Tweede groepenkast, kan ik dit zo aanleggen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09 14:35
In verband met de aanschaf van wat airco's moet ik wat aanpassingen maken in mijn installatie.
Het zou het makkelijkste zijn als ik in de garage een tweede groepenkast zou monteren. Kan ik dit zo aanleggen of zie ik iets over het hoofd?

De rode tekst (WP-boiler en LW WP) zijn uitbreidingen die ik misschien later nog wil doen.

Hieronder schematisch weergegeven de huidige situatie en mijn idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyWHP5xnpYu8dNjt2Tf_4IeffLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fhh0leTB3d7k4nZh32aMSGlq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Splayduke op 16-07-2024 14:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-10 18:37
Wat is het elektrisch vermogen van die airco's? 800W per stuk of meer?

Waarom zit die LW warmtepomp op een zwaardere groep? Trekt die 4 of 5 kW?

Hebben die LW warmtepomp en warmtepompboiler een 3kw backupheater?

Heb je naast die kookgroep en een wasmachine nog andere zware gebruikers?

Volgens mij is een verzwaring van de aansluiting naar 3x25A geen gek idee. Als die warmtepompboiler, LW warmtepomp en je kookgroep tegelijk belast worden kan die 35A hoofdzekering gaan klappen. Een oven of wasmachine er ook nog bij en dat is vrijwel zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
Wat is het elektrisch vermogen van die airco's? 800W per stuk of meer?
Energy consumption Cooling: 1340W (200 - 1500)
Waarom zit die LW warmtepomp op een zwaardere groep? Trekt die 4 of 5 kW?
Deze LW warmtepomp is er nog niet, maar komt er misschien in de toekomst. Ik heb een offerte liggen van een installateur, hij adviseert mij "Warmtepomp systeem 7 kW LG - 1 fase (230V)" met inderdaad een backup heater (vermogen onbekend)
Hebben die LW warmtepomp en warmtepompboiler een 3kw backupheater?
Ook hier, de boiler is er nog niet, dit staat in de offerte: "Warmtepompboiler LG - 1 fase (230v) warmwater 270 liter tbv 5 a 6 personen"
Heb je naast die kookgroep en een wasmachine nog andere zware gebruikers?
Oven, quooker, droger (deze gebruiken we zelden)
Volgens mij is een verzwaring van de aansluiting naar 3x25A geen gek idee. Als die warmtepompboiler, LW warmtepomp en je kookgroep tegelijk belast worden kan die 35A hoofdzekering gaan klappen. Een oven of wasmachine er ook nog bij dat is vrijwel zeker.
Ik heb nu al een 3x25A aansluiting, alleen er is maar één fase aangesloten op de groepenkast. Ik denk ook dat we, zeker bij uitbreiding naar warmtepomp+boiler, beter naar 3x25A kunnen gaan. De vraag is dan, kan ik dan mijn nieuwe "garage" groepenkast (dus omvormer, AC en WP) als éénfase kast op één fase zetten en de rest van het huis op de andere fasen? Dan hoef ik niet weer 18 meter kabel te trekken langs een vrijwel onmogelijk traject.

Voor een eventuele elektrische auto (ooit) is deze verzwaring van de aansluiting ook wenselijk lijkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door Splayduke op 17-07-2024 08:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Huh? Heb je iedere aardlek op een andere fase zitten, dan zou al wel schelen.
Maar dan kan je eigenlijk geen 25A aardlekautomaten toepassen vanwege selectiviteit.

Ik zou dan ook gelijk 3 fase doortrekken naar de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-10 18:29

BCC

Inderdaad - en een auto wil je ook laden op 3 fases

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
BiLLY_daKid schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:24:
Huh? Heb je iedere aardlek op een andere fase zitten, dan zou al wel schelen.
Maar dan kan je eigenlijk geen 25A aardlekautomaten toepassen vanwege selectiviteit.
Nee mijn aansluiting volgens Liander is 3x25A. Als ik mijn hoofdaansluiting bekijk komen er ook drie fasen binnen, ook als ik uitlees met P1 meter.
Er is echter maar 1 fase aangesloten op mijn groepenkast. Dus mijn hele groepenkast zit op één fase. Maar een uitbreiding naar 3x25A is dus eenvoudig te doen omdat ik dit al binnenkrijg vanaf het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Leg naar de garage 3 fase aan. Als je dan ooit daar iets wilt doen met krachtstroom ligt het er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:37

Tazzios

..

