Splayduke schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:21:
[...]
Nee mijn aansluiting volgens Liander is 3x25A. Als ik mijn hoofdaansluiting bekijk komen er ook drie fasen binnen, ook als ik uitlees met P1 meter.
Er is echter maar 1 fase aangesloten op mijn groepenkast. Dus mijn hele groepenkast zit op één fase. Maar een uitbreiding naar 3x25A is dus eenvoudig te doen omdat ik dit al binnenkrijg vanaf het net.
je moet eigenlijk even oppassen hoe je dingen zegt, anders maak je fouten.
het is vrij normaal dat je 5x??mm kabel binnen krijgt.
dus ja veel huizen krijgen 3fase binnen, maar zijn dan maar aan gesloten op 1 van de 3 fase, en dan heb je vaak 35/40A.
(de buren links en rechts zitten dan op de andere 2 fase.)
alleen 10 miljoen huizen in nederland, dus ook vele verschillen per regio en soms ook per straat.
ga dus niet zomaar uit van wat je hoort zelfs niet als je dat hoort van de netbeheerder, maar check en dubbel check, vertrouw je eigen moeder niet.
in je schema zeg je: 16A fornuisgroep?
dat is een beetje vreemd, een normale kookgroep is vaak 2x16A doorverbonden groep.
(wat weer goed is voor een 5,5kW kookplaat, wil je een 7kW kookplaat dan wil je 2 van de 3 fase gebruiken om te koken. dit is geen wet dit is een verstandige aanrader. marketing verkoopt 7kW kookplaten die eigenlijk 5,5kW elektrisch zijn, dus pas ook daar op.)
pas dat aan naar wat het echt is, om fouten te voorkomen.
een goodwe 4200D-ns, op 25A?
knellen wat is daar gebeurd, die omvormer staat bekend om gewoon op een 16A te kunnen hangen.
teun de beun bezig geweest?
(ik snap wel dat veel installateurs hem op een 20A groep hangen, maar echt 16A werkt ook gewoon, maar 25A is wel heel vreemd, zal vast ook nog een 300mA ALS zijn ook denk ik dan.)
maar de uitbreiding die je wil, vind hem maar vreemd om eerlijk te zijn.
maar als je van 1x35A naar 3x25A wil, en dan een 25A groep wil gebruiken voor de garage?
dan gooi je selectiviteit de deur uit natuurlijk, zeker met de voor groepen kast.
is dat verstandig.
ik houd me hier buiten.
[
Voor 6% gewijzigd door
migjes op 17-07-2024 10:17
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)