel lucht. Daarnaast zitten je leidingen nog vol lucht. Je hebt er een automatische ontluchter op zitten, die zal zo nu en dan een belletje lucht laten ontsnappen.

Blijft de boel nu wel op 2 bar na een tweede keer vullen? Of loopt die net zo hard weer terug naar 1.5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
_JGC_ schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:21:
Vers water bevat veel lucht. Daarnaast zitten je leidingen nog vol lucht. Je hebt er een automatische ontluchter op zitten, die zal zo nu en dan een belletje lucht laten ontsnappen.

Blijft de boel nu wel op 2 bar na een tweede keer vullen? Of loopt die net zo hard weer terug naar 1.5?
Het vreemde was wel, net bij het vullen zag ik het water wel echt de leidingen instromen, dus denk dat er ook wel lucht in zat. Ik zag zeker weten nog wel wat bubbeltjes, oftewel lucht. Wat ik nog kan proberen zodra ik thuis kom is om de verdeler op te vullen doormiddel van een drukpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Drukpomp erop gezet en alles op ongeveer 4 bar gezet en de ontluchter verwijdert en met een messing dop afgedicht. Maar lijkt nogsteeds een beetje te zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Meerdere installateurs gesproken, een zegt kan een probleem zijn en de ander zegt dat er waarschijnlijk lucht in zit.

Vandaag op advies van een installateur weer op druk gezet en kom tot de volgende waarden, wat ik niet helemaal vind rijmen met een lekkage.... maar dit is wel het beeld wat ik telkens zie.

20:55 4.9 bar
21:16 4.45 bar
21:36 4.25 bar
22:00 4.20 bar
22:17 4.17 bar
22:45 4.10 bar

Edit:
23:05 4.03 bar
23:15 4.01 bar
23:30 4.01 bar

Zijn het niet gewoon de leidingen die wat uitzetten/krimpen? Steeds als ik de vloerverwarming op druk breng zakt het in het begin en vervolgens blijft het een stuk stabieler. Want wat ik vreemd vind is dat als ik op 3 bar begin, dat het hetzelfde patroon volgt als dat ik het op 5 bar zet. Als het echt een lekkage zou zijn verwacht ik of zichtbare plekken op de grond/verdeler of dat het sneller zakt, zeker als ik zie dat de druk in 45 minuten op het eind maar 0.1 bar zakt.... dat lijkt mij sterk bij een lekkage, zeker omdat de vloerverwarming gister met een mindere druk toch ook harder zakte (maar ook daar leek het op een gegeven moment te stabiliseren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Antonl91 Hoe heb je één en ander aangesloten met je test?
Zit er een expansievat in je circuit? Zit de ketel of warmtepomp (met overstort!) aangesloten?

Een regulier overstortventiel gaat open bij 3 bar. Vind je druktest op >4 bar best aan de hoge kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:32
Vriend van me had dit ook, drukverlieset veel stress tot gevolg want er zat al 20cm beton op...

Maar ook nergens lekkage, en inmiddels draait de cv gewoon en zijn er geen problemen ontstaan. Toch ergens lucht oid wat zich nog zet in het systeem oid.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
_JGC_ schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 00:39:
@Antonl91 Hoe heb je één en ander aangesloten met je test?
Zit er een expansievat in je circuit? Zit de ketel of warmtepomp (met overstort!) aangesloten?

Een regulier overstortventiel gaat open bij 3 bar. Vind je druktest op >4 bar best aan de hoge kant.
Er zit verder niets op, alleen een open LT verdeler van de vloerverwarming, met ontluchter.

Maar ik heb uiteindelijk toch gister een paar druppeltjes gevonden onder de aansluiting van de manometer. Manometer eruit gehaald, meer teflon tape gebruikt terug geplaatst en nieuwe drukmeting gedaan maar vanochtend zat er weer een, alleen dit keer zeker minder. De waarden zijn nu wel beter.