Splayduke schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:21:
[...]

Nee mijn aansluiting volgens Liander is 3x25A. Als ik mijn hoofdaansluiting bekijk komen er ook drie fasen binnen, ook als ik uitlees met P1 meter.
Er is echter maar 1 fase aangesloten op mijn groepenkast. Dus mijn hele groepenkast zit op één fase. Maar een uitbreiding naar 3x25A is dus eenvoudig te doen omdat ik dit al binnenkrijg vanaf het net.
Waar haal je de informatie vandaan? Op de factuur staat bij elke beheerder 3x25A ook als is het 1x35 omdat de prijs ervan hetzelfde is. Grote kans dat liander dus nog wel wat bij je moet doen.
Aan/op de slimmemeter kun je volgensmij zien of je 3 of 1 fase hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:03

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Er is echter maar 1 fase aangesloten op mijn groepenkast.
Bedoel je dat er maar één fase van de meter naar de groepenkast gaat? Of gaan er 3 fase naar de groepenkast, en maar één fase aangesloten ín de groepenkast (op de hoofdschakelaar)
Dus mijn hele groepenkast zit op één fase. Maar een uitbreiding naar 3x25A is dus eenvoudig te doen omdat ik dit al binnenkrijg vanaf het net.
Indien er maar één fase naar je groepenkast gaat, dan kan je dit niet zelf doen.
Als er al 3 fasen naar je groepenkast zijn aangesloten maar daar gebruik je er nu maar één van, dan heb je gelijk.

Een foto zou veel duidelijk maken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
[...]

je moet eigenlijk even oppassen hoe je dingen zegt, anders maak je fouten.

het is vrij normaal dat je 5x??mm kabel binnen krijgt.
dus ja veel huizen krijgen 3fase binnen, maar zijn dan maar aan gesloten op 1 van de 3 fase, en dan heb je vaak 35/40A.
(de buren links en rechts zitten dan op de andere 2 fase.)
alleen 10 miljoen huizen in nederland, dus ook vele verschillen per regio en soms ook per straat.
ga dus niet zomaar uit van wat je hoort zelfs niet als je dat hoort van de netbeheerder, maar check en dubbel check, vertrouw je eigen moeder niet.

in je schema zeg je: 16A fornuisgroep?
dat is een beetje vreemd, een normale kookgroep is vaak 2x16A doorverbonden groep.
(wat weer goed is voor een 5,5kW kookplaat, wil je een 7kW kookplaat dan wil je 2 van de 3 fase gebruiken om te koken. dit is geen wet dit is een verstandige aanrader. marketing verkoopt 7kW kookplaten die eigenlijk 5,5kW elektrisch zijn, dus pas ook daar op.)
pas dat aan naar wat het echt is, om fouten te voorkomen.

een goodwe 4200D-ns, op 25A?
knellen wat is daar gebeurd, die omvormer staat bekend om gewoon op een 16A te kunnen hangen.
teun de beun bezig geweest?
(ik snap wel dat veel installateurs hem op een 20A groep hangen, maar echt 16A werkt ook gewoon, maar 25A is wel heel vreemd, zal vast ook nog een 300mA ALS zijn ook denk ik dan.)

maar de uitbreiding die je wil, vind hem maar vreemd om eerlijk te zijn.
maar als je van 1x35A naar 3x25A wil, en dan een 25A groep wil gebruiken voor de garage?
dan gooi je selectiviteit de deur uit natuurlijk, zeker met de voor groepen kast.
is dat verstandig. :?
ik houd me hier buiten. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 17-07-2024 10:17 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
Je zit op de rand van wat kan op 1 fase 25A. Het is afhankelijk van hoe het gebruikt wordt. Je hebt een capaciteit van 5750W

Zo'n LG 7kW LW warmtepomp gebruikt 1500W of 2000W afhankelijk van de temperatuur. Plus een standaard 3kw (3000W) backupheater.
Waarschijnlijk ook 1000 of 1500 watt voor een warmtepompboiler.

3 airco's 1340W is 4020W

Het kan officeel mits je de airco's niet tegelijk met de LW warmtepomp gebruikt. Je kan wel alles gebruiken als de zon voldoende energie opbrengt.

