Spouwmuur vervuiling/stank

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepsmiling
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-04 07:41
We hebben een hoekwoning uit het jaar 2000. Uit een hoek met erker van de woonkamer was een vieze en zurige lucht te ruiken. De stank werd erger bij harde wind. Na veel onderzoek en uitsluiten van oorzaken lijkt het probleem in de spouwmuur te zitten. Door de naden rondom het kozijn beter af te dichten, zijn de stank klachten enorm verminderd.

Ik heb met een endoscoop camera foto's gemaakt in de spouw. Daar zie ik zwarte spikkels op de stenen en een soort plak zitten. Bij andere gedeeltes van de spouwmuur van het huis is dit niet zichtbaar. Nu zijn mijn vragen: is dit zelf te bestrijden en met welk middel (Embalit NTK?) of moet dit door een expert worden gedaan?

Voor alle duidelijkheid, er zijn geen vocht of schimmelplekken zichtbaar in de woonkamer. Eveneens zijn CO2, luchtvochtigheid en temperatuur ook in orde. Het is echt stank die uit de spouwmuur lekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9KsY8gEs6KO0NXtbLo6jh_Q4PY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSEdCiYush50KdjEMR7LEAdN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GiTRDuBzGUgJK5ZC6HoqRgVPRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vQKTD6C0iFXkHcl7AkwVaVo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJCw-Coos6cDMAJ3CQlw02YrJYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgxUygJca8GJcIL47k4Qp6j7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:12

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Eerst een vraag; kijken we daar in een lege spouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepsmiling
Hoi Jan,

Dank voor je reactie. De vorige foto's komen uit de spouw onder de erker. Die spouw is ondiep (ca 40 cm), slecht geventileerd maar er zit wel een (PIR)plaat tegen de gevel aan. De zijkant van de erker (daarmee ook de zijkant van het huis) is geïsoleerd met glaswol(of steenwol) tegen de gevel aan.

Maar het korte antwoord is: het is geen lege spouw.

Mvg Rob

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:34
Suggesties want ik zie niet heel veel op de fotos.

Maar ik denk aan een muis, dode stinken, maar spitsmuizen verspreiden ook een nare geur.

Zwarte stippen kan op schimmel duiden, dat kan ook stinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepsmiling
Dank, daar zat ik ook aan te denken. Het probleem speelt al jaren dus een dood dier zou onwaarschijnlijk zijn - die stank zou weer verdwijnen. Spitsmuizen zou kunnen maar dan zouden we die ook moeten horen (en zien) lijkt me. Schimmel of zwam is het meest waarschijnlijk. De vraag is of je dit zelf kan behandelen en/of weghalen.

Zal in het weekend proberen betere foto's te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:40
Ik zou er eens een steen uitzagen vlak boven het maaiveld. Dan kun je wat zien, deze foto's zijn wat nietszeggend.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 23:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

wat bedoel je met spouw onder de erker? van 40cm diep?

Is dit een stukje kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 19:43
Ik vermoed onder het raam? Is er ook een vensterbank? Kan je die weghalen?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Je bedoelt een muurtje onder een raam ofzo?

Zit er wel ventilatie in dat deel van het muurtje? Dus open voegen of ventilatierooster?

Zo niet zou ik daar eens mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepsmiling
Onder het raam van de erker is geen ventilatie naar buiten (en ook lastig te maken) - zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrZZmzyUKL5FTTpjPKarkyFkEEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwzQ5oRJdDzDLODmdDXyvTdX.jpg?f=fotoalbum_large

Hier het gat waardoor de foto's zijn gemaakt met de endoscoop camera.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptUqNU-MBcfHkmcJWbo7rUv7BVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30jOxFHctFkj1h9PvgYINKpV.jpg?f=fotoalbum_large

De erker sluit aan de zijkant aan op de zijgevel van de woning

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUxdpXQ9MLWzuHI_Peltid6SuOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkO8lmcx9ZRSSGDuVU59Y1Rk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepsmiling
Aan de binnenkant van de erker heb ik de afdeklat aan de bovenkant weggehaald (buitenmuur zijde). Daar was de isolatie (piepschuim) helemaal 'weggevreten'. Ik heb er destijds geen aandacht aan besteed maar zou dit bijvoorbeeld door muizen gedaan kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5lm46Cgd9nuhGM8xwXC_R2qkOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OiS6OzEcFtYlmlfpBcteskzR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:12

Fe2O3

Ja das roest

Een iets groter knaagdier vreet wel door vanalles heen ... ratten en marters bijv.

Kun je ontlasting vinden?(zwarte korreltjes ed.)

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keepsmiling
Dank, ik ga in het weekend een of meerdere stenen verwijderen om de spouwmuur van de zijgevel te inspecteren. Zal de update plaatsen in dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik zie wat afwatering roostertjes in de bestrating voor je raam. Waar zit dat op aangesloten?

En wellicht zijn het de foto's maar de roostertjes laten me toch denken dat je bestrating naar je raam afloopt?

Dat lijkt me niet helemaal handig. Als je al het hemelwater naar je fundering af laat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepsmiling
Hi Barrycade, beide roosters zijn destijds aangebracht voor extra ontluchting naar de kruipruimte- dit als poging om het stankprobleem op te lossen (maar heeft niet geholpen). Het lijkt inderdaad apart op de foto maar het straatwerk loopt wel af richting de tuin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik zie trouwens een hemelwaterafvoer links in de hoek? Heb je daar al eens aan gesnuffeld? Zit die op het hemelwater afvoer aangesloten of hebben jullie nog gecombineerd riool? Als de ontluchting niet lekker is in huis zou je ook nog wel eens luchtjes kunnen krijgen via je hemelwater afvoer.