18:16
5 bar
18:37
4.7 bar
18:58
4.6 bar
19:17
4.5 bar
19:44
4.4 bar
20:10
4.4 bar
21:34
4.3 bar
22:18
4.3 bar
22:45
4.25 bar
6:15
4.2 bar

Dus vanavond gaat de egalinelaag erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07:23
Als je nog steeds een serieuze drukdaling hebt zou ik wel even gaan nadenken of je gaat egaliseren.
Luchtdruk is iets anders als waterdruk.

Als je je systeem goed hebt gevuld en ontlucht zou je zelfs na 20 dagen geen daling moeten zien. Jij hebt dit na enkele uren al.

Ik ben benieuwd of je alsnog een lekkage hebt kunnen vinden.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Krissiejj schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:37:
Als je nog steeds een serieuze drukdaling hebt zou ik wel even gaan nadenken of je gaat egaliseren.
Luchtdruk is iets anders als waterdruk.

Als je je systeem goed hebt gevuld en ontlucht zou je zelfs na 20 dagen geen daling moeten zien. Jij hebt dit na enkele uren al.

Ik ben benieuwd of je alsnog een lekkage hebt kunnen vinden.
Wel een lekkage gevonden, maar nog niet kunnen verhelpen. Komende dagen ga ik even kijken of het lukt om te verhelpen, maar zit een hele kleine lekkage bij de manometer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Vergeet teflon, pak loctite55. Is zoveel makkelijker aanbrengen en zoveel minder foutgevoelig mbt terugdraaien, ik wil nooit weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
_JGC_ schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:52:
Vergeet teflon, pak loctite55. Is zoveel makkelijker aanbrengen en zoveel minder foutgevoelig mbt terugdraaien, ik wil nooit weer anders.
Ik heb loctite 55 gehaald, maar inmiddels lekt het al niet meer. Omdat de warmtepomp er nog niet op aangesloten zit is het een geïsoleerd circuit, 24 juli was het ongeveer 3.45 bar. 27 juli zakte het iets naar 3.2bar, 28 juli rond 12u was het 3.3 bar en in de avond bijna 3,4 bar.... En het is nu sinds 28 juli in de avond 3.4 bar. Dus de fluctuatie die ik nu heb verwacht dat die gewoon komt vanwege de temperatuursverandering.

Zodra de warmtepomp aangesloten gaat worden kijk ik even naar de manometer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-06 19:58

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Water kun je niet samendrukken. Een expansievat is er om de druk constant te houden. Gas kun je wel samendrukken, P=~ T/V. Het zal zonder gas alle kanten opgaan. Als je de leidingen zonder water test met lucht, dan zegt dat meer. Al kan het niet luchtdicht maar wel waterdicht zijn.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
xah5kiDe schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:52:
Water kun je niet samendrukken. Een expansievat is er om de druk constant te houden. Gas kun je wel samendrukken, P=~ T/V. Het zal zonder gas alle kanten opgaan. Als je de leidingen zonder water test met lucht, dan zegt dat meer. Al kan het niet luchtdicht maar wel waterdicht zijn.
Er zit geen expansievat op, het zijn puur de leidingen van de vloerverwarming van 8 groepen. Verder lees ik ook wel dat water iets uitzet als het warmer word en aangezien de temperatuur buiten wat aangenamer is kan dat wel kloppen met de druk die ik zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:48
Ik heb dit vorig jaar ook gehad, duurde uiteindelijk meer dan een week voordat het stopte. Ik had een Robot LTVC verdeler, 700 m leiding verdeeld over 10 groepen.
Ik heb steeds op leiding druk gezet (±2,5 bar), als ik me goed herinner een keer of 3 verspreid over de eerste week.
In verband met de planning ben ik na een paar dagen begonnen met afdekken met Knauf Brio18 platen.
Toen ik alles afgedekt had, hebben we de verdeler aangesloten op de rest van het cv circuit. Toen nog 2 keer bijgevuld en (vooral boven) ontlucht.
Intussen draait het een jaar zonder problemen.
Pagina: 1