Verwarmen met die airco's in de winter kan dus niet. In de praktijk kan je waarschijnlijk 1 of 2 van de 3 airco's zonder problemen gebruiken (Na +- 30min klapt de 25A automaat in de meterkast groepenkast. Die moet dan eerst afkoelen) Die backupheater is het grootste probleem.

Vervang die aardlekschakelaar en installatie automaten door aardlekautomaten. Dan kan de hele kast met een 7 voudige 63A kamrail. Er kan meer dan 40A door die kast heen lopen. Anders moet die aardlekschakelaar 63A worden met 10mm2 bedrading in de onderverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-10 07:49
[...]

Inderdaad even een foto van de aansluiting en de (binnekant van de) groepenkast. Dat maakt al veel duidelijk.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ricko1 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:09:
Je zit op de rand van wat kan op 1 fase 25A. Het is afhankelijk van hoe het gebruikt wordt. Je hebt een capaciteit van 5750W

Zo'n LG 7kW LW warmtepomp gebruikt 1500W of 2000W afhankelijk van de temperatuur. Plus een standaard 3kw (3000W) backupheater.
Waarschijnlijk ook 1000 of 1500 watt voor een warmtepompboiler.

3 airco's 1340W is 4020W

Het kan officeel mits je de airco's niet tegelijk met de LW warmtepomp gebruikt. Je kan wel alles gebruiken als de zon voldoende energie opbrengt.

Verwarmen met die airco's in de winter kan dus niet. In de praktijk kan je waarschijnlijk 1 of 2 van de 3 airco's zonder problemen gebruiken (Na +- 30min klapt de 25A automaat in de meterkast groepenkast. Die moet dan eerst afkoelen) Die backupheater is het grootste probleem.

Vervang die aardlekschakelaar en installatie automaten door aardlekautomaten. Dan kan de hele kast met een 7 voudige 63A kamrail. Er kan meer dan 40A door die kast heen lopen. Anders moet die aardlekschakelaar 63A worden met 10mm2 bedrading in de onderverdeler.
Behoorlijk extreem scenario. Ik zal even wat praktijkervaringen delen.

Zo'n 7 kW warmtepomp zal in de praktijk weinig boven de 600W uitkomen. De goedkope Chinese AUX hier heeft afgelopen winter op de piek een keertje kort 1200 watt getrokken. Van de momenten waarop ie draaide zat ie vaker onder de 500 watt dan erboven.

Idem voor de airco's. Toevallig hebben we hier verbouwd vanaf maart tot eind april en om die reden konden we de L/W warmtepomp niet gebruiken en moesten de airco's het overnemen. Piekverbruik: +/- 600 watt. Gemiddeld komen ze op 204 watt.

De WPB hebben we hier ook: die komt heel soms op 1500 watt uit hier, maar dat komt omdat het ding een legionella programma heeft wat draait op de COP1 verwarmer. Als je een Atlantic Explorer neemt, dan kan die het allemaal af op de compressor, en zal je nooit boven de 600/700 watt uitkomen. De Ferroli hier kan het tot 62 graden overigens ook op de compressor, maar de maker heeft bepaald dat een legionella run tot 70 graden moet ipv 62, waar ik hier stiekem eigenlijk wel mee eens ben...

En iedereen die een klein beetje verstand heeft van warmtepompen zorgt ervoor dat ie er een koopt die kan ontdooien zonder backup heater en schakelt dat ding vervolgens uit :o Geen enkele warmtepomp die goed gedimensioneerd is in NL zou een backup heater nodig moeten hebben. Needless to say: mijn AUX heeft een 9 kW backup heater (belachelijk), maar die is nog nooit aangesproken.

Oftewel: in de praktijk kan je al die apparaten gewoon gelijktijdig laten draaien. Nee, het is niet verstandig je huis af te laten koelen tot 10 graden en vervolgens _alles_ aan te knallen. Dat gaat fout. Maar wie doet dat nou?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-10 14:10
In je tekening zeg je dat je een 35A aansluiting hebt, maar in je reacties 3x25A. Dat maakt nogal uit voor je automaten.