Of wellicht lekt ie wel je spouw in aangezien hij wat vreemd door je uitbouw lijkt te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkIjf7EeyrtvSatSFmEGF10Nu4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaXGoqt02Wb9wU2uiYZBrOKc.jpg?f=fotoalbum_large
Waar ruikt het eigenlijk naar?

[ Voor 42% gewijzigd door Barrycade op 18-07-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepsmiling
@Barrycade Dank, de hemelwater afvoer is gecontroleerd en in orde. We hebben een gescheiden systeem voor riolering en HWA. Om dingen uit te sluiten heb ik ook een rooktest laten uitvoeren op de riolering of er geen lekkage was naar bijvoorbeeld de kruipruimte - dit was allemaal ok.

De stank is het beste te vergelijken met zurig en muf. We gaan hierdoor kuchen/hoesten, het slaat op je luchtwegen en krijg slijmvorming in de keel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Nou toch fijn dat we dat allemaal direct via de TS en niet via vele vragen hebben kunnen uitsluiten... 8)7

Tja hoe zit het met je kruipruimte. Staat daar water in? Geen lekker riolering daar? Buren lozen ook geen drugsafval via de kruipruimte?

Of heb je dat ook al allemaal onderzocht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepsmiling
@Barrycade Kruipruimte is vochtig in de zomer en nat in de winter (we wonen aan een sloot). Met een betonnen BG vloer 'zou' dat geen probleem moeten zijn. Ik overweeg nog wel iets van schelpen oid erin te storten. Maar zou niet de oorzaak van het probleem moeten zijn, anders zouden andere buren dit ook moeten merken.

PS Er ligt (gelukkig) geen drugsafval in. Is persoonlijk gecontroleerd. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:27
Het zou mij niets verbazen als het gewoon doorslaand vocht is. Onderin je spouw komt door de jaren heen soms wat zand/aarde te liggen en de stenen van je buitenblad, welke onder het maaiveld zitten, blijven heel lang vochtig. Dat vocht transporteert vanzelf richting je spouw. Dat ga je op den duur ruiken bij de wat hetere dagen. Met name na perioden van vocht.
Graaf 'voor de gein' maar is in je stukje tuin 40cm naar beneden, de eerste paar lagen stenen bovenop je fundering zullen nat zijn, en die blijven, zelfs vrijgegraven, nog heel lang nat/vochtig.
Ook worden vanuit de bouw boven de fundering open stootvoegen gemaakt, welke dus onder het maaiveld liggen. Bij lange natte periodes komt er dan gewoon aarde en water je spouw in. Terwijl die dingen bedoelt zijn om evt. water vanuit je spouw naar buiten te transporteren.
Een goede oplossing voor dit probleem heb ik niet.

Meer ventileren van de spouw zou je zeggen, maar dat voorkomt niet dat het ook binnen te ruiken is. En hoe voorkom je onder het maaiveld dat vocht naar binnen slaat? Dan moet je tussen tuin en stenen een waterdichte laag aanbrengen, EPDM bijv. En de stenen die je naast je tegels hebt impregneren. Maar als er ergens toch vocht naar binnen 'lekt', dan kan het ook veel moeilijker weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keepsmiling
@Piemol Dank voor je bericht. Vochtdoorslag zal ik niet uitsluiten als oorzaak. Al zijn de klachten er constant, niet gerelateerd aan natte/vochtige periodes. Ik heb inderdaad gezien hoe nat de stenen kunnen worden door vocht uit de grond en dat dit heel lang duurt voordat ze weer droog zijn (weken tot maanden).

Impregneren is een optie maar dan ontneem je ook de mogelijkheid van vochtuittreding.
Zat zelf nog te denken aan het maken van een extra 'koekoek' met alleen een doorgang naar de spouw. Alleen wordt het er allemaal niet fraaier op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

En nog een laatste nabrander; dak van je uitbouw is ook al gecheckt? Dus geen water via je dak je spouw in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:27
Eventuele vervuiling in je spouw droogt ook niet zomaar, duurt echt lang. En dan moet dus de grond tegen je gevel aan ook drogen, of de spouw super goed kunnen ventileren.
En is je spouw richting je evt. kruipruimte compleet luchtdicht? Mogelijk dat je de kruipruimte ruikt via die spouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepsmiling
@Piemol Om de kruipruimtes te controleren heb ik zelfs 2 extra kruipluiken laten inzagen voor gedeeltes die niet toegankelijk waren. Ik dacht eerst dat dat de oorzaak was, maar de geur is daar niet (goed) te ruiken. Met een rooktest in de kruipruimte (door een professional) zag ik dat er ook rook 'lekte' de spouw in hetgeen me verbaasde. De loodgieter heeft uitgelegd dat dit normaal is dat de spouwmuur open is naar de kruipruimte (en vice versa). Omdat ik de geur niet goed kon ruiken, ben ik nu verder gegaan met inspectie van de spouwmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepsmiling
Ik denk dat er zeker iets aan ventilatie van de spouwmuur onder de erker moet verbeteren, maar vermoed dat de echte oorzaak ergens anders zit. Zodoende ga ik in het weekend een paar stenen uit de zijgevel halen ter hoogte van de uitbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepsmiling
@Barrycade Dak is gechecked van de uitbouw. Alleen aan de buitenkant zat een (sier)nis met slecht metselwerk en open naden. Die heb ik ca 1,5 jaar geleden gerepareerd. Hierdoor kon er (teveel) vocht in de spouwmuur aan de zijkant zijn gekomen de jaren ervoor.

Op de buitenmuur zie je thv de uitbouw/erker ook dat de stenen en voegwerk onderaan groener zijn, hetgeen kan duiden op vocht.
Pagina: 1