Glasvezel modem/router op accu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phrozbug
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-04 18:23
Ik wil graag in een vakantiehuis in Frankrijk een bewakingscamera aan hebben als we er een paar maanden niet zijn.

De (ring) camera kan prima een paar maanden kan prima een paar maanden op z'n eigen accu draaien.

Het probleem is dat we de stroom afsluiten als we langere tijd afwezig zijn. Hiermee valt dus ook de modem/router uit die de camera nodig heeft voor wifi.

Kan ik het modem/router een paar maanden met een accu in de lucht houden? Het is een Free Pop Box.

Volgens een Franse consumentensite verbruikt deze 96,36 kWh/jaar.

Beste antwoord (via Phrozbug op 22-07-2024 17:33)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:19
Ik heb ChatGPT gevraagd om mee te denken. Allereerst om 96 kWh/jaar terug te rekenen naar het huidige verbruik in Watt, dit is zo'n 11W geeft ChatGPT aan.

Daarna gevraagd hoe groot de accu moet zijn als je dit 3 mnd. (ik heb maar wat gegokt, gezien je de tijdsduur zelf niet noemt ;) ) op accu wil laten werken. Hij komt dan met 1970 Ah. Voor de beeldvorming, een gemiddelde autoaccu is 45Ah. Zelfs voor één maand is het al 657 Ah.

Niet echt te doen dus. Heb je niet de mogelijkheid om een zonnepaneel ergens op een strategische plek te plaatsen? Dan kan die overdag de accu bijladen en kun je met een veel kleinere accu af.

11W is best wel veel energie dus eigenlijk, om een maand te voeden :)

Edit: ChatGPT nog even gevraagd als we een 100W zonnepaneel toevoegen, opgesteld op 45° recht op het zuiden:
Dus, met een 100W zonnepaneel dat gemiddeld 4,5 zonuren per dag krijgt, zou een 12V-accu van ongeveer 66 Ah voldoende moeten zijn om het apparaat 1 maand lang te laten werken, inclusief een buffer van 3 dagen voor minder zonnige dagen.
Nog steeds best wel een stevige accu dus. Een autoaccu is overigens niet geschikt, die kan niet goed tegen diepontladen. Je hebt een tractieaccu nodig. Kost voor >=66Ah ook al gauw >€150 :X

[ Voor 53% gewijzigd door ThinkPad op 16-07-2024 16:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:19
Ik heb ChatGPT gevraagd om mee te denken. Allereerst om 96 kWh/jaar terug te rekenen naar het huidige verbruik in Watt, dit is zo'n 11W geeft ChatGPT aan.

Daarna gevraagd hoe groot de accu moet zijn als je dit 3 mnd. (ik heb maar wat gegokt, gezien je de tijdsduur zelf niet noemt ;) ) op accu wil laten werken. Hij komt dan met 1970 Ah. Voor de beeldvorming, een gemiddelde autoaccu is 45Ah. Zelfs voor één maand is het al 657 Ah.

Niet echt te doen dus. Heb je niet de mogelijkheid om een zonnepaneel ergens op een strategische plek te plaatsen? Dan kan die overdag de accu bijladen en kun je met een veel kleinere accu af.

11W is best wel veel energie dus eigenlijk, om een maand te voeden :)

Edit: ChatGPT nog even gevraagd als we een 100W zonnepaneel toevoegen, opgesteld op 45° recht op het zuiden:
Dus, met een 100W zonnepaneel dat gemiddeld 4,5 zonuren per dag krijgt, zou een 12V-accu van ongeveer 66 Ah voldoende moeten zijn om het apparaat 1 maand lang te laten werken, inclusief een buffer van 3 dagen voor minder zonnige dagen.
Nog steeds best wel een stevige accu dus. Een autoaccu is overigens niet geschikt, die kan niet goed tegen diepontladen. Je hebt een tractieaccu nodig. Kost voor >=66Ah ook al gauw >€150 :X

[ Voor 53% gewijzigd door ThinkPad op 16-07-2024 16:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dan laat je toch lekker 1 groep in huisje aan staan waarop je deze essentiële apparaten zet? Lijkt me een stuk goedkoper en praktischer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:18
Ik neem aan dat je de stroom afsluit om sluipverbruikers uit te schakelen.

Je zou in de meterkast eventueel 1 groep apart aan kunnen laten staan, 2 hoofdschakelaars erin zetten waarbij 1 hoofdschakelaar naar de andere hoofdschakelaar gaat en naar de aparte groep. Dus als je alleen 1 groep aan wilt laten dan hoef je alleen de hoofdschakelaar om te zetten die op de overige groepen aangesloten is.
Sethro schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:46:
Dan laat je toch lekker 1 groep in huisje aan staan waarop je deze essentiële apparaten zet? Lijkt me een stuk goedkoper en praktischer.
Dit kan natuurlijk ook, alleen automaten zijn helaas niet geschikt om vaak aan en uit te schakelen (daar slijten ze van). Daar is een hoofdschakelaar beter in.

[ Voor 33% gewijzigd door DutchKel op 16-07-2024 16:54 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phrozbug
Dit kan natuurlijk ook, alleen automaten zijn helaas niet geschikt om vaak aan en uit te schakelen (daar slijten ze van). Daar is een hoofdschakelaar beter in.
Ik denk dat het aan laten van één groep de beste optie is. We hebben er net een nieuwe groepenkast in laten zetten met 1 hoofdschakelaar. Het aan/uit zetten gebeurt natuurlijk maar enkele malen per jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
DutchKel schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:46:
Ik neem aan dat je de stroom afsluit om sluipverbruikers uit te schakelen.

Je zou in de meterkast eventueel 1 groep apart aan kunnen laten staan, 2 hoofdschakelaars erin zetten waarbij 1 hoofdschakelaar naar de andere hoofdschakelaar gaat en naar de aparte groep. Dus als je alleen 1 groep aan wilt laten dan hoef je alleen de hoofdschakelaar om te zetten die op de overige groepen aangesloten is.

[...]

Het is een vakantiehuisje, ze schakelen niet iedere dag 50x. Die paar keer jaar kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phrozbug
Dit is misschien wel de beste oplossing:

https://www.alternate.nl/...mera/html/product/1925862

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phrozbug
Maar dan heb ik weer een Franse data simkaart nodig. Is die er ook prepaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Phrozbug schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 00:06:
Maar dan heb ik weer een Franse data simkaart nodig. Is die er ook prepaid?
Dat moet je aan een Franse provider vragen, die liggen niet in Nederland.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phrozbug
nelizmastr schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:45:
[...]

Dat moet je aan een Franse provider vragen, die liggen niet in Nederland.
Die hebben allen abonnementen met data of data dat slechts 30 dagen geldig is.

Één groep aanlaten lijkt toch de beste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Phrozbug schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:54:
[...]

Die hebben allen abonnementen met data of data dat slechts 30 dagen geldig is.

Één groep aanlaten lijkt toch de beste optie.
Yep, uiteindelijk wel. De stroomkosten ben je anders aan simkaarten en accu's dubbel en dwars ook kwijt.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1