Kan je niet na je hoofdschakelaar alleen een aardlekschakelaar doen en dan pas afzekeren op 16A in je nieuwe kast.
Dus HS -> AS -> 18m 3x6mm2 kabel -> HS garage en dan je groepen met aadlekschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:43
Sefa schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:32:
Kan je niet na je hoofdschakelaar alleen een aardlekschakelaar doen en dan pas afzekeren op 16A in je nieuwe kast.
Dus HS -> AS -> 18m 3x6mm2 kabel -> HS garage en dan je groepen met aadlekschakelaars.
En dan in geval van sluiting heel het huis in het donker ?
Dit is niet toegestaan. Elke afgaande groep moet worden gezekerd.
Dus een zekeringautomaat. Of er een aardlekschakelaar moet worden toegepast is afhankelijk van de aardverspreidingsweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
devriesjande schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:44:
[...]

En dan in geval van sluiting heel het huis in het donker ?
Dit is niet toegestaan. Elke afgaande groep moet worden gezekerd.
Dus een zekeringautomaat. Of er een aardlekschakelaar moet worden toegepast is afhankelijk van de aardverspreidingsweerstand.
Hoezo het hele huis donker?
Sluiting in de garage dan gaat de zekering in de garage er uit. Schep in de kabel en de aardlekschakelaar in de gang gaat er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
Ik zal vanavond wat foto's maken. Dat zal vast e.a.a. verduidelijken,
In ieder geval bedankt voor het meedenken iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Sefa schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:53:
[...]

Hoezo het hele huis donker?
Sluiting in de garage dan gaat de zekering in de garage er uit. Schep in de kabel en de aardlekschakelaar in de gang gaat er uit.
Volle sluiting in de groepenkast van de garage ? Ik hoop dat de lusimpedantie laag genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
devriesjande schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:57:
[...]

Volle sluiting in de groepenkast van de garage ? Ik hoop dat de lusimpedantie laag genoeg is.
Wat raad jij aan? alamat 16a in de hoofdgroepenkast en voor de 18m kabel naar de garage? Dan kan je in de garage nog maar afzekeren op 10A toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Dat klopt. Dan blijf je nog enigszins selectief. Daarom zou ik nooit een tweede groepenkast plaatsen, maar extra kabels trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jourylek
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-10 07:42
Ik heb even snel een elektrotechnisch schema voor je opgesteld. Hierbij heb ik een aantal aannames gedaan, aangezien ik niet alle details ken:
  • Elke 16A groep is gemiddeld belast tot 2 kW.
  • Ik heb gerekend met een gelijktijdigheidsfactor van 60%.
  • Voor de PV-installatie reken ik met 100% opwekking.
Verder adviseer ik je om je onderverdeler uit te voeren met aardlekautomaten. Dit maakt het minder complex. Houd er ook rekening mee dat PV-installaties tegenwoordig niet meer onder dezelfde aardlekschakelaar mogen zitten als de rest van het huis. Dit komt omdat een PV-installatie wordt afgezekerd met een hogere aardlekstroom van 300 mA.

Note HVK=Hoofdverdeelkast, OVK=Onderverdeelkast

Daarnaast adviseer ik je om over te stappen naar 3-fase, want met 1-fase 35A ga je dit niet redden. Anders moet je onnodig dikke kabels trekken en alles onnodig hoog afzekeren.

Houd er rekening mee dat dit schema snel in elkaar is gezet. Hoewel ik niet verwacht dat er fouten in zitten, kun je hier geen rechten aan ontlenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IE87Y3_XA_ZNRIYSNh1GJdFCiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IzAGiB4PN6WZtjmxHrxWZboc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-10 07:49
Glashelder schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:00:
[...]

Behoorlijk extreem scenario. Ik zal even wat praktijkervaringen delen.

Zo'n 7 kW warmtepomp zal in de praktijk weinig boven de 600W uitkomen. De goedkope Chinese AUX hier heeft afgelopen winter op de piek een keertje kort 1200 watt getrokken. Van de momenten waarop ie draaide zat ie vaker onder de 500 watt dan erboven.
Nou.... Die LG wil in de winter (weet ik uit ervaring) echt wel 1500 - 2000 W gaan trekken. Vooral bij temperaturen onder de 0 graden en hoge luchtvochtigheid (dus een gemiddelde winterdag in NL) vriest hij snel dicht, gaat defrosten, om vervolgens op de beruchte startpiek weer dicht te vriezen..

