Synology DS923+

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipesh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-09 20:01
Ik heb een nas gekocht Synology DS923+ .
Ik ken er niet zo veel van.

Welke schijven zou ik er insteken.
Hoe deze aansluiten (Raid ???)

Ik heb al 4 Seagate-ironwolf hdd(4TB) thuis liggen of toch voor SSD gaan.
Hoeveel SSD dan.
Of 2HDD en 2 SSD.
Ik heb al 2 nieuwe Wd-Red-SA500-sata-SSD-2TB thuis liggen.

Seagate-ironwolf hdd(4TB)
Wd-Red-SA500-sata-SSD-2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat ga je er mee doen, puur alleen backup? Dan 4x 4TB in RAID5.
Met RAID5 mag er één disk uitvallen.

Maar als je de NAS echt aan het werk wil zetten, kun je overwegen om de twee SSD's in RAID1 te zetten, hier DSM op te installeren.
In de andere twee slots installeer je de twee 4TB disks, ook RAID1.
Bij RAID1 met twee disks mag er tevens één disk uitvallen.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
De DS923+ heeft twee m.2 sloten, die kun je dus voor NVMe ssd's gebruiken naast de 4 hdd bays.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipesh
Wat doet die twee m.2 sloten dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:18
Dat is voor een SSD schijf in M.2 formaat. Deze SSD-schijven kan je onder andere voor cache gebruiken. Dan kan je data sneller weggeschreven c.q. opgehaald worden. Op rustigere momenten wordt bijvoorbeeld je data naar de langzamere harde schijven geschreven. Vaak kan je ook het OS (DSM) daar opzetten om die snel te laten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:14

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@dipesh Ik mis enigszins jouw eigen inzet? Hoe ben je er toegekomen een dergelijke NAS aan te schaffen? Heb je wel enig onderzoek gedaan? Waarvoor wil je de NAS gaan gebruiken? Er zijn genoeg topics hier op GoT en helemaal in dit subforum om je in te lezen, ik raad je aan dat eens te doen, zodat je ook gericht vragen kunt stellen mocht je ergens (nog) niet uitkomen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:54

Quad

Doof

@_Dune_ Vraag kan prima in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3" wat mij betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door Quad op 16-07-2024 20:50 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

RonnieKo schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:17:
Dat is voor een SSD schijf in M.2 formaat. Deze SSD-schijven kan je onder andere voor cache gebruiken. Dan kan je data sneller weggeschreven c.q. opgehaald worden. Op rustigere momenten wordt bijvoorbeeld je data naar de langzamere harde schijven geschreven. Vaak kan je ook het OS (DSM) daar opzetten om die snel te laten werken.
In DSM 7.2 kun je zelfs een opslagpool maken met die M.2 slots en niet alleem cache, so kun je een echte SSD only NAS maken met 2x NVMe en 4x SATA.

Al heb je daar niks aan omdat Synology nog steeds te gierig is om 2,5G en 10G te implementeren op een NAS van >500 euro.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:18
Je kan de M2 slots als gewone slots inzetten. Dat
nelizmastr schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 08:18:
[...]
Al heb je daar niks aan omdat Synology nog steeds te gierig is om 2,5G en 10G te implementeren op een NAS van >500 euro.
Inderdaad. Maar of je dat überhaupt wel moet willen is de vraag. Dat heeft alles te maken met het maximaal aantal schrijfacties op een SSD gedurende de levensduur. Hier heb ik al een werk PC (windows 10) met SSD (doet niet veel dan veel met Citrix) waar de SSD na een jaar of 3 al op 70% zit. Terwijl een andere SSD na 4 jaar nog op 99% zit. Daar zit wel een aardig verschil in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sircampalot
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-09 11:56
SSDs in RAID is nou precies niet waar RAID voor bedoeld is: Redundant Array of Inexpensive Discs.

Ik zou beginnen met 2 grote schijven, bijv de Exos 18 (in SHR met BTRFS als filesystem)
Zo verbruikt je nas minder stroom en kan je later nog uitbreiden (~5watt per schijf).

RAM geheugen uitbreiden is aan te raden, zeker als je (later) dockers wilt draaien.
Dit doe je bij voorkeur voordat je data op je nas zet, draai een memory test voor je het setje in gebruik neemt.

[ Voor 13% gewijzigd door sircampalot op 20-07-2024 12:07 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:32

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

nelizmastr schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 08:18:
[...]

In DSM 7.2 kun je zelfs een opslagpool maken met die M.2 slots en niet alleem cache, so kun je een echte SSD only NAS maken met 2x NVMe en 4x SATA.

Opslagpool maken kan alleen wanneer de M2-slots bezet zijn door Synology goedgekeurde SSDs (en je moet imho wel flink van tante Lotje getikt zijn om 3 á 400 neer te tellen voor een NVME van minder dan 1TB). Cache heeft idd pas nut wanneer je er een 2,5Gb of 10Gb NIC in prikt, wat gelukkig met de DS923+ kan. Met de standaard aanwezige 1Gb NICs trek je nog niet eens de volle capaciteit van je HDDs dicht.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipesh
Ik ben nog nieuw op het gebied van Nassen.
Ik heb een Synology DS923+ gekocht.
Nu wil ik mappen maken bv. map 1,map 2,map3.
Vraag 1:
Hoe kan ik nu bv. Map 2 maken dat ik deze alleen kan bekijken en niemand anders.
Ik heb al eens wat opgezocht maar ik kom er niet uit.
Bedoeling is dat ik een paar mappen aanmaak waar mijn dochter zich erop kan aanmelden en een paar mappen waar ik alleen mij kan op aanmelden.

Vraag 2:
Synologic DS923+
 De NAS staat aangesloten op een Imesh modem/router. Als ik binnen een wifi-netwerk ben is mijn NAS goed te benaderen. Maar zodra ik op weg ben (dus op het 4g netwerk zit met mijn gsm) is de verbinding met mijn NAS niet tot stand te brengen.
Weet iemand hoe dit komt en wat ik er aan moet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:01
Waar je naar op zoek bent is 'Shared Folders'. Hier staat uitgelegd hoe het werkt en wat je allemaal kunt instellen: https://kb.synology.com/e...le_share_create?version=7.
Daarna als je het nog niet gevonden had 'Create User': https://kb.synology.com/e...ile_user_create?version=7
Vervolgens zoek je 'Assign Shared Folder Permissions', hier te vinden: https://kb.synology.com/e...share_privilege?version=7

Dan zou je eruit moeten komen.
Gelukkig maar! Anders zou iedereen die een NAS koopt dat ding standaard aan het internet hebben hangen.

Je kunt het zeker veranderen, je NAS kan gewoon benaderd worden van buiten je eigen (wifi-)netwerk. Voordat we gaan uitleggen hoe dit moet een vraag voor je. Waarom wil je dit? Wat wil je onderweg gaan doen met de data die op je NAS staat?

[ Voor 33% gewijzigd door Flans op 26-07-2024 06:31 ]

Pagina: 1