Vocht op dampdichte folie na isoleren muur van bijkeuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoblack
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-08 17:02
Beste mensen,

Momenteel ben ik bezig de muren van een bijkeuken te isoleren aan de binnenzijde. De muur is een enkelsteense muur. De muur is een aantal jaren terug geïmpregneerd aan de buitenzijde.

Wat ik gedaan heb is het volgende:
- Latjes op de muur bevestigd.
- Damp open folie aangebracht met een ruimte van 5mm tussen folie en de muur.
- Balken op de latten bevestigd. Deze zijn 50mm x 50mm x de hoogte.
- Tussen de balken heb ik (uiteindelijk) PIR platen aangebracht en rondom luchtdicht gemaakt met isolerend purschuim. (Eerder was het plan om glaswol te gebruiken, vandaar de balken)
- Dampdichte folie aangebracht over de PIR platen en deze rondom afgekit.

Nu zit er aan de binnenzijde van de dampdichte folie vocht. Dus eigenlijk tussen dampdichte folie en de PIR platen. Op sommige plekken beginnen druppen naar beneden te stromen. Aan de andere kant van de muur zit buitenlucht, dus niet de buren.

Mijn vragen zijn:

- Hoe kan dit?
- Kan het kwaad / is het schadelijk? En zo ja, hoe kan ik de situatie verbeteren?

Met andere woorden, kan ik verder gaan met het plaatsen van wandpanelen of is er iets wat ik eerst moet oplossen om problemen te voorkomen?

Ik zou graag jullie advies / gedachten horen.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03:28

H-W

Isoleren is ventileren! Heb je de isolatie rondom vrij gehouden van een vloer of plafond? Je zou een paar stootvoegen in de muur kunnen openkappen voor ventilatie. Doordat je bakstenen geïmpregneerd zijn kan het vocht niet meer uit de constructie, niet via binnen of buiten. Dat probleem moet je oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoblack
Bedankt voor je antwoord.

Op de vloer zit eerst een vloerbalk, daarboven begint de isolatie pas. Achter de dampopen folie wel vrij tot aan het plafond. Ok, dus stootvoegen, kunnen deze beter onderin, bovenin? En hoeveel ongeveer denk je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:09

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ik vermoed dat je vocht hebt opgesloten tussen een waterdichte laag aan de buitenzijde van de muur en een dampdichte folie aan de binnenzijde. Kennelijk kan er op een of andere manier (condensatie)vocht in de muur komen (van onder of boven) wat vervolgens niet naar buiten kan via de normale capillaire werking van het metselwerk (90% van het vocht verdwijnt op die wijze) naar buiten behoort te worden afgevoerd. Lastige kwestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-08 00:26
Zit er aluminium cachering op de pir platen met daarop nog eens het dampscherm?
In dat geval, dampscherm eraf of gaten in snijden zodat vocht weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoblack
@Jan Workum Ja precies, dus dan lijken stootvoegen een goed idee zoals H-W opmerkte.

@nightgold Klopt, okay, dat ga ik dan ook doen. Maar ik neem aan dat er opnieuw op dezelfde manier teveel vocht gaat ontstaan? Zodra ik platen erop gemonteerd heb kan ik niet meer monitoren wat er gaande is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:28
Jan Workum schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:05:
Ik vermoed dat je vocht hebt opgesloten tussen een waterdichte laag aan de buitenzijde van de muur en een dampdichte folie aan de binnenzijde. Kennelijk kan er op een of andere manier (condensatie)vocht in de muur komen (van onder of boven) wat vervolgens niet naar buiten kan via de normale capillaire werking van het metselwerk (90% van het vocht verdwijnt op die wijze) naar buiten behoort te worden afgevoerd. Lastige kwestie.
Precies dit. Hoe is de folie aan de vloer, muur en plafondzijde afgewerkt? Sluit deze goed aan/af zodat er geen vocht tussen de isolatie en folie kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
nanoblack schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:15:
@Jan Workum Ja precies, dus dan lijken stootvoegen een goed idee zoals H-W opmerkte.

@nightgold Klopt, okay, dat ga ik dan ook doen. Maar ik neem aan dat er opnieuw op dezelfde manier teveel vocht gaat ontstaan? Zodra ik platen erop gemonteerd heb kan ik niet meer monitoren wat er gaande is.
De alu cachering van je pir plaatsen fungeert al als dampscherm (Wel zorgen dat de naden afgeplakt zijn natuurlijk).
Als het vocht tussen de alu cachering en je huidig dampscherm zat, dan is het probleem dus opgelost met het dampscherm weg te halen of gaten in te maken. Want op dit moment kan het vocht nergens weg.

Als je nog met twijfel zit, laat je platen nog even onafgewerkt, zodat je een plaat terug eraf kan schroeven om erachter te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoblack
@Terrz Met lijmkit. Zou er speciaal voor gemaakt moeten zijn.

@nightgold Okay duidelijk. Maar is het dan alsnog de bedoeling om stootvoegen aan te brengen in de muur? Of is dat dan juist niet handig...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:15
Ja zeker stootvoegen toepassen. Het vocht kan nu niet weg wat er tussenzit. Ergens in je opbouw is het blijkbaar niet volledig dicht waardoor vocht nu wordt opgesloten. Je constructie kan nu niet ademen.

Je kan aan de buitenzijde wat voegen openkrabben en er bijenbekjes in plaatsen. Hebben wij ook gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggS_6QBLGK2WIO8avpdgRyvnvJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11m8pIVeMuPQftRbM9XwA0lO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
nanoblack schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:29:
@Terrz Met lijmkit. Zou er speciaal voor gemaakt moeten zijn.

@nightgold Okay duidelijk. Maar is het dan alsnog de bedoeling om stootvoegen aan te brengen in de muur? Of is dat dan juist niet handig...?
Er word sowieso aangeraden om stootvoegen te maken ja. Hoewel dit niet je huidige probleem is zou het wel in de toekomst een probleem kunnen veroorzaken zonder. Better safe than sorry _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nanoblack
Hartelijk dank allen!
Pagina: 1