Als hij eenmaal een beetje stabiel draait, dan zal hij tussen de 300 en bijvoorbeeld 800 Watt gaan moduleren...

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGkzMGnynajjHd5_Z3term_PoL4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ClTKLBGAUxRnbf0kr9uaWG0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUAfkyB8qICE6GroCkpRY9BS-Nw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ul2h3l6D9f58dsRSBiZcyvE0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lx7A-K0VL09VcG0HwpUMULfb4kQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpziFOpUczin4UEP6FdLLGEy.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rW36sXh5L3PyaACe24xAM0jrts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaW4VYzcqV4x6SXPfw6G2pX9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTihzVr-19yvZ7cI6F8lJQvjoHo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RcmsnjrIIWAx1Xk7ePIjCpO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giXUpjYpsRuCSiedFEi0t9wNME8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7t9iyYOdyc2My4N3VF1c34n.jpg?f=fotoalbum_tile

Zie hier wat foto's. Vanuit de meter gaat er maar één kabel naar de groepenkast. En die bewuste kabel is onderin afgezekerd met 35A.
Het screenshot komt van liander.

De warmtepomp en WPB komen mogelijk later. De concrete vraag nu gaat over het aansluiten van de airco's die inmiddels klaarstaan voor installatie.

Aanvulling:
Een foto van de binnenkant vd groepenkast.

[ Voor 111% gewijzigd door Splayduke op 17-07-2024 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:44

Illusion

(the art of)

Die kabel ligt er al begrijp ik. Door het plaatsen van die nieuwe kast wordt het op zich niet sléchter.

Er zijn echter wel wat puntjes
1) Onderverdeler is niet selectief (but who cares)
2) combinatie van 35A hoofdzekering + 4kW invoeding door PV geeft kans op stromen groter dan 40A. Daar zijn je 40A aardlekschakelaars niet op berekend. Dit is iets dat je eigenlijk wel z.s.m. op moet lossen ivm gevaar op smeltende aardlekschakelaars (en in extreem geval dus brand). Daar zijn 4 mogelijkheden voor:
-- zo snel mogelijk overstappen op 3 fasen x 25A. En de 35A zekering (zwart) dus laten vervangen door een 25A variant (geel). Dan zit je met 4.2kW PV invoeding op 25+4200/240 = 42.5A. Dat is iets meer dan 40A, maar wat mij betreft prima mogelijk (voeg hier uw #shitstorm in). Dit zou mijn voorkeur hebben.
-- 40A REM-automaat plaatsen. Dit moet dan afhankelijk van de zekering tussen hoofdkast en onderverdeler alleen in de hoofdkast, of in allebei de kasten.
-- Overstappen op 60A aardlekschakelaars (dure hobby)
-- Overal overstappen op aardlekautomaten (ook dure hobby)

[ Voor 9% gewijzigd door Illusion op 17-07-2024 18:34 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Splayduke schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:25:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Zie hier wat foto's. Vanuit de meter gaat er maar één kabel naar de groepenkast. En die bewuste kabel is onderin afgezekerd met 35A.
Het screenshot komt van liander.

De warmtepomp en WPB komen mogelijk later. De concrete vraag nu gaat over het aansluiten van de airco's die inmiddels klaarstaan voor installatie.

Aanvulling:
Een foto van de binnenkant vd groepenkast.
Dit betekent dus dat: je een één fase aansluiting hebt 1*35A
De meter is wel voorbereid op 3-fase, maar je groepenkast niet.
Die extra draden mag je zelf niet aansluiten. Je zal een nieuwe groepenkast moeten (laten) plaatsen die voorbereid is op 3-fase, en daarna een 3*25 aansluiting aanvragen.

(Hoezo heb je trouwens geen kapje op je hoofd zekeringen zitten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
Illusion schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:48:
2) combinatie van 35A hoofdzekering + 4kW invoeding door PV geeft kans op stromen groter dan 40A. Daar zijn je 40A aardlekschakelaars niet op berekend. Dit is iets dat je eigenlijk wel z.s.m. op moet lossen ivm gevaar op smeltende aardlekschakelaars (en in extreem geval dus brand). Daar zijn 4 mogelijkheden voor:
-- zo snel mogelijk overstappen op 3 fasen x 25A. En de 35A zekering (zwart) dus laten vervangen door een 25A variant (geel). Dan zit je met 4.2kW PV invoeding op 25+4200/240 = 42.5A. Dat is iets meer dan 40A, maar wat mij betreft prima mogelijk (voeg hier uw #shitstorm in). Dit zou mijn voorkeur hebben.
Zou het al schelen om de 35A zekering te vervangen voor 25A, dus nu alvast naar 1x 25A gaan? Ik heb er eentje liggen en ik kan er gewoon bij. Of krijg ik dan andere problemen?

Verzwaren van de aansluiting kan pas in oktober.
Begrijp ik het goed dat jij zegt: groepenkast in de gang ombouwen naar 3 fasen, en in de garage op de bestaande 3x6mm kabel een onderverdeler met daarop de PV, de airco's en evt later de WP en WPB?
(ik snap dat dit niet de meest ideale situatie is maar de 3x6mm kabel ligt er al)

Een extra groepenkast in de garage lijkt me wel ideaal. Ik heb daar veel ruimte, en de airco's en eventuele WPB/WP en laadpaal zijn daar goed te plaatsen/aan te sluiten. Een extra kabel leggen is niet persé onmogelijk maar wel serieus veel en vervelend werk. Als ik er een 5-aderige kabel bij zou leggen, kan ik in de garage dan een "volwaardige" uitbreiding op de groepenkast in de gang maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Splayduke schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:20:
[...]

Zou het al schelen om de 35A zekering te vervangen voor 25A, dus nu alvast naar 1x 25A gaan? Ik heb er eentje liggen en ik kan er gewoon bij. Of krijg ik dan andere problemen?

Verzwaren van de aansluiting kan pas in oktober.
Begrijp ik het goed dat jij zegt: groepenkast in de gang ombouwen naar 3 fasen, en in de garage op de bestaande 3x6mm kabel een onderverdeler met daarop de PV, de airco's en evt later de WP en WPB?
(ik snap dat dit niet de meest ideale situatie is maar de 3x6mm kabel ligt er al)

Een extra groepenkast in de garage lijkt me wel ideaal. Ik heb daar veel ruimte, en de airco's en eventuele WPB/WP en laadpaal zijn daar goed te plaatsen/aan te sluiten. Een extra kabel leggen is niet persé onmogelijk maar wel serieus veel en vervelend werk. Als ik er een 5-aderige kabel bij zou leggen, kan ik in de garage dan een "volwaardige" uitbreiding op de groepenkast in de gang maken?
Jij mag sowieso niet aan die zekeringen zitten. Die zijn van de netbeheerder en daar hoort een kap + zegel op te zitten.
Het zelf verwijderen van het zegel kan je een boete voor krijgen (al zullen ze meestal niet zo moeilijk doen)
Als ze komen om nieuwe draden aan je meter aan te sluiten en er zitten andere stoppen in, dan weet ik niet hoe vergevingsgezind ze zijn.

Je moet éérst je meterkast aan (laten) passen, voorbereid op 3 fase.
Daarna netjes je netbeheerder bellen en uitleggen dat je wél 3 zekeringen hebt, of ze de overige fase van je meter naar je meterkast kunnen aansluiten.
Dan kunnen ze meteen even controleren welke aansluiting bij hun geregistreerd staat.

De meter, en alles vóór de meter, is niet jouw eigendom en moet je vanaf blijven.

[ Voor 12% gewijzigd door dragonhaertt op 18-07-2024 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricko1
Die hele groepenkast moet vervangen worden. Het voldoet totaal niet aan de Nederlandse norm:

Er zit geen hoofdschakelaar in. Dat is verplicht sinds 2005. Daarvoor ook al als je meer dan 2 aardlekschakelaars had.

De aardlekschakelaars zijn maar geschikt voor 25A. Elke keer dat je de kookplaat aanzet wordt die overbelast.

Alle installatieautomaten zijn maar 1 polig. Groepen moeten dubbelpolig geschakelt worden.

Er zitten blote metalen kroonstenen in.
Alles is massief draad, waarschijnlijk 4mm2 dus te dun.

Doe jezelf een plezier en vervang die kookgroep door een krachtgroep zodra je de 3 fase aansluiting hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDMvKOxjJN116O5lljjKc8o6oX4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4ClTKLBGAUxRnbf0kr9uaWG0.jpg
Pagina: 1